Gå til innhold

Hver femte elbileier i California har gått tilbake til fossildrevet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og dette til tross for det som må sies å være et område med dårlig utbygde ladenettverk, og sakteladende elbiler som i visse tilfeller underpresterer.

Det hadde derfor vært interessant å sett en fordeling ut fra hvilken modell man valgte, og om man har byttet til en annen modell i mellomtiden.

Siden vi snakker om USA og California her, så vil jeg tro endel har gått over til en Tesla, om de ikke allerede hadde en Tesla fra før. Mer forståelig er det om folk med Leaf eller Chevy Bolt, der den siste riktignok har langt lengre rekkevidde, men ikke spesielt bedre ladefart,  hopper i litt forskjellige retninger. Noen mot en bedre egnet EV (og da gjerne en TM3 og nå TMY), noen tilbake til en ice-bil.

I Norge har vi fått opp et ganske bra ladenettverk, selv om det fremdeles er mange hull å tette fremdeles, og da spesielt i mer spredt-bebodde områder. Dessuten er nok kjøreavstandene kortere her enn i billandet over dammen. Derfor passer selv kortrekkevidde-elbiler bedre her til lands.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange av elbilene i california ble solgt kun for å tilfredsstille regelverk. En hel del av bilene hadde rekkevidde og tekniske egenskaper som ikke er salgbart i dag. Med 150km rekkevidde før du har skrudd på AC, stereo og hovedlys var det rett og slett ikke sammenlignbart med utvalget i dag.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Treg ladestasjon = 110V enfase 16A = 1,8kW. Vanskelig å lade batteriet helt fullt over natten hvis man har tappet det helt ut.

"Rask" Level 2 ladestasjon = 240V trefase = 6kW.

Det var interessant at tilbakefallet til fossilbiler var større blant plug-in hybridbilene (20%) enn blant de rene elbilene (18%).

Undres om man klarer å foreta tilsvarende sjekk av hydrogenbiler, eller om de kun har vært leaset ut uten mulighet til å kjøpe dem.

Antar at det har vært mye frafall blant første generasjon Leaf og i-MiEV. De gamle Leaf-batteriene tapte raskt kapasitet i varme omgivelser.

Endret av Frobe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Frobe skrev (12 timer siden):

Undres om man klarer å foreta tilsvarende sjekk av hydrogenbiler, eller om de kun har vært leaset ut uten mulighet til å kjøpe dem.

Det har nok sannsynligvis vært et stort frafall av hydrogenbilister. De fleste har nok tatt til vett og gått over til ekte elbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Ifølge undersøkelsen hadde 70 prosent av de som valgte å gå tilbake til tradisjonelle biler med forbrenningsmotorer, bare tilgang til en treg ladestasjon. En faktor som etter sigende gjorde det mer tungvint å eie elbilene.

To tredjedeler opplyste også at de ikke brukte offentlige ladestasjoner, men det fremgår ikke hva årsaken var.

Interessante årsaker. Dårlig offentlig ladenettverk er hovedårsak. Det må også sees i kontekst av hvor stor andel av bilene som ble solgt tidligere som hadde kort rekkevidde, eller der eieren hadde planlagt kjøpet dårlig og kjøpt en bil med for kort rekkevidde.

Ellers så må vi også se det i kontekst av at elbilandelen i California er mye lavere enn i Norge og at folk endrer behov ut fra bosted og mye annet, så det er ikke umulig at 20% har endret behovet sitt sånn at den gamle elbilen passer dårligere for de nå enn da den ble kjøpt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, hekomo said:

Årsaken skal være treg lading, men det gir ikke mening. Når jeg lader hjemme så trenger jeg ikke å hurtiglade. Jeg bare plugger bilen i når jeg parkerer, og så har den alltid strøm når jeg trenger det.

Men California har vel bare 110V hjemme. Da kan jeg se for meg at det tar tid om man ikke har ett uttak som leverer en masse strøm.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Men California har vel bare 110V hjemme. Da kan jeg se for meg at det tar tid om man ikke har ett uttak som leverer en masse strøm.

Det er sjeldent at man bare har 110V i hjemmet. Det er normalt å ha både 110V og 220V, der 220V brukes til de tingene som krever mer energi. (Det er normalt 110V mellom L1 og N og mellom L2 og N, og så har man da 220V mellom L1 og L2.)

