Gå til innhold

Bibelske vandrehistorier avslørt av logikk.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ruger skrev (12 minutter siden):

Rasjonelt fru Blom...hva er dine tanker om din egen eksistens. - Hva/hvor var du for 100år siden? - Nå sitter du,.. en klump av kjøtt og blod (på kanskje 100 kg) med sanser og organer som ører å høre med, ..øyene du kan se med - i farger t.o.m - og hva bra at ditt syn også er stereoskopisk.- Kjekt å ha 😇- Skaperverket er for komplex til å gjort seg selv, - bibelen forteller på en grei måte ( mener jeg) personligheten som står bak livsånden i deg,.. meg og alt vi med våre sanser kan registrere. Den (bibelen) legger frem ting slik de er, uten forskjønnelser av de personene som beskrives, de fremstår alle med sine feil og skavanker de måtte ha. Vi, - som en del av dette fantastiske skaperverket, har ingen rett til å kritisere skaperen/kunstneren som står bak dette hele det enorme -ikke Kaos,- men KOSMOS.

"Logikk", bør tilsi at ingenting gjør/har gjort seg selv.

 

Nå har jeg vel ikke i de religiøse diskusjonen fremmet noe alternativ til en skapelse så ser ikke hvorfor det er så viktig men siden du ønsker å vite det så går jeg god for forklaringene forskere i verden har på evolusjonsteorien og RNA hypotesen for hvordan liv oppsto.
De fossile funnene viser overgangsarter og naturen ser ut til å gjennbruke og modifisere design fra tidligere arter til å lage nye organer og arter.
Øyet ditt har alle blodkarene til sansecellene liggende forran sellene og nervebanene fra de samme sellene går forran og gjennom øyet før det går til hjernen som bearbeider bildene for å ta bort forstyrrelsene blodkarene, nærvene og sist men ikke minst hullet i sysnfeltet lager.
Hjernen trenger også mye oksygen for å i sammtid fotoshoppe videostrømmen vi ser istedenfor å lage øyet rett fra starten av.
Kanskje det var blekkspruten som var guds foretrukne skapninger ettersom de ikke ar disse deffektene i øyet som vi har.
Eller dersom du var en fisk som levde i en elvemunning, hva ville være mest logisk å gjøre når floa kom inn?
Gjørmekryperen klatrere opp i nærmeste tre, og det gjør den ved hjelp av sammenvokste bukfinner som lar den klatre i trær.
Den har gjeller og finner så teknisk sett er den en fisk men den kan også puste luft.
Overgangsarter, fantastisk til å vise de litt mere bisarre delene av evolusjonen.
Eller strupehodenærven som i sjiraffen går fra hjernen ned rundt hjertet og opp til strupehodet igjen, virker som et utrolig tungvint og lite intelligent design men passer fint inn i evolusjonsteorien der evolusjonen må modifisere det den har over mange generasjoner.

Men nå var det jo ikke alternativet til skapelse vi diskuterte her men skaperen og skapelsen og de ulogiske bristene i forbindelse med den vi tok opp her, der jeg for argumentets skyld aksepterte skapelsen fremfor evolusjon slik at det ikke skulle bli fokus for diskusjonen, men om du alikavel vil diskutere evolusjon så har vi en egen tråd også for det her inne.
https://www.diskusjon.no/topic/1635716-evolusjon-vs-kreasjonisme-debatt-for-og-imot-evolusjonsteorien/

Men ser du mener at bibelen forteller på en grei måte personligheten som står bak livsånden i meg.
Det er jo nettop den personligheten jeg finner vederstyggelig på grunn av dens meritter som folkemord, å la en hel verden drukne skyldig eller ikke, innblanding i en nasjons politiske avgjørelser, brannbombing og det å la sine mest iherdige etterfølgere lide helt uten grunn.
Og når det kommer til logikken i at vi er alle syndere fordi Adam og Eva syndet så vil jeg komme med en lignelse.
Sett at jeg bygger meg en fryseboks, jeg beregner komponentene jeg trenger og bygger den for å vare lenge.
Befalingen den har fått er å holde innsiden på 24 minus som burde være en enkel befaling å følge for et apparat designet for nettop det, men etter 3 uker begynner den å lage et forferdelig spetakkel og endrer temperaturen på innsiden til 4 pluss mens den står å skjelver for seg selv.
Er det da fryseboksen jeg bygde som er skyld i at den ikke lengere fungerer som den skal og har trosset meg eller er det min skyld fordi jeg er en udugelig kjøleingeniør som ikke greide å ta høyde for alt som kunne gå galt i kjølesystemet til fryseboksen?
De kristne velger tydeligvis å skylde på fryseboksen og straffe den for å ha trosset sin skaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Romeren skrev (3 timer siden):

