Gå til innhold

Billigste Tesla Model 3 blir 50.000 kroner rimeligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Rekevidden mener du? I følge vintertester så er vel dette den bilen som desidert mister minst rekkevidde på vinteren. Dette bl.a. p.g.a. Tesla sin temperaturstyring av batteriet. Men dette kan andre mye mer om enn meg.

Før modellene med varmepumpe kom, så mistet Teslaene en god del mer rekkevidde enn biler med varmepumpe, men fordi de har/hadde overlegent mest batteri, var ikke tapet så lett å bekymre seg for. At mange og forvarmer bil før avreise, gjør også at man ikke får like stort tap.

Her er nok Hyundai og Kia best, med ca 10 % på det Østlandsklima som folk flest merker noe til, og i dette sjiktet legger så Tesla med Octovalve/varmepumpe seg. Kona slo jo TM3 LR på rekkeviddetesten i 2020, til tross for TM3 sin lengre rekkevidde etter WLTP. Det hadde den definitivt ikke klart mot en 2021 TM3 med octovalve/varmepumpe.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Kajac said:

Kaller Tesla varmepumpen sin for Octovalve? Høres ut som de hermer etter Apple med tullete navn på standard komponenter (Retina-skjerm, Magic Touchpad, Facetime-kamera, Butterfly-tastatur, etc)

Nei, de kaller den bare for Heatpump.

Octovalve er boksen som styrer hvor alt kjølevannet skal gå. Før kalte de den Superbottle men den er mere avansert nå. Justerer vannflow mellom motorer/batteri/elektronikk og varmepumpen etter behov med pumper og ventiler.

 

sandy-munro-and-associates-tesla-model-3-octovalve-SCREENSHOT-YOUTUBE-2.png

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Kaller Tesla varmepumpen sin for Octovalve? Høres ut som de hermer etter Apple med tullete navn på standard komponenter (Retina-skjerm, Magic Touchpad, Facetime-kamera, Butterfly-tastatur, etc)

Octo betyr 8, på samme måte som en bruker quad for 4 og dual for 2.

Det er bare en 8-veis-ventil som styrer kjølevæske flyt mellom batteri, radiator, motorer, varmepumpe og andre ting som trenger varme/kjøling.

En vanlig luft til luft varmepumpe som en har installert i huset er utrustet med en Quadvalve eller en 4-veis-ventil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 timer siden):

Min TM3 fra 2019 mister omtrent 25% rekkevidde på vinteren. Etter at Model 3 kom med varmepumpe på slutten av fjoråret ser det ut som det tapet blir redusert til 10%-ish. Det er modellene med stort batteri, jeg forventer at de med standardbatteriet legger seg litt over dette. Ikke fordi de er mindre effektive(de er mer effektive) men fordi elbiler alltid har en 'startstraff' i kulda og da blir biler med stort batteri straffet mindre enn de med mindre.

Kan du forklare litt mer rundt dette "straffestart" greiene?

Bilen er kjørbar selv om den er kaldt. Hva er grunnen til at denne "straffestarten"? Er det fordi batteriet er mindre effektivt når det er kaldt? Er det fordi mye strøm går til å varme opp batteriet? Er det mulig å skru av denne funksjonen? (Feks ved å si til GPSen at du kun skal kjøre 10km).

Lenke til kommentar
6 minutes ago, keramikklampe said:

Kan du forklare litt mer rundt dette "straffestart" greiene?

Bilen er kjørbar selv om den er kaldt. Hva er grunnen til at denne "straffestarten"? Er det fordi batteriet er mindre effektivt når det er kaldt? Er det fordi mye strøm går til å varme opp batteriet? Er det mulig å skru av denne funksjonen? (Feks ved å si til GPSen at du kun skal kjøre 10km).

Om me antar at alle elbilene starter samme morran fra samme parkeringsplass burde dei fleste bruke rundtom same mengde straum for å varme opp vel? For mindre batterier burde det utgjere ein større andel av kapasiteten, så det straffer dei hardere enn eit større batteri.

Det er no slik eg forstår dei i hvertfall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, keramikklampe said:

Bilen er kjørbar selv om den er kaldt. Hva er grunnen til at denne "straffestarten"? Er det fordi batteriet er mindre effektivt når det er kaldt? Er det fordi mye strøm går til å varme opp batteriet? Er det mulig å skru av denne funksjonen? (Feks ved å si til GPSen at du kun skal kjøre 10km).

Det går mest på at bilen vil varme opp batteri og kupee. Når man slår på en Model S/X i kulde vil bilen øyeblikkelig fyre opp noe sånt som 12 kW varme.

