Gå til innhold

Lanserer i dag: Hyundai sin nye elbil – Ioniq 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Pen bil i samme gruppe som Enyaq/I.D.4. Med hårfint bedre prestanda. Kortere bil som over nevnte men likevel med lengre akselavstand. Men selvfølgelig ennå bredere over ræva. Sukk. Faktisk like bred som i-Pace. Slankekur, nå!
 

Tillatt tilhengervekt er dog ikke lenger egnet til å fornærme kunden. Utmerket.
 

 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 5
Skrevet
1P4XZQB7 skrev (59 minutter siden):

Pen bil i samme gruppe som Enyaq/I.D.4. Med hårfint bedre prestanda. Kortere bil som over nevnte men likevel med lengre akselavstand. Men selvfølgelig ennå bredere over ræva. Sukk. Faktisk like bred som i-Pace. Slankekur, nå!

Men det må da gå drastisk utover bagasjeplassen?

Men bilen er jo skikkelig stilig, og med spennende spec. 👍

1P4XZQB7 skrev (59 minutter siden):

Tillatt tilhengervekt er dog ikke lenger egnet til å fornærme kunden. Utmerket.

Ja 1600 kg er veldig bra. Overraskende bra faktisk.

  • Liker 3
Skrevet

ID4 Enyaq killer det her.. Stoler mer på at Hyundai/Kia får til styringssystemene sine enn VAG. 800V lading og er jo forbeholdt Porsche i VAG hiarkiet dumme som de er...

  • Liker 5
Skrevet
1P4XZQB7 skrev (1 time siden):

....Men selvfølgelig ennå bredere over ræva. Sukk. Faktisk like bred som i-Pace. Slankekur, nå!
 

 

Ser bra ut dette, og gitt mine udelt positive erfaringer med Ioniq 28 gjennom ett par år, ville jeg ikke vært betenkt over å bestille denne. Ting bare virker, hele tiden 🙂
Bredden på 189 cm er samme som Mondeoen min, det er akkurat passe, gir faktisk plass til 3 i bredden i baksetet. 

 

  • Liker 3
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ja 1600 kg er veldig bra. Overraskende bra faktisk.

Hvis ikke det er forbeholdt modellen med størst batteri og drift på alle hjul. VW gjorde jo det med ID.4 og dermed tapte de et salg til meg.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
StigVidar skrev (25 minutter siden):

Hvis ikke det er forbeholdt modellen med størst batteri og drift på alle hjul. VW gjorde jo det med ID.4 og dermed tapte de et salg til meg.

I følge tek.no kan den trekke henger på 1600kg for det store batteriet og 750kg for det lille batteriet. Begge batteriene kommer som både bakhjulsdrift og firehjulsdrift versjon.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Skrevet

Veldig fin bil. Når det gjelder ladehastighet så er den veldig rask. Virker som om Tesla og denne er raskere å lade enn de andre.

Ellers så virker det ganske jevnt mellom de forskjellige merkene.

Skrevet
StigVidar skrev (1 time siden):

Hvis ikke det er forbeholdt modellen med størst batteri og drift på alle hjul. VW gjorde jo det med ID.4 og dermed tapte de et salg til meg.

Svein M har visst svart på dette allerede

Svein M skrev (1 time siden):

I følge tek.no kan den trekke henger på 1600kg for det store batteriet og 750kg for det lille batteriet. Begge batteriene kommer som både bakhjulsdrift og firehjulsdrift versjon.

Høres svært sannsynlig ut.

Skrevet
oophus skrev (2 timer siden):

Ioniq serien ser ut til å starte bra, og det blir veldig spennende å se de modellene som kommer etter denne også. 

Det veldig positive er jo at de slipper versjonen de fleste vil ha med en gang, 4 hjuls drift og stort batteri, kan stjele mange kunder fra VAG der, siden ID4 og Skoda slipper sine 4-hjuls versjoner lenge etter de andre utgavene.

Bare synd 3000 kan høres litt lite ut for Europa ved lansering. Vil tro mange vil gå for denne her hjemme fremfor det meste andre.

  • Liker 1
Skrevet
AndersT2 skrev (Akkurat nå):

Det veldig positive er jo at de slipper versjonen de fleste vil ha med en gang, 4 hjuls drift og stort batteri, kan stjele mange kunder fra VAG der, siden ID4 og Skoda slipper sine 4-hjuls versjoner lenge etter de andre utgavene.

Bare synd 3000 kan høres litt lite ut for Europa ved lansering. Vil tro mange vil gå for denne her hjemme fremfor det meste andre.

Ja, jeg trur denne av Ioniq serien blir den mest populære. Skulle ikke forundre meg om den havner i en eller annen form for motorsport også nå som elbilene i tur og orden tar plass der. Hadde vært stilig om en 2022 WRC versjon dukket opp over tid.  

