Gå til innhold

Hva skyldes FrPs fall?


Dirigo

Anbefalte innlegg

FrP er i fritt fall om dagen; de ligger og vaker rundt 10 prosent.

Hva skyldes denne tragedien?

Etter min mening har de sviktet kolossalt på innvandringsfronten og Nei til EU da satt i regjering. Venstre, KrF og Høyre formelig rævkjørte partiet da de var sammen. Ikke ble det bedre med alle de nye klimaavgiftene, heller. 

Jeg stemte FrP for lenge, lenge siden, men kommer aldri til å gjøre det igjen så lenge Siv Jensen er leder. Jeg holder meg foreløpig til Lysglimt og Alliansen.

Er det noen her inne som tidligere støttet FrP,  men som gikk lei av partiets kamelspising, og som nå har gått til andre partier? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dirigo skrev (På 31. desember 2020 den 23.47):

FrP er i fritt fall om dagen; de ligger og vaker rundt 10 prosent.

Hva skyldes denne tragedien?

Etter min mening har de sviktet kolossalt på innvandringsfronten og Nei til EU da satt i regjering. Venstre, KrF og Høyre formelig rævkjørte partiet da de var sammen. Ikke ble det bedre med alle de nye klimaavgiftene, heller. 

Jeg stemte FrP for lenge, lenge siden, men kommer aldri til å gjøre det igjen så lenge Siv Jensen er leder. Jeg holder meg foreløpig til Lysglimt og Alliansen.

Er det noen her inne som tidligere støttet FrP,  men som gikk lei av partiets kamelspising, og som nå har gått til andre partier? 

Det var nok viktig for FrP å bli "stuerene", slik at det ikke lenger følger noe stigma med å støtte FrP. Til en viss grad har partiet lykkes i dette, og har blitt akseptert av media og av offentligheten. FrP har stort potensial, etter min mening. Partiet kan utfordre Høyre, og på sikt bli Norges største parti. Sp har tross alt forbigått Ap, og er nå Norgs største eller nest største parti. Det er mange i Norge som ønsker et ekte høyreparti. Erna Solberg og Høyre er sosialdemokrater. Da åpner det seg opp en mulighet for FrP. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok rett og slett mye vanskeligere å sitte i regjering enn å være på utsiden og peke på hva som burde vært gjort annerledes, og ikke minst tar det nok på å måtte inngå kompromisser. Jeg tror også FrP er et parti en del vurderer å stemme på utelukkende på grunn av innvandringspolitikken, og at mye av det andre partiet står for er noe en får med på lasset. Om en da ikke vinner frem på innvandringsfronten, men "seirer" når det gjelder alkoholavgifter er jeg redd en støter en del fra seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det føltes som mye av det FRP fikk igjennom var for alt som var ubetydelig og ingenting av det som var av viktige saker for folk.

 Samt presenterte de nederlag som seier, noe som tror jeg satt stor frustrasjon i mange. Eksempelvis at bompenger aldri har vært høyere, nye gigantiske økninger var på vei og FRP presenterte det nærmest som en sier da de fikk mer penger til vei. Joda jeg vet de ikke har sjangs når alle stemmer mot de, men problemet var at FRP presenterte det som de var fornøyde med det de fikk til med viktige saker mens de som stemmer på partiet kunne ikke vært mer misfornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Regjering med 2 småpartier som fikk til mer enn FRP.
2. Skulle nektet samarbeid fremfor å tillate ekstrem innvandring i 6 år, så de feilet grovt i hovedpoenget med partiet, innvandring.
3. Noen skandaler her og der.
4. Gjedde, Listhaug og Helgheim blir overskygget av en partileder som er mer gira på avgift-kutt på godis enn viktige saker.
5. Media, de andre partiene, og masse folk dømmer og 'lynsjer' FRP politikere og stemmere.
6. Folk svartmaler FRPs hensikt med innvandringskritikk, og kaller der rasisme.

Det er nesten så jeg vil at FRP skal samarbeide med AP og SP fremfor de borgerlige innvandrings-kåte.
Høyre har jo i årevis hatt dette i partiprogrammet. ''Innvandring er bra pga Økonomisk vekst'', Høyre vil fortsette den idiotpolitikken av den verste av alle grunner.

Endret av Alexander4840
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva husker du av FrP-politikk i 2020 annet enn billigere godis og øl? Jeg sliter...