Tja, mulig det har en lavere stadard da? Men perfekt er for meg et statisk begrep, det har verken rom for bevegelse eller forbedring. Jeg tenker det er mye bevegelse og samhandling - relasjon - i vårt gudsforhold. Både slik det beskrives i bibelen og slik vi lever det ut i vår tro og våre menigheter.

Om perfekt er statisk begrep for deg, hvordan ser du for deg himmelen i en evighet da?
Det virker veldig statisk for meg i hvertfall.

 

Romeren skrev (3 timer siden):

Slik jeg leser det ble mennesket skapt til samfunn med og til en relasjon til Gud., til et kjærlighetsforhold som krever frivillighet fra begge parter. Og den som står i en slik relasjon utsetter seg og for risikoen for å bli sviktet, noe som jo og skjedde.

Er det perfekt da - med en slik risiko? Kanskje ikke rent teknisk sett. Men det er her det gode ligger, i kjærlighetforholdet. Jeg ser ikke at det perfekte (hva nå det kan være) var skapelsens mål.

Det er jo her jeg finner problemet og i en hver sammhandlig som krever gjennsidighet fra frivillige parter slik vi oppfatter det i dag alltid vil finnes en rissiko for at det går galt, sett inn evig tid og det må gå galt gitt nok tid og med evig tid er det alltid nok tid.
Ergo ser jeg det som en klønete skapelse og skape det akkurat slik, noe justeringer måtte i såfall til for hindre at det går galt som jeg sliter med å se at allmektig og allvitende gud ville hatt problemer med å få til.
For å sitere en annen kristen her inne:

Tionbai skrev (På 18.7.2021 den 22.05):

Gud er allmektig og allvitende, og ingenting er umulig for Ham.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (7 timer siden):

De ble så lei av alt som ikke stemte med det de sier, at de lagde sin egen bibel ‘oversettelse’ som sier det samme som det de sier. De kunne like så godt ha laget en egen bok, som muslimene, i stedet for å gå rundt å late som de er kristne. 

Morsomt å se en grein kristne forsøke å fortelle at andre kristne ikke del av deres trossamfunn ikke er kristne på tross av at begge tror på Jesus og følger han på hver sin måte.
Det er ikke mye forskjell i bibelen jehovas vitner bruker og andre bibeloversettere, de fokuserer naturligvis mere på det de mener er guds navn men det har ikke endret vesentlig på innholdet.
Det er for meg like ille det som står i alle oversettelsene.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, perpyro said:

Morsomt å se en grein kristne forsøke å fortelle at andre kristne ikke del av deres trossamfunn ikke er kristne på tross av at begge tror på Jesus og følger han på hver sin måte.
Det er ikke mye forskjell i bibelen jehovas vitner bruker og andre bibeloversettere, de fokuserer naturligvis mere på det de mener er guds navn men det har ikke endret vesentlig på innholdet.
Det er for meg like ille det som står i alle oversettelsene.

Morsomt ? grein ? Hvis du hadde lest det nye testamente, så ville du også der kunne lese, at det fantes falske og ekte kristne allerede i det først århundre. Så det har de kristne forlengst blitt vant til. Jehovas vitners ‘bibel’ og tror er ren svindel.

Lenke til kommentar
IHS skrev (2 minutter siden):

Morsomt ? grein ? Hvis du hadde lest det nye testamente, så ville du også der kunne lese, at det fantes falske og ekte kristne allerede i det først århundre. Så det har de kristne forlengst blitt vant til. Jehovas vitners ‘bibel’ og tror er ren svindel.

Jeg har det og vet om nettop det du skriver om men men misstenker du ikke har lest deres bibel.
Om du ikke liker jehovas vinter og velger å kalle dem falske kristne så er de like fullt kristne pr. definisjon.
For dem er du en falsk kristen for eksempe men du er jo fremdeles en kristen.

