Gå til innhold

Billigste Tesla Model 3 blir 50.000 kroner rimeligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heiti skrev (9 timer siden):

Lenge siden jeg kjørte pre facelift Model 3, så tar ikke den på strak arm. Triks i ludo er å stille inn så du får varmluft rett på rattet. Blir ganske fort varmt da. 

På min snart 10-år gamle bil kunne jeg velge 3 ulike ratt. Ikke alle har samme preferanser. Hadde nok valgt et enda tykkere ratt om ikke kona skulle kjøre den også. Husker ikke om rattvarme var standard den gangen. Det er i alle fall fint med oppvarmet ratt når man er overrasket av 20cm snø over bilen og er kald på fingrene  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

På min snart 10-år gamle bil kunne jeg velge 3 ulike ratt. Ikke alle har samme preferanser. Hadde nok valgt et enda tykkere ratt om ikke kona skulle kjøre den også. Husker ikke om rattvarme var standard den gangen. Det er i alle fall fint med oppvarmet ratt når man er overrasket av 20cm snø over bilen og er kald på fingrene  

Blir man overrasket av snø trykker man så klart på knappen for forvarming. Da er bilen varm innen man skal dra.

Jeg hadde en leiebil med oppvarmet ratt i vinter, og den implementasjonen var i hvert fall ikke noe for meg. Tommlene frøs og de andre fingrene var alt for varme. Man får mye jevnere og bedre varme med å bare varme opp bilen.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 timer siden):

Blir man overrasket av snø trykker man så klart på knappen for forvarming. Da er bilen varm innen man skal dra.

Jeg hadde en leiebil med oppvarmet ratt i vinter, og den implementasjonen var i hvert fall ikke noe for meg. Tommlene frøs og de andre fingrene var alt for varme. Man får mye jevnere og bedre varme med å bare varme opp bilen.

Du skal ha rimelig kraftig forvarming for å fjerne 20cm nysnø fra panseret. 
 

Men du trenger ikke slå på rattvarme. Sier bare at den er behagelig når man er kald på hendene. Bruker den ofte.

Forvarming av bilen er jo greit. Men et ratt som er 45grader krever litt energi om du forvarmer bilen. 
 

Hvor lang tid tar det å få rattet så varmt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Du skal ha rimelig kraftig forvarming for å fjerne 20cm nysnø fra panseret.

Ja, men du skal ha ekstremt kraftig rattvarmer for å fjerne 20cm nysnø fra panseret!

Det handler jo så klart ikke om å fjerne snøen, men å varme opp kupeen.

1 minute ago, Trestein said:

Hvor lang tid tar det å få rattet så varmt?

Ca 5 sekunder å trykke på forvarmingsknappen. Men man bør gjøre det minst 30 minutter før man drar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (9 timer siden):

Ja, men du skal ha ekstremt kraftig rattvarmer for å fjerne 20cm nysnø fra panseret!

Det handler jo så klart ikke om å fjerne snøen, men å varme opp kupeen.

Ca 5 sekunder å trykke på forvarmingsknappen. Men man bør gjøre det minst 30 minutter før man drar.

Det er når du fjerner snøen fingrene blir kalde. 
 

30minutter er mye når du kommer ut om morgen og oppdager at bilen er nedsnødd. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Trestein said:

Man får en ID 4 for 349 000kr. Vil tro den gir mere plass og er mere brukervennlig for en typisk familie. Enyac er vel ikke mye dyrere heller. Id3 er vel også omtrent like stor. Koster vel godt under 300 000kr

Problemet er først og fremst at Teslas ladenettverk er vesentlig betre slikt sett, så det er verdt nokre kroner om den oppfyller krava elles.

Elles:

  • ID3 med tilsvarende rekkevidde byrje på 359k.
  • ID4 med tilsvarende (forøvrig: betre påstått rekkevidde) er 450k.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (9 timer siden):

Problemet er først og fremst at Teslas ladenettverk er vesentlig betre slikt sett, så det er verdt nokre kroner om den oppfyller krava elles.

Elles:

  • ID3 med tilsvarende rekkevidde byrje på 359k.
  • ID4 med tilsvarende (forøvrig: betre påstått rekkevidde) er 450k.

Skal du sammenligne biler må du sammenligne annet en rekkevidde.

Klart at en som trenger en tiguran ikke kjøper en polo fordi poloen går lenger på tanken? 
 

Er man en familie på 5 stk og trenger en bil tviler jeg på at modell 3 blir vurdert om man trenger en id 4. Det er to helt ulike biler. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Trestein said:

Skal du sammenligne biler må du sammenligne annet en rekkevidde.

Eg sammenligne ikkje berre rekkevidde. Men det må da vera lov å sette eit basisgrunnlag her? Elles slutter samanlikninga å gje meining. Om eg skal byrje samanlikna biler bør dei vera i same segmentet av rekkevidde i det minste. Om ein byrje samanlikne biler kor det er mange hundre km forskjell i rekkevidde blir det for dumt i mi meining.

Om du ikkje har spesifikke krav er pris og rekkevidde dei openbart første tingene å gruppere på.

I posten eg siterte skriv du også samanlikningar mot ID3. Korleis synser du no at ein person som treng Tiguan plutselig skulle vera ok med ein ID3? Ver logisk konsistent her.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kajac said:

Oi, det betyr jo at Tesla begynner å nærme seg normale priser 🤣

Bare synd dette er den bunnskrapede versjonen. Til sammenligning kostet min toppspekkete Ioniq med absolutt alt av ekstrautstyr tilgjengelig 329 000 kroner :) Den har til og med rattvarme 😛 

Haha, ja Ioniq er mye bil for pengene, men selv stappet med utstyr så blir det helt forsjellige biler. 

