Gå til innhold

Kvikk, komfortabel og med mye plass: Vi har kjørt Tesla Model Y


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (17 minutter siden):

Får jo ikke med ryggekamera da engang?

Model Y har 9 kamera som standard. Blir litt forskjell.

Også litt skuffende med lagringsplass i Q4 e-tron. Greit den har stort bagasjerom men thats it.

Omtrent Ikke noe oppbevaring under det og ingenting under panseret slik som hos Model Y.

12443-AUDIQ4DEANSMITH065.jpg

 

66bca8df-fd63-4632-bded-79e1ec22528e-modely_sub-trunk.jpeg

Driver du muligens litt cherrypicking nå?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (21 minutter siden):

Den kommer nok til å selge vesentlig mer. Sedanformatet er egentlig litt 'ukurant' og det er et klart trendbrudd at en mellomstor sedan selger så godt som den gjør. Når vi nå får samme teknologi men i et mer populært format vil det selge som hakka møkk.

Sedanformater utenfor premiumklassen er totalt ukurant, men Model 3 hadde ingen konkurrenter når den kom, og ikke så mange direkte konkurrenter nå heller. Model Y har betydelig høyere startpris og opererer i et segment med mange konkurenter

  • Liker 3
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (12 minutter siden):

Sjekket sjøl. Mulig Trestein er som meg og ikke må ha alskens dilldall svært mange åpenbart må ha på en ny bil idag.
Da er ikke prisen veldig ulik mellom en MY og Q4 Quattro (Businesspakke +litt annet). Hadde valgt Q4 foran MY selv.
Men det er fint mulig å konfigurere en Q4 Quattro "i gull" noe sikkert mange gjør. Da blir den dyr :)

Edit:
Kan vel ikke sammenligne en e40 med MY.
Den er jo en sinke og knapt noe rekkevidde.
Minimum en e50 og helst Sportback, men likevel. Ikke så stor forskjell i pris gitt at man ikke går helt bananas i tilvalg.
MY er jo faktisk litt dyr gitt tidligere priser på Tesla. Mulig vi har blitt bortskjemt :)

 

Jeg innser at for mange vil ikke den effekten være avgjørende, og helt sikkert mange som ville tatt en TMY SR+ om det var mulig, istedet for en TMY LR. Dermed er det nok en del som kunne nøyd seg med en Q4 Quattro i e40-versjonen. Dog, mange av de ville vel sett vel så mye på quattro-versjon av Enyaq og ID4, spesielt siden det tilsynelatende er lite "opplevd kvalitets/premium-opplevelse" mellom de to, i motsetning til hva det ellers bruker å være mellom en Skoda og en VW.

Greit nok at Tesla sier de skal åpne SuC-stasjonene for andre, men vi vet lite og intet om hvordan prisnivået blir, og om det tilnærmet blir som å måtte lade hos Ionity uten en form for abonnement, og dermed svindyrt per gang, så foreløpig holder jeg en knapp på at SuC-nettverket fremdeles vil være et fortrinn for Tesla.

Og så har du jo endel som har innsett fordelen med frunk, og synes det er tragisk å levere ut en elbil i 2021 som ikke har dette, ihvertfall biler som mest sannsynligvis vil brukes på ferieturer og andre langturer. Kan ikke se at TMY vil ha noe dårligere plass enn dette tre-kløveret, selv når man ser bort fra både frunken og det store hulrommet i gulvet. Dermed er det en sterk pluss at ladekabler og adaptere kan oppbevares i frunken, og ikke i et rom under gulvet som all feriebagasjen ligger på.

I år så hadde jeg klart å legge nødladeren i tilsvarende rom på min egen bil, og selvsagt kom det en dag jeg fikk bruk for den. Heldigvis skulle jeg uansett ut med kjøleboksen samtidig, men fremdeles var det flere andre ting som måtte løftes ut før jeg fikk åpnet opp tilstrekkelig til å nogenlunde behagelig og sikkert kunne putte inn hendene for å fiske ut "nødladeren". Litt min skyld for å klare dette, og spesielt siden jeg har skaffet alt jeg trenger for å "mekke" meg en aftermarket-frunk, men har ikke kommet meg til å faktisk få den installert. Dette er derfor fremst på min egen to-do-list nå. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Trestein skrev (59 minutter siden):

Synes bare at Teslabjørn konsekvent dekker til taket på M3. 

Godt mulig, men jeg har fartet rundt i 2,5 år med min nå og er veldig tynn i toppen. Er ikke noe problem med sol eller kulderas. Får ikke klager heller, tvert i mot er det mange som liker det store åpne glasstaket 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, AL123 said:

Driver du muligens litt cherrypicking nå?

