Gå til innhold

Lanserer i dag: Hyundai sin nye elbil – Ioniq 5


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Versjonen med minste batteri og 2WD bør vel ha startpris som ligger rundt 100 K under dette, kanskje til og med et lite stykke under 400 K. Dog noe usikker på Hyundais tanker her.

Ser man på prisdifferanser hos andre biler mellom en og to motorer, så ligger ikke den ved 100k? Mer rundt 30-40k?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Eg er meir interessert i å vite kor prisen byrje for bil med 1600 kg hengerfeste.

Min prisantagelse går ut fra at forskjellen i batteristørrelse fort utgjør rundt 50 K, og forskjellen mellom en eller to motorer utgjør rundt 50 K, dog noe av differansen ligger og i medfølgende utstyr.

Tipper derfor at startprisen på SR 4WD er i leiet 40-60 under LR 4WD. Og følgelig vil da SR 2WD ligge på 90-120 K under 45, som er LR 4WD med endel ekstra utstyr, og muligens en liten rabatt i forhold til fullspekket LR 4WD, som kanskje bikker 510-520 K.

Men hvor nøyaktig de priser SR 4WD i forhold til LR 2WD, skal jeg ikke si for mye om. Tror ikke forskjellen blir veldig stor der. Kanskje 10-20 K maks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Leste den lader 3 fas på 11 kW, som da antakeligvis er 400V x 16A x 1,73=11,072 kW men hva med 230x32*1,73 = 12,732 kW på IT nett som flesteparten av befolkningen har i hjemmet sitt? 230V x 28A = 11,141kW det hadde også vært en mulighet. Noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (19 minutter siden):

Leste den lader 3 fas på 11 kW, som da antakeligvis er 400V x 16A x 1,73=11,072 kW men hva med 230x32*1,73 = 12,732 kW på IT nett som flesteparten av befolkningen har i hjemmet sitt? 230V x 28A = 11,141kW det hadde også vært en mulighet. Noen som vet mer om dette?

Vet ikke om Hyundai "vet" om norsk IT-nett. 🙃

Kona sin valgbare 11 kW lader er i realiteten 3x3,6 kW lader, og støtter 3-fase bare på TN-Nett. Men støtter visstnok 7,4 kW på begge nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Vet ikke om Hyundai "vet" om norsk IT-nett. 🙃

Kona sin valgbare 11 kW lader er i realiteten 3x3,6 kW lader, og støtter 3-fase bare på TN-Nett. Men støtter visstnok 7,4 kW på begge nett.

 

Forsiktig nå – der er tydeligvis nok en mulighet allerede ute i markedet, nemlig amerikansk 'split-phase,' eller 2 * 120VAC = 240VAC @ 45A lader + kabel med NEMA 14-50 industrikontakt eller tilsvarende. Tesla leverer slik kabel i USA, mens det største private hjem normalt har er den litt mindre NEMA 10-30 kontakten til tørketrommelen. Der selges følgelig overganger…

 

ycVaY.png

 718cxolXTpL._AC_SY450_.jpg

 

En kombinasjon som tilfeldigvis også ender opp på 10800 W ≈ 11kW ladeeffekt. Og siden vi allerede vet at bilfabrikantenes våte drøm er det amerikanske marked, ikke det europeiske, så vel.. Har fått høre at også senere generasjoner av e-Golf er utstyrt med slik '2-fase lader,' som også fungerer sånn halvveis som 2 * 230VAC @ 16A (to stykk Universal Voltage Range ladere) i trefase TN-nett. Urk.

 

 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Dette var jo en liten designbombe. Moderne og stilrent eksteriør, med akkurat passe styling(litt 80-talls retro) som gjør at den skiller seg ut. De er også en av få som har klart å fjerne grillen uten at resultatet ser helt merkelig ut.

