Gå til innhold

Kvikk, komfortabel og med mye plass: Vi har kjørt Tesla Model Y


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (27 minutter siden):

Men ja der funker fjell å sende destinasjoner fra google maps og til bilen.

Poenget er ikke bare å sende destinasjoner. Jeg hadde nok skiftet til Google Maps mer om jeg hadde hatt en Tesla f.eks.

Poenget er hovedsakelig at på CarPlay/Android Auto så bare fortsetter du å bruke telefonen på skjermen og høyttalerne i bilen. Har jeg søkt på en adresse, holder på spille av en lydbok fra ebok.no-appen og har en ulest SMS, så ser jeg alt det på skjermen i bilen også. Favorittene er de samme i telefon-appen og jeg trenger ikke sette opp noenting eller få konas telefon samtidig inn osv. Det er sikkert noe av dette jeg fint kan gjøre allerede, bare litt(mye?) mer tungvint. Tesla er så overlegne alle andre bilmerker på infotainment at jeg hater at de ikke har dette...

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Complexity said:

Muligens ikke fra Apple maps?
Men ja der funker fjell å sende destinasjoner fra google maps og til bilen.

Hvis det funker fjell å sende destinasjoner fra GM til bilen så har det enten gått meg hus forbi, eller så er det ikke støtta I MCU1 :/

 

EDIT: det funker det ja, tanken å share det med tesla-appen har aldri slått meg 🤣 har ikke sjekka I bilen, men fikk delt det gitt.. Flaut. 

Men 'mangel på flere stopp på veien'-argumentet står fortsatt 😅

Endret av VbD
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Apple Maps, Apple Music, Apple podkaster osv. 

Det er såååå mye enklere å ha det samme i bilen. Har jeg fått en adresse på SMS er den tilgjengelig på kartet med en gang og jeg har som oftest trykket den inn på mobilen før jeg setter meg i bilen.

Det man trenger heter Apple CarPlay (eventuelt Android Auto)
Man får knapt noen bedre samspill og integrasjon mellom egen mobil og bilens skjerm og input kontroll med noe annet. 

Trenger ikke «sende noe» over i det hele tatt. Det som er i mobil er i bilen når app åpnes (eksempelvis Google Maps destinasjon).

Airplay er noe annet (Apples protokoll for lyd/video casting av media til annen Apple støttet enhet)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nimrad said:

Poenget er ikke bare å sende destinasjoner. Jeg hadde nok skiftet til Google Maps mer om jeg hadde hatt en Tesla f.eks.

Poenget er hovedsakelig at på CarPlay/Android Auto så bare fortsetter du å bruke telefonen på skjermen og høyttalerne i bilen. Har jeg søkt på en adresse, holder på spille av en lydbok fra ebok.no-appen og har en ulest SMS, så ser jeg alt det på skjermen i bilen også. Favorittene er de samme i telefon-appen og jeg trenger ikke sette opp noenting eller få konas telefon samtidig inn osv. Det er sikkert noe av dette jeg fint kan gjøre allerede, bare litt(mye?) mer tungvint. Tesla er så overlegne alle andre bilmerker på infotainment at jeg hater at de ikke har dette...

Absolutt noen fordeler der ja.

Men SMS kommer opp på skjermen i Teslan og man kan svare med talekommando så det har de løst ganske greit selv uten carplay støtte.

Alt jeg bruker telefonen til under kjøring er å ringe med og av å til sende en SMS (som Tesla fikser uten problem med talekommando). også bruker jeg Spotify til musikk, så det jeg hørte på mobilen der fortsetter automatisk i bilen.
Men den støtter jo da ikke lydbok apper og slikt så da er det en stor fordel med carplay om man bruker slikt.
Jeg har dog aldri hørt på en lydbok i mitt liv så ikke noe problemstilling for min del..
 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (7 minutter siden):

Det man trenger heter Apple CarPlay (eventuelt Android Auto)
Man får knapt noen bedre samspill og integrasjon mellom egen mobil og bilens skjerm og input kontroll med noe annet. 

