Jump to content
Mathias Klingenberg

Billigste Tesla Model 3 blir 50.000 kroner rimeligere

Recommended Posts

Wow! Et knalltrekk av Tesla. SR+ kommer utvilsomt til å toppe salgslistene nå. I total sammenligning så finnes det ikke noe bedre kjøp når det gjelder NY elbil i den prisklassen. Og da får man i tillegg tilgang til Tesla sitt superladenettverk. En total nobrainer...

  • Like 7

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (17 minutter siden):

En total nobrainer...

Hjelper ikke all den tid man ikke kjøper bil med hjernen, men med hjertet 😛 Hjernen er som regel mest involvert når man skal finne argumenter for å forsvare valget hjertet tok.

Edited by mr. papp
  • Like 4

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Wow! Et knalltrekk av Tesla. SR+ kommer utvilsomt til å toppe salgslistene nå. I total sammenligning så finnes det ikke noe bedre kjøp når det gjelder NY elbil i den prisklassen. Og da får man i tillegg tilgang til Tesla sitt superladenettverk. En total nobrainer...

Man får en ID 4 for 349 000kr. Vil tro den gir mere plass og er mere brukervennlig for en typisk familie. Enyac er vel ikke mye dyrere heller. Id3 er vel også omtrent like stor. Koster vel godt under 300 000kr

  • Like 5

Share this post


Link to post
1 minute ago, Trestein said:

Man får en ID 4 for 349 000kr. Vil tro den gir mere plass og er mere brukervennlig for en typisk familie. Enyac er vel ikke mye dyrere heller. Id3 er vel også omtrent like stor. Koster vel godt under 300 000kr

Hva må man ut med om man ønsker ryggekamera da..?

SR+ kommer forøvrig med 9 kamera som standard.

  • Like 5

Share this post


Link to post
mr. papp skrev (50 minutter siden):

Hjelper ikke all den tid man ikke kjøper bil med hjernen, men med hjertet 😛 Hjernen er som regel mest involvert når man skal finne argumenter for å forsvare valget hjertet tok.

Det gjelder nok noen, men de fleste noenlunde oppegående bilkundene gjør nok grundig research på forhånd, og handler utfra det.

Edited by Hanhijnn
  • Like 4

Share this post


Link to post
Complexity skrev (12 minutter siden):

Hva må man ut med om man ønsker ryggekamera da..?

Da må du opp på modellen 'Style' fra 386580,-  Der kan du i i tilegg velge varmepumpe for 13600,-. ;) 

Edit: I følge konfiguratoren på VW sine norske sider.
For øvrig ser jeg at en av naboene nå har en ID.4 i oppkjørselen. Hadde det ikke vært for en viss pandemi kunne jeg bedt om en kjøretur.. :)

Edited by Kahuna
  • Like 4

Share this post


Link to post

Synd at de ikke kutter tilsvarende pris på long range, den ble jo langt mindre gunstig å betale 100.000 ekstra for..

Share this post


Link to post
MrL skrev (4 minutter siden):

Synd at de ikke kutter tilsvarende pris på long range, den ble jo langt mindre gunstig å betale 100.000 ekstra for..

Nå er det omtrent samme prisdifferanse mellom SR+ og LR som i USA, så man skal ikke forvente noen tilsvarende priskutt på LR.

Enig i at LR ikke blir like fristende nå. 448 km rekkevidde på SR+ er jo mye rekkevidde i forhold til andre bilmerker. Det er langt fra "short range".

Edited by Hanhijnn
  • Like 3

Share this post


Link to post
1 minute ago, Hanhijnn said:

Nå er det omtrent samme prisdifferanse mellom SR+ og LR som i USA, så man skal ikke forvente noen tilsvarende priskutt på LR.

SR+ har vært for dyr i Norge lenge. Den ble introdusert med riktig mellomrom på ca. 20 prosent. Nå er forskjellen tilbake likt som USA.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Just now, MrL said:

Synd at de ikke kutter tilsvarende pris på long range, den ble jo langt mindre gunstig å betale 100.000 ekstra for..