Ioniq 5 derimot begynner å ligne Model 3 på noen punkter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 timer siden):

Nå er det omtrent samme prisdifferanse mellom SR+ og LR som i USA, så man skal ikke forvente noen tilsvarende priskutt på LR.

Enig i at LR ikke blir like fristende nå. 448 km rekkevidde på SR+ er jo mye rekkevidde i forhold til andre bilmerker. Det er langt fra "short range".

Ser SR+ er priset til 375k~ og opp på nettsiden om man bestiller en bil som er kjørt mindre enn 50km tror jeg det sto.. Er egentlig 580km rekkevidde et must eller rettere sagt vil den avg personen trenge 100km mer rekkevidde egentlig? Tror tesla blir den elbilen jeg ville gått for som neste bil ihvertfall 😛

450km høres langt nok ut, hvordan er disse på vinter årstiden?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, MultiGamerClub said:

Ser SR+ er priset til 375k~ og opp på nettsiden om man bestiller en bil som er kjørt mindre enn 50km tror jeg det sto.. Er egentlig 580km rekkevidde et must eller rettere sagt vil den avg personen trenge 100km mer rekkevidde egentlig? Tror tesla blir den elbilen jeg ville gått for som neste bil ihvertfall 😛

450km høres langt nok ut, hvordan er disse på vinter årstiden?

Jeg har Long Range utgaven og har ikke lader hjemme engang og det går helt fint.
Med lader hjemme ville jeg også fint klart meg med en SR+

På vinteren vil man jo gjerne savne 4x4 til tider, men ellers oppfører den seg som en normal bakhjulsdrevet bil. Veldig god vektfordeling og tyngden ligger lavt så kommer seg godt frem kontra en fremtung bil med bakhjulsdrift.

VW ID.3 og 4 er og bakhjulsdrevet på utgavene som er kommet hittil, og folk virker å være fornøyde med fremkommeligheten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (9 timer siden):

Eg sammenligne ikkje berre rekkevidde. Men det må da vera lov å sette eit basisgrunnlag her? Elles slutter samanlikninga å gje meining. Om eg skal byrje samanlikna biler bør dei vera i same segmentet av rekkevidde i det minste. Om ein byrje samanlikne biler kor det er mange hundre km forskjell i rekkevidde blir det for dumt i mi meining.

Om du ikkje har spesifikke krav er pris og rekkevidde dei openbart første tingene å gruppere på.

I posten eg siterte skriv du også samanlikningar mot ID3. Korleis synser du no at ein person som treng Tiguan plutselig skulle vera ok med ein ID3? Ver logisk konsistent her.

Id 3 er mye nærmere en model 3. Den kan man få fra 280 000kr. Med samme batteri som m3 .  Men den har stor bakluke. Det er det mange som må ha med barnevogner OL. 
 

Den er mere økonomisk enn model 3 i hastigheter under 70km/h. Pga mindre motor. Ser man på snittfarten man kjører ligger man ofte under det.

Den har dessuten dører med rammer og dashbord. Det får man vel bare på S og X.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er biler til salgs for over en mill. som er langt dårligere enn Tesla M3 SR+, men folk flest har ikke prøvd Tesla enda, derfor er salget som det er. Men det løser seg over tid. Støtter meg til analysen som ARK-invest gjorde for en god stund tilbake der de profeterte at 50% av bilsalget ville være elektrisk, og 23% av det Tesla innen 2030. Selv tror jeg skiftet går mye fortere!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mrxx skrev (29 minutter siden):

Det er biler til salgs for over en mill. som er langt dårligere enn Tesla M3 SR+, men folk flest har ikke prøvd Tesla enda, derfor er salget som det er. Men det løser seg over tid. Støtter meg til analysen som ARK-invest gjorde for en god stund tilbake der de profeterte at 50% av bilsalget ville være elektrisk, og 23% av det Tesla innen 2030. Selv tror jeg skiftet går mye fortere!

Øyet som ser.

Folk har forskjellige behov. Tesla har "wow" faktor i begynnelsen, men etterhvert når love at first sight hypen har roet seg, legger en merke til at Tesla M3 SR+ ikke er noe premium bil (vs bil til over en million). 

Andre biler har finesser Tesla enkelt å greit ikke har. Det er på ingen måte noe galt i hva Tesla gjør, ettersom det ikke er deres strategi. Problemet kommer først når Tesla eiere blir blendet og begynner å brette ut hvordan de er bedre enn alt annet.

Tesla er bra (rettelse: kjempe bra) på flere og mange punkter, spesielt sammenlignet mot andre elbiler, men de har også "essensielle" mangler. 

Kall en skam god spade for en skam god spade, men ikke begynn å kall den for noe den ikke er. Det bare forvirrer folk, og hindrer fremgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Id 3 er mye nærmere en model 3. Den kan man få fra 280 000kr. Med samme batteri som m3 .  Men den har stor bakluke. Det er det mange som må ha med barnevogner OL. 
 

Den er mere økonomisk enn model 3 i hastigheter under 70km/h. Pga mindre motor. Ser man på snittfarten man kjører ligger man ofte under det.

Den har dessuten dører med rammer og dashbord. Det får man vel bare på S og X.

Tesla har ikke dører med rammer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...