Gå til innhold

Teslas ratt vil bli typegodkjent i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er så opplagt en marketing gimmick brukt som bait på techmedia og illsinte kommentarfelt. Hadde det ikke vært for rattet så hadde vi ikke hatt 4 artikler daglig om Tesla sitt ellers nøktern interiør.

Selvsagt vil den komme med et vanlig ratt. Man skal ikke bruke et slikt ratt som det lenge før man finner ut hvorfor rattene er runde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Videre hevder RDW at trenden er at flere biler vil få rektangulære ratt i fremtiden. Det er ingen krav til hvor mange omdreininger et ratt må ha fra fullt utslag mot høyre til venstre. Det skal kun være nødvendig å dreie 90 grader i hver retning. Altså kan fullt rattutslag i Teslas nye biler potensielt gjøres uten å flytte hendene fra rattet.

Jeg har kjørt flere kjøretøy med "firkantede" ratt, og det eneste som fungerer der er om rattutslaget er slik som beskrevet her (90 grader hver vei blir dog lite). For en personbil så ville jeg aldri anbefalt det. Man vil oppleve at bilen blir ekstremt "nervøs" ved normal ferdsel på f.eks motorveiene. Et lite nys og man risikerer å kjøre bilen ut av kurs om du tar med deg et lite rykk i rattet. 

Endret av oophus
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (26 minutter siden):

oophus nå snakker du bare tull. Bilen blir ikke nervøs. Dette blir en elektrisk progressiv servo løsning hvor rattutslag endrer seg i forhold til hastighet.

Nei, jeg snakker ikke tull. Om sensitiviteten skal forandre seg basert på hastighet, så tøyser du bort muskelhukommelse. Det vil altså være forskjell mellom ønsket rattutslag du har ved X grader mellom leking på parkeringsplassen og vannplaning på motorveien. 

Om man først skal ha en bil som kan komme seg til 100 km/t på 2 sekunder, så anbefaler jeg alle å ta bilen med til glattkjøring/bane. Det å være kjent med egen bil under mindre og store utslag av under og overstyring kan kjapt redde liv, og det gir mye verdi i det å kjenne på hvordan egen bil kaster på egen vekt mot underlaget når man ønsker å bytte vektoverføring mellom dekkene.

Som Gavekort under nevner angående situasjon, så kan forståelse av vektoverføring gjøre at man bommer på elgen fremfor det motsatte. Da er det greit å vite hvor langt man skal dreie rattet for å få ønsket resultat, i tillegg til at man "tapper" bremsen for å dytte vekten av bilen mot dekkene man ønsker større grep for. 
 

Endret av oophus
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har Tesla sagt noe om progressiv styring? Trodde dette bare var et teaserbilde jeg.

Som oophus sier så er det risikabelt å obfuskere kontroll til sjåføren. Det er farlig å ta bort svingradius i høy fart og det er forvirrende. Skal du styre unna en elg i veibanen så har du ikke lyst at full lock skal tilsvare et filbytte, du vil kaste bilen vekk fra elgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rundt ratt er steinalderteknologi! Vi trenger nytenking og nyskaping. Vi burde gjøre noe med runde hjul også. DET er steialderteknologi!

Edit: Dårlig at de ikke har en Ipad i rattet også. Som Byton. Det ville sett bedre ut enn en koala som holder seg for ørene.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Dette er så opplagt en marketing gimmick brukt som bait på techmedia og illsinte kommentarfelt. Hadde det ikke vært for rattet så hadde vi ikke hatt 4 artikler daglig om Tesla sitt ellers nøktern interiør.

Selvsagt vil den komme med et vanlig ratt. Man skal ikke bruke et slikt ratt som det lenge før man finner ut hvorfor rattene er runde.

Hvis rattet (yoke'n) ikke trenger å roteres mer enn 90 grader for å fullt styreutslag, så kan den fungere helt glimrende. At folk slakter yoke'n uten å ha hverken prøvd noe sånt, eller har noe kunnskap om den er bare så typisk erke-konservative norske bilister. "Nei, rattet har alltid vært rundt, så rattet MÅ alltid være rundt"... Jeg ville gjerne ha testet dette rattet før jeg gjør meg opp en bastant mening. Det er ikke sikkert at jeg kommer til å like det, men jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det fungerer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt BMWer med aktiv styring i 10 år.