Trenger ikke «sende noe» over i det hele tatt. Det som er i mobil er i bilen når app åpnes (eksempelvis Google Maps destinasjon).

Airplay er noe annet (Apples protokoll for lyd/video casting av media til annen Apple støttet enhet)

Ja, jeg har snakket om CarPlay hele veien, så om jeg skrev noe annet har det bare vært en skrivefeil.

Complexity skrev (Akkurat nå):

Alt jeg bruker telefonen til er å ringe med og av å til sende en SMS (som Tesla fikser uten problem) også bruker jeg spotify til musikk, så det jeg hørte på mobilen der fortstetter automatisk i bilen.
Men den støtter jo da ikke lydbok apper og slikt så da er det en stor fordel med carplay om man bruker slikt.
Jeg har dog aldri hørt på en lydbok i mitt liv så ikke noe problemstilling for min del..

Ja, jeg hører nesten aldri på musikk. Her er det 40% lydbøker, 40% podcaster, 10% musikk(og da ikke Spotify) og 10% radio.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Nimrad said:

Ja, jeg hører nesten aldri på musikk. Her er det 40% lydbøker, 40% podcaster, 10% musikk(og da ikke Spotify) og 10% radio.

En bil med Carplay støtte ville vel vært en fordel for din del da, men som nevnt tidligere så er det ikke alle som støtter dette trådløst.
ID.4 støtter det vel trådløs Apple Carplay  så kansje det er en bil du burde sjekke ut. Den er dårligere på alt annet mot Model Y da men du får hørt på lydboken din 😛

Alternativt kan du kjøpe noe slikt å sette i bilen. Er jo ledig plass bak rattet uansett:
https://www.hautopart.com/product/model-3-y-steering-wheel-center-console-screen/

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg har snakket om CarPlay hele veien, så om jeg skrev noe annet har det bare vært en skrivefeil.

Prøv å bruk Waze i CarPlay (follow mode) i bakgrunn. Og produsentens NAVI for rute. Waze vil da annonsere med opplest varsel fotobokser .

Jeg har både Google Maps, Apple Maps, Waze, TomTomGo, ABRP på mobil som kan brukes/vises i CarPlay. En av disse kan faktisk kombineres i parallell med bilens native navigasjon. Stor fleksibilitet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

En bil med Carplay støtte ville vel vært en fordel for din del da, men som nevnt tidligere så er det ikke alle som støtter dette trådløst.
ID.4 støtter det vel trådløs Apple Carplay  så kansje det er en bil du burde sjekke ut. Den er dårligere på alt annet mot Model Y da men du får hørt på lydboken din 😛

Hehe, ID.4 er nok ikke aktuell, men trådløst er egentlig ikke så viktig. Heller kablet CarPlay enn ingen CarPlay.

syar2003 skrev (2 minutter siden):

Prøv å bruk Waze i CarPlay (follow mode) i bakgrunn. Og produsentens NAVI for rute. Waze vil da annonsere med opplest varsel fotobokser .

Jeg har både Google Maps, Apple Maps, Waze, TomTomGo, ABRP på mobil som kan brukes/vises i CarPlay. En av disse kan faktisk kombineres i parallell med bilens native navigasjon. Stor fleksibilitet.

Med veldig få unntak så suger all navigasjon i biler så enormt balle at det har jeg ikke brukt siden jeg fikk nok datatrafikk på mobilen til å bruke den fritt. Nå har vel endelig noen begynt å bruke Google Maps.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

En bil med Carplay støtte ville vel vært en fordel for din del da, men som nevnt tidligere så er det ikke alle som støtter dette trådløst.
ID.4 støtter det vel trådløs Apple Carplay  så kansje det er en bil du burde sjekke ut. Den er dårligere på alt annet mot Model Y da men du får hørt på lydboken din 😛

Alle nye biler i dette segmentet med CarPlay/AA støtte laget i 2021 leveres med trådløs CarPlay/AA over 5Ghz/2.4Ghz WiFi. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Med veldig få unntak så suger all navigasjon i biler så enormt balle at det har jeg ikke brukt siden jeg fikk nok datatrafikk på mobilen til å bruke den fritt. Nå har vel endelig noen begynt å bruke Google Maps.