OK, slikt kan jo gi en følelse av å "gå imot strømmen" og tørre å være politisk ukorrekte. Det er jo et poeng - men i denne sammenheng litt billig?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

Hva husker du av FrP-politikk i 2020 annet enn billigere godis og øl? Jeg sliter...

OK, slikt kan jo gi en følelse av å "gå imot strømmen" og tørre å være politisk ukorrekte. Det er jo et poeng - men i denne sammenheng litt billig?

...de har da alltid vært harry-partiet, som selger hva enn som er fordelaktig for gruppen som er villige til å stemme på enkeltsaker som egentlig ikke påvirker livene deres, i stedet for saker som faktisk kan bidra til vekst i landet og bedre politikk.

Fascistene og rasistene, eller kuturnasjonalistene som de kaller seg, i partiet blir holdt tilbake av Siv Jensen, og ironisk nok er det partiets største problem i forhold til velgerne.

Og i følge Politihøgskolen, så er retorikken til disse elementene Jensen holder lokk på en del av grunnen til at vi ser vekst i det høyreekstreme miljøet i Norge.

https://phs.brage.unit.no/phs-xmlui/handle/11250/2568904

De, og donor-drevne propagandaspredere som resett, document og HRS, hvorav sistnevnte har langet ut mot politihøyskolen for å drive forskning på ekstremisme.

...

FrP kunne fått en stemme fra meg om de var liberalister som ønsket å reparere legitime problemer med byråkrati og manglende frihet i Norge, i stedet for et parti for og av idioter, som Listhaug og Gjedde.

Høyre og Venstre her invalidert mulighet til å få stemmer fra meg fordi de er støtteparti for vestens største nåværende problem, propagandadrevet høyrepopulisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 timer siden):

Hva husker du av FrP-politikk i 2020 annet enn billigere godis og øl? Jeg sliter...

OK, slikt kan jo gi en følelse av å "gå imot strømmen" og tørre å være politisk ukorrekte. Det er jo et poeng - men i denne sammenheng litt billig?

De har gjort en den bra for bil og samferdsel. 

 

Alexander4840 skrev (8 timer siden):

Det er nesten så jeg vil at FRP skal samarbeide med AP og SP fremfor de borgerlige innvandrings-kåte.
Høyre har jo i årevis hatt dette i partiprogrammet. ''Innvandring er bra pga Økonomisk vekst'', Høyre vil fortsette den idiotpolitikken av den verste av alle grunner.

Innvandring fra de fleste land er jo positivt. Men fra land som har en kultur som er lite forenelig med typisk norske verdier, så blir det alt for ofte problemer, dessverre.

Lenke til kommentar
Simkin skrev (5 timer siden):

Å ha en bremsekloss på innvandring kommer de aller fleste tilgode. Hadde venstresiden med AP, og SV f.eks styrt dette uten "innblanding" så hadde vi vært like rævpult som Sverige.

Problemet er innvandring fra ikke-vestlige land. Innvandring fra vestlige land som Polen, Litauen, Svergie etc er en fordel. Det gir oss arbeidskraft og befolkningsvekst. 

Det er forsåvidt forståelig at folk trodde all innvandring skulle bidra positivt, uansett land og bakgrunn. Men i dag vet vi at dette er feil. Det bør Ap og SV erkjenne. Arbeidsinnvandring bør komme hovedsakelig fra vestlige land. 

Flyktninger er et eget felt. Her bør det selvfølgelig ikke forekomme diskriminering. Dvs Norge tar sin kvotedel uansett bakgrunn. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (På 3.1.2021 den 17.59):

Arbeidsinnvandring bør komme hovedsakelig fra vestlige land. 

Hvorfor det? Så lenge de har kvalifikasjoner norske bedrifter trenger og en arbeidsplass å gå til er det da samme hvor de kommer ifra? Jobber de og omgås nordmenn er det større sjanse for at de blir godt integrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (2 timer siden):

Hvorfor arbeidsinnvandring overhode, eneste det gjør er å undergrave norske lønninger og det blir flere å dele kaka med.

Norge har ikke nok arbeidskraft her hjemme med rette kompetansen bedriftene trenger. Derfor. Vi har alltid vært avhengige av en viss arbeidsinnvandring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (34 minutter siden):

Norge har ikke nok arbeidskraft her hjemme med rette kompetansen bedriftene trenger. Derfor. Vi har alltid vært avhengige av en viss arbeidsinnvandring.

