Gå til innhold

Bør bli 25 års aldersgrense for å stemme i Norge


Er du enig i at det bør være 25 års aldersgrense for å stemme   

65 stemmer

  1. 1. 25 års aldersgrense

    • Ja
      25
    • Nei
      38
    • Usikker
      2


Anbefalte innlegg

De under 25 års alder klarer ikke å tenke logisk, de har kun et par ting i skallen som betyr noe og det er klima og miljø. 

Jeg som er totalt motstander av spesielt mdg irriterer meg så inn i helvete på at dette møkkapartiet skal ha så jævla mye å si, akkurat det samme med venstre.. Hvorfor skal de små partiene få igjennom så jævla mye mens store partier med unntak av høyre såvidt får igjennom noe?? 

Jeg mener mdg ikke har noe i politikken å gjøre, det beviser de sinnsyke uttalelsene til Lan, ho kan heller fokusere på sitt hjemland der miljøet er totalt skakkjørt, hva faen hjelper det med lille Norge mens der ho kommer fra gir faen? 

Jeg er absolutt for klima og miljø jeg også, men på ingen måte slik som mdg, men å rydde opp i de tett befolkede landene der de er miljøsvin uten sidestykke bør det fokuseres på, ikke Norge som allerede er miljøvennlige..... 

Skjønner ikke at et slikt parti skal kunne ødelegge et land pga de unge fra 18-25 år som er livredde for at verden skal gå under.... 

Nei, jeg er ingen Frp'er og er ikke rasist, men må fokusere på det problemene ligger, ikke miljøvennlige Norge! 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt høne og egg her også.

De yngste og de eldste stemmer mot venstre. Arbeidsføre stemmer mot høyre. Jo mer de tjener, jo mer mot høyre stemmer de.

Spørsmålet er da om dette skjer pga. av partiene retter seg mot disse demografiene, eller om demografiene lener seg mot en politikk som favoriserer dem. Jeg vil tro begge deler, men har ikke noe grunnlag for å si i hvilken grad hver av dem er sanne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Håvard skrev (2 timer siden):

Du vil ikke la de stemme fordi de stemmer på et parti du er uenig i?

Nei ikke kun for at de er et parti jeg er imot, men pga de ikke er voksne nok til å stemme. De har kun miljø og klima samt og få inn haugevis med innvandrere i hue

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (1 time siden):

Hovedgrunnen for at jeg vil ha høyere aldersgrense her, er at 18-åringer har svakt grunnlag for hva de stemmer, lite erfaring.

Det er mange konsekvenstunge valg som burde ha høyere aldersgrense enn 18.
De fleste 18-åringer har ikke tid til å sette seg inn i politikk.

Bare å kutte ut nynorsk og livssyn (kristendom) på skolen, så får man tid til å å lære om politikk
Sikkert andre fag en kan kutte ut også, Trenger ikke mer norsk etter 10 års grunnskole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (7 timer siden):

Hovedgrunnen for at jeg vil ha høyere aldersgrense her, er at 18-åringer har svakt grunnlag for hva de stemmer, lite erfaring.

Det er mange konsekvenstunge valg som burde ha høyere aldersgrense enn 18.
De fleste 18-åringer har ikke tid til å sette seg inn i politikk.

Jeg tipper at dersom man innførte en kunnskapsprøve for å la folk stemme, så ville flere 18-åringer få stemt enn noen annet årskull.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
L Olsen skrev (På 3.2.2021 den 19.21):

Jeg mener mdg ikke har noe i politikken å gjøre, det beviser de sinnsyke uttalelsene til Lan, ho kan heller fokusere på sitt hjemland der miljøet er totalt skakkjørt, hva faen hjelper det med lille Norge mens der ho kommer fra gir faen? 

Lan Marie er født i Oslo. Ho er norsk. Hennes hjemland er Norge. 