Men det er så klart ikke alle som har fått montert opp 220V ladestasjon i garasjen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Men California har vel bare 110V hjemme. Da kan jeg se for meg at det tar tid om man ikke har ett uttak som leverer en masse strøm.

Elsystemet for husstander i USA distribuerer to faseledere som er 180 grader ute av fase fra hverandre med 240V mellom faselederne og en nøytral leder. I de normale innvendige stikkontaktene koples det en faseleder og nøytral slik at man har 120V. For tyngre apparater finnes det en 240V kontakt som kopler de to faselederne. (Kalles gjerne en tørketrommelkontakt)

EVSE koples også med begge faselederne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En håndregel jeg i sin tid lærte om USA er at amerikanere kjører tre ganger mer bil enn europeere (og at drivstoff i Europa er tre ganger dyrere i Europa enn i USA).

For elektriske biler så vil dette bety tre ganger oftere lading i USA enn i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (37 minutter siden):

En håndregel jeg i sin tid lærte om USA er at amerikanere kjører tre ganger mer bil enn europeere (og at drivstoff i Europa er tre ganger dyrere i Europa enn i USA).

Vehicle kilometers traveled per capita: Norge 6500, USA 14000 (faktor 2,15)

Average price of gasoline per gallon: Norge 7,35, USA 3,05 (faktor 2,4)

Merk at Norge har de høyeste drivstoffprisene i Europa, så Europa-gjennomsnittet vil nødvendigvis være noe lavere.

https://internationalcomparisons.org/environmental/transportation/

Lab Roy skrev (37 minutter siden):

For elektriske biler så vil dette bety tre ganger oftere lading i USA enn i Europa.

Det finnes bare en måte å fylle bensin på: på en bensinstasjon. Det finnes to måter å fylle strøm på: hjemme og på hurtigladestasjoner. Håndregelen din sier ikke noe om hvor ofte folk hurtiglader sammenlignet med å fylle bensin. Personlig kjører jeg bare elbil men har kun hurtigladet 3 ganger a ca 30 minutter siden august 2019. 90 minutter på nærmere 2 år er uhyre mye mindre tid enn jeg ville brukt på beninstasjoner dersom jeg hadde hatt bensinbil i samme periode. Jeg har kjørt rundt 16 000 km i perioden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 5/11/2021 at 12:23 PM, hekomo said:

Årsaken skal være treg lading, men det gir ikke mening. Når jeg lader hjemme så trenger jeg ikke å hurtiglade. Jeg bare plugger bilen i når jeg parkerer, og så har den alltid strøm når jeg trenger det.

Under en viss temperatur vil en Tesla model S som er plugget inn i 110V lader faktisk tappe batteriet istedenfor å lade det opp så problemstillingen er helt reell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, 6RCURCGB said:

Under en viss temperatur vil en Tesla model S som er plugget inn i 110V lader faktisk tappe batteriet istedenfor å lade det opp så problemstillingen er helt reell.

Man får fortsatt omkring 1 kW på 110V 10A. Kan ikke se at det skulle tappe batteriet uansett hvor kaldt det er, om ikke man har på forvarming e.l.

Men det vil gå noen hundre watt i å holde bilen våken og i lademodus, så det vil ta ekstremt lang tid å få ladet bilen. Ved veldig lave temperaturer er det ikke sikkert bilen egentlig vil ta til seg lading, ettersom batteriet kan tape mer varme til omgivelsene enn det får fra strømtilførselen og aldri blir varmt nok til å lades særlig. Dette bør fortsatt ikke tappe batteriet, ettersom energien bilen bruker bør leveres fra laderen.

Antar man at det aldri blir så kaldt der man bor at bilen sliter til særlig grad, man har 750W effektiv lading og bilen står parkert til lading i snitt 16 timer per døgn, så er det nok til omkring 20.000 km/år. Altså mange ville kunne klare seg fint med et vanlig 110V uttak.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Batterier må holde plussgrader for å lades. Er det 20 blå og vind ute kan 1kW være i knappeste laget for å holde batteriet på plussiden. Samt at det vil bli kaldt igjen så snart man bytter fra varming til lading.

Nå er det vel ikke så kaldt i California da.

Det kommer an på hvor du er. Det er mange skisteder omkring Yosemite og Lake Tahoe, der kan det nok bli kaldt. De som bor der er nok forberedt, men en tilreisende som leier kan kanskje få seg en overraskelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...