Gå til innhold

Er amerikanere en vits?


Anbefalte innlegg

Jeg mener, verken trump eller biden trenger å være sosial enten i samfunnet iblant normale folk eller på nettet og de dreper jo folk utenlands istedet for å bare bruke humor og snakk og overalt de er på nettet, amerikanerne da, forum, spill og så videre, så snakker de bare søppel, hvorfor er de så høye på seg selv egentlig?

fsdfs.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amerikanere er hyggelige de. At de kan være noen nettroll er jeg ikke uenig i, men nettroll finnes i alle land også Norge. 

At de velger dårlige ledere er jeg ikke uenige i, men det gjør mange andre land også i Ungarn, Polen, Tyrkia, Pakistan og Phillipinene med flere har de valgt ledere som er verre en både Trump og Biden til sammen. Så USA er langt ifra å være dårligst i klassen der heller. 

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (På 23.1.2021 den 14.33):

Enig. De er ikke dårligst i klassen! Bare i det nederste siktet med resten av de ustabile pøblene. 
..Antar det er et pluss.. om man vil se på det på den måten.

Den jevne amerikaner er helt ok, i hvert fall er det mitt inntrykk etter de jeg er møtt. De jeg har møtt har både vært hyggelige og nysgjerrige. At de er i nederste siktet er jeg uenig i, men nå er jeg også prinsipielt motstander å rangerende nasjonaliteter,  men at man skal ta utgangspunktet i individet. Nå er det også litt problematisk med USA siden det er såpass multietnisk, at det kanskje blir litt  problematisk å kategorisere de som en nasjon i etnisk forstand. Mulitkulturen i USA er nok en av landets styrke, men også svakhet på mange måter. Men det er ikke å stikke under en stol at ingen land har hatt større påvirkningskraft på andre land enn USA, de siste hundre årene, også det på godt eller vondt. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

USA er et imponerende land på mange måter. På et vis er de storebror for oss i vest-Europa. USAs økonomi er f eks den største i verden, og BNP per innbygger er 65 000 dollar. Det er imponerende, med tanke på at Tyskland ligger på 54 000, Storbritannia og Frankrike på 44-45 000. USA har videre sterkere økonomisk vekst enn europeiske land, og arbeidsledigheten er generelt lav. Befolkningen er høyest utdannet i verden, etter Japan og Canada. Nesten 50% av den voksne befolkningen i USA har universitetsutdannelse. Mye ny teknologi og innovasjoner kommer også fra USA, f eks Internett. Og så er infrastrukturen bra. De mangler heller ikke råvarer. USA har jo også den største hæren i verden, og de er villige til å bruke den. 

Forventet levealder er knapt 80 år, og her er det en del europeiske land som scorer bedre. Dette skyldes nok en kombinasjon av bedre kosthold i Europa samt et bedre helsevesen. Men i internasjonal sammenheng er 80 år høyt.

Det finnes en del usympatiske trekk ved USA, synes jeg. En krass materialisme, store klasseskiller, mye vold etc. USA er liksom fortsatt ikke helt temmet. Men alt i alt synes jeg USA er et fantastisk land. Det som særlig slår meg, er den kreativiteten og skaperkraften amerikanere har. Dette ser man f eks når man besøker New York, Sillicon Valley eller Hollywood. Mens vi i Europa deler ut statsstøtte til små filmselskap som aldri tjener penger, har USA klart å bygge opp filmselskap som Walt Disney, Universal picture osv., som tjener store penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (5 minutter siden):

USA er et imponerende land på mange måter. På et vis er de storebror for oss i vest-Europa. USAs økonomi er f eks den største i verden, og BNP per innbygger er 65 000 dollar. Det er imponerende, med tanke på at Tyskland ligger på 54 000, Storbritannia og Frankrike på 44-45 000. USA har videre sterkere økonomisk vekst enn europeiske land, og arbeidsledigheten er generelt lav. Befolkningen er høyest utdannet i verden, etter Japan og Canada. Nesten 50% av den voksne befolkningen i USA har universitetsutdannelse. Mye ny teknologi og innovasjoner kommer også fra USA, f eks Internett. Og så er infrastrukturen bra. De mangler heller ikke råvarer. USA har jo også den største hæren i verden, og de er villige til å bruke den. 

Forventet levealder er knapt 80 år, og her er det en del europeiske land som scorer bedre. Dette skyldes nok en kombinasjon av bedre kosthold i Europa samt et bedre helsevesen. Men i internasjonal sammenheng er 80 år høyt.

Det finnes en del usympatiske trekk ved USA, synes jeg. En krass materialisme, store klasseskiller, mye vold etc. USA er liksom fortsatt ikke helt temmet. Men alt i alt synes jeg USA er et fantastisk land. Det som særlig slår meg, er den kreativiteten og skaperkraften amerikanere har. Dette ser man f eks når man besøker New York, Sillicon Valley eller Hollywood. Mens vi i Europa deler ut statsstøtte til små filmselskap som aldri tjener penger, har USA klart å bygge opp filmselskap som Walt Disney, Universal picture osv., som tjener store penger. 

