Gå til innhold

Få slutt på rasisme! Si neger!


Anbefalte innlegg

Elefantmesteren skrev (48 minutter siden):

Dersom man har blitt gjort narr av for å være innvandrer og opplevd at neger har blitt brukt som skjellsord så gir det såklart mening at det kan oppleves sårt å høre det igjen, men det betyr ikke at alle som bruker det ordet automatisk mener det ondt. Det må det gå an å forstå.

Det går det an å forstå. Feks. vil eldre mennesker snakke som de alltid har gjort.

I denne diskusjonen er det folk som ønsker å fortsette med å si neger, vel vitende om at mange blir såret av det. Et ord som for tiden er velbrukt som skjellsord og til hatprat.

Er det mangel på empati, innlevelse eller umodenhet som ligger bak? Gir det en god følelse?

Corp Por skrev (1 minutt siden):

Det er helt merkelig for meg hvordan folk på død og liv skal prøve å hevde seg over andre ved å erklære det en og det andre som politisk korrekt eller ukorrekt.

Politikk er noe man diskuterer, å få slengt neger etter seg er noe man opplever.
Corp Por skrev (2 minutter siden):

Når du slutter å ta deg nær av absolutt alt og slutter å ubedt korsfare - DA har du endelig blitt sivilisert og moden. 

Synes ikke det. Hvorfor skal samfunnet bare være for dem som er "tøff i trynet", som de sier i Bergen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
26 minutes ago, Corp Por said:

Det er helt merkelig for meg hvordan folk på død og liv skal prøve å hevde seg over andre ved å erklære det en og det andre som politisk korrekt eller ukorrekt.

Jeg tror det må handle om at enkelte mennesker har et voldsomt behov for å føle at de har en makt over andre og ser seg selv som hevet over dem.

Som mange andre har påpekt; neger er ikke i seg selv et nedsettende ord. Jeg bruker det nøytralt og jeg blir provosert av tåper som prøver å rettferdiggjøre sitt eget ego-runk  ved å korsfare for noe så simpelt. Apekatt er også jevnlig brukt nedsettende mot andre. Nek. Løk. Osv osv. Man kunne fortsatt med eksempler side opp og side ned. Det handler ikke om ordet, men bruken. Fjerner man ordet (noe man aldri vil klare) kommer det bare et nytt og erstatter det og det nye ordet vil ha nøyaktig samme mening og bruk. De eneste som tar skade av den hatefulle korsfaringen om å være tankepoliti er de som bruker det nøytralt.

De som bruker ordet med hat i hjertet driter en lang i hva som er politisk korrekt. Det eneste man avler ved å konstruere slikt er fiender.

Jeg skjønner ikke hvorfor noe så enkelt er så vanskelig å skjønne. 

 

Som en sa tidligere; "det ville aldri falt meg inn å kalle noen for neger".  So-fucking-what? Jeg sier ikke godteri - jeg sier snop. Jeg sier ikke huske - jeg sier føyse. Det ville aldri falt meg inn å si at jeg må tisse. Jeg pisser... Og det har nøyaktig null å si med mindre du VIL at det skal ha noe å si. Si svart om du vil og bli dømt av andre som ikke har noe bedre å ta seg til enn å la seg forferde av at du sier svart og ikke mørk eller farget - eller bare ta deg sammen og prøv å håndtere hverdagen uten å forsøke å skjule ditt forsøk på å føle tilhørighet med én gruppe ved å oppkonstruere en felles fiende.

Få øynene opp for at tankesettet dere følger er primitivt. Det er de samme mekanismer som driver religion; vi er flokkdyr og vi ønsker fiender. Fiender gjør det lettere for oss å søke tilhørighet i venner. Hvis vi ikke har en reell fiende så LAGER vi en og sitter på vår høye hest og klapper oss selv på skulderen og gratulerer oss selv med hvor utrolig fantastiske vi er - mens vi med den andre hånden parkerer på handicap plasser, kaster hundeposer på turstien, sykler i veien, ligger 10 under fartsgrensen, støtter politikk som backer religiøse undertrykkere eller hva enn som er DIN greie der DU er en føkkings actual drittsekk.