Duverden så gøy det er å leke djevelens advokat.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, perpyro said:

Jeg har det og vet om nettop det du skriver om men men misstenker du ikke har lest deres bibel.
Om du ikke liker jehovas vinter og velger å kalle dem falske kristne så er de like fullt kristne pr. definisjon.
For dem er du en falsk kristen for eksempe men du er jo fremdeles en kristen.

Duverden så gøy det er å leke djevelens advokat.

Du djevelens advokat. Jehovas vitner tror ikke Jesus fysisk stod opp fra graven og da er du ikke mye kristen.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

Men ser du mener at bibelen forteller på en grei måte personligheten som står bak livsånden i meg.
Det er jo nettop den personligheten jeg finner vederstyggelig

 Jeg har ingen intensjoner å videre diskutere eller utveksle tanker med noe menneske som gulper opp en slik avskyelig karakteristikk av sin skaper og Gud. 

Endret av Ruger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IHS skrev (13 minutter siden):

Du djevelens advokat. Jehovas vitner tror ikke Jesus fysisk stod opp fra graven og da er du ikke mye kristen.

Interresant, ikke vet du hva jehovas vinter tror på engang men alikavel kaller du dem falske kristne.
https://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/1969841?q=sto+jesus+opp+fra+graven&p=doc
I følge jw.org tror de på miraklet om at Jesus sto opp fra de døde og motsier ikke at han fysisk blei det men har du beviser for din påstand så kom gjerne med dem.
Du får tolke uttalelsen fra Vakttårnet fra 1970 som du vil men dette sier de selv "Det at ingen mennesker på jorden i vår tid har sett at Gud har oppreist noen fra de døde, er altså ikke noe argument for at han ikke en gang i fortiden oppreiste sin Sønn, Jesus Kristus, fra de døde. Og hvorfor behaget det Gud å gjøre det? En av grunnene var at han ønsket å belønne Jesus fordi han hadde vært trofast like til døden."
Og ettersom dette fortsatt er å finne på jw.org er det fortsatt dagens doktrine for dem.
Men selv kjenner jeg at jeg får vondt i logikksenteret av å måtte undersøke slikt for deg.

Lenke til kommentar
Ruger skrev (18 minutter siden):

 Jeg har ingen intensjoner å videre diskutere eller utveksle tanker med noe menneske som gulper opp en slik avskyelig karakteristikk av sin skaper og Gud. 

Det trigger ikke nysjerrighetssenteret ditt å finne ut av hvorfor noen skulle mene det motsatte av deg basert på det vi kan lese i bibelen?
Hvorfor noen synes folkemordet på Amalakittene avskyelig eller hvorfor noen synes det er av skyelig å drepe alle unntatt jenter som enda er jomfruer for å ha for seg selv eller er du av den oppfatning at frafallne (jeg er for øvrig ikke en frafallen i ordets rette forstand) skal man ikke diskutere med fordi de er som gift for troen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, perpyro said:

Interresant, ikke vet du hva jehovas vinter tror på engang men alikavel kaller du dem falske kristne.
https://wol.jw.org/no/wol/d/r3/lp-n/1969841?q=sto+jesus+opp+fra+graven&p=doc
I følge jw.org tror de på miraklet om at Jesus sto opp fra de døde og motsier ikke at han fysisk blei det men har du beviser for din påstand så kom gjerne med dem.
Du får tolke uttalelsen fra Vakttårnet fra 1970 som du vil men dette sier de selv "Det at ingen mennesker på jorden i vår tid har sett at Gud har oppreist noen fra de døde, er altså ikke noe argument for at han ikke en gang i fortiden oppreiste sin Sønn, Jesus Kristus, fra de døde. Og hvorfor behaget det Gud å gjøre det? En av grunnene var at han ønsket å belønne Jesus fordi han hadde vært trofast like til døden."
Og ettersom dette fortsatt er å finne på jw.org er det fortsatt dagens doktrine for dem.
Men selv kjenner jeg at jeg får vondt i logikksenteret av å måtte undersøke slikt for deg.

Det er ikke lett å være djevelens advokat, perpyro. Du får lese selv hva de sier om Jesu oppstandelse. De sier han ikke fysisk stod opp fra graven, og da er du ikke mye kristen.