Tja, du får jo fortsatt akkurat det samme produktet som før for akkurat samme pris. Men SR+ virker nå absolutt som et mye mer attraktivt valg enn før. Det er vel og det som er tanken. SR+ har solgt dårlig i Norge - alle har gått for LR/P.

Ettersom produksjonstakten til Tesla øker må de fortløpende finne flere og flere kunder. Det er ikke negativt for de som vil ha god bil til god pris. 

  • Like 4

Share this post


Link to post
5 minutes ago, Hanhijnn said:

Enig i at LR ikke blir like fristende nå. 448 km rekkevidde på SR+ er jo mye rekkevidde i forhold til andre bilmerker. Det er langt fra "short range".

SR står vel faktisk for "Standard Range", ikke "Short Range".

  • Like 1

Share this post


Link to post

Tenk en Model Y standard Range til 10-20 tusen mer. Da hadde VAG måtte svette litt.

Og det sier jeg som ID4 eier....

Edited by unik42
  • Like 4

Share this post


Link to post
Complexity skrev (9 timer siden):

Hva må man ut med om man ønsker ryggekamera da..?

SR+ kommer forøvrig med 9 kamera som standard.

Man får vel fugle perspektiv om man trenger det. 
 

Men konfiguratoren er nok for komplisert. Like godt å kjøpe alt og se hva man senere liker. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

"Fra-prisene" til VW er uinteressante. Det er prisen med tilsvarende utstyr og rekkevidde/bateripakke som er interessante her. Å henvise til "fra-priser" på VW viser bare at du hjernevaska av Møller. Ingen som kjøper en VW til fra-pris.

Hva med tilsvarende plass? Skal man ta med tilhenger på tesla da?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (28 minutter siden):

Tja, du får jo fortsatt akkurat det samme produktet som før for akkurat samme pris. Men SR+ virker nå absolutt som et mye mer attraktivt valg enn før. Det er vel og det som er tanken. SR+ har solgt dårlig i Norge - alle har gått for LR/P.

Ettersom produksjonstakten til Tesla øker må de fortløpende finne flere og flere kunder. Det er ikke negativt for de som vil ha god bil til god pris. 

Men de fleste ønsker jo alltid et oppsalg, ikke et nedsalg. Det er derfor du alltid storsett med alle produkter i hele verden får mye mer for pengene for å betale "litt" mer. At de selger mer LR skulle man tro er det de ønsker, nå minker den muligheten. Men det er vel sikkert fordi de mister "billig" markedet av elbiler hvor de ønsker å gjøre seg mer konkurransedyktige. 

Share this post


Link to post
Complexity skrev (9 timer siden):

Men da blir jo prisen noe helt annet.

Id 4 er jo nesten like stor plass i som en model x. Den er ikke billig

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
1 minute ago, MrL said:

Men de fleste ønsker jo alltid et oppsalg, ikke et nedsalg. Det er derfor du alltid storsett med alle produkter i hele verden får mye mer for pengene for å betale "litt" mer. At de selger mer LR skulle man tro er det de ønsker, nå minker den muligheten. Men det er vel sikkert fordi de mister "billig" markedet av elbiler hvor de ønsker å gjøre seg mer konkurransedyktige. 

Jeg tenker det trolig fortsatt vil være mange som vil betale de ekstra pengene for å få AWD. Det er lite som selger biler på samme måte som AWD i Norge.

Salget av LR vil nok gå ned i Norge, men Tesla har nok andre steder de kan bli kvitt de ekstra LR. Ved Fremont kan de nok justere miksen mellom Model 3 og Model Y, slik at ett mindre Model 3 LR salg i Europa kan blitt ett mer Model Y LR salg i USA. Og de kan kanskje også produsere ca 4 SR i stedet for 3 LR, om batteriproduksjonen er en begrensing.

Dette er ting som Tesla har kontroll på. Og om de ser at de trenger å øke salget av LR, så kan de alltids justere priser og slikt. De kan f.eks avvikle gunstig rente på SR, og gi enda bedre rente på LR. Da ville kanskje ikke forskjellen i hva man må betale per måned være veldig stor mellom SR og LR.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...