Gå til innhold

Gode alternativer til Sbanken?


Gjest c29cb...409

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (1 minutt siden):

Korleis kan ein vere sikker på at ikkje pengane hamnar på feil konto og/eller med feil KID?

Har hørt om flere som har blitt lurt på denne måten så å stole på en qr kode for å betale noe kan bli dyrt hvis man ikke er bevisst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
zanta skrev (11 timer siden):

Er det ikke mulig lengre? Jeg har kontaktet DNB flere ganger på melding, og alltid fått raske og gode svar.

Du har rett! Ved nærmare ettersyn viser det seg at det er mogeleg å sende melding frå nettbanken. Eg veit ikkje kva som gjorde at eg blingsa på dette.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 minutter siden):

Den som har lese OCR-generert tekst vil vite at teksten kan ha blitt endra til det ugjenkjennelege i forhold til dokumentet som ein prøvde å skanne:

https://www.nb.no/search?q=OCR&mediatype=aviser

Korleis kan ein vere sikker på at ikkje pengane hamnar på feil konto og/eller med feil KID? Og kva gjer appen dersom kontonummer og/eller KID inneheld bokstavar og rare teikn? Vil appen greie å skilje ut kva som er kva på ein faktura, uansett kva slags oppsett fakturaen har?

Trykte tall er by far det enkleste å OCR-behandle. Bankene har brukt denne teknologien til å behandle sjekker og giroer veldig, veldig lenge. Når det er sagt: Det som skjer når du bruker disse scannerne er ikke helautomatisert. Appen forhåndsutfyller feltene for deg og ber deg se over. Det går mye raskere å se over enn å skrive inn fra scratch, men man ser raskt om tallene stemmer eller ikke. Det er en viss risiko for at det sniker seg inn et feil tall i en KID som du ikke umiddelbart registrerer, men jeg har enn så lenge aldri opplevd det, og skulle det skje så har hele systemet med KID-nummer funksjonalitet som gjør at du stort sett får et ugyldig KID om du skriver feil. OCR-behandling har lavere feilrate enn avskrift av KID for min del i alle fall. 

Appene varierer i hvor stor grad de automatisk skjønner hva som er hva på en faktura, men de gir deg typisk alle tall de med rimelighet tror det kan være og så kan du velge mellom dem. 

Kort fortalt: Brukervennligheten er stort sett svært god, sikkerheten er god så lenge du ikke gjør dette helt i blinde, og avveiningen mellom de to fremstår fornuftig. Jeg foretrekker å scanne fakturaer på mobil over å behandle dem på PC, selv om jeg ellers bruker nettbank en del. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Når ein får ein pdf-faktura er det iallefall svært enkelt å opne denne på ein PC, kopiere kontonummer og KID og lime dette inn i nettbanken. (Det er forsåvidt ikkje så mykje verre å gjere dette på mobilen heller).

Men eg går ut frå at slike fakturaer også kan opnast i ein bank-app? Når fakturaen er digital i utgangspunktet slepp ein iallefall spørsmålet om OCR.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Når ein får ein pdf-faktura er det iallefall svært enkelt å opne denne på ein PC, kopiere kontonummer og KID og lime dette inn i nettbanken. (Det er forsåvidt ikkje så mykje verre å gjere dette på mobilen heller).

Men eg går ut frå at slike fakturaer også kan opnast i ein bank-app? Når fakturaen er digital i utgangspunktet slepp ein iallefall spørsmålet om OCR.

Jeg har ikke funnet banker som støtter innlesing av pdf nei, de er utviklet for å bruke kameraet på mobilen. Jeg har faktisk flere ganger tatt bilde av pdf-faktura på PC-skjermen når jeg har sittet på jobb fordi fakturaflyten på mobilen sitter i fingrene. Men har du ikke både PC og mobil så blir det klipp og lim fra pdfen. 

Flere og flere benytter heldigvis efaktura, som er den klart beste løsningen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kenhten said:

Hvor ofte legger dere inn betalinger manuelt?

I en App kan man bare ta bilde av giro.

Jeg fordeler hver måned over 150K fra lønnskonto ut til flere andre konti andre steder (f.eks. høyrente konto hos santander og andre, investeringskonti hos nordnet osv.).  Felles for disse er at man må taste inn et langt KID-nummer som identifisere ens konto (selve "bankkontonr" du betaler inn til er likt).  Dette er altså overføringer ("betalinger") som gjøres med KID uten at man har nogen eFaktura, giro eller annet.  Copy'n'paste av KID nummeret fra mottakende institusjon inn i nettbanken sin er den sikreste måten å gjøre det på.  

I tillegg fører jeg ved månedsslutt alle bevegelser inn i et regneark og fører regnskap.  Dette skjer igjen med copy'n'paste av beløp på diverse kontoutskrifter og inn i regnearket.  Denne helt fundementale funksjonen for øknomisk kontroll blir borte uten nettbank.  Det fjerner også risikoen for tastefeil og at måtte bruke en masse tid på å finne feilen når saldo ved månedsslutt på de ulike konti ikke ser ut å stemme med det som fremgår av regnearket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen bank som kan gi oss det beste av alt.
Her må man se på hva som er viktigst for seg selv.

* Nettbank
* Mobilbank
* Kvalitet på Nettbank/Mobilbank
* Topp 5 Konkurransedyktig boliglånrente
* Sparekonto med god rente (uten begrensninger)
* Kredittkort med gode fordeler (bonus)
* Kundeservice

SBanken gir fortsatt den beste boliglånrenten for meg. Så kommer til å vente litt før jeg flytter boliglånet.