«he would not be resurrected with his flesh-and-blood body»

https://www.jw.org/en/bible-teachings/questions/jesus-body/

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lett å være djevelens advokat, perpyro. Du får lese selv hva de sier om Jesu oppstandelse. De sier han ikke fysisk stod opp fra graven, og da er du ikke mye kristen.

https://www.jw.org/en/bible-teachings/questions/jesus-body/

 

Og hvorfor skal en definisjon av kristendommen være avgjørende her? I følge lenken så tror de hans ånd ble gjenoppstått, men ikke hans kjøtt. Når de faktisk tror på hans ånd, og følger budskapet til Jesus, så er de vel i all forstand kristne? 

Hvilke av de vel over 30.000 variasjonene av kristendommen er egentlig ikke kristne? Hvilken variant av dem betegner du deg selv som?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noen råder meg til å lese bibelen. Men kritikken av boken sier at det er bortkastet tid, at den er dyr, og jesus'en er ganske en kjedelig figur.  Harry Potter får bedre kritikk. 

Alle millionene som ble innkassert i honorarer av redaktørene av den siste utgaven er oppsiktsvekkende. Skulle tro de hadde skrevet boken selv, og ikke eng gang da ville en vanlig bok kostet så mye.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, perpyro said:

Det trigger ikke nysjerrighetssenteret ditt å finne ut av hvorfor noen skulle mene det motsatte av deg basert på det vi kan lese i bibelen?
Hvorfor noen synes folkemordet på Amalakittene avskyelig eller hvorfor noen synes det er av skyelig å drepe alle unntatt jenter som enda er jomfruer for å ha for seg selv eller er du av den oppfatning at frafallne (jeg er for øvrig ikke en frafallen i ordets rette forstand) skal man ikke diskutere med fordi de er som gift for troen?

Det du kommer med er jødenes bilde av Gud. Jesus gjorde det helt klart at jødenes bilde av Gud var feil. Det er Jesu dvs. de kristnes bilde av Gud som er korrekt.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, anon_83104 said:

 

Og hvorfor skal en definisjon av kristendommen være avgjørende her? I følge lenken så tror de hans ånd ble gjenoppstått, men ikke hans kjøtt. Når de faktisk tror på hans ånd, og følger budskapet til Jesus, så er de vel i all forstand kristne? 

Hvilke av de vel over 30.000 variasjonene av kristendommen er egentlig ikke kristne? Hvilken variant av dem betegner du deg selv som?

Nei, de er ikke kristne. Jesus stod ikke opp fra graven som en ånd. Les selv hva de ekte kristne skrev,

Luk 24:36 «Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres? Se på hendene og føttene mine. Det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» Dermed viste han dem hendene og føttene sine.Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» De ga ham et stykke stekt fisk, og han tok det og spiste mens de så på.»

En ånd spiser ikke fisk :)

 

 

 

EF7D098C-C054-4DD2-9196-A914998F1BA3.jpeg

Endret av IHS
Lenke til kommentar
2 minutes ago, IHS said:

Luk 24:36 «Mens de snakket om dette, sto Jesus selv midt iblant dem og sa: «Fred være med dere!» De ble forferdet og redde, for de trodde de så en ånd. Men han sa til dem: «Hvorfor er dere grepet av angst, og hvorfor våkner tvilen i hjertet deres? Se på hendene og føttene mine. Det er jeg. Ta på meg og se! En ånd har ikke kjøtt og bein, som dere ser at jeg har.» Dermed viste han dem hendene og føttene sine.Da de i sin glede ennå ikke kunne tro, men bare undret seg, spurte han dem: «Har dere noe å spise her?» De ga ham et stykke stekt fisk, og han tok det og spiste mens de så på.»

Uthevelsen min der er også viktig, det vitner om at det er noe man kan se fra deler av kroppen hans at det var han.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, cuberen said:

Uthevelsen min der er også viktig, det vitner om at det er noe man kan se fra deler av kroppen hans at det var han.

Ja poenget er at hendene og føttene har merker etter naglene de romerske soldatene brukte under korsfestelsen. 

Lenke til kommentar
IHS skrev (33 minutter siden):

Det er ikke lett å være djevelens advokat, perpyro. Du får lese selv hva de sier om Jesu oppstandelse. De sier han ikke fysisk stod opp fra graven, og da er du ikke mye kristen.

«he would not be resurrected with his flesh-and-blood body»

https://www.jw.org/en/bible-teachings/questions/jesus-body/

Da trekker jeg tilbake forige post, rett skal være rett men..... gjør dette dem til mindre kristne av den grunn? Er det det som definerer om man er kristen eller ikke?

Som sagt morsomt å se kristne trosretninger forsøke å diskreditere hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...