Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bedratt og forlatt av kona


Gjest 11147...0cc

Anbefalte innlegg

Gjest 11147...0cc

Jeg var på jobb i utlandet litt før jul. Vi snakket hver dag, skole, corona, fremtiden, alt det vanlige. Helt ut av det blå ene dagen så sa hun plutselig at det er slutt. Hun vil gå fra meg. Hæ? tenkte jeg. Måtte være en spøk. Neida. Hun sa hun hadde tenkt lenge på dette. Neste dag så spurte jeg henne om hun hadde møtt en annen. Ja, det hadde hun visstnok. Jeg havnet naturlig nok rett i kjelleren, dette var jenta jeg trodde jeg skulle leve resten av livet med. Jeg ble åpenbart desperat etter å komme meg hjem for å snakke med min kone om dette, dette var jo noe som kunne fikses. Problemet var at jeg hadde ikke engang passet mitt, det hadde myndighetene der nede i forbindelse med papirarbeid for ferdigstillelse av arbeidstillatelsen. Noen dager senere så greide jeg å grave til meg passet og jeg hoppet på første flyet hjem. Hun var ikke hjemme, hun hadde tatt diverse ting og var hos den nye kjæresten sin. Jeg satt jo følgelig i karantene, ingen mulighet til å komme meg ut annen en tur av og til. Jeg ringte henne, tryglet henne om å komme hjem så vi i hvert fall kunne snakke om hva problemet var. Niks. 10 dager satt jeg helt alene i jula i karantene, seriøst verste tiden i mitt liv, det er ille nok å sitte i en karantene, men når denne driten skjer samtidig og ødelegger julen i samme slengen? Jeg ringte hjelpetelefoner. Jeg snakket med et par av venninnene hennes mens jeg var i karantene også, de var like sjokkert som meg, de skjønte ingenting, tok meg 20 minutter å overbevise de om at det var sant. Hun ene skulle feire bursdagen sin noen dager senere, hvor hun også hadde sagt hun skulle komme, hun skulle ta en prat med henne da. Hun fikk aldri muligheten, og plutselig ringte telefonen til min kone i løpet av kvelden og hun løp ut for å bli hentet. Ene venninnen som ikke visste noe reagerte på at det ikke var mitt navn som ringte. 

Når jeg kom ut av karantenen så satt jeg i krisemøte med venninnene hennes en kveld for å prøve å finne ut av ting. De har alltid likt meg og ser meg som en god venn. Etter litt internettsporing og sammensurium så fant vi ut at hun har flyttet inn til en eldre rik kar som hun har møtt på tiktok som visstnok har prøvd seg på halve venninneflokken også. Helt topp. 

Dette er ei jente jeg møtte for ca 3 år siden. Hun hadde blitt kastet ut av mannen sin da han hadde møtt ei annen og hun var helt ødelagt. Jeg falt pladask for henne og gjorde det til min oppgave å gi tilbake livsgnisten hennes. Hun er fra Filippinene. Hun hadde følgelig ikke permanent oppholdstillatelse da hun ble kastet på dør av mannen (ifølge henne) før hun fikk noe fast opphold. Hun flyttet etter relativt kort tid inn hos meg. Vi hadde det kjempebra sammen, jeg ble gode venner med hennes venner og alt var bra. Vi visste begge at hun på et tidspunkt måtte reise hjem når hun fikk tilbakekalt oppholdstillatelsen. Hun dro så hjem, i ca 7 måneder, hvor jeg både besøkte henne, og hun besøkte meg i andre land når jeg var på jobb. Forlovelsesvisum ble ordnet på 10 dager når skilsmissen hennes var ferdig. Jeg har jobbet på Filippinene med opprydning etter tyfoner, så jeg har vært der ekstremt mye både før hun var der og når hun var der, jeg møtte foreldrene hennes og familien hennes når hun var i Norge så det var aldri noe tvil for UDI. Vi giftet oss i fjor og har hatt knappe 16 måneders ekteskap. 

Hun har enda ikke tatt seg bryet til å snakke med meg, hun er opptatt med sin nye samboer. Venninnene hennes har i det minste overbevist henne om å møte opp for å ta en skikkelig prat med meg for å forklare hva som er greia nå etter nyttår en gang. Får se når det blir, for jeg skal på tur med hennes venner også da, noe vi planla før denne galskapen. 

