Gå til innhold

Få slutt på rasisme! Si neger!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (15 minutter siden):

Svart går helt fint i USA.

Tydeligvis ikke i Europa. Jeg strekker meg til å tro at det var misforståelser her siden det rumenske ordet for svart er Negru, som likner litt på negro ved uttale, men okkesom.... han skal etterforskes for rasistiske utalelser fordi han referte til en svart mann som svart. Dette igjen får meg til å være litt enig med @sedsberg som var redd for å bestille kaffe for å være rasist. Hvis man er rumensk, og prøver å bestille en svart kaffe i Norge, så kan det faktisk by på litt problemer.

Svart kaffe på rumensk, høres sånn ut: Kaffe negra, uflaks hvis mannen som jobber der er mørkhudet., kan fort høres ut som: Kaffe, neger

The match was suspended after about 16 minutes due to racist remarks from Coltescu, the Romanian fourth official, who allegedly referred to the assistant coach of the Turkish team, Pierre Webo, using the words "the black one," local Digi24 reported. He reportedly used this racial term when he told referee Ovidiu Hategan that Webo should be reprimanded for his behavior on the sidelines.

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Baranladion said:

Svart kaffe på rumensk, høres sånn ut: Kaffe negra, uflaks hvis mannen som jobber der er mørkhudet., kan fort høres ut som: Kaffe, neger

Hvis fyren i tillegg er muslim så kan det virkelig bli stygt. 😛

https://no.wikipedia.org/wiki/Kaffer

https://no.wikipedia.org/wiki/Kafir (kaffe uttales "kaffi" bl.a. på sørlandet).

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

Nigger er jo et rent rasistisk uttrykk. Og vi har det samme på norsk. Kan ikke sammenlignes med "neger". Selv om det virker som de fleste allerede gjør det.

Bare fordi f.eks. "pakkis" er et rasistisk uttrykk så er ikke "pakistaner" det.

Hallo i luken. Neger er en norske variant av Nigger.

Sitat

Nigger, i USA i moderne tid ofte omtalt som «n-ordet» og også skrevet nigga, er et kontroversielt engelsk ord som i moderne tid brukes med svært forskjellige konnotasjoner i to kontekster. Ordet forstås tradisjonelt primært som et rasistisk og nedsettende begrep for afroamerikanere og sjeldnere også eventuelt andre personer med opphav i Afrika sør for Sahara. Begrepet har røtter i uttalen av ordet negro, som selv er kognat med neger, i de amerikanske sørstatene; dette begrepet stammer fra det latinske ordet niger og henviser til fargen. I USA var nigger tidligere et av flere vanlige begreper for afroamerikanere, men gjennom assosiasjonen med slaveri og senere Jim Crow-lovene og den statsstøttede diskrimineringen i sørstatene som varte til 1960-årene ble begrepet etterhvert oppfattet som nedsettende, rasistisk og uttrykk for hvitt rasehovmod. I løpet av andre halvdel av 1900-tallet gikk begrepet derfor ut av vanlig språkbruk i USA, og det har i lang tid blitt oppfattet som et eksplisitt rasistisk begrep når det blir brukt av hvite.

Blant store grupper av afroamerikanere har imidlertid det pejorative ordet fra slutten av 1900-tallet fått ny mening som et vanlig tiltaleord til hverandre, og har i denne sammenhengen ofte nøytrale eller positive konnotasjoner, på linje med ord som kamerat eller bror/søster. Begrepet er også i utbredt bruk i populærkultur med røtter i afroamerikansk kultur, særlig innen musikksjangeren hiphop, og innen film og TV med handling som involverer afroamerikanere. I denne nyere betydningen blir begrepet delvis også skrevet nigga. Selv om begrepet nigger eller nigga i dag er relativt vanlige som kameratslige eller ironiske tiltaleord mellom afroamerikanere og brukt i musikk og film i tilsvarende betydning er de nesten aldri brukt av hvite. Ordets tabustatus har ført til at offentlige personer, medier og hvite personer generelt i USA ofte omtaler ordet med eufemismen n-ordet. Selv om ordet er avledet av negro har disse ordene helt forskjellig status i amerikansk engelsk, da negro lenge ble regnet som et høflig og ikke-rasistisk begrep, og i dag bare oppfattes som datert, mens nigger utviklet seg til et spesifikt rasistisk begrep før det fikk ny betydning mellom afroamerikanere.

https://no.wikipedia.org/wiki/Nigger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 22.12.2020 den 10.25):