Når du slutter å ta deg nær av absolutt alt og slutter å ubedt korsfare - DA har du endelig blitt sivilisert og moden. 

Her har vi god eksempel på folk som søker etter negativitet i livet.

Det virker som du ikke rer klar over at å kalle folk for apekatt er heller ikke greit, jeg kan få din konto bannlyst hvis du foreksempel kaller noen her på forumet for apekatter.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nonlocality skrev (7 minutter siden):

Her har vi god eksempel på folk som søker etter negativitet i livet.

Det virker som du ikke rer klar over at å kalle folk for apekatt er heller ikke greit, jeg kan få din konto bannlyst hvis du foreksempel kaller noen her på forumet for apekatter.

 

 

Det var jo nettopp poenget mitt, som jeg følte jeg beskrev i mengder 😆. Et ord kan ha mange meninger. Et uskyldig ord kan "misbrukes" om hensikten er ond. Avskaffer du ordet så er det, som jeg skrev, alle andre enn de du ønsker å "skade" som tar "straffen".

Ikke helt sikker på om innlegget ditt var ment til å være for eller imot, men jeg synes det er rart om du vred mitt innlegg som søken etter negativitet når hele innlegget omhandlet det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (38 minutter siden):

Det går det an å forstå. Feks. vil eldre mennesker snakke som de alltid har gjort.

 

I denne diskusjonen er det folk som ønsker å fortsette med å si neger, vel vitende om at mange blir såret av det. Et ord som for tiden er velbrukt som skjellsord og til hatprat.

 

Er det mangel på empati, innlevelse eller umodenhet som ligger bak? Gir det en god følelse?

 

 

Politikk er noe man diskuterer, å få slengt neger etter seg er noe man opplever.

Synes ikke det. Hvorfor skal samfunnet bare være for dem som er "tøff i trynet", som de sier i Bergen.

Jeg har aldri i mitt middels lange liv observert noen få "slengt neger etter seg". Man kan "slenge" så mangt. Vi kan kalle noen polakker og vi kan kalle noen polakker. Det order hører jeg langt oftere nedsettende brukt - men det trenger ikke være nedsettende ment. Det er nyansene som diskuteres her. Det er ikke ordet du og dine likesinnede har problemer med her - det er holdningen til de som misbruker ordet. Dere angriper det helt feil og den slags taktikk skaper flere fiender enn det nedkjemper, tror jeg.

Man kan si at det handler om å være "tøff i trynet" eller man kan si at det handler om å "lære seg å omgås andre som ikke nødvendigvis tenker sånn som en selv". 

Igjen. Jeg er en åpen og mottakelig person. Jeg har vanskelig for å sette meg inn i perspektivet til de som har så stor trang til å bestemme over andre. Jeg kan akseptere at ikke alle er som meg.

 

Lenke til kommentar
nonlocality skrev (10 minutter siden):

Apekatt er apekatt, det spiller ingen rolle hvordan man utaler seg, hvis man feks kaller noen for apekatt ser er det ikke greit uansett om det var vennskapelig tull/tøys, hvor "hyggelig" man er eller at man har gode hensikter. Poenget er at det er ikke greit å kalle folk/mennesker for dyr.

 

 

 

 

Jeg kaller dama for pusekatt hele tiden. Hun liker det.

Jeg kaller forresten også guttungen for apekatt i ny og ne. Han er en aktiv gutt som spretter og slenger seg rundt. Han synes det er stas og jeg har aldri opplevd noe annet enn at folk synes det er søtt eller koselig. Jeg har aldri opplevd at noen tar seg til brystet og gisper av sjokk av dette eller noe lignende.

Jeg tror ikke det er veldig mange av dere som er så svart hvitt. Dere blir flere og flere, det er åpenbart, men iallefall her i "distriktet" er det veldig uvanlig å høre slike svart hvitt utsagn.

