Gå til innhold

Få slutt på rasisme! Si neger!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Thorny skrev (20 minutter siden):

Flertallsnormer bør ikke overkjøre folks rett til ytring eller å være rasshøl eller bare sta/gammeldagse og vagt rasistiske.

Brukeren av ordet har ikke enerett på å definere hvordan det oppleves av mottaker. Hvis du vet at noe nesten garantert oppfattes som rasistisk ment ser jeg ikke poenget med å bruke ordet mot andre, da er det bare for å provosere og viser liten respekt og empati for andre mennesker.

Det er ikke forbudt å si neger, det er forbudt å fremsette diskrimenerende eller hatefulle ytringer basert på hudfarge eller opprinnelse. Som med all rasisme er kontekst avgjørende, og ordet neger er i Norge i dag i de fleste kontekster å regne som rasistisk og nedsettende dersom intensjonen for eksempel er rettet mot å beskrive noens hudfarge.

Synes argumentasjonen din her nesten er i gata "prosituerte burde ta tilbake ordet hore". 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 time siden):

Å bruke ordet neger vil ikke bidra til mindre rasisme. 

Ikke overaskende forsto du ikke poenget med sammenligningen min, men i stedet tolker du det bokstavelig. 

 

Vil det bli mindre rasisme ved å ikke bruke ordet, eller vil man bare feie rasismen under teppe ved å forhindre at den kommer frem? Jeg tror ikke løsningen for å få mindre rasisme er å forby rasisme, forby ett ord, henge ut rasister, eller henge ut folk som er uheldig og sier eller bruker ord og uttrykk feil. 

Ja, man kan selvfølgelig straffe slikt hardt, men jeg er ikke sikker på om rasismeproblemet blir mindre i det hele tatt, det er andre ting man kanskje heller hatt fokus på og jobbet med. 

Opplæring og dialog feks er gode ting. En hardbarka rasist blir ikke mindre rasistisk dersom man forbyr ordet "neger" og straffer rasisten som bruker det knallhardt, eller henger h*n ut på sosiale medier. 

Litt sånn som tyveri, det er ikke lov, men det skjer hele tida for det, skal du bli kvitt problemet må du fjerne grunnene til at folk stjeler. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Vil det bli mindre rasisme ved å ikke bruke ordet, eller vil man bare feie rasismen under teppe ved å forhindre at den kommer frem? Jeg tror ikke løsningen for å få mindre rasisme er å forby rasisme, forby ett ord, henge ut rasister, eller henge ut folk som er uheldig og sier eller bruker ord og uttrykk feil. 

Ja, man kan selvfølgelig straffe slikt hardt, men jeg er ikke sikker på om rasismeproblemet blir mindre i det hele tatt, det er andre ting man kanskje heller hatt fokus på og jobbet med. 

Opplæring og dialog feks er gode ting. En hardbarka rasist blir ikke mindre rasistisk dersom man forbyr ordet "neger" og straffer rasisten som bruker det knallhardt, eller henger h*n ut på sosiale medier. 

Litt sånn som tyveri, det er ikke lov, men det skjer hele tida for det, skal du bli kvitt problemet må du fjerne grunnene til at folk stjeler. 

Det handler ikke om å gjøre noe forbudt eller å henge ut folk, hvert fall ikke for min del. 

Synes det er skremmende at du er for å normalisere et ord mange finner ekstremt nedsettende å bli kalt. 

Dette har ingenting med SJW eller PK å gjøre. Dette handler om empati, folkeskikk og sunn fornuft. 

Egenskaper totalt fraværende hos flesteparten av neger forkjemperne i denne tråden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (9 minutter siden):

Det handler ikke om å gjøre noe forbudt eller å henge ut folk, hvert fall ikke for min del. 

Synes det er skremmende at du er for å normalisere et ord mange finner ekstremt nedsettende å bli kalt. 

Dette har ingenting med SJW eller PK å gjøre. Dette handler om empati, folkeskikk og sunn fornuft. 

Egenskaper totalt fraværende hos flesteparten av neger forkjemperne i denne tråden. 

Hold your horses, jeg har aldri sagt vi skal normalisere ordet! Jeg tror aldri jeg har tatt ordet i min munn, ihvertfall ikke i voksen alder, fordi jeg vet det sårer, og fordi jeg ikke ser noen grunn til å bruke det. Jeg har funnet ut, at navn funker ekstremt bra når man skal henvise til en annen person. 