Jeg liker USA og er halvt amerikaner selv, men er stort sett to sider til alle de myntene du nevner der, slik som at de har høyest utdanning fordi å ikke ha det betyr usikkerhet og høy BNP er fordi USA har en befolkning tilnærmet hele EU. Forventet levealder har blitt redusert ganske nylig pga. opiumsepidemien.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Jeg liker USA og er halvt amerikaner selv, men er stort sett to sider til alle de myntene du nevner der, slik som at de har høyest utdanning fordi å ikke ha det betyr usikkerhet og høy BNP er fordi USA har en befolkning tilnærmet hele EU. Forventet levealder har blitt redusert ganske nylig pga. opiumsepidemien.

Nevnte BNP pr innbygger i forrige innlegg. USAs befolkning er på 330 millioner. EUs befolkning er på noe over 500 millioner. Likevel har USA høyere BNP totalt sett, enn EU. 20 billioner mot 18. 

Når det gjelder utdannelse er jeg enig med deg. USA har ikke så gode velferdsordninger som mange europeiske land, noe som skaper større press for å lykkes innen utdannelse. Det finnes to sider av den saken, som du sier. 

USA har en del samfunnsproblemer, som f eks høy kriminalitet og narkotikamisbruk. Men så blir også USA nøye gransket av oss europeere. Hvor store problemer ville ikke blitt avdekket hvis vi gransket Storbritannia og Frankrike like nøye? 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (6 minutter siden):

Nevnte BNP pr innbygger i forrige innlegg. USAs befolkning er på 330 millioner. EUs befolkning er på noe over 500 millioner. Likevel har USA høyere BNP totalt sett, enn EU. 20 billioner mot 18. 

Når det gjelder utdannelse er jeg enig med deg. USA har ikke så gode velferdsordninger som mange europeiske land, noe som skaper større press for å lykkes innen utdannelse. Det finnes to sider av den saken, som du sier. 

 

EU har 447 millioner innbyggere, ikke over 500 millioner. Dessuten var ikke dette en sammenligning med EU, da jeg allerede vet at EU har mange fattige land i seg. Det var for å illustrere at USA nærmere et kontinent enn et land når det kommer til innbyggere, og at det derfor er bedre å bruke BNP per Capita.

USA er et stort og velfungerende land, i hvert fall inntil nylig, men de langt i fra det landet som topper alle statistikker når det kommer til rikdom, velferd og lykke.

Sitat

USA har en del samfunnsproblemer, som f eks høy kriminalitet og narkotikamisbruk. Men så blir også USA nøye gransket av oss europeere. Hvor store problemer ville ikke blitt avdekket hvis vi gransket Storbritannia og Frankrike like nøye? 

Jeg prøver å nyansere USA, ikke svartmale det.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

EU har 447 millioner innbyggere, ikke over 500 millioner. Dessuten var ikke dette en sammenligning med EU, da jeg allerede vet at EU har mange fattige land i seg. Det var for å illustrere at USA nærmere et kontinent enn et land når det kommer til BNP, og at det derfor er bedre å bruke BNP per Capita.

Jeg prøver å nyansere USA, ikke svartmale det.

Jeg glemte å regne ut Storbritannia, som ikke lenger er medlem av EU. Storbritannia har en befolkning på 66 millioner. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Poenget mitt var uansett at USA er svært, selv sammenlignet med Storbritannia, så absolutte tall kan virke misledende. USA har mer til felles med EU enn med et europeisk land.

Men enten vi sammenligner USA med europeiske stater eller med EU, så scorer USA bedre på de fleste indeksene. Men ikke på den viktige indeksen "forventet levealder". 

Norge og Sveits gjør det jo veldig bra, da. Bedre enn USA. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 23.1.2021 den 18.14):

og høy BNP er fordi USA har en befolkning tilnærmet hele EU.

Med denne kilden, så gjør faktisk USA det betydelig bedre en EU. Men dette er kun med de landene som er med i EU, og ikke alle landene i Europa. Vil tro de store tech-selskapene i USA trekker veldig opp. Samtidig som fraværet av UK trekker ned EU.

Kilde: https://www.worldometers.info/population/china-eu-usa-japan-comparison/

Lenke til kommentar

USA er et stort multietnisk innvandreland med utfordringer som små homogene land ikke har.  Europeiske amerikanere greier seg ganske fint, flere hevder bedre enn de europeere, selv skandinavene (median inntekt, lav fattigdom f eks), men andre etnisiteter har store problemer, noe europeiske land har også, men andelen er nokså lavere.  Når det snart ikke finnes et etnisk flertall rundt Europa så blir sammenlignelsene mer relevante og saklig, ellers er det Apples and oranges.  
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (57 minutter siden):

Jeg tror problemet TS peker på er nominasjonsprosessen i USAs topartisystem. Den er ikke spesielt demokratisk, har ikke gitt gode kandidater ved de siste to valgene og jeg antar at det er forklaringen på lav valgdeltakelse.

Mener du mer direkte valg av lederen er problemet og at partilederne gjør et bedre valg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...