Men når bilen har blitt varm går nødvendig effekt ned, ettersom det ikke lengre er snakk om å øke temperaturen, bare vedlikeholde den. 1-2 kW er stort sett nok, etter bilen er varm. 

Oppstartvarmen kan slås av på Model S/X, ved å slå på  "range mode". Da sparer man en del strøm på vinteren, ettersom man ikke fyrer for kråkene om man skal en liten 5 minutters kjøretur til butikken, eksempelvis. Men jeg tror ikke Model 3 har range mode, om det ikke har kommet i nyere tid.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det går mest på at bilen vil varme opp batteri og kupee. Når man slår på en Model S/X i kulde vil bilen øyeblikkelig fyre opp noe sånt som 12 kW varme.

Men når bilen har blitt varm går nødvendig effekt ned, ettersom det ikke lengre er snakk om å øke temperaturen, bare vedlikeholde den. 1-2 kW er stort sett nok, etter bilen er varm. 

Oppstartvarmen kan slås av på Model S/X, ved å slå på  "range mode". Da sparer man en del strøm på vinteren, ettersom man ikke fyrer for kråkene om man skal en liten 5 minutters kjøretur til butikken, eksempelvis. Men jeg tror ikke Model 3 har range mode, om det ikke har kommet i nyere tid.

Model 3/Y er helt anneledes.

Hopper mann inn i en kald bil og kjører vil batteriet forbli kaldt til spillvarmen av motorene har varmet det opp. Det brukes ikke ekstra strøm for å varme det.

Men starter man forvarming av bilen før avgang varmes batteriet også, men batterivarmen avbrytes når man begynner å kjøre.

Batterioppvarming er ganske effektivt da begge motorene brukes til dette og genererer oppimot 100 varmegrader hver. Går 3.5kW til hver motor når batterivarmen er aktiv.

Kom en oppdatering nylig som gir bilen full regenerering selv om batteriet er for kaldt til å ta imot energi. Regner med de bare dumper all regenerering i varme og da for å få opp batteritemperaturen.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ok. Så det betyr at det ikke er "straffestart" annet enn å varme opp kupeen på Tesla?

På Model S/X kan batteri oppvarming "straffen" skrus av, men den alltid er av på Model 3/Y, og hvis en kjører uten kupe varme, er det ingen såkalt "straffestart" forbruk? (For eksempel at en syns det er varmt nok med kun setevarme og rsttvarme)

Endret av keramikklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, keramikklampe said:

Ok. Så det betyr at det ikke er "straffestart" annet enn å varme opp kupeen på Tesla?

På Model S/X kan batteri oppvarming "straffen" skrus av, men den alltid er av på Model 3/Y, og hvis en kjører uten kupe varme, er det ingen såkalt "straffestart" forbruk? (For eksempel at en syns det er varmt nok med kun setevarme og rsttvarme)

Det er også slik at ved kaldere temperaturer har batteriet høyere intern motstand, og dermed genereres det også mer spillvarme i batteriet, inntil batteriet blir varmt. Altså selv om man ikke skulle benytte oppvarming så er det en straff ved hver oppstart i kulde.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Det er også slik at ved kaldere temperaturer har batteriet høyere intern motstand, og dermed genereres det også mer spillvarme i batteriet, inntil batteriet blir varmt. Altså selv om man ikke skulle benytte oppvarming så er det en straff ved hver oppstart i kulde.

Hmm.. interessant. Takk til dere begge to. Forstår det bedre nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (22 timer siden):

Ta ut gevinsten din mens du kan du.

Knalltrekk ? De setter ned prisen fordi de har fått konkurrenter. Det er ikke Tesla vant til.

Og du verden, de er visst ikke "lightyears ahead of their competitors" lenger heller. Hele bilbransjen lager nå batterielektriske biler som er bedre og billigere enn Tesla. Aldri har de tjent penger på bilsalget sitt, og de er priset så hinsides at det ikke finnes verre eksempel på boble siden tulipanøkonimien. Tesla er blitt en religion, og Elon er toppguru i sin egenproduserte religion. Bææææ.....

Dette blir det mye tårer av.

Dette kommer da fra fyren som har snakket Tesla ned i alle år. Og kanskje enda verre, hypet svindelen Nikola til det ekstreme. Det var ikke måte på hvordan Nikola skulle banke Tesla, og Badger skulle liksom slå alt.

LOL.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

Om me antar at alle elbilene starter samme morran fra samme parkeringsplass burde dei fleste bruke rundtom same mengde straum for å varme opp vel? For mindre batterier burde det utgjere ein større andel av kapasiteten, så det straffer dei hardere enn eit større batteri.