I USA er det hudfargen til personen som bestemmer om det er rasistisk eller ei. 
Melaninrik person = ikke rasistisk
Melaninfattig person = rasistisk

Feil 

However, hate crimes are also committed against members of “majority” groups, and defendants in those cases may also be prosecuted and convicted. For example, in 2011, according to a statistical report from the FBI, just over 16% of racially-motivated hate crimes were committed against white victims. In Wisconsin v. Mitchell, 508 U.S. 476 (1993), an important US Supreme Court case upholding hate crime laws, the defendants were convicted of beating a white teenager because of his race.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg hater rasekategoriseringer av mennesker og mener det hører hjemme på historiens søppelfylling. Jeg annerkjenner at man snakker om det i fortid for å beskrive historiske forhold, som for eksempel forhold mellom kolonister(kalt hvite) og slaver og deres etterkommere(kalt svarte)og de innfødte i USA og andre land på det amerikanske kontinentet, men som et analyseverktøy for det NORSKE samfunnet eller noe annet vestlig samfunn 20 år inn det 21. århundre hører det ikke hjemme. Det er bare nyanzister og wokere som snakker om rase i våre dager - kort sagt; ekstremister. Om vi avskaffer alt slikt prat med umiddelbar virkning lever jeg godt med det. For i realiteten eksisterer det ikke menneskeraser; vi er alle blanding av forskjellige opphav som har blitt til i historiens møter mellom mennesker av arten Homo Sapiens. Slikt har alltid vært flytende og er det den dag i dag. At kolonister i sin tid skapte rasekategorier og omtalte seg selv som "hvite" for å rettferdiggjøre undertrykkelse av folk de erboret og undertryktr betyr ikke at det er meningsfulle måter å omtale mennesker i 2020 spesielt når vi vet mer enn for 400 år siden hvor flytende og grensekryssende menneskelige opphav egentlig er. Den eneste grunnen til at noen dyrker slik kategorisering av mennesker er fordi de ønsker polarisering og de lykkes godt med det; det skal gudene vite.

Lenke til kommentar
On 12/28/2020 at 12:17 AM, Morromann said:

Jeg hater rasekategoriseringer av mennesker og mener det hører hjemme på historiens søppelfylling



Fakta > følelser.

Hat er en følelse. Man kan mene eller føle hva man vil. Menneskeraser er et vitenskapelig faktum. At noen misbruker det er en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/24/2020 at 8:06 AM, jjkoggan said:

Feil 

However, hate crimes are also committed against members of “majority” groups, and defendants in those cases may also be prosecuted and convicted. For example, in 2011, according to a statistical report from the FBI, just over 16% of racially-motivated hate crimes were committed against white victims. In Wisconsin v. Mitchell, 508 U.S. 476 (1993), an important US Supreme Court case upholding hate crime laws, the defendants were convicted of beating a white teenager because of his race.

Jeg snakker ikke om å bli dømt for hatkriminalitet. Jeg snakker om hva som er public opinion om hvem som er rasistisk eller ikke. 

Lenke til kommentar
Thorny skrev (5 timer siden):



Fakta > følelser.

Hat er en følelse. Man kan mene eller føle hva man vil. Menneskeraser er et vitenskapelig faktum. At noen misbruker det er en annen sak.

Kilde..?

 

Sitat

– Det finnes hudfarger, men det finnes ikke raser. Det er sosialt konstruert. Svaret er fullstendig klart, og det burde være allmennkunnskap, sier genetiker.

Forskere avliver myte: Det gir ikke mening å dele opp mennesker i raser (forskning.no)

 

Jeg tilhører menneskerasen "store neser".
Det er like meningsfullt som å si at jeg er hvit eller lys, da størrelsen og formen på nesen min er like komplisert -- og avgjøres av en mengde gener som definerer meg som person like mye som fargen på huden min, og disse genene deles av mennesker som altså har felles gener med meg både i Norge og andre land -- mennesker som kan være mer like meg, genetisk, enn nordmenn med lys hud.

Å tro at rase er vitenskap er en blindvei, all den tid vi hverken avles med noen formål eller for å oppnå noen egenskaper av en intelligent tredjepart som bestemmer vår utvikling -- eller hindres fra å ferdes der vi ønsker.
...

Det er en grunn til at vitenskap, media og politikk i dag bruker etnisitet og hudfarge, ikke rase -- og det er nettopp det faktum at rase er meningsløst å bruke på mennesker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...