Gå til innhold

Bibelske vandrehistorier avslørt av logikk.


Anbefalte innlegg

54 minutes ago, IHS said:

Slik blir det også med dine GT sitater, det finnes GT sitater som sier noe annet.

Med andre ord sier du at det finnes selvmotsigelser i Bibelen. Og når det finnes selvmotsigelser, hvilke av de moststridende sitatene skal man velge ut som de "sanne"? Hvem skal velge dem ut, og på hvilket grunnlag? Og hvorfor er det i det hele tatt selvmotsigelser i "Guds inspirerte ord"?

54 minutes ago, IHS said:

For å få det riktige bilde av Gud, må du høre på Jesus ikke skriften, som bare nevner ham her og der.

Altså er egentlig GT irrelevant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
40 minutes ago, perpyro said:

Som vanlig tåkelegger du men får spørre igjen, Er det gamle testamentet guds inspirerte ord?
Ja eller nei!
Om svaret er nei åpner det en pandoras eske av nye spørsmål mens svarer du ja så står min kritikk seg utmerket godt ettersom GT er guds inspirerte ord.

Hvis ikke djevelen kom noen vei med sine GT sitater til Jesus. Hva i all verden får deg til å tro du kan komme noen vei med dine GT sitater til de kristne ? Tror du at du er smartere enn djevelen og skal liksom lure de kristne i en felle, med noen sitater fra GT, hvor Gud har sagt ditt eller datt. Du må jo tro de kristne er like lett lurt som Adam og Eva ? Hvordan var spørsmålet de fikk ? Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal.....? Den tid er forbi, perpyro Jesus har sagt det siste ordet i saken.

Endret av IHS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Arve Synden said:

Med andre ord sier du at det finnes selvmotsigelser i Bibelen. Og når det finnes selvmotsigelser, hvilke av de moststridende sitatene skal man velge ut som de "sanne"? Hvem skal velge dem ut, og på hvilket grunnlag? Og hvorfor er det i det hele tatt selvmotsigelser i "Guds inspirerte ord"?

Altså er egentlig GT irrelevant?

Selvmotsigelser ? Din oppfatning av bibelen er fullstendig feil. GT handler om jødedommen, mens NT handler om kristendommen, dvs. to forskjellige trossamfunn som ikke tror akkurat det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
IHS skrev (Akkurat nå):

Hvis ikke djevelen kom noen vei med sine GT sitater til Jesus. Hva i all verden får deg til å tro du kan komme noen vei med dine GT sitater til de kristne ? Tror du at du er smartere enn djevelen og skal liksom lure de kristne i en felle, med noen sitater fra GT, hvor Gud har sagt ditt eller datt. Du må jo tro de kristne er like lett lurt som Adam og Eva ? Hvordan var spørsmålet de fikk ? Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal.....? 

Jeg tror faktisk jeg er smartere en både djevelen og gud fordi jeg tror ingen av dem eksisterer og hadde gud eksisteret tror jeg fremdeles jeg at jeg er smarter en han fordi det som er nedskrevet om han vitner om en evneveik, hevngjerrig og lite forstandig gud men som sagt jeg tror ikke på han og det er veldig enkelt å være smartere en noe som ikke finnes.
Om kristne bryr seg om hva jeg skriver her bryr jeg meg svært lite om men det ser jo ut som jeg treffer en nerve ved å stille spørsmål ved guds skaperverk der blandt annet du ser ut til å måtte avlede og bortforklare i det øyeblikket ubehagelige spørsmål kommer så selv din oppmerksomhet fikk jeg men ettersom du fortsatt ikke vil svare så spør jeg enda en gang.
Er det gamle testamentet guds inspirerte ord?

