Gå til innhold

Få slutt på rasisme! Si neger!


Anbefalte innlegg

14 hours ago, torbjornen said:

Eg er einig i dette bortsett frå den siste setninga. Fotballspelarane viser trass alt eit engasjement for saka, og sjølv om ein kan diskutere kor rettferdig det er ovanfor dommaren som kom med den omstridde kommentaren er det flott å sjå to fotballag som heilhjarta sluttar opp om ei tydeleg markering mot rasisme.

Jeg tenkte ikke først og fremst på spillerne ute på banen, men på det generelle hylekoret som alltid følger med. Når noen går i rette med andre for å bruke dette ordet, så er det som oftest ikke fordi man faktisk har noe reelt ønske om å faktisk bidra i kampen mot rasisme, men fordi man utelukkende er ute etter å få lov til å gå i rette med andre. De fleste som var ute på banen tviler jeg sterkt på at hørte hva som ble sagt engang. De fulgte bare strømmen og gikk sammen med de andre.

Man kan ikke klandre noen for å bruke ordet for "svart" på sitt eget språk, bare fordi man synes at det likner for mye på et ord man selv ikke liker på sitt eget. Da er man, om du spør meg, bare ekstremt trangsynt og intolerant person som ingen bør bruke tid på å underholde. Dessverre så synes det å være veldig populært, så da ender vi likevel opp med å sitte her og diskutere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Heradon said:

Er eple og appelsin det samme? Stammer bleikfis fra latinsk slik neger gjør? Jeg tviler.

Hvis neger er epler, så vil bleikinger være motsatt av epler, altså appelsin med din logikk. Yes bleik stammer fra latinsk, alt språk sombruker idag (som inneholder A,B,C etc) har sine røtter fra latinsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor sier folk ikke bare rett ut som det er? Bleik eller bleikfis er ikke greit, det er negativt ladet ord og det samme gjelder neger. Men hvis du synes det er greit å ha negativ holdning til mennesker rundt deg, men som har andre hudfarge enn deg selv så vil du 100% garantert oppleve negativ ting tilbake. Det ene leder til det andre og karma er en bitch

 

Siden de fleste synes det er greit å kalle folk neger så regner jeg at de ønsker negativ holdning, derfor vil jeg benytte annledningen til å ønske alle i denne tråden en riktig negativ jul og negativ nyttår!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Nei, men det er kanskje litt uprofesjonelt å beskrive utsjåanden til ein person i ein slik situasjon.

Sjølv om det sikkert ikkje hadde blitt reaksjonar på det så hadde det også vært uprofesjonelt å omtale personen som kjekk, pen, eller deilig. I utgangspunktet positive ord, men ikkje ordelag som passar seg i jobbsamanheng.

Er det uprofesjonelt å beskrive utseendet til noen? 

Hvordan skal f.eks. politiet beskrive gjerningspersoner da synes du? 

Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (9 minutter siden):

Så dette er syting og klaging. Mens å demonisere mer eller mindre tilfeldige folk fordi man er skråsikker på at absolutt alt er rasistisk og ondt ment, hva er det?

Det er en stråmann, det du skriver her. 

 

Man er distansert fra virkeligheten hvis man mener at det å si neger vil bidra til mindre rasisme. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (3 minutter siden):

Man er distansert fra virkeligheten hvis man tror at å skape problemer der det ikke finnes noen fører til noe godt.

Et stort antall fargede nordmenn misliker å bli kalt neger (og med god grunn, mener jeg).

For dem er det et problem. 

Man er distansert fra virkeligheten hvis man ikke evner å sette seg inn en annens situasjon fordi de har mer pigment i huden enn en selv. 

 

Som sagt. Det er syting og klaging fra ende til annen. 

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (22 minutter siden):

Tror ikke du helt forstår hav krenket betyr. Pro tip: ikke det samme som irritert.

Så du blir irritert fordi noen reagerer på ordet neger og du blir irritert fordi dette innsnevrer samfunnet så kraftig at det går utover ditt eget liv. 

