Gå til innhold

Test: Lei av ladekø? Denne bilen tar imot 340 kWh på to minutter


Anbefalte innlegg

Kjære fossilbilfører,

Jeg kan godt skjønne at med så mye press fra alle kanter du føler deg fort angrepet i en kamp du står håpløs om å vinne på lang sikt (utvikling av batterier med høyere energitetthet), og selv på kort sikt skjønner du at visse ting er tapt for alltid allerede (lavere pris per kjørt kilometer, mye lavere drifts of vedlikeholdskostnader, mindre slitedeler, nesten ueksisterende servicebehov, betydelig lavere bompengesatser etc).

Like godt skjønner jeg at dypt inne sitter en sånn "sinna gammel mann" mentalitet som hele tiden sier ting som "da jeg trykker gassen skal jeg høre brøl!", "diesel 4 life", "tesla er for de der rikingene" etc, og det hele er sammenlignbart med en slags selvhatende alkoholiker som slipper ikke tak i flasken selv om kjerringen har for lengst tatt ungene og flyttet ut.

Men, opp med kinnet! Alt det gamle skal viskes vekk. Mens det er krampetrekninger i slike "dødende lik av gammel mentalitet", så går klokken fortsatt bare en vei - fremover. Akkurat som i sin tid var det Henry Ford som skrev i sine momoarer - at tilhengere av dampmotorer påstod at "bensin var farlig fordi det skjer flere eksplosjoner ved hver omdreining" (å nei! he he), så gjentar historien seg på samme vis her - i et nytt kontekst, og slik som med hestevognen før, så damplokomotivet, så fossilbilen... så går tiden fremover, og den kan ikke ta hensyn om noen er litt lei seg.

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

ettersom man ikke trenger å planlegge hurtigladestopp på langturer. RAV4 nyter godt av et bensinstasjonsnettverk bygget ut over mange tiår, og vi kjenner aldri på noen rekkeviddeangst.

En stor fordel.

 

Sitat

Det er en besnærende tanke å stort sett kunne kjøre helelektrisk i hverdagen (med hjemmelader), samtidig som du ikke må stå i kø ved ladestasjonen på langtur.

Et godt poeng.

Ladehybrider er en praktisk og kostnadseffektiv løsning på praktisk miljøvern. Midt i blinken for ingeniører og andre som er i målgruppen for Teknisk Ukeblad. Så får vi leve med at andre kaller oss som klarer å operere en kalkulator for "boomers" og andre barnsligheter.

Endret av uname -i
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Hybrider blir bedre. Har sett litt på Mercedes C klasse. Den kjører ca 100km på strøm og kan lade DC 50kw. Hadde dekket mitt behov helt greit. Helt unødvendig for meg å kjøre rundt med et kjempebatteri jeg ikke trenger. 

Kan du si litt om bruksmønsteret ditt? Du sier du ikke trenger et kjempebatteri. Trenger du da en bensinmotor som må produseres og holdes ved like? Hvorfor ikke kjøpe en elbil med 100-200 km rekkevidde?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (1 minutt siden):

Kan du si litt om bruksmønsteret ditt? Du sier du ikke trenger et kjempebatteri. Trenger du da en bensinmotor som må produseres og holdes ved like? Hvorfor ikke kjøpe en elbil med 100-200 km rekkevidde?

Jeg kjører ca 100km pr dag. Mindre i helgene. Lite langkjøring. Et par turer i året over 1000km. En ID3 med 45kwh hadde fint dekket mitt behov. Liker ikke den veldig godt. 

En bensin motor koster ikke mye å vedlikeholde. Oljeskift hver 40 000km og plugger hver 80 000. Vil tro at om jeg hadde 100km rekkevidde hadde den ikke blitt mye kjørt. Hadde ladet hjemme. Om noe uforutsett hadde inntruffet kunne jeg ha sluppet å finne et ladepunkt før jeg kjørte. Min erfaring er at folk med ladehybrider er svært fornøyd med valget. De kjører elektrisk omtrent hele tiden men slipper problemer med ladere som ikke virker, apper/ ladekort og ikke minst ladekøer på utferds dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

40 tusen km oljeskift, wow. Er det ikke 15 tusen det ligger på nå som regel?

Bilen melder i fra når den vil ha service. Sist var det vel 380000km. Bensinmotorer belaster oljen mindre pga mindre sot i forbrenningen.

Kjører man hybrid blir det mindre småkjøring og temperatur vekslinger som kan gi oljen et enda lengre liv.

Lenke til kommentar

Merkelig at Toyota ikke kommer med en elektrisk utgave av Yaris. Det er en bil som jeg vil tro blir mest brukt til kortere turer, til butikken for å kjøpe kneippbrød, ikke spesielt egnet for langkjøring....

Hva har de egentlig å tape?

Eller ønsker de å tape?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (27 minutter siden):

Bilen melder i fra når den vil ha service. Sist var det vel 380000km. Bensinmotorer belaster oljen mindre pga mindre sot i forbrenningen.