Litt usikker på interiøret. Ser litt vel kjølig ut på bildene, men det blir kanskje mulighet for andre materialvalg og farger. Foretrekker et litt mer førerorientert miljø med et ordentlig instrumentcluster framfor et nettbrett. Men stort pluss for egen knapperad for klima.

Spec og pris virker å være svært konkurransedyktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (1 time siden):

Og siden vi allerede vet at bilfabrikantenes våte drøm er det amerikanske marked, ikke det europeiske, så vel.. Har fått høre at også senere generasjoner av e-Golf er utstyrt med slik '2-fase lader,' som også fungerer sånn halvveis som 2 * 230VAC @ 16A (to stykk Universal Voltage Range ladere) i trefase TN-nett. Urk.

Det kan jo ikke være så steike vanskelig å levere en europeisk utgave for TN i tillegg til en amerikansk for splittfase. Jeg har ingen tro på spesielle tilpasninger for IT-nett (Norge og Albania), så vi med IT må nok bare regne med 1-fase i all framtid. Håper heller at TN blir standard på alle nye byggeprosjekter, med mindre særlige forhold tilsier noe annet. Da får vi i hvert fall en stødigere kurs mot kun TN en gang i fjern framtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Simen1 said:

Det kan jo ikke være så steike vanskelig å levere en europeisk utgave for TN i tillegg til en amerikansk for splittfase. Jeg har ingen tro på spesielle tilpasninger for IT-nett (Norge og Albania), så vi med IT må nok bare regne med 1-fase i all framtid. Håper heller at TN blir standard på alle nye byggeprosjekter, med mindre særlige forhold tilsier noe annet. Da får vi i hvert fall en stødigere kurs mot kun TN en gang i fjern framtid.

Meg bekjent er det standard med TN når nye områder blir utbygd, men merk at dette gjelder der nytt elektrisk distribusjonsanlegg bygges ut, ikke bare for enkeltstående byggeprosjekt. Et byggeprosjekt i et eksisterende nabolag med IT nett får fortsatt IT nett.

Om man er desperat etter å lade så raskt hjemme kan man kjøpe transformator til ca 20000 for å kunne forsyne en bil som lader 11kW TN. For de aller aller fleste er dette meningsløst da privatbiler stort sett er parkert så lenge at 3kW holder rikelig.

I USA er det gjerne 220V kretsen (Gjerne kalt tørketrommelkrets der) som brukes for elbiler. 110V kretser er veldig til nødbruk da disse gjerne er sikret 15-20A, men i likhet med schuko så er ikke pluggen egnet for høy last over tid (enda mindre enn schuko strengt tatt) 12A er likevel vanlig (cuz 'murica) på 110V, dette blir da forsatt ganske lite, og siden man gjerne kjører lengre i USA så er det lite attraktivt. Enda mindre enn 240V@8A her. 

110V kretsene i USA  er en live og en 0V linje, mens 220V er to live linjer 180 grader ute av fase. (Som også er det som leveres til huset).

Dette er også grunnen til at engelskmenn klager over at det tar så lang tid å lage seg en kopp te i USA: Ingen elektriske vannkokere der siden de ville blitt anemiske på 110V systemet. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@trikola Når du sier det så husker jeg at Albania har modernisert seg fra oss.

@sverreb Ja, jeg vet. Det jeg etterlyser er bare en litt mer progressiv framgang i TN-bygginga. Senke terskelen for å ta i bruk TN i områder med IT. Er det f.eks 30 husstander tilknyttet en IT-trafo og det skal føres opp 10 nye husstander så bør man bytte fra ren IT-trafo til kombinert IT-TN-trafo og la de nye husstandene få TN. Skal det graves i bakken forbi eksisterende hus med IT (kabel forlagt i jord), så kan de slenge med tomme trekkerør i grøfta fram til tomtegrensene så det blir mulig å trekke ny kabel etter at grøfta er fylt igjen. Så får huseier vurdere om man gidder å bytte til TN f.eks i forbindelse med større renoveringer. Trekkerøret kan jo faktureres som etterskuddsvis anleggsbidrag når huseier finner det for godt å renovere. Det vil senke terskelen for å endre til TN når man først setter i gang en større renoveringsjobb. Huseier vil komme mye billigere ut av det ettersom han slipper å betale anleggsbidrag for graving av grøft på nytt. Og folk hater jo generelt at gatene deres graves opp årlig.

Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

 

@sverreb Ja, jeg vet. Det jeg etterlyser er bare en litt mer progressiv framgang i TN-bygginga. Senke terskelen for å ta i bruk TN i områder med IT. Er det f.eks 30 husstander tilknyttet en IT-trafo og det skal føres opp 10 nye husstander så bør man bytte fra ren IT-trafo til kombinert IT-TN-trafo og la de nye husstandene få TN. Skal det graves i bakken forbi eksisterende hus med IT (kabel forlagt i jord), så kan de slenge med tomme trekkerør i grøfta fram til tomtegrensene så det blir mulig å trekke ny kabel etter at grøfta er fylt igjen. Så får huseier vurdere om man gidder å bytte til TN f.eks i forbindelse med større renoveringer. Trekkerøret kan jo faktureres som etterskuddsvis anleggsbidrag når huseier finner det for godt å renovere. Det vil senke terskelen for å endre til TN når man først setter i gang en større renoveringsjobb. Huseier vil komme mye billigere ut av det ettersom han slipper å betale anleggsbidrag for graving av grøft på nytt. Og folk hater jo generelt at gatene deres graves opp årlig.

Non med riktig bakgrunn kan sikker kommentere på hvor kostnadskrevende akkurat det vil være, og hva de langsiktige besparelsene vil være. Det er vel et vist sikkerhetsaspekt med TN over IT, men jeg er ikke sikker på om det egentlig er vesentlig nok. Som nevnt tidligere er ikke elbiler egentlig noe som driver et slikt behov (bortsett fra renault), og utover det er det gjerne industrielle induksjonsmotorer som gjerne har nytte av trefase, noe man ikke finner så mye av i boligområder.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, trikola said:

https://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system#Comparison

Av 5 systemer er TN-S det tryggeste på plass 1 og IT på plass 4.

I hvilken grad mitigeres dette av at vi nå uansett har jordfeilbryter (RCD) i alle kretser i nye installasjoner?

En kjapp lekmannslesing av https://www.electrical-installation.org/enwiki/Selection_criteria_for_the_TT,_TN_and_IT_systems later ikke til å indikere at det er entydig bedre med TN. 

Lenke til kommentar

Eg kan ikkje sei noko vettugt om TN vs IT osv spesifikt, men kan nemne det vanlige: Det er svindyrt å grave i asfalt, og det er ofte ikkje andre logiske alternativer. Så i byer er det nok ofte saktegående med endringene om dei ikkje har vesentlig god grunn for å skifte ut utstyr.

Personleg har eg trafo i bakgården, men er framleis på IT-nett. Skjønt eg fristes å kontakte kraftleverandøren ansvarlig for den og spørje om TN, men mistenker det er vanskelig å nå fram til nokon relevante. Er jo vanskelig å finna nokon til å klippe "plenen" rundt trafoen. 😴

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

Sist jeg sjekket var Albania ikke lenger med på denne listen 🤣

 

Korrekt, og akkurat den myten der viser seg meget seiglivet. For ikke snakke om implisitt nedlatende ovenfor Albania. Et land som jobber hardt for å komme opp på vesteuropeisk levestandard. Og som i denne sammenheng allerede i 2002 signerte Aten Memorandum med utvekslingsavtaler for strøm med nærliggende land i det sør-østlige europa. Og med det samtidig ble en del av det større, pan-europeiske strømnettet.
 

Men selvfølgelig, det lyder ikke like sarkastisk å fortelle at det bare er «Norge og all verdens sykehus» som fortsatt benytter IT-nett. 