Vet ikke? Jeg har det rommet på min bil full av ting hele tiden og synes det er meget praktisk. Spesielt flasker eller ting man ikke vil skal slenges rundt er flott å bare hive oppi baljen. Forstår ikke hvorfor alle de andre produsentene trenger så mye plass til elektronikken og motorene sine?

Selv en Model S fra 2013 har ett gedigent rom under bagasjerommet. Får vel nesten plass til en person under der, mens nye biler må ha kjempehøyt bahasjegulv for det er jo en motor under der..? Skulle jo tro motorene var blitt mere kompakte med årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model Y er nok ei god bil for pengene etter noen måneder/år ettersom risiko for kvalitet må inkluderes i nybilprisen. Jeg gjør som jeg stort sett alltids gjør når folk spør meg om hvilken elbil de burde kjøpe. 
Teslaer kan være ypperlig om de kjøpest brukt. Da får man innsikt i service-heftet og kan teste dem for å sjekke sannsynligheten for at de ble laget i teltet vs inne med fagfolk og ikke SolarCity ansatte. Har ikke testet MIC modeller ennå, men skal ta meg ei prøvetur for å se om man kan nærme seg en annen anbefaling.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Er gulvmatter fremdeles "ekstrautstyr" på Model 3?

Er "litt" billigere å måtte betale for noen gummimatter man kanskje aldri bruker, men man kan velge forskjellig design på, enn et ryggekamera du er prisgitt leverandøren å velge kvalitet og funksjon på. Stoffmatter er standard.

IMHO

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Har det vært ekstrautstyr? Jeg fikk det på min uten å spesifisere eller bestille det.

En annen sak er at noen ønsker andre/bedre matter enn de som følger med.

Det virker som om det popper opp og ut av originalutstyret. Noen ganger så er det jo kunder som ikke får matten i bunnen av frunken f.eks, eller er den trukket helt ut nå? Hattehylle er jo også merkelig å kaste bort imo. 

Lenke til kommentar

Det er detaljar som blir diskutert her. No er det ein god del bilar i same segment, så blir det opp til den enkelte kva dei vektlegg. Nokre er i nedre del av prisskalaen, andre i øvre. For TMY ligg den opp mot 600k om du ikkje legg til dei dyraste pakken for framtidige greier. Ser for meg at mange kjøper LR utan pakkane til 30k og 60k. Då kjem du under 600k, i alle fall utan hengerfeste.

Ingen bil passar alle, og godt er det, for då får me eit variert utval og kamp om kundane.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
20 minutes ago, uname -i said:

Er gulvmatter fremdeles "ekstrautstyr" på Model 3?

Kansje blitt det på Model 3 SR+. Det var med tøymatter når jeg kjøpte min men de tok jeg å la på boden med en gang og erstattet med plastmatter som har høy kant. Stoffmatter er noe herk under nordnorsk vinterer.

Uansett litt værre å måtte betale masse ekstra for ryggekamera enn noen matter.

Man sparer jo også litt på å slippe å kjøpe inn dashcam utstyr å ettermontere siden Tesla kommer med dette og.

Model Y kommer iallefall med gulvmatter om man skulle være i tvil;

 

Screenshot_20210811-125357.png

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

For en hundeeier som må ha permanent hundebur skulle jeg ønske det var noen gode løsninger for å beholde så mye av bagasjeromsplassen som mulig. Disse ekstra rommene under selve bagasjerommet bli jo blokkert av hundebur og blir tilnærmet ubrukelige.

Det finnes i hvert fall til Model X som jeg har sett, som også delvis benytter seg av rommet under gulvet (sett ute i det fri, så har ingen link). Så det kommer helt sikkert, spesielt hvis bilen selger mye.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Kansje blitt det på Model 3 SR+. Det var med tøymatter når jeg kjøpte min men de tok jeg å la på boden med en gang og erstattet med plastmatter som har høy kant. Stoffmatter er noe herk under nordnorsk vinterer.

Uansett litt værre å måtte betale masse ekstra for ryggekamera enn noen matter.

Hvor mye må man betale for å slippe seter i enten svart eller hvit plast?

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, uname -i said:

Hvor mye må man betale for å slippe seter i enten svart eller hvit plast?

Det må du nok spørre noen som selger deg seter du kan bytte til om.

Ser det koster 24 tusen ekstra å få skinnseter på Q4 e-tron så kansje det er en pekepinne.

Den kommer med stoffseter som standard, noe som kansje er værre en "plastikken" som Tesla leverer som standard?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...