Om du fortsetter å tåkelegge så tolker jeg det som at svaret er ja men ikke aksepterer premissene for mine annklager selv om det som gud gjorde før jesus blei født er relevant for bibelhistorien.
Jehovas vitner har faktisk et navn på dette, de kaller det teokratisk krigføring der målet er å feilinformere de som ikke behøver å vite sannheten om de ting det strides om.
Dette gjør de til myndigheter og de gjorde det under Australian Royal Commission i 2014 der en av lederne deres løy på Australsk TV om hans rolle i organisasjonen ved å benytte tåkelegging.
Du forsøker i hvertfall iherdig å legge deg på deres nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (41 minutter siden):

Guds natur ? Hvis du leser Johannes evangeliet vil du se at både Gud Faderen og Den Hellige ånd er i Guds sønn, dvs. i mennesket Jesus Kristus.

Joh 10:38 og 14:10 «Far er i meg»

Joh 20:22 «Så åndet han på dem og sa: «Ta imot Den hellige ånd.

Da hjelper det ikke om Jehovas vitner sier Far er et helt annet sted og heter Jehova.

 

 

igjen blir vi minnet om Jesu ord: Faderen er større enn jeg. Det betyr større, ikke bare i makt men også som person. Faderen var trofast mot sitt løfte og oppreiste sin Sønn på den tredje dag.

Hvis Jehova og den døde kristus var ett og samme vesen, ville oppstandelsen ha vært en umulighet

Lenke til kommentar
15 minutes ago, perpyro said:

Jeg tror faktisk jeg er smartere en både djevelen og gud fordi jeg tror ingen av dem eksisterer og hadde gud eksisteret tror jeg fremdeles jeg at jeg er smarter en han fordi det som er nedskrevet om han vitner om en evneveik, hevngjerrig og lite forstandig gud men som sagt jeg tror ikke på han og det er veldig enkelt å være smartere en noe som ikke finnes.
Om kristne bryr seg om hva jeg skriver her bryr jeg meg svært lite om men det ser jo ut som jeg treffer en nerve ved å stille spørsmål ved guds skaperverk der blandt annet du ser ut til å måtte avlede og bortforklare i det øyeblikket ubehagelige spørsmål kommer så selv din oppmerksomhet fikk jeg men ettersom du fortsatt ikke vil svare så spør jeg enda en gang.
Er det gamle testamentet guds inspirerte ord?

Om du fortsetter å tåkelegge så tolker jeg det som at svaret er ja men ikke aksepterer premissene for mine annklager selv om det som gud gjorde før jesus blei født er relevant for bibelhistorien.
Jehovas vitner har faktisk et navn på dette, de kaller det teokratisk krigføring der målet er å feilinformere de som ikke behøver å vite sannheten om de ting det strides om.
Dette gjør de til myndigheter og de gjorde det under Australian Royal Commission i 2014 der en av lederne deres løy på Australsk TV om hans rolle i organisasjonen ved å benytte tåkelegging.
Du forsøker i hvertfall iherdig å legge deg på deres nivå.

Guds inspirerte ord ? Hvem sier det ? Det er Jesus som er Guds ord, fylt av Guds ånd.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, ikkesidet said:

igjen blir vi minnet om Jesu ord: Faderen er større enn jeg. Det betyr større, ikke bare i makt men også som person. Faderen var trofast mot sitt løfte og oppreiste sin Sønn på den tredje dag.

Hvis Jehova og den døde kristus var ett og samme vesen, ville oppstandelsen ha vært en umulighet

Hvem har sagt at Faderen og Sønnen er samme person ? Når Jesus sier «Jeg og Far er ett»  (Joh 10:30) mener han ikke at de er samme person.  Når det gjelder Jesu makt, så har han av Faderen fått all makt i himmelen og på jorden (Matt 28:18) Det er han som er Gud nå.

 

 

Lenke til kommentar
IHS skrev (9 timer siden):

Hvis ikke djevelen kom noen vei med sine GT sitater til Jesus. Hva i all verden får deg til å tro du kan komme noen vei med dine GT sitater til de kristne ? Tror du at du er smartere enn djevelen og skal liksom lure de kristne i en felle, med noen sitater fra GT, hvor Gud har sagt ditt eller datt. Du må jo tro de kristne er like lett lurt som Adam og Eva ? Hvordan var spørsmålet de fikk ? Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal.....? Den tid er forbi, perpyro Jesus har sagt det siste ordet i saken.