Kjører man hybrid blir det mindre småkjøring og temperatur vekslinger som kan gi oljen et enda lengre liv.

Hadde selv en ladehybrid med bensinmotor et par år (VW Passat GTE). Der hadde faktisk bensinmotoren dobbelt så hyppig oljeskiftintervall (15k km) som sine ikke-hybride søsken (30k km). Forklaringen såvidt jeg kunne finne ut var at bensinmotoren gikk lite, og følgelig lite varmt. Og ikke minst at når den første gang startet på en tur var etter at man hadde kjørt noen km på småveiene på bare strøm, og så på påkjøringsrampa til motorveien første gang fremkalte mer enn 115hk og motoren startet "iskald" og gikk rett til 4000 rmp og 70% pådrag.

Så jeg tror ikke den siste setningen din i sitatet er korrekt, snarere tvert imot. Motoren stoppes hele tiden så ofte det lar seg gjøre i en hybrid.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (1 minutt siden):

Hadde selv en ladehybrid med bensinmotor et par år (VW Passat GTE). Der hadde faktisk bensinmotoren dobbelt så hyppig oljeskiftintervall (15k km) som sine ikke-hybride søsken (30k km). Forklaringen såvidt jeg kunne finne ut var at bensinmotoren gikk lite, og følgelig lite varmt. Og ikke minst at når den første gang startet på en tur var etter at man hadde kjørt noen km på småveiene på bare strøm, og så på påkjøringsrampa til motorveien første gang fremkalte mer enn 115hk og motoren startet "iskald" og gikk rett til 4000 rmp og 70% pådrag.

Så jeg tror ikke den siste setningen din i sitatet er korrekt, snarere tvert imot. Motoren stoppes hele tiden så ofte det lar seg gjøre i en hybrid.

Som sagt så vil intervall variere med bruksmønster. Mange starter og hard kjøring vil gi hyppige oljeskift. Men det er en tidsfaktor også. Motoren vil nok bli kjørt betydelig mindre ved hybrid drift. Godt mulig at det vil ta mange år før 15000km nåes. Ser mere for meg at motoren vil bli brukt litt ved langkjøring ved konstant hastighet. 

 

Siden du kjenner hybridbiler. Forvarmes motoren når bilen settes til det eller er det kun kupe ev batteri?

Lenke til kommentar
33 minutes ago, hoj said:

Merkelig at Toyota ikke kommer med en elektrisk utgave av Yaris. Det er en bil som jeg vil tro blir mest brukt til kortere turer, til butikken for å kjøpe kneippbrød, ikke spesielt egnet for langkjøring....

Hva har de egentlig å tape?

Eller ønsker de å tape?

 

Det er vel ikke mest å tjene i det segmentet. Kommende Toyota/Subaru SUV til ca 500-600 tusen med 500 km rekkevidde er nok langt mer lønnsomt marked. Husk at folk betaler 650 tusen for en RAV4 PHEV om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Som sagt så vil intervall variere med bruksmønster. Mange starter og hard kjøring vil gi hyppige oljeskift. Men det er en tidsfaktor også. Motoren vil nok bli kjørt betydelig mindre ved hybrid drift. Godt mulig at det vil ta mange år før 15000km nåes. Ser mere for meg at motoren vil bli brukt litt ved langkjøring ved konstant hastighet. 

 

Siden du kjenner hybridbiler. Forvarmes motoren når bilen settes til det eller er det kun kupe ev batteri?

Vil ikke påberope meg så stor kjennskap til hybrider generelt, men har eid den nevnte VW pluss en Toyota Prius (ikke ladbar).

Km-intervallet på oljeskift var på det bilen hadde gått, og ikke det bensinmotoren hadde gått, samt at det var fastsatt uavhengig av bruksmønster. Så hadde jeg kjørt kun på strøm (som forresten ikke var 100% mulig over tid: med noen intervall ble motoren startet og kjørt kort. Sikkert for å sprøyte rundt olje osv, det var ikke merkbart på forbruk) så måtte bilen inn hver 15.000 km for oljeskift uansett. Eller årlig, om man kjørte kortere. For meg så var de fleste turene og kanskje også de fleste timene og kilometerne kjørt på ren strøm, men langturene trekker opp pga lange strekker i høyere fart hvor motoren går. Som du sier også i jevn hastighet med jevnt pådrag.

Motoren ble ikke forvarmet når man satte bilen på forvarming i passaten. Kun kupeen. Den hadde elektrisk forvarming via app som brukte PTC-elemetet i klimaanlegget, ganske smart utført siden hvis man var koblet til strøm brukte den kun det som var tilgjengelig via ladekontakten (inntil 3.6 kW) og tappet da ikke ned batteriet. Brukte selvfølgelig batteriet om man ikke var tilkoblet.

Min hadde også Webasto bensinvarmer på 5kW, men denne varmet heller ikke motoren, kun kupeen ved å kjøre vannet i en sløyfe kun gjennom varmeregisteret. 

