Jump to content
Hektor

Gå ned i vekt - beste metode?

Recommended Posts

Måten å formulere det spørsmålet på, får meg til å misstenke at du vil ha godt av kyndig veiledning. En veldig god tilbyder av anerkjente metoder og kompetanse er https://www.roede.com/

Hvis du har normal-, sykelig under- eller overvekt, bør du først ta det via din fastlege.



 

Edited by Skandinav
  • Like 1

Share this post


Link to post

Som en som har veid litt for mye hele livet, men som klarte å gå ned 32kg til noenlunde "OK" vekt, har jeg noen små råd som fungerte for meg. Merk at dette fungerte for meg, og det ikke dermed sagt at det fungerer for deg - kommer tilbake til dette.

  • Spis mindre porsjoner: Spis til du er sånn passe mett, aldri veldig mett. Helst stopp når du ikke er sulten lengre. Tar litt tid å venne seg til det men over tid blir det lettere.
  • Spis regelmessig. Ha en frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Det er også rom for et par frukter og (maks) en neve med usaltede nøtter om du blir sulten. 
  • Ha en dag eller maks to i uka hvor du spiser det du vil (med måte så klart). Vil du ha pizza og sjokolade? Ja da spiser du det. Poenget er at du må kunne unne deg litt også, ellers klarer du ikke å endre livsstil
  • Henger sammen med punkt over: Fokuser på å få en bedre livsstil over tid, ikke en enkelt kur. Fordelen med en livsstil som er bedre er at det er ikke krise når jula eller sommerferien kommer. De er kun en liten del av året, og resten av året skal du leve med din bedre livsstil. 
  • Begynn å beveg deg mer. Begynn å gå, kanskje jogge litt og deretter lett løping. Finn et tempo som gjør at du kan holde på 30-60 minutter sammenhengende. Det blir lettere etterhvert så ikke gi opp om det er veldig tungt i begynnelsen. Alternativt kan du gå litt lengre, typ 60-90 minutter. Ta da en god podcast på øra, og nyt dagen. Sats på å få til en 2-5 turer ila uken. I tillegg til dette, forsøk å løfte litt vekter. Fordelen med dette er at styrketrening bygger muskler, og muskler "spiser" energi, noe som vil hjelpe deg med å øke forbrenningen. Forsøk å få til hverftall et par dager i uken med dette. Fokus på store muskelgrupper (spør instruktørerene på treningssenter om du er usikker, de hjelper deg gjerne med en kjapp innføring hva som passer best og hvordan du utfører disse). 
  • Heng deg ikke opp i vekten på badet, se mer på tøyet. Spesielt om du trener litt styrke kan du oppleve at vekten står stille, eller tom. går opp. Dette betyr derimot ikke at du ikke har en god fremgang. Muskler veier mer enn fett, ergo, i realiten kan du gå ned ganske mye fett men allikevel legge på deg om du bygger muskler i samme slengen. La tøyet bestemmer hvorvidt du går ned eller ikke.
  • Lang tidshorisont! Du skal endre livsstil, ikke en enkel kur. Ikke gå for de raske løsningene, ta det i ditt tempo. Du vil feile, gå på matsmeller og perioder med mindre trening, og det er OK. Ta det som en motivasjon; Om du har hatt en helg med drittmat og lite trening, få en pangstart på uken med en god økt ute i naturen eller på treningssenteret, og fokuser på sunn mat i små mengder. 
  • Finn DIN vei! Det er mange som har meninger om hva som fungerer best (paradoksalt at jeg sier det ikke sant?), men du er du. Kanskje er ikke løping noe for deg, og du heller vil fokusere på flere ganger styrketrening, eller kanskje motsatt. Og hva angår mat, her kan du lett gå deg vill. Gjør det enkelt; forsøk å spise ren mat som ikke er prosessert for mye (rent kjøtt, ikke kjøttdeig / kyllingbryst, ikke kyllingkjøttdeig osv.), for ren mat har ofte mindre kalorier, samt at det er lettere å se den faktisk mengden du får i deg. 

 

Lykke til, dette klarer du! Se langt frem, dvs. hvordan du ønsker ting skal være til neste år - ikke i morra eller om et par måneder. 

Edited by The Very End
  • Like 6
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Det finnes også utallige kalori kalkulatorer rundt om på nett, type sett in vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå etc, legg deg så ca 500kcal under det som popper frem så skal du gå ned etter hvert.

Tipsene til The Very End er også veldig bra, stick to them like a fly on shit! :)

Det krever mye selvkontroll, men sakte men sikkert går det greit!

 

Hilsen en som jobber seg gjennom det selv! ❤️

Edited by Duriello

Share this post


Link to post

Ikke gå løs på en full omveltning av dietten din med engang. Da er det så og si garantert at du vil miste motivasjonen, og sprekke etter noen uker.