Hele historien om Jesus i ørkenen virker litt ullen av flere grunner for flere har i moderne tid forsøkt det samme uten å komme tilbake fra reisen, og skulle de lykkes skulle det ikke forundre om ikke også de ville ha sett både det ene og det andre sulten, underernært, varm, utmattet og dehydrert. Men nå dreide jo dette seg og guds sønn, virker jo nesten som du selv glemmer det et lite øyeblikk for bare det i seg selv gjør historien mindre troverdig ettersom han er nettopp guds sønn og kjenner hele historien om djevelen, han har ingen behov for hverken å prøve det ene eller det andre fordi han er guds sønn og djevelen burde forstå dette ikke har noen effekt. Han kunne like gjerne bedt gud selv falle ned å tilbe seg istedenfor, gir like mye mening. En annen ting man kan spørre seg er ettersom Jesus kunne utføre mirakler, hva hindret ham fra å ernære seg selv uten å spise, han er jo guds sønn i følge skriften og da blir jo "prøvelsen" om å gjøre stein om til brød meningsløst. Prøvelsen om å la seg falle ned fra tempelmuren gir heller ikke mening med tanke på hvem personen blei gitt til var. Han hadde allerede sett universet, hva var så spennende med å falle ned fra tempelmuren Virker som skribenten forsøker å fremstille djevelen direkte dum.

Og når alt det er sagt kan vi lese i Johannes at Gud ikke dro i ødemarka men i bryllup og utførte parytriks der, så hva skjedde dro Jesus i ødemarken eller i bryllup?

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (5 timer siden):

Om perfekt er statisk begrep for deg, hvordan ser du for deg himmelen i en evighet da?
Det virker veldig statisk for meg i hvertfall.

Evig harpespill? Kanskje ikke så veldig fristende nei, men det sies ikke så mye om det som skal komme i forhold til det som er nå (= de siste 3'-4' år). Likevel, når det står at

"Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte."

Så høres det for meg ut som et liv der før nevnte relasjon og samhandling fortsatt er aktiv og enda nærmere enn enn nå. Ringen tilbake til der Gud "vandret omkring i hagen i den svale kveldsbrisen", nært til menneskene, er sluttet.

perpyro skrev (6 timer siden):

Det er jo her jeg finner problemet og i en hver sammhandlig som krever gjennsidighet fra frivillige parter slik vi oppfatter det i dag alltid vil finnes en rissiko for at det går galt, sett inn evig tid og det må gå galt gitt nok tid og med evig tid er det alltid nok tid.
Ergo ser jeg det som en klønete skapelse og skape det akkurat slik, noe justeringer måtte i såfall til for hindre at det går galt som jeg sliter med å se at allmektig og allvitende gud ville hatt problemer med å få til.

Det dukker alltid opp nye spørsmål, jeg følger deg på det. Men det er noe med tanken om en Gud som både skaper himmel og jord og er nær den enkelte som tiltrekker meg. Han er ikke en gud som krever bestemte levesett, at vi skal fortjene hans gunst, men kommer selv ned til oss. Han lar seg snakke til og med, han kan ombestemme seg og er både rettferdig og nådig - alt uten å miste sin allmakt og guddommelighet. Jeg prøver å forstå dette, men aksepterer at det og alltid vil være nye ting å undre seg over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere logiske brister.

- Det påstås at Gud skapte mennesket rett etter at han lagde jorden. Litt rart når vi i moderne tid har bevist at jorden har eksistert i flere millioner av år før mennesket kom. Men på den tiden visste de jo heller ikke at dinosaurer eksisterte flere millioner av år før mennesket kom, så man tager det man haver..
- Det tok Moses og gjengen 40 år å gå en strekning på ca 20 km. De må ha gått tidenes omvei. At ikke den mannen ble lynsjet det skjønner ikke jeg.
- Jesus gikk visstnok på vannet, helbredte spedalske og gjorde om vann til vin osv osv. Mange "tryllekunster" som er fysisk umulig. Primitive mennesker tror på de merkeligste ting.
- Diverse tilpassing av kristendommen slik at det var lettere å få gjennomslag for religionen ved å "kapre" andre hedenske merkedager. For eksempel at Jesus ble født på julaften er jo oppfunnet i senere tid. Fødselsdatoen eller tiden på året står ikke i bibelen og en eller annen pave kom frem senere og proklamerte at "fra og med nå er Jesus født på juleaften. Gjetere hyrdet ikke dyr på vinteren selv i Betlehem så der har du en solid logisk brist. Men det ble en fin anledning til å fjerne feiring av vintersolverv, Norrøn julefeiring, romersk Saturnalia osv for å gi kristendom bedre fotfeste.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Hvor ignorant er ikke mennesket, og hvor kjapt blir vi lurt av vår egen fine boble?