Her er det en runde for fullt rattutslag når man parkerer, snur etc. Ved kjøring, er rattutslaget normalt.

Man merker lite til overgangen, mellom høy og lav utveksling, så jeg mistenker at lav utveksling blir koblet inn ved 10km/t el. Dvs at rattutslaget er likt ved sladding på en parkeringsplass og på motorveien.

Ved skifte mellom like biler med og uten denne funksjonen, merker man kun at man må "ratte seg ihjel" i bilen uten aktiv styring når man skal parkere eller snu. Under kjøring oppleves det likt.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt av poenget med ett ratt som har gripeflate hele veien rundt er vel å ha noe å ta tak i ved evt unnamanøvre. Jadda jeg vet noen har masse kverulant oppgulp som jammen vissatte, eller jomen dersomatte, men det er nokså uinteressant. Om ratte har kun 90° utslag, som noen påpeker som en mulig løsning, så blir den minste berøring av rattet overført til ett stort utslag på kjøretøyet, det er ikke bra. Følelsen av att din bevegelse stemmer med bilens bevegelse er alfa romeo. Og hvem faen skal se på Witcher når de kjører bil. ? Noen selger gimmick som andre svelger .....

Det er ikke bakstreversk å påpeke designsvakheter bare fordi det er nytt. Og det er så definitivt ikke framsynthet eller moderne å klynge en hver ny teknologi til brystet og rope hurra for innovasjon når teknologien som presenteres er å gå baklengs inn i fremtiden.

By the way, har sett artigkarer som har satt på liknende ratt på sine vanlige dårlige ikke tesla biler for lenge siden, riktignok kjørte de fosilbiler så det må jo bli dårlig men ideen er jo langt i fra ny, men det ble med leken ganske enkelt fordi det ikke var hønsiktsmessig i lengden og direkte trafikkfarlig selv om du i det minste hadde gått bort som en kul mann med kult ratt. Så skal du endre rattet må du endre "utvekslingen", men da får du som nevnt andre problemer. Glimrende kan det vel neppe kalles uansett.

Men pytt, hvem bryr seg om trafikksikkerhet så lenge man dør kul...

Endret av EremittPåTur
d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/2/2021 at 12:58 PM, oophus said:

Nei, jeg snakker ikke tull. Om sensitiviteten skal forandre seg basert på hastighet, så tøyser du bort muskelhukommelse. Det vil altså være forskjell mellom ønsket rattutslag du har ved X grader mellom leking på parkeringsplassen og vannplaning på motorveien. 

Om man først skal ha en bil som kan komme seg til 100 km/t på 2 sekunder, så anbefaler jeg alle å ta bilen med til glattkjøring/bane. Det å være kjent med egen bil under mindre og store utslag av under og overstyring kan kjapt redde liv, og det gir mye verdi i det å kjenne på hvordan egen bil kaster på egen vekt mot underlaget når man ønsker å bytte vektoverføring mellom dekkene.

Som Gavekort under nevner angående situasjon, så kan forståelse av vektoverføring gjøre at man bommer på elgen fremfor det motsatte. Da er det greit å vite hvor langt man skal dreie rattet for å få ønsket resultat, i tillegg til at man "tapper" bremsen for å dytte vekten av bilen mot dekkene man ønsker større grep for. 
 

 

Det er vel over 20 år siden de første bilene med progressiv styring kom på markedet. Og siden har det vært mange varianter. Tror nok at også Tesla skal klare å få en en løsning som gjør at rattutslaget blir minst i lav hastighet og større når farten øker. Er jo ikke rakettforskning akkurat ;)

Noen og enhver av oss burde faktisk ta seg en tur på glattkjøringsbaner som en fast rutine i forhold til egne vinterforberedelser. Altfor mange har glemt åssen bilen virker på glatt underlag når den første snøen kommer. Og det er jo egentlig manglende erfaring kombinert med litt i overkant stor tro på egne ferdigheter og at mange nekter å tilpasse farten til forholdene. En runde på glattkjøringsbane hver høst ville uten tvil hjulpet på dette. Uansett bil du kjører. Tesla eller Bmw. Skoda eller Nissan. Ice eller EL. 