Start i det små... Spiser du snop hver dag? Begrens det til helgene. Hva med brus? Kutt ut det til fordel for sukkerfri eller annen leskedrikke (kald is-te, vann med lime, osv)
Spiser du mye ferdigmat? Kutt ut dette til fordel for mat du lager fra bunnen av.

Hold deg unna matbikken om du er sulten. Det er fort gjort å kjøpe seg noe unøvendig når magen rumler :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
23 hours ago, Hektor said:

Hvordan er det best å gå ned i vekt?

Som med de fleste andre ting: Å vite HVA man gjør hører isammen med å forstå HVORFOR.

Les om ernæring, fordi: Da kan du lage din egen plan og følge den, fordi du har tillit til at det fungerer.

Etter at du da har fått kostholdet på plass, kan du utvide din forståelse med å legge til trening som passer for deg. Da har du kontrollen på kroppen din, og trenger ikke å skifte kostholdsplan hver andre uke fordi "det virker ikke (kjapt nok)".
 

Share this post


Link to post
Duriello skrev (På 23.7.2021 den 22.49):

Det finnes også utallige kalori kalkulatorer rundt om på nett, type sett in vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå etc, legg deg så ca 500kcal under det som popper frem så skal du gå ned etter hvert.

Dette er nok den "sikreste" måten siden det til syvende og sist handler om antall kalorier inn opp mot hvor mange kalorier man forbruker i løpet av en dag.

Jeg synes likevel 500 kalorier er mye. Det er bedre å gå sakte ned i vekt, så slipper man å kjenne så mye sultfølelse også.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Hektor skrev (På 23.7.2021 den 19.27):

Hvordan er det best å gå ned i vekt?

Last ned MyFitnessPal eller en annen app som lar deg telle kalorier i måltidene dine.

Regn ut basisforbrenningen din, og hvor mange kalorier du må innta for å vedlikeholde dagens vekt.

Legg deg et par hundre kalorier under dette, og tell kalorier slavisk hver dag, til alle måltider. Sørg for at du aldri overstiger kalorimålet ditt hver dag, men ligg heller litt under. Man bør ikke gå for raskt ned i vekt, og kutter man for mange kalorier kan man oppleve å være unødig sulten.

Du kan i teorien spise nøyaktig hva du vil, men det vil nok hjelpe mye å spise mer mat som metter (rent kjøtt, grønnsaker...) og mindre mat som har mye kalorier i forhold til hvor mettende det er (loff, sukker...). Kanskje du kan gå gjennom favorittmaten og se på hvilke retter eller råvarer som har lavere kaloritetthet, og så spise mer av dette og mindre av det som har flere kalorier i forhold til vekten.

Etter hvert vil du kanskje kunne anslå hvor mange kalorier et måltid har uten å måtte regne det ut hver gang. Når du har nådd "målvekta" så er det ikke så farlig om du spiser litt flere kalorier den ene dagen og litt færre den andre.

Edited by hekomo
  • Like 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (41 minutter siden):

Dette er nok den "sikreste" måten siden det til syvende og sist handler om antall kalorier inn opp mot hvor mange kalorier man forbruker i løpet av en dag.

Jeg synes likevel 500 kalorier er mye. Det er bedre å gå sakte ned i vekt, så slipper man å kjenne så mye sultfølelse også.

Sant nok 😅

Share this post


Link to post
Hektor skrev (På 23.7.2021 den 19.27):

Hvordan er det best å gå ned i vekt?

Flere måter, men jeg liker noe varig fremfor diett. Gikk ned 14 kg på tre måneder fra 94 til 80kg som 184 cm høy:

Krever at man er rigid og aksepterer at man må gjøre en innsats, trenger ikke telle kalorier men obs hva en spiser ila uken, man skal ikke ha en "belønningsdag" som kan ødelegge alt det man fikk til ila uka. Kombinasjon kutte drastisk ned på sukker og karbohydrater, mer "lett" kjøtt som kylling og fisk. Akseptere at man av og til får cravings, men da byttet jeg ut godis med litt spicy nøtter og mer variert frukt - og selv her kuttet jeg litt mer ned på de andre måltidene da eks nøtter har mye kalorier.

Ved siden av dette begynte jeg med forsiktig styrke trening hel kropp og gradvis med mer muskler får man mer passiv forbrenning + jogg minst en gang i uka. 

God/nok søvn og bli vant med rutiner. Vektnedgang er et evig vedlikeholdsarbeid, men når man er fornøyd er det mindre slit da man kun trenger å "holde seg der". Klarer man å opprettholde det øvrige over noen måneder blir det livsstil og kjekt.

Edited by nacario

Share this post


Link to post

Finn basalforbrenningen din, det finnes mange kalkulatorer på nett. F.eks denne: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Spis 2-400 kcal mindre enn det hver dag over tid. Gi deg èn dag i uka hvor du spiser hva du vil. 