Vi har sånn sett konkludert med at det er noe muffens. Hun fornyet oppholdstillatelsen sin 3 desember hos politiet, hun fikk da feilaktig beskjed om at hun kunne få permanent opphold, 8 desember gjør hun det slutt. Fra 8 desember til 18 desember så er hun veldig snill med meg, sier at jeg er bestevennen hennes, at jeg betyr alt for henne men at forholdet ikke virket osv men at vi er fortsatt bestevenner. 18 desember så ga jeg opp å få henne tilbake, jeg fortalte henne da at jeg snakket med UDI samme dagen som hun sa hun hadde møtt en ny fyr og hadde forklart at hun hadde gått fra meg og UDI bekreftet at politiet tok feil om opphold. Da ble hun sinna. Skikkelig sinna. Hvordan kunne jeg snakke med de liksom. Hun begynte da med en ringerunde uten like til alle hun kjente for å fortelle hvor fæl jeg var. Venninnene hennes som hun ikke hadde sagt noe til men som allerede visste fra meg begynte da virkelig å lure.

Så nå sitter jeg her og føler at 3 år av fortiden og det jeg trodde var fremtiden min er helt føkka. Jeg elsket denne jenta over alt på jord og har ofret både karriere og penger på henne. Alltid gitt henne 100% tillitt og frihet til å finne seg selv og finne ut hva hun vil gjøre med livet sitt da jeg så hvor såret hun var fra sitt tidligere forhold. Alt hun ville var visst opphold og en mann med mer penger enn meg. Hadde jeg vært en dårlig person mot henne så hadde vennene hennes sett det også, men nei de er like forvirra som meg.

 

Anonymous poster hash: 11147...0cc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7,8 milliarder mennesker på planeten. Du var uheldig. Det føles sikkert ikke slik nå, men det går faktisk over.

Filippinere flest er ikke slik overhodet. Og ville sett ned på denne jenta. Skillsmisse er de heller ikke tilhengere av. Men det er dessverre mye hypergami i Filippinene og flere andre sørøstasiatiske land.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 11147...0cc skrev (6 timer siden):

Når jeg kom ut av karantenen så satt jeg i krisemøte med venninnene hennes en kveld for å prøve å finne ut av ting. De har alltid likt meg og ser meg som en god venn. Etter litt internettsporing og sammensurium så fant vi ut at hun har flyttet inn til en eldre rik kar som hun har møtt på tiktok som visstnok har prøvd seg på halve venninneflokken også. Helt topp. 

Anonymous poster hash: 11147...0cc

Er dette en greie? Høres meget merkelig ut. 

Men har flere bekjente med samboer/kone fra den delen av verden. Det er dessverre ikke første gang slike ting skjer. Ble ganske nylig fortalt om et tilfelle hvor hun tok unger og reiste hjem mens han var i nordsjøen. Kjip situasjon, men du er nok tjent med å bare fortsette livet uten å ofre det en tanke. 

Lenke til kommentar

Himla sur opplevelse. Det verste er vel at du aldri føler at du får noen forklaring på hva du gjorde galt. Sannheten er vel at du ikke gjorde noe galt, og det hele var kun et spill fra hennes side for å få permanent oppholdstillatelse. Hun har brukt deg rett og slett. Det føles dritt. Men det er dessverre ikke første gangen det skjer med noen, og heller ikke den siste. 
 

Det høres sikkert dumt ut, men du er faktisk ganske heldig at det ikke tok lenger tid før du fant ut av hvor falsk hun er. Nå er du i det minste fri til å gjøre hva du vil med resten av livet. C

Gå videre. Det er ikke lett nå, men det blir bedre, og livet ligger fortsatt foran deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut fra det du beskriver så er det to ting som slår meg; Gold digger og Good riddance.

Du høres ut som en snill fyr som har blitt forelsket i en jente som nok ikke hadde bare rene hensikter med å bli sammen med deg. Eller sagt litt stygt: Få deg på kroken. Inntil noen bedre dukket opp-/oppholdstillatelse ble gitt. Det er nok ikke så svart/hvitt; hun har nok (hatt) følelser for deg men ut fra det jeg oppfatter av det du skriver så ser det ut til å være nært fasiten. 

Om hun skulle prøve å komne tilbake til deg, og si at du alltid har vært den hun har elsket, at hun angrer og vil tilbake: Husk på hva handlingene hennes har vært. Handlinger sier mer enn ord. 

Som flere skriver over: Gå videre. Uten henne i livet ditt. Du gikk inn i forholdet med all din kjærlighet og sjel. Hun gjorde ikke det. Det kommer til å være tøft en god stund fremover men det blir bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 11147...0cc skrev (21 timer siden):

Hun er fra Filippinene. Hun hadde følgelig ikke permanent oppholdstillatelse da hun ble kastet på dør av mannen (ifølge henne) før hun fikk noe fast opphold. Hun flyttet etter relativt kort tid inn hos meg.

..

Så nå sitter jeg her og føler at 3 år av fortiden og det jeg trodde var fremtiden min er helt føkka. Jeg elsket denne jenta over alt på jord og har ofret både karriere og penger på henne. Alltid gitt henne 100% tillitt og frihet til å finne seg selv og finne ut hva hun vil gjøre med livet sitt da jeg så hvor såret hun var fra sitt tidligere forhold. Alt hun ville var visst opphold og en mann med mer penger enn meg. Hadde jeg vært en dårlig person mot henne så hadde vennene hennes sett det også, men nei de er like forvirra som meg.