Endret av Corp Por
Lenke til kommentar
nonlocality skrev (Akkurat nå):

Prøv å kall en randoms for pusekatt og se om du får samme reaksjon

Ja, der støtter du mine poenger nok en gang.  Et nøytralt, eller positivt ord kan få en negativ tolkning om det brukes feil.

Til sammenligning, og for å tydeliggjøre, ditt standpunkt (eller skal jeg si vårt?) Så kan jeg også kalle en annen kar for elskling neste gang jeg er på pub'en. Åpenbart et positivt ord, ikke sant? Akkurat som pusekatt (hvis vi skal tydeliggjøre argumentasjonen ved å dra den ut av dyreriket). Men effekten blir en annen.

Skal vi da crusade for å gjøre det forbudt å kalle barna våre for elskling siden Kjell fikk bank når han kalte Egil for elskling og Egil ble støtt? Jeg vet jeg delvis lager argumentasjonen her, men det er for å prøve å understreke hva jeg vil frem til og for å prøve å få den andre siden til å se saken fra min.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Subara said:

I denne diskusjonen er det folk som ønsker å fortsette med å si neger, vel vitende om at mange blir såret av det. Et ord som for tiden er velbrukt som skjellsord og til hatprat. Er det mangel på empati, innlevelse eller umodenhet som ligger bak? Gir det en god følelse?

Feil. Det handler om folk som mener det bør gå an å bruke ord som tenkes som nøytrale og deskriptive uten at man plutselig kan ende opp som skyteskive for folk som er ute etter noen å ta uavhengig av hva man faktisk mente.

Om folk kaller andre neger for å nedverdige dem så er det noe helt annet og overhodet ikke det dette handler om. Det burde være enkelt nok å skille de som sier det som et skjellsord fra de som ikke gjør det, men sånn er det da med mennesker, det kan aldri være enkelt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (23 minutter siden):

Det er ikke ordet du og dine likesinnede har problemer med her - det er holdningen til de som misbruker ordet. Dere angriper det helt feil og den slags taktikk skaper flere fiender enn det nedkjemper, tror jeg.

Ikke så rart man blir irritert på dem som misbruker ordet med viten og vilje, slik at det går utover andre. Det jeg tenker på er hva som har blitt ropt fra fotballtribunene i det siste, ev. tekstet.

Konteksten er vesentlig.

Hva man gjør på privaten og blant venner er jo noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (15 minutter siden):

Ikke så rart man blir irritert på dem som misbruker ordet med viten og vilje, slik at det går utover andre. Det jeg tenker på er hva som har blitt ropt fra fotballtribunene i det siste, ev. tekstet.

Konteksten er vesentlig.

Hva man gjør på privaten og blant venner er jo noe annet.

Det er jeg helt enig i. Det er kontekst og mening. Ikke ordet i seg selv. Det er derfor, i min mening, feil å angripe ordet. Om noe så er det bedre å la folk bruke ordet enn å forby det. Ved å prøve å forby det (som aldri vil gå) så er effekten kun at man gir ordet makt

ALT kan brukes nedsettende.  Å kalle en annen for potet kan både være positivt og negativt.  Selv om det er en grønnsak og ikke et menneske kan man i dagligtale både bruke det for å beskrive noen som nyttig i mange oppgaver, brukt til mange oppgaver eller dum.

At så mange mennesker ikke klarer å forstå noe som burde være så enkelt i sitt eget språk er helt sinnsykt. Neger betyr kanskje nig**r for deg, men ikke for meg og det er helt vanvittig at det skal være mange mennesker som er like trangsynte slik at organisasjoner og bedrifter, i snillismens navn, gir etter for noe som åpenbart er feil.

Jeg tror det er vår nye religion. Vi er så opplyste at vi ikke lenger kan bruke overtro som grunnlag til å hate hverandre og skape fiender så vi tyr til galskap som dekke av den grunn jeg beskrev lenger oppe. Vi er rovdyr og vi er flokkdyr. Vi har en trang til å skape fiender for å føle samhold. Hos noen er den trangen sterkere enn hos andre.