Enten det gjelder miljøvern eller tiden vi lever i.

 

I vår tid skjer det ikke så mye mirakler, det er pandemier og naturkatastrofer... Ikke noen triks, ikke noen "helbredelser".

Men om vi ikke skal være helt ignorante, så er det ikke så ille lang tid tilbake til Jesus.

Det er 4 evangelier i bibelen, og flere av de som var vitner til Jesus oppstandelse har skrevet eller er oppført i Bibelen.

Det var gjentatte ganger de så Jesus etter han døde, og de var samlet mange på fjellet der Jesus forlot de og gikk opp til Himmelvognen... Chariot.

 

Jeg vet enkelte ateistiske bibelforskere snakker om massehypnose, eller massesugesjon. Dette er en løs teori på at mange av en eller annen syk grunn kan ha samme hallusinasjoner.

Dette høres ikke helt korrekt gresk ut for meg, men om de ikke gikk runt å jugde alle sammen og døde og ble torturert og gitt til løvene pga løgner, så skjedde det et eller annet med Jesus og hans liv.

 

Men ignorante menneske som lever i rikdom med pandemi og naturkatastrofer, der mennesket mirakuløst skal klare seg selv.... De tror jo da på massehypnose eller at de gikk rundt å jugde for å bli torturert og drept... Altså Peter, Paulus og Apostlene, Stefanus og de første kristne...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Retroman said:

Flere logiske brister.

- Det påstås at Gud skapte mennesket rett etter at han lagde jorden. Litt rart når vi i moderne tid har bevist at jorden har eksistert i flere millioner av år før mennesket kom. Men på den tiden visste de jo heller ikke at dinosaurer eksisterte flere millioner av år før mennesket kom, så man tager det man haver..
- Det tok Moses og gjengen 40 år å gå en strekning på ca 20 km. De må ha gått tidenes omvei. At ikke den mannen ble lynsjet det skjønner ikke jeg.
- Jesus gikk visstnok på vannet, helbredte spedalske og gjorde om vann til vin osv osv. Mange "tryllekunster" som er fysisk umulig. Primitive mennesker tror på de merkeligste ting.
- Diverse tilpassing av kristendommen slik at det var lettere å få gjennomslag for religionen ved å "kapre" andre hedenske merkedager. For eksempel at Jesus ble født på julaften er jo oppfunnet i senere tid. Fødselsdatoen eller tiden på året står ikke i bibelen og en eller annen pave kom frem senere og proklamerte at "fra og med nå er Jesus født på juleaften. Gjetere hyrdet ikke dyr på vinteren selv i Betlehem så der har du en solid logisk brist. Men det ble en fin anledning til å fjerne feiring av vintersolverv, Norrøn julefeiring, romersk Saturnalia osv for å gi kristendom bedre fotfeste.

Hvem påstår det ? Moses skrev: I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Det kan godt være flere millioner år før mennesket ble skapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (27 minutter siden):

Har det noe å si hva moses skrev? Det er jo GT.. Er GT Guds inspirerte ord?

Ifølge Paulus så er den inspirert av Gud. Hele skriften tolker jeg som gamle og nye Testamentet, da han skrev dette var vel ikke nye testamentet ferdig enda.

