Gå til innhold

Bør bli 25 års aldersgrense for å stemme i Norge


Er du enig i at det bør være 25 års aldersgrense for å stemme   

65 stemmer

  1. 1. 25 års aldersgrense

    • Ja
      25
    • Nei
      38
    • Usikker
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

18 åringer som velger på et lite gjennomtenkt grunnlag kommer trolig ikke å ha tenkt seg så mye bedre om når de blir 25.

Stemmeretten bygger på samfunnskontrakten: Rettigheter og plikter. I en velferdsstat har borgerne retter som er nedfelt i lovverket. Medaljens bakeside er at ingen kan ha noen retter (f.eks. sykepenger) med mindre det også finnes plikter (betale inn til fellesskapet gjennom skatt). Det er det ikke bare unge velgere glemmer, men også 'snille' politiske partier som raust deler ut rettigheter, uten å ta den kjipe jobben med å være ærlig på pliktene det skal balanseres mot. Den enes rett er alltid en annens plikt.

Det er samme begrunnelse for at man må være myndig for å stemme. Det er en rett. Plikten er at du må kunne stilles til ansvar for valget. Samme logikk for når man skal kunne kjøre bil. Da må man kunne stilles juridisk ansvarlig for den skaden man kan forvolde.

Aldersgrense er vel også begrunnet i at det krever en viss modenhet for å begripe nevnte logikk. 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 6.2.2021 den 15.17):

Generell kunnskapstest om politikk og samfunn og kildekritikk -- en test om folk vet hva de faktisk driver med når de stemmer ved valg.

Det er en dårlig idé å starte med slik segregering. Vi har ikke direkte demokrati og trenger derfor heller ikke at hele befolkningen er opplyste før de tar et valg. Vi stemmer på et parti vi kjenner oss igjen i og det er deres oppgave å ta beslutninger på vegne av oss.

Jeg er på langt vei enig i at veldig mange 18-åringer er mindre modne enn hva som er ideelt for et myndig menneske med stemmerett, men jeg prinsipielt svært skeptisk til å skrenke inn stemmeretten. Når man er myndig trer man ut fra foreldrenes omsorg og starter å jobbe/studere for fellesskapet. Når man er der bør man også ha mulighet til å påvirke hvordan fellesskapets midler forvaltes. 

Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg at folk som tror dette ville hatt noe som helst å si har litt for stor tiltro til fenomenet "folkestyre", hvordan det fungerer og hva som er poenget med det. Slik jeg ser det er folkestyrets fremste funksjon - og intensjon - å gi vanlige folk illusjonen om at de har innflytelse, at deres stemme og deres meninger har noe å si for hva som skjer og kommer til å skje. Med det mener jeg ikke å si at "folkestyre" ikke er viktig, for det er det så absolutt. Men det er snarere viktig på den måten at når folk har illusjonen om at de har innflytelse og blir lyttet til, har man også et større insentiv til å forholde seg fredelig til sine medmennesker.

Det er med andre ord bra for stabiliteten i et samfunn at reelle makthavere (ikke de folkevalgte) til en viss grad må appellere til og opprettholde folks illusjon om et folkestyre, hvilket da er politikeren/den folkevalgte sin oppgave. For min del kan man med andre ord gjerne senke aldersgrensen for å stemme ned til 14 for alt jeg bryr meg. Dersom det hadde fått opprørske ungdommer til å tro de hadde mer de skulle ha sagt, kunne det saktens ha vært positivt - uten at det til syvende og sist ville hatt noe å si for hvilke avgjørelser som blir tatt på reelt makthaver-nivå.

Endret av AntonMarkmus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (23 minutter siden):

Slik jeg ser det er folkestyrets fremste funksjon - og intensjon - å gi vanlige folk illusjonen om at de har innflytelse, at deres stemme og deres meninger har noe å si for hva som skjer og kommer til å skje.

Og den illusjonen var nok mange ganger den avgjørende differansen mellom fredfulle markeringer og blodige revolusjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (1 time siden):

Personlig tenker jeg at folk som tror dette ville hatt noe som helst å si har litt for stor tiltro til fenomenet "folkestyre", hvordan det fungerer og hva som er poenget med det. Slik jeg ser det er folkestyrets fremste funksjon - og intensjon - å gi vanlige folk illusjonen om at de har innflytelse, at deres stemme og deres meninger har noe å si for hva som skjer og kommer til å skje. Med det mener jeg ikke å si at "folkestyre" ikke er viktig, for det er det så absolutt. Men det er snarere viktig på den måten at når folk har illusjonen om at de har innflytelse og blir lyttet til, har man også et større insentiv til å forholde seg fredelig til sine medmennesker.

Det er med andre ord bra for stabiliteten i et samfunn at reelle makthavere (ikke de folkevalgte) til en viss grad må appellere til og opprettholde folks illusjon om et folkestyre, hvilket da er politikeren/den folkevalgte sin oppgave. For min del kan man med andre ord gjerne senke aldersgrensen for å stemme ned til 14 for alt jeg bryr meg. Dersom det hadde fått opprørske ungdommer til å tro de hadde mer de skulle ha sagt, kunne det saktens ha vært positivt - uten at det til syvende og sist ville hatt noe å si for hvilke avgjørelser som blir tatt på reelt makthaver-nivå.

Det er ganske stor forskjell på demokratiske land og ikke-demokratiske land, både i verden i dag og historisk. 

Det er ikke rimelig å forlange betydelig politisk innflytelse i et samfunn med 5 eller 10 millioner innbyggere. I et demokrati har hver person 1 stemme, og alle kan stille til valg. Det er en rettferdig og god ordning. 

Lenke til kommentar

Det ville aldri blitt innført, men eit vekta system hadde vore interessant. Dei på 18 år hadde stemmer som var vekta meir enn dei på 80. Kanskje dei på 30 hadde meir vekt enn dei på 18 sidan ein er ganske fersk i vaksenlivet som 18-åring.

Hadde vore moro om nokon med tid og statistikk kunne laga nokre scenario for å sett kva utfallet hadde blitt ved eit vekta val. Spørsmålet er sjølvsagt korleis det skulle blitt vekta, og ved å justere på parametere kan ein få ulike resultat.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 8.2.2021 den 15.38):

Vi burde ikke ha stemmerett i det hele tatt. Folk flest har ikke sjangs til å sette seg ordentlig inn i alle detaljene og konsekvensene av hva de stemmer på. Burde overlate dette til folk som jobber med politikk på heltid. 

Men vi kan jo ikke ha de samme politikerne hele tiden ... de må kunne skiftes ut om de gjør en ræva jobb. Hm. Vanskelig. 

Var vel Churchill som sa noe ala: "Demokratiet er den verste styreformen, bortsett fra alle de andre."

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
L Olsen skrev (På 3.2.2021 den 19.21):

De under 25 års alder klarer ikke å tenke logisk, de har kun et par ting i skallen som betyr noe og det er klima og miljø. 

Mange over 25 bryr seg også om klima og miljø. Mange over 25 er mer opptatt av Farmen, Netflix og dagligdagse syssler til å følge med på politikk, så det er et veldig dårlig argument for å øke aldersgrensen.

De fleste vestlige land har 18 år som stemmealder og det fungerer godt, dersom vi øker stemmealderen svekker vi demokratiet og gjør flere stemmeløse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...