Anonymous poster hash: 11147...0cc

Jepp. Hun brukte deg. Bruk og kast. Nå tenkte hun at hun var lur og fant en annen med mer penger hun kunne bruke. Hun var aldri glad i deg. Du var bare et middel for henne til å bli i Norge. Det eri kke noe å lure på.

Mister hun i det minste oppholdstillatelsen? Er det nye offeret informert om dette kyniske trollet?

Lenke til kommentar
21 hours ago, Guest 11147...0cc said:

-snip-

Anonymous poster hash: 11147...0cc

Hun virker litt kynisk og dum, men hovedproblemet var nok at du var aldri typen hennes.

Hun hadde havnet i en desperat situasjon. Hvis hun hadde blitt sendt tilbake til Filippinene så ville hun endt opp som en fattig singel dame. Du kom da som en reddende engel og hun hadde egentlig ikke noe valg. Hun måtte akseptere deg som en partner selv om hun egentlig ikke ville være sammen med deg for resten av livet sitt. Å skille seg fra deg når hun fikk permanent oppholdstillatelse var trolig noe hun har planlagt lenge, men på grunn av hennes egen dumhet så sjekket hun ikke ordentlig om hun hadde rett til permanent oppholdstillatelse.

Derfor er det ofte lite lurt å hjelpe desperate mennesker med å gifte seg med dem. De velger bare deg fordi de må, ikke fordi de ønsker, og når ting stabiliserer seg så begynner de å lete etter alternativer Jeg mistenker at det hun egentlig ønsker er å kunne bo i et fint hus med bil og mannen er i Norge og hjelper henne passe på barna.

Du har vært heldig, du har ikke barn med henne og dere har bare vært sammen i 3 år. Du kan fortsette livet ditt som om ingenting har skjedd og finne en jente som faktisk elsker deg.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 11147...0cc

Nå sitter jeg i innreisekarantene nok en gang etter jobb. Lite som har skjedd, bortsett fra at jeg endelig fikk henne til å melde flytting i det minste. Hun blånekter å snakke med meg så jeg har gitt opp noe kontakt med henne for lenge siden, venninnene kommer med litt gossip av og til og hun skal visst komme og hente tingene sine etter hvert. Jeg faktisk i tvil om jeg skal gidde å vente på det lenger eller om det bare skal ryke i søpla. Det er jo over 2 måneder siden hun flyttet. 

Anonymous poster hash: 11147...0cc

Lenke til kommentar
Gjest 77ffc...35d
Gjest 11147...0cc skrev (15 minutter siden):

Nå sitter jeg i innreisekarantene nok en gang etter jobb. Lite som har skjedd, bortsett fra at jeg endelig fikk henne til å melde flytting i det minste. Hun blånekter å snakke med meg så jeg har gitt opp noe kontakt med henne for lenge siden, venninnene kommer med litt gossip av og til og hun skal visst komme og hente tingene sine etter hvert. Jeg faktisk i tvil om jeg skal gidde å vente på det lenger eller om det bare skal ryke i søpla. Det er jo over 2 måneder siden hun flyttet. 

Anonymous poster hash: 11147...0cc

Send melding om at de blir satt ut om 2 timer, ferdig.

Anonymous poster hash: 77ffc...35d

Lenke til kommentar

Kast driten hennes ut
glem hun, kom deg opp på bena, mann deg opp og slutt med sutringen din 
Ta i bruk happn, tinder eller hva som helst som får tanken vekk fra henne 

Eller, reis til thailand og hent deg en kone 

harsh? maybe, men sånn aaaaawwww, ting blir bedre bullshit hjelper ikke 
ting blir ikke bedre med mindre du gjør noe med det

synd trist leit det ble som det ble og det var til det beste
stikke av med en annen en som er rikere og eldre 
lol 
f*ck henne 

Med alt det sagt 
ønsker deg alt det beste i livet 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er selv skilt fra filippinsk kone, men hun hadde faktisk oppholdstillatelse uten min hjelp. Det hun eventuelt fikk ut av de årene med meg, var kanskje ett eller 2 års raskere overgang til permanent oppholdstillatelse, men med arbeidstillatelse hadde hun ikke behov for min hjelp til dette.

Men det gir meg ihvertfall litt erfaring og opplysninger som er viktig å ta med seg, ihvertfall for egen del. Og en av disse, er at det hovedsaklig er 3 måter å komme til Norge. Enten som sykepleier på jobbsøkervisum, gjerne med hjelp fra agenter eller firma som kan tilby kontrakt. Som au-pair, og så finne seg en å gifte seg med før man må tilbake, og det siste er å finne noen som er villig til å gifte seg med deg, selv om de ar i eget hjemland, men kommer hit gjennom familiegjenforening.