Er du ikke enig i at samfunnet til en viss grad er i ferd med å bruke gapestokk istedenfor dialog mot folk som bruker ord og uttrykk feil? Hvis rasisme.i.norge, og denne Jamal, istedenfor å legge ut noe å si " hei se her a, her har vi rasisme igjen, for noen drittsekker", så kunne han heller forklart med kontoen sin, hva det er som sårer og hvorfor. Da unngår man polarisering, og man får frem budskapet sitt

Ta Sian feks da, når de sier håpløse ting, og svaret de får tilbake er "brenn i helvete jævla rasister", tror du da de tenker "oi shit, nå var vi slemme, selvfølgelig skal vi skjerpe oss"? 

Eller er fremgangsmåten til den muslimske gruppa i drammen bedre, der de inviterte dem til samtale og dialog? 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Hold your horses, jeg har aldri sagt vi skal normalisere ordet! Jeg tror aldri jeg har tatt ordet i min munn, ihvertfall ikke i voksen alder, fordi jeg vet det sårer, og fordi jeg ikke ser noen grunn til å bruke det. Jeg har funnet ut, at navn funker ekstremt bra når man skal henvise til en annen person. 

Er du ikke enig i at samfunnet til en viss grad er i ferd med å bruke gapestokk istedenfor dialog mot folk som bruker ord og uttrykk feil? Hvis rasisme.i.norge, og denne Jamal, istedenfor å legge ut noe å si " hei se her a, her har vi rasisme igjen, for noen drittsekker", så kunne han heller forklart med kontoen sin, hva det er som sårer og hvorfor. Da unngår man polarisering, og man får frem budskapet sitt

Ta Sian feks da, når de sier håpløse ting, og svaret de får tilbake er "brenn i helvete jævla rasister", tror du da de tenker "oi shit, nå var vi slemme, selvfølgelig skal vi skjerpe oss"? 

Eller er fremgangsmåten til den muslimske gruppa i drammen bedre, der de inviterte dem til samtale og dialog? 

 

Formålet med denne tråden er at bruken av ordet neger burde normaliseres fordi det påstås at det vil føre til mindre rasisme. 

De i denne tråden som insisterer på bruke ordet neger er fullt klar over hvordan det blir oppfattet av motparten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Baranladion said:

Jeg tror ikke normalisering, eller det motsatte vedrørende ordet vil føre til mer/mindre rasisme. 

Å behandle mennesker med respekt er nok nøkkelen

Jeg er enig. Men i et opplyst samfunn kan vi ikke reagere så voldsomt på at "feil folk" benytter "feil ord". Hvorfor er det bare svarte som kan bruke ordet neger? Er det da positivt eller negativt ladet? Er det rasistisk når negre sier neger?

Jeg foreslår vi begynner å bruke blekansikt, fjellape eller andre potensielt nedsettende ord om innfødte nordmenn. La oss parere politisk korrekt hysteri med humor og selvironi...

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig. Men i et opplyst samfunn kan vi ikke reagere så voldsomt på at "feil folk" benytter "feil ord". Hvorfor er det bare svarte som kan bruke ordet neger? Er det da positivt eller negativt ladet? Er det rasistisk når negre sier neger?

Jeg foreslår vi begynner å bruke blekansikt, fjellape eller andre potensielt nedsettende ord om innfødte nordmenn. La oss parere politisk korrekt hysteri med humor og selvironi...

Godt eksempel er Madcon og plumbo. Madcon har jo spredt rundt seg med ord som hvitinger, og kalt seg selv svartinger osv, men med en gang sangeren i plumbo lirer av seg en (skikkelig upassende) spøk, så er helvete igang.  dette er nok ett slikt tilfelle der han vokalisten i Plumbo kanskje tenkte at denne vitsen kan jeg dra, de gutta er jo med på den, og så gikk det skikkelig skeis. 