 

L Olsen skrev (På 3.2.2021 den 19.21):

Nei, jeg er ingen Frp'er og er ikke rasist, men må fokusere på det problemene ligger, ikke miljøvennlige Norge! 

Hvorfor blander du inn Frp og rasisme inn i dette?

Jeg vet om en haug med voksne folk over 25 som ikke leser nyheter, ikke får med seg stort annet enn hva Netflix og andre strømmetjenester publiserer, ikke er litt interessert i politikk eller bryr seg. Burde disse få stemme etter din mening?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (57 minutter siden):

Hva slags kunnskap du tenker på da? Kan umulig være noe innen økonomi du har i tankene ihvertfall.

Jeg tror du overvurderer folk over 18, kraftig -- kanskje mer enn du undervurderer 18-åringer.

Generell kunnskapstest om politikk og samfunn og kildekritikk -- en test om folk vet hva de faktisk driver med når de stemmer ved valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 timer siden):

Bare å kutte ut nynorsk og livssyn (kristendom) på skolen, så får man tid til å å lære om politikk
Sikkert andre fag en kan kutte ut også, Trenger ikke mer norsk etter 10 års grunnskole.

Politikk burde absolutt være ett sentralt skolefag. Burde også ha mer Gym, økonomi og entreprenørskap.
Nynorsk er bare tull, kan være ett lynkurs inafor Norsk.
KRLE er jo relevant i mindre mengder, er vel derfor det er kombinert nå.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
L Olsen skrev (På 3.2.2021 den 19.21):

De under 25 års alder klarer ikke å tenke logisk, de har kun et par ting i skallen som betyr noe og det er klima og miljø. 

Jeg som er totalt motstander av spesielt mdg irriterer meg så inn i helvete på at dette møkkapartiet skal ha så jævla mye å si, akkurat det samme med venstre.. Hvorfor skal de små partiene få igjennom så jævla mye mens store partier med unntak av høyre såvidt får igjennom noe?? 

Jeg mener mdg ikke har noe i politikken å gjøre, det beviser de sinnsyke uttalelsene til Lan, ho kan heller fokusere på sitt hjemland der miljøet er totalt skakkjørt, hva faen hjelper det med lille Norge mens der ho kommer fra gir faen? 

Jeg er absolutt for klima og miljø jeg også, men på ingen måte slik som mdg, men å rydde opp i de tett befolkede landene der de er miljøsvin uten sidestykke bør det fokuseres på, ikke Norge som allerede er miljøvennlige..... 

Skjønner ikke at et slikt parti skal kunne ødelegge et land pga de unge fra 18-25 år som er livredde for at verden skal gå under.... 

Nei, jeg er ingen Frp'er og er ikke rasist, men må fokusere på det problemene ligger, ikke miljøvennlige Norge! 

At forholdsvis små partier får stor innflytelse, er jo ikke primært forårsaket av at folk mellom 18-25 stemmer (skjønt det jo selvsagt medvirker), men av hvordan det norske parlamentariske systemet er bygget opp med mandater, utjevningsmandater og sammensetning av regjering og storting. Så kan man sikkert kritisere dette systemet, men det er også argumenter for, og det er gode eksempler verden rundt på at andre systemer også har fordeler og ulemper.

I et demokrati, er det et poeng at alle skal ha en stemme - tilnærmet uavhengig av hvem man er (fattig/rik, ung/gammel, smart/dum). Jeg mener det heller er flere argumenter for å utvide stemmeretten til andre aldersgrupper, enn å innskrenke den.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi burde ikke ha stemmerett i det hele tatt. Folk flest har ikke sjangs til å sette seg ordentlig inn i alle detaljene og konsekvensene av hva de stemmer på. Burde overlate dette til folk som jobber med politikk på heltid. 

Men vi kan jo ikke ha de samme politikerne hele tiden ... de må kunne skiftes ut om de gjør en ræva jobb. Hm. Vanskelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...