Tell kalorier de første ukene for å gi deg en pekepinn på hva du bør spise, så holder du på det. 

f.eks havregrynsgrøt til frokost, knekkebrød til lunch og kylling med grønnsaker til middag. Kjedelig? ja. funker? ja. 

Gikk ned 10kg med den formelen i vår. 

Share this post


Link to post
nacario skrev (10 timer siden):

Krever at man er rigid og aksepterer at man må gjøre en innsats, trenger ikke telle kalorier men obs hva en spiser ila uken, man skal ikke ha en "belønningsdag" som kan ødelegge alt det man fikk til ila uka.

Det som er fordelen med slavisk kaloritelling er at man kan spise akkurat hva man vil så lenge man holder seg under kalorigrensen man har satt seg. Da trenger man ikke å holde seg unna ting man liker veldig godt og som vil føles som et stort offer å gi opp, men kan unne seg det og samtidig unngå å få i seg for mye kalorier.

Jeg prøvde meg på kaloritelling, og siden jeg ikke spiser frokost så kan lunsj og middag være større og mer mettende måltider. Et "luksusproblem" jeg endte opp med var at jeg ofte hadde en del kalorier igjen mot slutten av dagen, og da var det ikke uvanlig at jeg slengte i meg noe snacks bare for å ikke ha et for stort kaloriunderskudd. Det er selvsagt lurere å fylle på med noe annet. Nøtter er jo veldig kaloritette men også sunne, så noe slikt er nok lurere å bruke for å "fylle opp" kalorimålet for dagen.

Edited by hekomo

Share this post


Link to post

 

Mange bekker små...gjør en stor å (litt innsats her og litt innsats der....gjør en stor innsats)

Ta grep om hverdagen. Lær deg å tenke smartere, planlegg litt mer enn før og vær oppmerksom på vanene og uvanene dine. Det er ganske mye arbeid å holde vekta nede, man må stadig vekk ta seg selv i nakken om man ønsker fremskritt. Det å trene for å gå ned i vekt er bare tull. Vektkontroll kommer utelukkende an på hva/hvor mye du putter inn matgapet vs hvor mye av dette du forbrenner. Den dagen du stopper å trene...ja den dagen kommer for alle så da er det kun "inn/ut" prinsippet som fortsatt gjelder, derfor sier jeg at det med matinntak og forbrenning må være hovedregelen her. Joda sykler du 20 mil så vil du nok gå ned noen kilo men hvor lenge orker du å holde på slik? For å forstå dette regnestykket skikkelig så må du forstå hva en kalori er. Jo før du lærer deg å være oppmerksom på dette jo bedre er det for deg. Når du kjøper noe i butikken skal du ha en viss forståelse for hvor mange kalorier den varen inneholder, og da er det stort sett hvor mange kalorier pr. 100gr/ml produktet inneholder det går i. Relativt enkelt å orientere seg slik. Ikke legg for mye i det, men hele tiden ha dette i bakhodet. En ting er å gå ned noen kilo, en annen ting er "livsstilsforandring" som kanskje passer best for de som veier en god del mer enn de burde. Skal du bare ned noen få kilo kan du ta deg den sykkelturen på 20 mil så er det gjort. Er du avhengig av sukker må du jobbe en del med å bli uavhengig. Det tar noen dager men det går absolutt an å kverke søtsuget og få et jevnere blodsukker eller hva det nå heter. Du må selvfølgelig erstatte sukkertapet med noe annet så du kommer dette nyoppståtte  "vakumet" til livs. Har personlig observert at jeg tar dårligere valg i matveien når blodsukkeret mitt er lavt, sikkert fordi kroppen vil få opp blodsukkeret fortest mulig? Derfor viktig å lære seg å lese kroppens signaler og de er det mange av. - Nok søvn er ekstremt viktig for å lykkes - Det er sinnsykt mye god mat man kan putte i seg som ikke trenger å være "negativ" for din vekt. Jeg kunne sagt så mye mer men velger å avslutte med å si at "tid brukt på å spise sunt - er tid brukt på ikke å spise usunt" og det ligger faktisk veldig mye sannhet i akkurat dette 😉   

Share this post


Link to post
Gjest Baardsen skrev (17 timer siden):

Joda sykler du 20 mil så vil du nok gå ned noen kilo men hvor lenge orker du å holde på slik?

Trening gir lite uttelling på kalorier. Dessuten risikerer man å bli sulten - trening gjør at kroppen trenger mer energi. Man bør ikke trene for å gå ned i vekt (dvs. fettprosent). Man bør trene fordi det er sunt.

Forresten: Hva med å bruke avsnitt?

Edited by hekomo

Share this post


Link to post

Trening er for kondis og muskler.

Skal man trene, så øker inntaket av mat, og så stopper man med trening, men fortsetter å spise samme mengde..

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...