Alt i alt veldig fornøyd og imponert av gjennomføringen av mulighetene i hybridteknologien i passaten. Ønsket meg bare litt større batteri. Toyotaen som artikkelen omtaler har mer fornuftig rekkevidde på batteri. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 timer siden):

Ryktene sier 12 biler i ladekø på Otta i går, 1 av 3 ladere defekt. Ventetid 3-4 timer.

Var det også like mye kø på de nærliggende stasjonene i Vågamo, Heidal og Kvam? Om man planlegger litt, og som jeg nevner heller lader ofte enn å kjøre bilen "tom" mellom hver lading, så er ikke dette så stort problem lenger. Men jeg sier ikke at det ikke finnes ladekøer, jeg bare mener det er ikke et så stort problem som media og elbil-motstanderne skal ha det til. Og i 9 av 10 tilfeller løses det ved litt enkel planlegging :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det er vel ikke mest å tjene i det segmentet. Kommende Toyota/Subaru SUV til ca 500-600 tusen med 500 km rekkevidde er nok langt mer lønnsomt marked. Husk at folk betaler 650 tusen for en RAV4 PHEV om dagen."

Svar til kremt:

Men da kan vel Toyota bare kutte ut Yaris? Det er mange som lager tilsvarende små biler og de er ofte elektriske, så da er vel saken grei?

Lenke til kommentar

For de som vurderer denne bilen så kan det være greit å vite at den har et altfor høyt hengerfeste for vanlige tilhengere. Boggiehengere kjøres med forre hjulpar i lufta og all vekt på bakre hjulpar og på kula. Man bør derfor kreve å få den med uoriginalt hengerfeste med vanlig høyde.

Toyota norge mener det er innafor kravet så da er det greit, men en del forhandlere bytter for egen regning pga kundeklager.

https://motor.no/aktuelt/toyota-forhandlere-fjerner-originale-kuler-fra-toyota-rav4/202677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nessuno skrev (3 timer siden):

Kjære fossilbilfører,

Jeg kan godt skjønne at med så mye press fra alle kanter du føler deg fort angrepet i en kamp du står håpløs om å vinne på lang sikt (utvikling av batterier med høyere energitetthet), og selv på kort sikt skjønner du at visse ting er tapt for alltid allerede (lavere pris per kjørt kilometer, mye lavere drifts of vedlikeholdskostnader, mindre slitedeler, nesten ueksisterende servicebehov, betydelig lavere bompengesatser etc).

Like godt skjønner jeg at dypt inne sitter en sånn "sinna gammel mann" mentalitet som hele tiden sier ting som "da jeg trykker gassen skal jeg høre brøl!", "diesel 4 life", "tesla er for de der rikingene" etc, og det hele er sammenlignbart med en slags selvhatende alkoholiker som slipper ikke tak i flasken selv om kjerringen har for lengst tatt ungene og flyttet ut.

Men, opp med kinnet! Alt det gamle skal viskes vekk. Mens det er krampetrekninger i slike "dødende lik av gammel mentalitet", så går klokken fortsatt bare en vei - fremover. Akkurat som i sin tid var det Henry Ford som skrev i sine momoarer - at tilhengere av dampmotorer påstod at "bensin var farlig fordi det skjer flere eksplosjoner ved hver omdreining" (å nei! he he), så gjentar historien seg på samme vis her - i et nytt kontekst, og slik som med hestevognen før, så damplokomotivet, så fossilbilen... så går tiden fremover, og den kan ikke ta hensyn om noen er litt lei seg.

Fine denne.

Som du sier, historien gjentar seg. Bytt ut "kjære fossilbilfører" med "kjære batteribilfører", så skulle en nesten tro at den sinna gamle mann mentaliteten var fra en batteribil forkjemper som forpestet nye hydrogen biler.

The ironi :)

 

Artikkelen gav ihvertfall meg en overraskelse når de presenterte tall som 18300kW vs 350kW. Trodde før at fremtidige ultra-extreme-superchargere ville klare å lade omtrentlig som fossil pumper, men innser jo nå at det er så godt som umulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (14 minutter siden):

Fine denne.

Som du sier, historien gjentar seg. Bytt ut "kjære fossilbilfører" med "kjære batteribilfører", så skulle en nesten tro at den sinna gamle mann mentaliteten var fra en batteribil forkjemper som forpestet nye hydrogen biler.

The ironi :)

 

Artikkelen gav ihvertfall meg en overraskelse når de presenterte tall som 18300kW vs 350kW. Trodde før at fremtidige ultra-extreme-superchargere ville klare å lade omtrentlig som fossil pumper, men innser jo nå at det er så godt som umulig. 

Energitettheten på drivstoff har vel vært ganske kjent i lang tid? Om det var det eneste som betydde noe, så hadde man ikke hatt det skiftet man står ovenfor nå. Om du ikke forstår at drivstoff ikke er mulig i evig tid (heller ikke hydrogen enn så lenge man kan få det igjennom stikkontakten), så vet ikke jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...