 

trikola skrev (4 timer siden):

Har også et annet sted lest dette

 

Mulig du har lest meg mase om samme sak noen år tilbake, nettopp her på forumet. Kunne den gang grave frem dokumentasjon på at IT-nett fortsatt benyttes i deler av Nederland, Østerrike og Italia. Bare ikke i Albania. Disse referansene finner jeg ikke tilbake til denne gang.

 

Men selvfølgelig, det lyder ikke like sarkastisk å fortelle at det bare er «Norge og deler av Nederland, Østerrike og Italia» som fortsatt benytter IT-nett.

 

Faktisk er den myten så seiglivet at jeg har også funnet den referert til i presentasjoner til IEEE-IAS 2015 fra Engineering Systems Inc, avholdt av italienske Dr. Massimo Mitolo. Det foruroligende er at Italia er såpass nære Albania, at det er grunn til å vurdere om der likevel er en kjerne av sannhet i påstanden om Albansk IT-nett.

 

Det jeg har avdekket er at Albania i likhet med flere andre europeiske land har/hadde 380VAC trefase, som jo er samme spenning som det gamle norske 380VAC IT-nettet for industrielle formål. Sistnevnte er fortsatt 380VAC, men kalles nå 400VAC (+10%, -6%) etter CENELEC harmonisering. På samme måte som alle gamle 220VAC IT-nett i Norge nå omtales som 230VAC. Imidlertid er alle nye 400VAC TN-nett nå reelt 400VAC trefase. Eller samtidig tre enkeltfaser av sann 230VAC. En dualisme som kommer på bekostning av en ekstra leder, nemlig Nøytral. Genialt.

 

Som sagt finner jeg ikke lenger noen eksplisitt liste over de enkelte lands jordingssytem. Men dette er likevel indikert i form av antall ledere pluss jord i under listede referanser. Tre ledere er da gjerne IT-nett, fire ledere er TT/TN-nett.

 

trikola skrev (3 timer siden):

Av 5 systemer er TN-S det tryggeste på plass 1 og IT på plass 4.

 

Damned if you do, damned if you don't.

 

Hva som er sikkert eller ikke, kommer an på hva du vektlegger. TN nett kan avstedkomme store jordstrømmer om man får brudd i nøytrallederen. Noe som er absolutt no-go i eksplosjonsfarlige atmosfærer, slik som gruvedrift. India har av den grunn et helt eget jordingssystem for nettopp gruver, med motstand montert i serie med jordlederen.

 

De fleste referanser, inkludert Wikipedia, lister dertil opp ingen jordfeilbryter for IT-nett. Noe vi her i Norge vet bare ikke stemmer i nyere tid. Mens sykehus benytter IT nett nettopp for dens leveringssikkerhet — strømmen forsvinner ikke før på andre jordfeil i samme nett. Altså at IT-nett 'tolererer' første feil.

 

Og ja, jordfeilovervåkning forrykker tabellen over jordingssystemers sikkerhet betydelig. Typen jordfeilbryter likeså – A, AC eller B.

 

En utmerket betraktning over fordeler og ulemper med Europeisk versus Amerikansk distribusjonsnett kan i så måte være illustrerende. 

 

Fundamentals-of-Distribution-Systems-056

 

sverreb skrev (4 timer siden):

Om man er desperat etter å lade så raskt hjemme kan man kjøpe transformator til ca 20000 for å kunne forsyne en bil som lader 11kW TN. For de aller aller fleste er dette meningsløst da privatbiler stort sett er parkert så lenge at 3kW holder rikelig.

 

Eller man kan gjøre som Renault Zoe kunder har gjort lenge, og kjøpe en Zaptec ZapCharger Portable kabel med elektronisk, høyfrekvent 'transformator.' Altså en Delta til Stjerne konverterende transformator, enten den er i rent kobber og blikk eller elektronisk. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...