Og det er da plenty biler uavhengig av drivlinje, både med mye motor og stor egenvekt som er langt raskere enn det eieren egentlig er klar for og kapabel til å håndtere, spesielt på glatt føre. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Noen ganger må man prøve noe nytt bare forde at man kan.

Da er det ikke så nøye om det virker, for det er alltid noen som jubler, uansett.

Det neste er å bytte plass til pedalene, sitte bak frem, osv.

Hvorfor ikke sykkelstyre?

Så overtar syklene rattet...

Vi må omskoleres for å beholde lappen.

Kjøreskolene jubler for en ny gullalder...

Trafikksikkerhet(?) næh, bilene skal jo være autonome uansett.

Dette er misforstått kreativitet.

Bare fordi at rattet ikke er mekanisk koblet til hjulene lengre kan man leke seg med styringen, men er det nødvendig?

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 minutter siden):

Noen og enhver av oss burde faktisk ta seg en tur på glattkjøringsbaner som en fast rutine i forhold til egne vinterforberedelser. Altfor mange har glemt åssen bilen virker på glatt underlag når den første snøen kommer. Og det er jo egentlig manglende erfaring kombinert med litt i overkant stor på egne ferdigheter og at mange nekter å tilpasse farten til forholdene. En runde på glattkjøringsbane hver høst ville uten tvil hjulpet på dette. Uansett bil du kjører. Tesla eller Bmw. Skoda eller Nissan. Ice eller EL. 

Og det er da plenty biler både med mye motor og stor egenvekt som er langt raskere enn det eieren er klar for, spesielt på glatt føre. 

Alle kommuner hadde egentlig hatt godt av ei "lekeplass/bane/glattkjøring" som folk var mer klar over til "drop-in" bruk, og som gav gode muligheter for å bruke bilen under kontrollerte former. Både gøy og ekstremt lærerikt.  

Nå som elbilene kommer i full fart, med sine ulike justeringer for ESP/ESC/Antispin/Traction Control i kombinasjon med en helt annerledes metode i å hente krefter kjapt og spontant på, så hadde det vært fint at folk virkelig lærte forskjellen dem i mellom. Hva gjør egentlig bilen i sin "snømodus" vs "sportmodus" om man kaster litt på rattet og tvinger frem enten overstyring eller understyring?  

Bare det å ha stillestående oppblåsbare dukker som man kan deise inn i og oppleve at Nødbremseassistenten ikke er 100% pålitelig vil nok gjøre mye med sinnet til folk i disse bilene. 

Er rimelig sikker på at et samarbeid mellom bilfabrikanter gjennom bilsalg og et slikt sted med ei gratis runde for opplæring hadde fått en masse nye kunder som kjørte rundt på en slik bane ellers også. Det er jo tross alt veldig gøy å herje litt - lovlig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har TU i det hele tatt lest gjennom typegodkjenningskravene til styring? Det er bla krav til hvor mye kraft som skal til for å svinge bilen med all servokraft/el.assistanse utkoblet. Hvordan en ska få til det med 90 grader utslag og over 2 tonn bil er jeg veldig spent på...

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Dette er så opplagt en marketing gimmick brukt som bait på techmedia og illsinte kommentarfelt. Hadde det ikke vært for rattet så hadde vi ikke hatt 4 artikler daglig om Tesla sitt ellers nøktern interiør.

Selvsagt vil den komme med et vanlig ratt. Man skal ikke bruke et slikt ratt som det lenge før man finner ut hvorfor rattene er runde.

Jeg tror de fleste er enig om det, jeg lurer dog på om det runde rattet vil få faktiske knapper - og om girspaken dukker opp noe sted.

Må si de har lykkes enormt med dette rattet sitt, ingen snakker om at bilene ikke får noen facelift å snakke om. Og det er jo smått utrolig nå som spesielt model S blir 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...