Det er no slik eg forstår dei i hvertfall.

Dette er det jeg har skrevet i flere år, når elbilmotstanderne skriver 50% tap minst. På en kortrekkevidde elbil så blir prosenten høyere. PÅ en nyere elbil med lang rekkevidde, så brukes det tilnærmet like mye energi i starten i kWh, litt justert for størrelsen på kupéen og mengden metall og annet som blir armet opp, før den bare trenger bruke energi på å opprettholde varmen.

Den bruker likevel mere totalt sett i kWh, rett og slett fordi den kan kjøre lengre avstand, og derved over lengre tid, før batteriet blir såpass tomt at det må fylles før videre kjøring. Men i prosent av totalkapasiteten, langt mindre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (6 timer siden):

Kan du forklare litt mer rundt dette "straffestart" greiene?

Bilen er kjørbar selv om den er kaldt. Hva er grunnen til at denne "straffestarten"? Er det fordi batteriet er mindre effektivt når det er kaldt? Er det fordi mye strøm går til å varme opp batteriet? Er det mulig å skru av denne funksjonen? (Feks ved å si til GPSen at du kun skal kjøre 10km).

Som absolutt minimum må du varme frontruta men det går gjerne litt energi til komfort også. Dessuten vil bilen starte batterivarmeren mer eller mindre automatisk, uten at jeg har forsøkt altfor hardt å sette meg inn i detaljene. Uansett er dette noe som stort sett er unnagjort de første få kilometrene og når du fordeler det ekstra forbruket de første kilometrene på resten av turen vil biler med større batteri komme bedre ut siden 'resten av turen' kan være lengre. På småkjøring har ikke dette like mye å si. 

Et kaldt batteri har større indre motstand, noe som gir større tap(som i sin tur varmer opp batteriet) dessuten vil lav temperatur 'låse inn' energi og effekt og sette ned ladehastighet og i samme slengen redusere regenerering. Om du lader bilen rett før du drar på langtur er det en 'no-brainer' å varme batteriet siden det gir bedre rekkevidde og høyere effekt. Om det lønner seg energimessig er jeg mer usikker på. Jeg *tror* det lønner seg å bruke batterivarme i starten av turen om du skal på langtur og starter med et fulladet men kaldt batteri(basert på magefølelse, har ikke regnet på det). Det blir uansett veldig hypotetisk siden du stort sett ikke har kontroll over dette på TM3. Kanskje det kommer i en oppdatering? Tesla har tidligere vært lydhøre for SW-endringer etter ønske fra kunder. Da kunne du kanskje deaktivert batterivarmen på småturene? Om ikke annet kan du la det gå lengre tid mellom hver gang du lader da, men du får kanskje høyere utgifter på bremseservice siden et kaldt batteri regererer dårligere. ;)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kommer forhåpentligvis en oppdatering snart som lar deg velge batterivarmingen av/på selv. Men man kan i det minste se om det er aktivt eller ikke i appen.

Men er man tilkoblet strøm er det bare å forvarme godt før avreise. Har 11kW på jobb og lar gjerne bilen stå en halvtime+ å bli skikkelig varm å god før jeg setter avgårde, og forbruket er jo da veldig lavt siden batteriet koser seg på rundt 20 grader og motorene er gode å varme.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 19.4.2021 den 8.55):

Rekevidden mener du? I følge vintertester så er vel dette den bilen som desidert mister minst rekkevidde på vinteren. Dette bl.a. p.g.a. Tesla sin temperaturstyring av batteriet. Men dette kan andre mye mer om enn meg.

Det stemmer ikke i følge NAF's vintertest.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2021

BMW iX3 og Porsche Taycan mister begge mindre rekkevidde en Tesla.

Også TV2 kommer frem til en annen konklusjon enn deg:

Sitat

"BMW IX3 kommer helt klart best ut i denne testen. Den kjører 441 km som bare er 18 kilometer kortere enn den oppgitte rekkevidden."

og for total lengde så kom Tesla Model3 ut med lengst rekkevidde, med hårfin margin.

Sitat

Sluttresultatet var at Tesla vant med skarve 200 meter. De to bilene hadde fulgt hverandre hele løpet og kjørt eksakt samme distanse. Likevel viser kilometertellerne på de to bilene noe annet. Tesla viser 514,8 km på triptelleren, mens Fords tall er 502,5 km. I virkeligheten var det altså 200 meter.

 

 

Så din uttalelse er helt feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...