Gå til innhold

Kvikk, komfortabel og med mye plass: Vi har kjørt Tesla Model Y


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (7 minutter siden):

Apple Maps, Apple Music, Apple podkaster osv. 

Det er såååå mye enklere å ha det samme i bilen. Har jeg fått en adresse på SMS er den tilgjengelig på kartet med en gang og jeg har som oftest trykket den inn på mobilen før jeg setter meg i bilen.

Ah, jeg skjønner. Apple spesifikt.  

Men dette med kart er jo ganske sømløst i tesla også, men det er såklart med Google sine løsninger. 

For min del er jeg ikke en del av den sphæren så vet ikke hva det går i:p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

For min del er jeg ikke en del av den sphæren så vet ikke hva det går i:p

Holder meg unna Google det jeg kan og Apple er endelig ganske up to speed på kart nå. Uansett vil jeg gjerne ha muligheten til direkte tilgang til Mobilapper i bilen og ikke lyd via Bluetooth bare.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Nimrad said:

Apple Maps, Apple Music, Apple podkaster osv. 

Det er såååå mye enklere å ha det samme i bilen. Har jeg fått en adresse på SMS er den tilgjengelig på kartet med en gang og jeg har som oftest trykket den inn på mobilen før jeg setter meg i bilen.

Hvor integrert blir slike løsninger med bilen? Vil den f.eks vise deg hvor mye strøm du ankommer destinasjonen med om du bruker carplay og apple maps?

Du må nok se på alternativer for å kunne benytte slik funksjonalitet. Men noen biler (f.eks Ioniq 5) støtter kun Carplay med kabel.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Med Apple Carplay/Android Auto så får man hvertfall oppdaterte kart og Waypoints. Det siste er kjekt om man skal innom et sted på veien for eksempel. 

Ellers er jo ordentlig integrasjon med smart-telefon en bra ting. Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen er mot den muligheten, spesielt når det kommer fra tech-nerder som ellers styrer alt melllom himmel og jord via en app. Er vel bare fordi det ikke er mulighet på Tesla tipper jeg.

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (51 minutter siden):

Hvor integrert blir slike løsninger med bilen? Vil den f.eks vise deg hvor mye strøm du ankommer destinasjonen med om du bruker carplay og apple maps?

Akkurat nå så kreves det nok ei OBD dongle. I ABRP beta så utnytter den tall derifra og lagrer ei profil til ditt kjøremønster. Med høydeprofil og vær så burde det jo bli bra over tid. 

HERE kartet har også en god API for å utvikles i den retningen om man vil. Der kan du feks ha destinasjon inn i byen, også huke av for å bli kjørt til ei ledig parkeringsplass nå etterhvert. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (40 minutter siden):

Hvor integrert blir slike løsninger med bilen? Vil den f.eks vise deg hvor mye strøm du ankommer destinasjonen med om du bruker carplay og apple maps?

For Tesla som har så stor skjerm og mye annet som styres via skjermen ville nok CarPlay blitt vist i et vindu med andre ting rundt. CarPlay erstatter ikke annet enn multimedia og kart i bilen. Hastighet, setevarme og slikt brukes jo fortsatt som normalt.

edit: Ellers; Apple/Google har ikke tilgang til bildata. Av sikkerhetsmessige årsaker. Tenk på det som en spesialtilpasset skjermdeling og fjernstyring av mobilen din. Appene er utviklet for CarPlay.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Nimrad said:

For Tesla som har så stor skjerm og mye annet som styres via skjermen ville nok CarPlay blitt vist i et vindu med andre ting rundt. CarPlay erstatter ikke annet enn multimedia og kart i bilen. Hastighet, setevarme og slikt brukes jo fortsatt som normalt.

edit: Ellers; Apple/Google har ikke tilgang til bildata. Av sikkerhetsmessige årsaker. Tenk på det som en spesialtilpasset skjermdeling og fjernstyring av mobilen din. Appene er utviklet for CarPlay.

Men på biler som har mindre skjerm og helt ubrukelig innebygget karttjeneste (veldig mange desverre) så ville det jo vært kjekt å la Carplay/AndroidAuto ta seg av alt.

Men i Teslan ser jeg ikke noe behov for det, satelittkartet der er knallbra og veldig responsivt, samt Spotify og Tunein funker knall til musikk. Man slipper og at musikken stopper for passasjerer om man springer inn på butikken med mobilen i lomma.

Men jeg kan se at folk som bruker andre tjenester vil kunne savne slikt. Jeg brukte  Spotify og Google fra før av.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, oophus said:

Akkurat nå så kreves det nok ei OBD dingle. I ABRP beta så utnytter den tall derifra og lagrer ei profil til ditt kjøremønster. Med høydeprofil og vær så burde det jo bli bra over tid. 

HERE kartet har også en god API for å utvikles i den retningen om man vil. Der kan du feks ha destinasjon inn i byen, også huke av for å bli kjørt til ei ledig parkeringsplass nå etterhvert. 

Tror man skal være over gjennomsnittelig interessert for å begynne å parre OBD dongler med mobilen for å få bedre 3eparts kart.