Kanskje dagens BMW (med Here og kontinuerlig OTA av region Skandinavia) er et unntak da siden jeg foretrekker denne mesteparten av tiden fremfor Apple Maps eller Google Maps 😛

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Nåja.. Ioniq 5 gjør ikke det.. 😛

Vil tro resten av bilene til Hyundai\Kia heller ikke gjør det da.

Det er feil. Det er støttet på deres 8 tommer skjermer. Så jeg tipper det har med valgt underleverandør av skjermene å gjøre. Er jo litt merkelig at Ioniq 5 ikke har det, mens andre biler i portefølgen har det, og da spesifikt til disse 8 tommer skjermene. De designet en bil for X tommer skjerm, uten at noen underleverandører kunne levere antallet som trengte med nyere teknolgi i seg mulighens i den størrelsen?

Endret av oophus
Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus said:

Det er feil. Det er støttet på deres 8 tommer skjermer. Så jeg tipper det har med valgt underleverandør av skjermene å gjøre. Er jo litt merkelig at Ioniq 5 ikke har det, mens andre biler i portefølgen har det, og da spesifikt til disse 8 tommer skjermene. De designet en bil for X tommer skjerm, uten at noen underleverandører kunne levere antallet som trengte med nyere teknolgi i seg mulighens i den størrelsen?

Ja ikke vet jeg. Fikk bare beskjed om å plugge i kabel når jeg prøvde å bruke det i en Ioniq 5, og ifølge internett må man bruke kabel der.
Og det er litt synd at det er nødvendig med kabel for det orginale kartet og grensesnittet generelt minner om Symbian på en gammel nokia.

Skal du sjekke nærmeste ladestasjon? ja bare vent litt mens vi kobler bilen til internet.....?
 

Kan jo hende de kommer med en OTA hvor de fikser dette da. Skal ikke dømme dem helt ned når bilen er rykende fersk.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

ID.4 støtter det vel trådløs Apple Carplay  så kansje det er en bil du burde sjekke ut. Den er dårligere på alt annet mot Model Y da men du får hørt på lydboken din 😛

 

Dårligere holdbarhet(Y i bunn hos CR)
Dårligere lys?
Dårligere cruisekontroll dvs. enda flere umotiverte nedbremsinger enn Tesla?
Dårligere blindsonemonitorering?
Dårligere Rear Cross Traffic Alert?
Enda mer støy og rakling?
Dårligere automatiske vindusviskere?
 

Complexity skrev (29 minutter siden):

Alternativt kan du kjøpe noe slikt å sette i bilen. Er jo ledig plass bak rattet uansett:
https://www.hautopart.com/product/model-3-y-steering-wheel-center-console-screen/

Gøy med DYI for de som synes det er litt kjedelig med fiks ferdig bil fra forhandler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -i said:

Dårligere holdbarhet(Y i bunn hos CR)
Dårligere lys?
Dårligere cruisekontroll dvs. enda flere umotiverte nedbremsinger enn Tesla?
Dårligere blindsonemonitorering?
Dårligere Rear Cross Traffic Alert?
Enda mer støy og rakling?
Dårligere automatiske vindusviskere?
 

Gøy med DYI for de som synes det er litt kjedelig med fiks ferdig bil fra forhandler.

Haha, venta nesten på at du skulle gå i full angrep på det utsagnet. Ha en fin kveld du og :)

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
avo skrev (25 minutter siden):

Høres ut som en lur ting å gjøre når han filmer i bilen, så slipper han lys som forandrer seg så mye fra sekund til sekund.

Har sett han kjøre uten på andre biler. 
 

De fleste biler har jo ett eller annet for å stenge solen ute. Hunday og bmw har noe gass greier som gjør taket grått ved å trykke på en knapp. VW audi har dobbelt tak som kjøres elektrisk. Har selv glass soltak, men er takknemlig for at jeg har  et tak under når solen står rett på. Dessuten er det greit å kunne kjøre med taket åpent noen ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...