Men i det store og det hele, så vet vel de fleste at det ikke er greit å si neger, så hvorfor skal man bruke det? Når det kan slå feil i situasjoner man tror det er innafor, eller ikke vet om det er innafor?  Snakk ordentlig til folk, så enkelt er det. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Men i det store og det hele, så vet vel de fleste at det ikke er greit å si neger,

Men hvorfor er det ikke greit at de som ikke er negre sier neger? Skal bleiking være et ord som er forbeholdt hvitinger? Hvorfor skal enkelte ord være "forbudt"? Skal vi ha årlige folkeavstemninger om hvilke ord som skal "ut" av språket?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke normalisering, eller det motsatte vedrørende ordet vil føre til mer/mindre rasisme. 

Å behandle mennesker med respekt er nok nøkkelen

 

Jepp. De som kriger mot ordet kjemper helt feil kamp. De tilegner ord feil mening og jeg tror det gjøres mer eller mindre bevisst av grunnene jeg gikk inn på tidligere.

En bruker kommenterte f.eks at rappere bruker ordet neger. Sannheten han unngikk er at de mer presist bruker ordet nig**r. Ikke neger. 

Det er åpenbart for meg at man skaper splid ved å konstruere slike problemstillinger. En annen bruker spør hvorfor man på død og liv skal bruke ordet. Den rette formuleringen er vel heller hvorfor man på død og liv skal avskaffe noe vi allerede har - når det er et helt vanlig ord som er fullstendig nøytralt med Mindre man går inn for å tolke det feil. Formuleringen til brukeren hadde vært mer passende om det ikke allerede var et ord som har vært etablert i evigheter

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor er det ikke greit at de som ikke er negre sier neger? Skal bleiking være et ord som er forbeholdt hvitinger? Hvorfor skal enkelte ord være "forbudt"? Skal vi ha årlige folkeavstemninger om hvilke ord som skal "ut" av språket?

Ordet er ikke forbudt, det blir bare sett ned på dersom det brukes av en hvit. hvis en svart man bruker ord som bleiking eller potet ovenfor en hvit vil det også bli sett ned på, men det vil kanskje ikke få like mye mediedekning.   

Vi skal selvfølgelig ikke ha folkeavstemming, men man har et individuelt ansvar i å følge med i tiden, og passe på hva som kommer ut av munnen. Det finnes ytterst, ytterst få sammenhenger der det å si eller skrive noe nedsettende om noen fører til noe som helst positivt. 

Lenke til kommentar

Det er interessante er at historien gjentar seg som et ekko. Ikke helt likt som før, men med visse likhetstrekk.
Ta f. eks det politiske høyre og venstre. Stereotypen høyre stemmer for lavere skatter og strengere innvandring. Stereotypen venstre vil ha høyere skatter og mer omsorg. I virkeligheten ligger de aller fleste i et spekter mellom. Men det er ikke disse som er de som ytrer meningene sine høyest. Og som påvirker nyhetsbildet. 

Det som skjer nå ligner på lignende utfordringer fra forrige århundre, men teknologi og sosiale medier spiller en vesentlig rolle i forskjellene. Mennesker er mennesker og det som gjenspeiler faktiske folk flest er ikke nødvendigvis det som media portretterer. Ikke nødvendigvis fordi de har onde intensjoner, men fordi de er stuck i en modell som krever klikk. Derfor er nå Dagbladet, VG og andre store nyhetssider strukturert som en blogg. Hvor "nyheter" er en kategori/kanal med sine poster. På lik måte som "kjendis" og "sport". Og fremsiden viser et utvalg av alle.

Spesielt i USA foregår det skumle ting for tiden, som desverre påvirker hele verden. USA hadde ikke samme revolusjonære periode som Europa på 1900-tallet og folk flest der aner ikke hva sosialisme og fascisme egentlig er. Jeg vil kalle Trump sine tilhengere for en sekt som minner veldig på tilhengerne til Hitler. Ikke at jeg kaller Trump Hitler, men likhetstrekkene er virkelig påfallende. Hitler hadde mange folk rundt seg som ikke var tradisjonelle politikere. Fordi politikerne hadde sviktet og feilet Tyskland. Hitler var også som Trump ekstremt dyktig på å lese en forsamling og bruke massesuggesjon som virkemiddel. Forskjellen var at Hitler hadde politisk innsikt og en politisk visjon. Noe Trump ikke har. 