Se bare på eksempelet over, hvor det poengteres å bli kalt for, eller sammenlignet med, et dyr forestilles å være forferdelig. Det da helt vanlig å både kalle folk for dyr og sammenligne folk med dyr både positivt og negativt. Ved å male noe så svart-hvitt og dette noe sånn på spissen så blir det åpenbart at hele problemstillingen er oppkonstruert for å føle seg forhelliget og hevet over en annen. Det er ikke ordet og det oppleves for meg som dumt når folk prøver å rettferdiggjøre og skjule sin egen agenda (å føle seg viktigere enn en annen) bak gjennomsiktige slør.

Endret av Corp Por
  • Liker 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Corp Por said:

Ja, der støtter du mine poenger nok en gang.  Et nøytralt, eller positivt ord kan få en negativ tolkning om det brukes feil.

Til sammenligning, og for å tydeliggjøre, ditt standpunkt (eller skal jeg si vårt?) Så kan jeg også kalle en annen kar for elskling neste gang jeg er på pub'en. Åpenbart et positivt ord, ikke sant? Akkurat som pusekatt (hvis vi skal tydeliggjøre argumentasjonen ved å dra den ut av dyreriket). Men effekten blir en annen.

Skal vi da crusade for å gjøre det forbudt å kalle barna våre for elskling siden Kjell fikk bank når han kalte Egil for elskling og Egil ble støtt? Jeg vet jeg delvis lager argumentasjonen her, men det er for å prøve å understreke hva jeg vil frem til og for å prøve å få den andre siden til å se saken fra min.

Går man rundt og kaller random folk for dyr som om de er en del av din familie er ingen god ide fordi det er ikke greit å kalle folk for dyr som sagt. Ser du ikke forstår poenget, whatever floats your boat mate

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nonlocality skrev (15 minutter siden):

Går man rundt og kaller random folk for dyr som om de er en del av din familie er ingen god ide fordi det er ikke greit å kalle folk for dyr som sagt. Ser du ikke forstår poenget, whatever floats your boat mate

 

Klart jeg ikke forstår poenget. Såvidt jeg kan se har du ikke kommet med noe poeng enda. Du kommer bare med konstruerte og urealistiske problemstillinger som bare en kalkulator ville hatt problemer med å tolke nyansene av. Du bekrefter jo tilogmed mine poenger i dine innlegg der du uthever mitt poeng om at ord kan ha flere meninger avhengig av kontekst og tone.

Motivasjonen din, derimot. Den ser jeg. Du føler en mening og du klarer derfor ikke å forklare hvorfor.

Ganske sikker på at min båt ikke trenger å flyte. I denne diskusjonen er jeg rimelig sikker på at jeg er vannet - Enn så lenge.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Corp Por said:

Klart jeg ikke forstår poenget. Såvidt jeg kan se har du ikke kommet med noe poeng enda. Du kommer bare med konstruerte og urealistiske problemstillinger som bare en kalkulator ville hatt problemer med å tolke nyansene av. Du bekrefter jo tilogmed mine poenger i dine innlegg der du uthever mitt poeng om at ord kan ha flere meninger avhengig av kontekst og tone.

Motivasjonen din, derimot. Den ser jeg. Du føler en mening og du klarer derfor ikke å forklare hvorfor.

Ganske sikker på at min båt ikke trenger å flyte. I denne diskusjonen er jeg rimelig sikker på at jeg er vannet - Enn så lenge.

Gratulerer, fortell til din mor kanskje hun gir deg en kjeks. Nevn at du vant en diskusjon fordi andre parten synes diskjonenen er søppel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nonlocality skrev (1 minutt siden):

Gratulerer, fortell til din mor kanskje hun gir deg en kjeks. Nevn at du vant en diskusjon fordi andre parten synes diskjonenen er søppel.

Takk. 

Det er nok allikevel en del av oss som synes dette er ganske viktig selv om du ikke er enig. Gledelig at jeg klarte å få iallefall én person over. Mitt inntrykk er at sensur samfunnet gjør veldig mye skade. Jo flere som får øynene opp jo bedre.

Min mor var faktisk på besøk idag for å kose med barnebarna og hun hadde med seg en hel boks med kjeks :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...