Skrevet
AndersT2 skrev (37 minutter siden):

Bare synd 3000 kan høres litt lite ut for Europa ved lansering.

Tja, det ser ut som at Hyundai mener Norge når de skriver Europa. Det er ingen spor av reserveringsløsning på svenske, danske eller tyske Hyundai-nettsider.

Skrevet
Svein M skrev (5 timer siden):

I følge tek.no kan den trekke henger på 1600kg for det store batteriet og 750kg for det lille batteriet. Begge batteriene kommer som både bakhjulsdrift og firehjulsdrift versjon.

Dette er nok oppgitt feil av TEK. Alle andre steder der jeg leser spesifikasjoner, er 2WD oppgitt til 1400 kg  og 4WD til 1600 kg for begge batteristørrelser:
https://www.elbil24.no/nyheter/ioniq-5-bor-du-sjekke-ut-na/73442620

Tekniske spesifikasjoner:

. 2WD - 58 kWh 4WD - 58 kWh 2WD - 72,6 kWh 4WD - 72,6 kWh
Motor: Elektrisk Elektrisk Elektrisk Elektrisk
Drivhjul Bak Firehjulsdrift Bak Firehjulsdrift
Effekt: 218 hk 235 hk 218 hk 306 hk
Dreiemoment: 350 Nm 605 Nm 350 Nm 605 Nm
Batterikapasitet: 58 kWh 58 kWh 72,6 kWh 72,6 kWh
0 - 100 km/t 8,5 sek. 6,1 sek. 7,4 sek. 5,2 sek
Toppfart: 185 km/t 185 km/t 185 km/t 185 km/t
Ladestandard: CCS (800V) CCS (800V) CCS (800V) CCS (800V)
Ombordlader: 11 kW 11 kW 11 kW 11 kW
Hurtiglading: 175 kW 175 kW 220 kW 220 kW
Rekkevidde: xx xx 470-480 km xx
Bagasjerom: 531 - 1591 liter 531 - 1591 liter 531 - 1591 liter 531 - 1591 liter
Frunk: 57 liter 24 liter 57 liter 24 liter
Vekt: 1800 kg 1900 kg 1900 kg 2000 kg
L x B x H: 4635 x 1890 x 1605 mm 4635 x 1890 x 1605 mm 4635 x 1890 x 1605 mm 4635 x 1890 x 1605 mm
Akselavstand 3000 mm 3000 mm 3000 mm 3000 mm
Bakkeklaring: 160 - 165 mm 160 - 165 mm 160 - 165 mm 160 - 165 mm
Tilhengervekt: 1400 kg 1600 kg 1400 kg 1600 kg
Taklast: 75 kg 75 kg 75 kg 75 kg
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
jr_605 skrev (8 timer siden):

Bredden på 189 cm er samme som Mondeoen min, det er akkurat passe, gir faktisk plass til 3 i bredden i baksetet. 

 

Interessant. Men du har rett, var virkelig ikke klar over at også Mondeo var så feit. Og den bilen vurderte jeg en gang. Så taler da også den historiske utviklingen i bredde for [også] Ford Mondeo sitt klare språk:

 

• http://bililib.com/dimensjoner/ford/mondeo.html

 

Nei, foretrekker kunne parkere uten automatisk måtte få parkeringsbulk. Eller faktisk kunne komme meg ut av bilen, for den saks skyld. Holder med to voksne og et barn i baksetet. Mer som det blir minibuss. Eller 7-seter.

 

Sikring mot sidekollisjon har riktignok medført endel ekstra bredde, men der finnes grenser. Min smertegrense går på 185cm. Det ekstreme tilfellet her er Auda e-Tron, der dørene er ≈30cm tykke. Med matchende midtkonsoll. En utvendig monstrøs bil presterer følgelig bli lett trang innvendig. I mine øyne heller misforstått 'luksus.'

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Drunkenvalley said:

Må sjå kva endelige prisen blir på denne, men høyres ut som noko for mor mi å prøve. Ho leite etter elbil med hengerfeste mest av alt.

Lanseringsversjon er satt til 499 tusen. Største batteri og 4wd. Regn med tillegg for hengerkrok og vinterhjul. 

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (6 minutter siden):

Lanseringsversjon er satt til 499 tusen. Største batteri og 4wd. Regn med tillegg for hengerkrok og vinterhjul. 

Den prisen er visstnok inkludert leveringskostnader, og er da for 45-modellen som er godt utstyrt og med 4WD.

Versjonen med minste batteri og 2WD bør vel ha startpris som ligger rundt 100 K under dette, kanskje til og med et lite stykke under 400 K. Dog noe usikker på Hyundais tanker her.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...