På andre siden kan vi sammenligne ytre venstre med sosialistene på 1900-tallet. Hele adferden med å skulle "ta" noe for noe de har sagt eller ytret bunner i forakt for at andre skal kunne ha noe du ikke får. Kall det ytre venstre, kall det hva du vil. Det er menneskelig adferd, som kombinert med sosiale mediers ekkokammer-effekt er minst like skummelt. De stiller seg bak "omsorg" og likhet for "alle". Men så fort man er uenig så er man stemplet som alt mulig og skal dermed kanselleres. Ganske så likt sovjet, bare at de tok til steget å faktisk ta livet og dem. 

Sosialistene kalte sosialdemokrater, altså de som ville ha systemet vi nå har i Norge, for "ytre høyre".
Veldig likt hvordan Bernie Sander kalles "ytre venstre" i USA. Når han egentlig er sosialdemokrat og langt fra noen sosialist.  

Endret av Kenny Bones
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Dersom man i dag bestemmer seg for å bruke ordet neger når man omtaler andre mennesker, bestemmer man seg samtidig for å uttrykke seg på en måte som etter all sannsynlighet oppfattes rasistisk/diskriminerende/provokasjon av mottakeren og de fleste andre i samfunnet. Intensjonen bak bruken av ordet blir dermed rasistisk dersom man er klar over samfunnets normer, noe de aller fleste oppegående mennesker heldigvis er.

Samme gjelder "svart", "sort" og til dels "mørkhudet", enn så lenge. Vi må hele tiden finne på nye, ikke-støtende ord og selv de vil ende opp med å bli rasistiske. Det er det som er problemt. Ikke bare ordet "neger".

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Samme gjelder "svart", "sort" og til dels "mørkhudet", enn så lenge. Vi må hele tiden finne på nye, ikke-støtende ord og selv de vil ende opp med å bli rasistiske. Det er det som er problemt. Ikke bare ordet "neger".

Hva er egentlig problemet? Slik er det jo med alt, ting endres, og det som før var helt akseptabelt er ikke nødvendigvis det nå, og det som er akseptabelt nå er ikke nødvendigvis det om 3 år. .  Utvikling kalles det. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (20 minutter siden):

Samme gjelder "svart", "sort" og til dels "mørkhudet", enn så lenge. Vi må hele tiden finne på nye, ikke-støtende ord og selv de vil ende opp med å bli rasistiske. Det er det som er problemt. Ikke bare ordet "neger".

Ingen synes det er feil å si f.eks svart som er et helt vanlig ord, det handler for det meste bare om kontekst og intensjon ved bruk av ord, selve ordene er egentlig sekundært. Er man sosialt oppegående tenker jeg at dette klarer nok de fleste å forholde seg til, det er normer og høflighet. Språk og normer er alltid i utvikling.

Eksempelet i førstepost tar opp det som skjedde under kampen mellom PSG og Istanbul, da fjerdedommer valgte å single ut Istanbuls assistenttrener utelukkende ved å kalle ham "han svarte der". Jeg forstår reaksjonene godt, og mener det var over streken av dommeren å single ut en person basert på hudfarge. Dette er et greit eksempel på at ordet svart eller andre ord i seg selv naturligvis ikke er rasistisk, men at konteksten og bruken førte til at mange ble støtt og oppfattet det rasistisk, på begge lagene og klubbene selv.

Ordet "neger" derimot har en historie og assosiasjon i det norske språk som ikke lenger er nøytralt og nærmest utelukkende oppfattes som negativ, derfor sier man det ikke til folk med mindre man har et ønske om å støte eller såre. Så enkelt er det egentlig.

Så har man andre ord som kan bety flere ting, for eksempel "negrito/negrita" på spansk. Direkte oversatt betyr det "liten svart mann/kvinne", men i Sør-Amerika brukes det som et kjælenavn og er svært vanlig og mye brukt i dagligtalen til folk man er glad i og familiemedlemmer (nesten som "venn, kompis, gutten/jenta mi). Så da koker det igjen ned til kontekst og intensjon. Sier man "hola negrita" til datteren sin når hun kommer hjem fra skolen er det åpenbart ikke snakk om noe rasistisk, men roper man det til en fremmed på gata eller brukes i en krangel eller med formål om å være nedsettende blir det noe annet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Ingen synes det er feil å si f.eks svart som er et helt vanlig ord, det handler for det meste bare om kontekst og intensjon ved bruk av ord, selve ordene er egentlig sekundært. Er man sosialt oppegående tenker jeg at dette klarer nok de fleste å forholde seg til, det er normer og høflighet. Språk og normer er alltid i utvikling.