Nå ser jeg litt rundt etter bank som har god sparekonto. Alle de som ligger på topplisten har noen dårlige kommentarer som gjør at jeg nå har utelukket dem. Ingen grønne nivår for omtaler blant de topp 8 på Sparekonto
https://www.bytt.no/bank/sparekonto/beste-hoyrentekonto
* Danske Bank: Skulte gebyger
* Handelsbanken: Kan nekte deg å ta ut pengene. Maks beløp for uttak fra sparekontoen.
* Morrow: Lang overføringstid fra sparekonto

Bulder er på 10 plass med 4,34% og har god omtale (grønt nivå).

Rente på sparekonto hos SBanken er i dag på 3,5% og det omtrent 1% mindre enn de på topp 10.
Sånt grov estimert for 100000kr forskjell mellom 3,5% og 4,5%: 290kr - 375kr per måned.
 

Lenke til kommentar

Ser nå at det ikke skilles mellom høyrentekonto med og uten begrensning. Du bør dermed ta med høyrentekontoene og, og så heller hoppe over de som har begrensninger. 

Litt merkelig at de gjør skille slik de har gjort da en da er prisgitt hva banken har valgt å kalle sparekontoen sin med høyest rente og uten begrensning. 

Lenke til kommentar

Eg har kredittkort og sparekonto i Santander Consumer Bank. 4,55% rente, utan bruksavgrensingar. Enkel og grei nettbank, og lett å overføre pengar til den vanlege kontoen. Einaste minus er at ein ikkje har eit vanleg 11-sifra kontonummer, at ein må bruke eit felles kontonummer + kid for å setje inn pengar og at ein dermed heller ikkje kan betale rekningar direkte frå sparekontoen. For meg speler dette ikkje noko rolle.

https://www.santanderconsumer.no/sparing/

(Men har ein mykje pengar er high yield fond eit betre alternativ).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Folk klager og sier de ikke finner seg i noe på nettet. Ofte bare tastaturprat og ikke reell handling. 

Artikkel nå kommer med fakta DNB har ikke mistet Sbanken kunder, de har økt med 2000 kunder i Sbanken.

DNB ler nok godt av de mange  totalt tomme trusler om at noen vil bytte bank. 

"Misfornøyde Sbanken-kunder og trusler om kundeflukt til tross; fasiten viser at Sbanken har hatt en nettovekst på 2.000 kunder siden nyheten om DNBs oppkjøpsønske ble kjent."

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Folk klager lett og sier de ikke finner seg i noe på nettet. 

Artikkel kommer med fakta DNB har ikke mistet Sbanken kunder, de har økt med 2000 kunder i Sbanken.

Se DNB ler nok godt av de mange  totalt tomme trusler om at noen vil bytte bank. 

"Misfornøyde Sbanken-kunder og trusler om kundeflukt til tross; fasiten viser at Sbanken har hatt en nettovekst på 2.000 kunder siden nyheten om DNBs oppkjøpsønske ble kjent."

Spesiel vinkling.

De regner fra april 2021 ("De viser at Sbanken har hatt en nettovekst i kundeantallet på omtrent 2.000 siden oppkjøpsnyheten ble kjent.)"

Mange av oss lod tvivlen komme dem til gode og det er jo først nå de slår til og faktisk ødelegger for kunderne. 

"Netto fall siden nyttår" står der også og det er det eneste vesentlige i artiklen og der brukes mye spalteplass på å prøve å snakke utenom det.   

Jeg bemerket iøvrig også at der igår ble pushet en artikkel om at DnB-ansatte angivelig utsettes for trusler.  Helt åpenbart at et PR-firma er inne for å styre narrativet nå.  Samme ser vi hver gang f.eks. politikker blir tatt i å ha gjort noe ulovlig; få dager etter flommer det over av artikler der vedkommende har det vanskelig, utsettes for trusler og "hat" og må sykemeldes - alt sammen for å fjerne fokus på selve saken. 

Selv holder jeg på å flytte verdier for nesten 2M ut av diverse investeringskonti hos sbanken.  Eneste jeg er usikker på er om det er verd å flytte Bank ID også - ser nogen har snakket om fysisk oppmøte i andre banker for å få Bank ID igjen og det gidder jeg ikke hvis jeg ikke må.  Så kanskje jeg fortsatt vil ha et kundeforhold til banken, men uten å ha penger der og da tjener de neppe mye på meg... 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 timer siden):

Jeg bemerket iøvrig også at der igår ble pushet en artikkel om at DnB-ansatte angivelig utsettes for trusler.  Helt åpenbart at et PR-firma er inne for å styre narrativet nå.  Samme ser vi hver gang f.eks. politikker blir tatt i å ha gjort noe ulovlig; få dager etter flommer det over av artikler der vedkommende har det vanskelig, utsettes for trusler og "hat" og må sykemeldes - alt sammen for å fjerne fokus på selve saken.

Spesiell vinkling, konspirasjonsteoretiske trekk. Helt åpenbart at mennesker (som sett i kommentarfeltene) anno 2024 er uforskammede, aggressive og sprer hat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, tigerdyr said:

Jeg bemerket iøvrig også at der igår ble pushet en artikkel om at DnB-ansatte angivelig utsettes for trusler.  Helt åpenbart at et PR-firma er inne for å styre narrativet nå.  Samme ser vi hver gang f.eks. politikker blir tatt i å ha gjort noe ulovlig; få dager etter flommer det over av artikler der vedkommende har det vanskelig, utsettes for trusler og "hat" og må sykemeldes - alt sammen for å fjerne fokus på selve saken

Ganske vanlig dette ja, brenner nok ganske greit inne på kontorene nå. Uansett rekord resultat for DNB. Hvis kunder flytter det meste av sine penger men setter igjen 500 kroner vil de vel fortsatt regnes som kunder. Kanskje jeg setter igjen 1 øre hos dem når jeg flytter, bare for å irritere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...