Treffer du noen som er kommet hit for egen del, er sjansen for at det faktisk er kjærlighet som ligger bak. Og ikke andre grunner som kan være årsak til at man sitter igjen med skjegget i den berømmelige postkassa.

Er hun hjelpepleier og villig til og i stand til å gjøre innsatsen, kan hun lese seg opp og få godkjent jobbsøkervisum, men det er ganske vanskelig. Ofte kan det bety at hun må hjem til Filippinene en tur først. Og da bør hun ha klart å spare opp penger til å betale reisen hjem og tilbake igjen.

For å ta en antagelse, men den kan selvsagt være feil, tipper jeg at den du traff enten er kommet hit som au-pair eller funnet en via nett, og så kommet hit via familiegjenforening. Hun har kanskje måtte låne penger for å komme hit om ikke dette er betalt av "den utvalgte", så det er ekstra viktig å ikke måtte hjem igjen. Ergo er det lett å bli offer for noen som bare er ute etter å få visum.

Et håp er selvsagt at den hun finner, er en mann som hun kan bli glad i over tid, men det er ingen garanti. Kanskje var den første typen en hun ikke klarte å leve med, og du var en "oppgradering" i så måte. Men med mye tid brukt på jobbreiser, kan det fort bli tungt å sitte igjen hjemme alene. Det er og da det er lett å bruke nettjenester for å finne "noe bedre" eller bare "tidsfordriv", og da gjerne noen som er rikere. Og da er det fort gjort at man blir flyttbar.

Jeg klarer ikke få meg til å si entydig at du har blitt brukt, men jeg klarer heller ikke å kaste fra meg tanken. Men en liten vurdering av hvor hun kommer fra, både geografisk og sosialt, kan være en pekepinn. Filippinere er ofte godt utdannet, og det kan være kalkulert, fordi lønnsvilkårene er dårlige i mange yrker.

Andre kommer gjerne fra mer fattigslige kår, og har kanskje blitt lurt inn i dårlige forhold/miljøer langt unna familien eller man uansett presses til å komme seg i posisjon til å kunne forsørge søsken og foreldre. Gjerne ved å finne seg en "american" (alle hvite er i utgangspunktet "american").

Er nok endel nordmenn som plukker opp "gatearbeidere", f.eks. fra Angeles, der amerikanske marinesoldater gjerne var utstasjonert eller tok landligge i, eller folk fra bygda som jobber for andre langt unna familien, for luselønn. Ofte bare lommepenger, og ellers kost og losji. Desperasjonen etter å komme seg ut av slike vilkår, kan da være veldig sterk. Sammen med drømmen om å finne en rik mann, og da kan det lettere bli til at de stadig søker videre.

Hva som er tilfellet i din sak, kan bare du vite. Og synd å si det, også venninnene kan være falske og gi deg inntrykk av en ting, selv om de kanskje har full track på hva som faktisk er sannheten. Du skal derfor være litt på vakt og ikke ta alt de sier for god fisk.

Uansett, det hele koker ned til at uansett, når situasjonen er blitt slik det er blitt og dere ikke fikk barn sammen, så vær glad du kom ut av det så tidlig og så enkelt som mulig. Og kanskje enda bedre, ved å melde til Politi/UD/UDI slik at hun likevel ikke fikk permanent oppholdstillatelse direkte, så har hun fått en smekk på fingrene. Ikke fordi jeg mener du skal bli hevngjerrig og godte deg over dette, men for at du selv skal lettere få det på avstand.

Kanskje må hun hjem en tur som fort kan bli på flere år før hun eventuelt kan søke ny oppholdstillatelse, og risikerer dessuten at nye forsøk blir avslått siden hun ikke har vært ærlig ovenfor norske myndigheter. De har gjerne lite toleranse for slikt, noe som egentlig er greit, da det kan stoppe andre fra å bli offer for det som kalles "gold-diggers". Hun burde kanskje vært tålmodig nok til å faktisk få visa permanent i passet sitt, før hun stakk fra deg. Hun er i tilfelle ikke den første som har brent seg på dette.

Og, du har kanskje fått bedre grunnlag for å fri deg fra tankene om hva du eventuelt har gjort galt, og kan komme deg raskere på bena igjen, og kanskje i en bedre situasjon enn om hun kan bruke sine kanaler for å sverte deg overfor det filippinske miljøet i området du kommer fra eller bor i. Om miljøet du har havnet i er godt, så kan det fort hende det kanskje dukker opp en annen som vil være mer ærlig og oppriktig, og med større vilje til å bli hos deg. De gode vennene kan fort være bedre matchmakers enn noen andre. Og langt bedre enn Tinder og andre slike tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...