Eksempelet i førstepost tar opp det som skjedde under kampen mellom PSG og Istanbul, da fjerdedommer valgte å single ut Istanbuls assistenttrener utelukkende ved å kalle ham "han svarte der". Jeg forstår reaksjonene godt, og mener det var over streken av dommeren å single ut en person basert på hudfarge. Dette er et greit eksempel på at ordet svart eller andre ord i seg selv naturligvis ikke er rasistisk, men at konteksten og bruken førte til at mange ble støtt og oppfattet det rasistisk, på begge lagene og klubbene selv.

Ordet "neger" derimot har en historie og assosiasjon i det norske språk som ikke lenger er nøytralt og nærmest utelukkende oppfattes som negativ, derfor sier man det ikke til folk med mindre man har et ønske om å støte eller såre. Så enkelt er det egentlig.

Så har man andre ord som kan bety flere ting, for eksempel "negrito/negrita" på spansk. Direkte oversatt betyr det "liten svart mann/kvinne", men i Sør-Amerika brukes det som et kjælenavn og er svært vanlig og mye brukt i dagligtalen til folk man er glad i og familiemedlemmer (nesten som "venn, kompis, gutten/jenta mi). Så da koker det igjen ned til kontekst og intensjon. Sier man "hola negrita" til datteren sin når hun kommer hjem fra skolen er det åpenbart ikke snakk om noe rasistisk, men roper man det til en fremmed på gata eller brukes i en krangel eller med formål om å være nedsettende blir det noe annet.

Godt skrevet, dessverre så er det veldig vanskelig for folk å gå igjennom den tankeprosessen der, og da får man gapestokken som umiddelbar respons. Man kan ta eksempelet med meldingene Daouda Bamba fikk etter straffemissen... er det rasistisk? Det kan vi faktisk ikke vite. Avsender er jo en dust som har gått langt over streken, og bruker rasistiske ord og uttrykk for å såre spilleren, men han er vel ikke rasistisk før han utelukkende gjøre dette mot svarte spillere.  Jeg tipper en slik avsender også sender drit og ukvemsord til hvite spillere når de gjør noe feil, så egentlig så er han bare en lettprovosert tosk, ute etter å provosere, ikke nødvendigvis rasist. 

Når det det er sagt, så er det ikke greit det han gjør, og det hadde i dette tilfellet egentlig vært greit å henge han ut

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Gruble2000 skrev (2 timer siden):

Fantastisk logikk - "aomt est homo" betyr bare "aomt er en mann" på latin derfor er det heller ikke feil å si "aomt er homo" på norsk?

Eg blir ikkje fornærmet av det, nei. Men eksempelet ovenfor viser at du er homofob i tillegg? Det er ikkje noe galt å differensiere mellom "hetro" og "homo" i dagens samfunn.

Men argumentet ditt er helt feil. Ordimport er kjent faktor. Du forstår kva eg mener med "aircondition" eller når eg snakker om musikk "house, dance, metal". Eller "klubb" og gjeng. "Homo" - menneskjet er ikkje et ord som er vidt brukt i flere språk i verden. Snakker vi om norsk, har ordet "homo" to forskjellige betydninger og uten å ha noe referanse, er det umulig å vite kva du mener. Når ein sier "neger", så er det referanse til "person med svart hudfarge", noe som er alminnelig kjent og akseptert. Når eg sier "neger", så forstår du med en gong hva eg mener. 

Det emnet handler om, at ordet neger skal ikkje ha noe negativt betydning. Svart, neger, afro-american+++. 
 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

I Norge snakker vi norsk. Da blir det svart, mørk, brun ikke Neger. 

Du skal få lov selv til å google "engelske ord i norsk". Så kan du gjøre same med spanske, russiske, tysk ++++. 
PS: Neger er integrert i det norske språket og finnes i de fleste ordbok. Det er importert ord som er blitt norsk. På same måte som "aircondition", "gjeng", "klubb", smoothie, WiFi, PC, telefon, ++++ (listen er ekstremt lang!)

Nei, vi kaller ikkje folk for "gringo". Ikkje alle ord blir importert og en del av språket. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...