Den lille arbeidsinnvandringen vi faktisk trenger er så liten at det hadde ikke vært merkbart, men vi trenger ikke 100.000 polske snekkere i Norge, denne kompetansen har vi selv. 

Jeg er ikke imot innvandring, men tanken at vi trenger innvandring mener jeg bare er tull. Jeg tror også at for mye innvandring fører til splittelse og parallell samfunn, vi har allerede problemer med dette, og det har blitt mer synlig under koronakrisen. Da forskjellige utenlandske miljøer får stor koronasmitte, mens vi "etniske" nordmenn ikke blir påvirket fordi de har så lite kontakt med den øvrige befolkningen.

Lenke til kommentar

I min mening var Frp bra når det var et liberalistisk parti og kampsakene stort sett var lavere skatter og avgifter, og mindre offentlig inngripen i folks privatliv. Men så gikk det jo over til noe så selvmotsigende som å være for personlig frihet og mot innvandring, hva er vel mer anti-personlig-frihet enn å kunne bevege seg hvor man vil?

Men så har jo flere velgere og politikere kommet til og hoppet på fremmedfrykt-toget, som de har holdt på med en lang stund... 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (13 minutter siden):

Den lille arbeidsinnvandringen vi faktisk trenger er så liten at det hadde ikke vært merkbart, men vi trenger ikke 100.000 polske snekkere i Norge, denne kompetansen har vi selv. 

Jeg er ikke imot innvandring, men tanken at vi trenger innvandring mener jeg bare er tull. Jeg tror også at for mye innvandring fører til splittelse og parallell samfunn, vi har allerede problemer med dette, og det har blitt mer synlig under koronakrisen. Da forskjellige utenlandske miljøer får stor koronasmitte, mens vi "etniske" nordmenn ikke blir påvirket fordi de har så lite kontakt med den øvrige befolkningen.

Så lenge vi ikke føder nok barn selv og dermed skaper ubalanse mellom antall med kompetanse i Norge og antall ledige jobber vil vi fortsatt trenge arbeidsinnvandring også fremover. Slik vi alltid har. Norge har aldri hatt nok kompetanse selv på alle områder fordi vi er for få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (2 timer siden):

I min mening var Frp bra når det var et liberalistisk parti og kampsakene stort sett var lavere skatter og avgifter, og mindre offentlig inngripen i folks privatliv. Men så gikk det jo over til noe så selvmotsigende som å være for personlig frihet og mot innvandring, hva er vel mer anti-personlig-frihet enn å kunne bevege seg hvor man vil?

Men så har jo flere velgere og politikere kommet til og hoppet på fremmedfrykt-toget, som de har holdt på med en lang stund... 

Tja, at folk kan vandre fritt betyr ikke at de kan motta støtte fra staten. Hvis man har fri innvandring og at alle disse skal få støtteordning ville velferdssystemet kollapset.  Så har kan man ikke få i pose og sekk. FRP går for mindre innvandring, mens partier som Liberalistene går for fri innvandring, men ingen støtte fra staten.  Begge vil minke innvandring, og holde det på et stabilt nivå, men metoden er forskjellig.

Hovedgrunnen til at FRP nå faller er at de ikke har innfridd på de store tingene, men bare på småting hele veien. Har det bare vært dere feil? Nei, især Vestre og KrF har laget et helvete for dem og motarbeidet dem. Men noen ganger virker det som om FRP har vært for pinglete i forhandlingene, men det kan vi ikke vite siden disse forhandlingene ikke blir filmet (noe de burde vært og tilgjengelige for alle). 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
GaiusMarius skrev (9 minutter siden):

Så lenge vi ikke føder nok barn selv og dermed skaper ubalanse mellom antall med kompetanse i Norge og antall ledige jobber vil vi fortsatt trenge arbeidsinnvandring også fremover. Slik vi alltid har. Norge har aldri hatt nok kompetanse selv på alle områder fordi vi er for få.

Er mange land på Norges størrelse som klarer seg fint med liten arbeidsinnvandring. Trenger vi litt arbeidsinnvandring for å fylle jobber med veldig spesiell kompetanse? Ja, men resten kan vi utdanne selv. Jeg bare mener at det store antallet arbeidsinnvandring vi har nå er litt i det meste laget. 

Er det noe verden og Norge ikke trenger er det befolkningsvekst. Så det argumentet kjøper jeg ikke. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...