Jeg ville nok gjort det, men tror de fleste andre bare ville brukt det innebygde og irritert seg over det :p

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Men på biler som har mindre skjerm og helt ubrukelig innebygget karttjeneste (veldig mange desverre) så ville det jo vært kjekt å la Carplay/AndroidAuto ta seg av alt.

Men i Teslan ser jeg ikke noe behov for det, satelittkartet der er knallbra og veldig responsivt, samt Spotify og Tunein funker knall til musikk. Man slipper og at musikken stopper for passasjerer om man springer inn på butikken med mobilen i lomma.

Og på Tesla vil jeg si "ja takk, begge deler!". De er jo nesten et tech-selskap og burde støtte slike geniale ting. I tradisjonelle biler er jo midtskjermen nesten kun brukt til multimedia med et par overlays kanskje som viser klimainnstillinger, lydvolum og andre småting.

Problemet med å gi bilen tilgang til alt er sikkerhet. Jeg liker løsningen som den er nå at den kjører helt separat uten tilgang til noe informasjon. Jeg har ikke lyst å gi Google/Apple for mye info om kjøringen min, for ikke å snakke om selvkjøringsfunksjoner.

CarPlay er en ting, men så ser du jo også at Apple nå lager en ypperlig løsning for nøkkelfri tilgang til biler. Det er vel nettopp lansert, men jeg ser ikke for meg at Tesla kommer til å støtte dette. Jeg vet ikke hvordan Teslas eget system for dette er, men jeg har erfaringer med at det sjeldent er like smidig med bluetooth-løsninger; bare se på AirPods.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Tror man skal være over gjennomsnittelig interessert for å begynne å parre OBD dongler med mobilen for å få bedre 3eparts kart.

Ja, helt klart. Men det er altså mulig. ABRP kan man jo redigere manuelt også for å kaste inn dine egne tall for forbruk. Så det er bedre enn mange alternativer uansett. 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Nimrad said:

Og på Tesla vil jeg si "ja takk, begge deler!". De er jo nesten et tech-selskap og burde støtte slike geniale ting. I tradisjonelle biler er jo midtskjermen nesten kun brukt til multimedia med et par overlays kanskje som viser klimainnstillinger, lydvolum og andre småting.

Problemet med å gi bilen tilgang til alt er sikkerhet. Jeg liker løsningen som den er nå at den kjører helt separat uten tilgang til noe informasjon. Jeg har ikke lyst å gi Google/Apple for mye info om kjøringen min, for ikke å snakke om selvkjøringsfunksjoner.

CarPlay er en ting, men så ser du jo også at Apple nå lager en ypperlig løsning for nøkkelfri tilgang til biler. Det er vel nettopp lansert, men jeg ser ikke for meg at Tesla kommer til å støtte dette. Jeg vet ikke hvordan Teslas eget system for dette er, men jeg har erfaringer med at det sjeldent er like smidig med bluetooth-løsninger; bare se på AirPods.

Absolutt, med mindre de må betale noe til Apple for å benytte det. Da vil det aldri skje.

Tesla er stor motstander mot å betale andre og vil gjøre ting selv.

Og hittil har de vært veldig suksessfull me det om man ser på hvor bra systemer i bilene deres fungerer kontra andre og ladenettverket deres.

Nøkkelsystemet til Tesla fungerer helt utmerket - Med mindre man har en Apple telefon ironisk nok.. :p

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Nøkkelsystemet til Tesla fungerer helt utmerket - Med mindre man har en Apple telefon ironisk nok.. :p

Jeg må si jeg var skeptisk før vi fikk vår Model 3, hakket før vi kjøpte keyfob på forhånd. Men etter å ha hatt den i et par måneder har vi aldri hatt issues med våre iphoner og opplåsing av bilen, og keyfob blir det ikke kjøp av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Ah, jeg skjønner. Apple spesifikt.  

Men dette med kart er jo ganske sømløst i tesla også, men det er såklart med Google sine løsninger. 

For min del er jeg ikke en del av den sphæren så vet ikke hva det går i:p

Hvis man kunne hatt samme funksjonalitet i Tesla-navigasjon som med Google Maps, og sendt destinasjoner fra mobil til Tesla/app slik @MrMarbles nevner så hadde jeg ikke brydd meg særlig om Airplay.

.. Bortsett fra det at man ikke kan sortere låter i Spotify etter når man la de til(!)

Lenke til kommentar
16 minutes ago, mr. papp said:

Jeg må si jeg var skeptisk før vi fikk vår Model 3, hakket før vi kjøpte keyfob på forhånd. Men etter å ha hatt den i et par måneder har vi aldri hatt issues med våre iphoner og opplåsing av bilen, og keyfob blir det ikke kjøp av.

Ja det har vel sikkert kommet seg. Men leser ofte folk som er plaget med at bilen ikke vil åpne seg når de har iphone grunnet veldig aggressiv strømsparing på telefonen som hindrer appen i å kommunisere med bilen.

Men etter 2 år med Tesla og Android har det aldri vært noe problem verken for meg eller madammen. Det bare funker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...