2 Timoteus 3:16-17

16 Hele Skriften er inspirert av Gud og kan bli brukt til undervisning om det som er sant, og avsløre det som er falskt. Den korrigerer og hjelper oss til å leve slik Gud ønsker. 17 Den som tilhører ham, blir godt utrustet for oppgaven med å gjøre godt mot andre.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Ifølge Paulus så er den inspirert av Gud. Hele skriften tolker jeg som gamle og nye Testamentet, da han skrev dette var vel ikke nye testamentet ferdig enda.

Timoteus 3:16-17

16 Hele Skriften er inspirert av Gud og kan bli brukt til undervisning om det som er sant, og avsløre det som er falskt. Den korrigerer og hjelper oss til å leve slik Gud ønsker. 17 Den som tilhører ham, blir godt utrustet for oppgaven med å gjøre godt mot andre.

Tusen takk for å oppklare det IHS iherdig forsøker å tåkelegge på tross av at det kan bli brukt som argument mot kristne.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Noxhaven said:

Slaver skal lystre sin eier. Også ondskapsfulle eiere.

Om Jesus følte at han måtte gjøre et inngrep her, hvorfor ikke da si at man ikke skal eie andre mennesker? 

Ja, det var noe de var under.

Paulus tar også opp dette:
"Hver bli i det kall han blev kalt i! 
Blev du kalt som træl, da gjør dig ingen sorg av det; men kan du også bli fri, så gjør heller bruk derav! 
For den træl som er kalt i Herren, er Herrens frigitte; likeså er også den frie som er kalt, Kristi træl. 
I er dyrt kjøpt; bli ikke menneskers træler! "

På en annen side skal kristne slave andre mennesker spess innad flokken - da "den største blandt dere er alles tjener og den første blandt dere er alles slave."
Mao snudd opp ned fra det som er størst og først i verden.

Altså, den ydmyke skal arve jorden osv osv. Slik uttalelser henger sammen, det som er stort i menneskers øyne er ikke nødvendigvis i Guds øyne og omvendt.

Endret av cuberen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (2 timer siden):

Hvem påstår det ? Moses skrev: I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Det kan godt være flere millioner år før mennesket ble skapt.

Gud skapte visst menneskene på den femte dagen eller noe sånt. Fire dager før var det stummende mørke og ikke noe liv. Kan ikke godt være flere millioner av år når det står antall dager. Eller er det kanskje snakk om metaforiske dager. Ja det må det være, for ellers tar jo bibel helt feil her..
Det står også at jorden ble laget før sola, noe som ifølge dagens vitenskap umulig kan stemme. Med mindre en gammel mann med skjegg brøt med alle vitenskapelige teorier og lagde dette sjæl, da.


Kom på noen til som jeg har tenkt på
- Noahs ark. Vi kan jo prøve å beregne hvor stor båten hans måtte være for å få plass til alle dyrene på jorden. Hvordan han klarte å finne frem fisker som kun lever på flere hundre meters dyp. Visse dyr som ikke kan leve ombord i en båt med mindre du har utstyret til å skape en falsk tilværelse for dem. Rovdyr som må ha mat. Noah tok vel med et lass med byttedyr i tillegg? Det er forøvrig heller ikke funnet bevis på at en global oversvømmelse har funnet sted i planetens historie.
- Når Jesus en gang skal returnere etter å ha vært død i tusenvis av år så skal stjernene falle ned fra himmelen og lande på jorda. Den gang sikkert en fin tanke, men idag vet vi både reel størrelse og avstand til stjernene på himmelen. Vi vil nok ikke ha at hele stjernehimmelen faller i hodet på oss.
- Ifølge Matteus er jorda flat da djevelen sjæl tok ham opp på verdens høyeste fjell og viste ham hele jorda. i dag vet vi at dette ikke er mulig fordi jorda er rund.
- I denne sammenhengen i Høysangen står jorda på solide søyler som gjør at jordan aldri skal rokkes. Sist jeg sjekka suser vi igjennom verdensrommet i høy fart, og vi vet at planeten er historie om senest 5 millioner år når sola takker for seg. Men vi har nok klart å ta livet av alt liv på planeten lenge før den tid.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...