 Ja da. Her har vi det bra og er tilfredse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (8 minutter siden):

Et stort antall fargede nordmenn misliker å bli kalt neger (og med god grunn, mener jeg).

 

 

 

Jeg er enig i at det er et ord man ikke bør si.

Men vi er alle "fargede" mer eller mindre, eller rettere sagt, vi har alle hudpigmenter. Jeg kjenner ingen mennesker personlig som er HVIT i huden; jeg vet de finnes, og jeg har sett albinoer men personlig kjenner jeg ingen.

Jeg annerkjenner som kjent ikke amerikanske kategoriseringer av mennesker og disse "fargekategoriene" de lager om folk.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kalle folk neger vil ikke bidra til mindre rasisme, filosofien til ts og  mange i denne tråden minnes om svensk koronataktikken om flokkimmunitet som virker på papiret, men som feiler helt i virkeligheten. 

Ellers som sagt man kaller folk neger hvis man vil bringe inn negative elementer inn i atmosfæren, og folk med mye negativitet har kortliv, de dør en tidlig og forferdelig død med lidelser osv. uff lykke til 

Ha en riktig negativ jul og negativ nyttår de av dere som søker etter nagtivitet i livet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er helt merkelig for meg hvordan folk på død og liv skal prøve å hevde seg over andre ved å erklære det en og det andre som politisk korrekt eller ukorrekt.

Jeg tror det må handle om at enkelte mennesker har et voldsomt behov for å føle at de har en makt over andre og ser seg selv som hevet over dem.

Som mange andre har påpekt; neger er ikke i seg selv et nedsettende ord. Jeg bruker det nøytralt og jeg blir provosert av tåper som prøver å rettferdiggjøre sitt eget ego-runk  ved å korsfare for noe så simpelt. Apekatt er også jevnlig brukt nedsettende mot andre. Nek. Løk. Osv osv. Man kunne fortsatt med eksempler side opp og side ned. Det handler ikke om ordet, men bruken. Fjerner man ordet (noe man aldri vil klare) kommer det bare et nytt og erstatter det og det nye ordet vil ha nøyaktig samme mening og bruk. De eneste som tar skade av den hatefulle korsfaringen om å være tankepoliti er de som bruker det nøytralt.

De som bruker ordet med hat i hjertet driter en lang i hva som er politisk korrekt. Det eneste man avler ved å konstruere slikt er fiender.

Jeg skjønner ikke hvorfor noe så enkelt er så vanskelig å skjønne. 

 

Som en sa tidligere; "det ville aldri falt meg inn å kalle noen for neger".  So-fucking-what? Jeg sier ikke godteri - jeg sier snop. Jeg sier ikke huske - jeg sier føyse. Det ville aldri falt meg inn å si at jeg må tisse. Jeg pisser... Og det har nøyaktig null å si med mindre du VIL at det skal ha noe å si. Si svart om du vil og bli dømt av andre som ikke har noe bedre å ta seg til enn å la seg forferde av at du sier svart og ikke mørk eller farget - eller bare ta deg sammen og prøv å håndtere hverdagen uten å forsøke å skjule ditt forsøk på å føle tilhørighet med én gruppe ved å oppkonstruere en felles fiende.

Få øynene opp for at tankesettet dere følger er primitivt. Det er de samme mekanismer som driver religion; vi er flokkdyr og vi ønsker fiender. Fiender gjør det lettere for oss å søke tilhørighet i venner. Hvis vi ikke har en reell fiende så LAGER vi en og sitter på vår høye hest og klapper oss selv på skulderen og gratulerer oss selv med hvor utrolig fantastiske vi er - mens vi med den andre hånden parkerer på handicap plasser, kaster hundeposer på turstien, sykler i veien, ligger 10 under fartsgrensen, støtter politikk som backer religiøse undertrykkere eller hva enn som er DIN greie der DU er en føkkings actual drittsekk.

Når du slutter å ta deg nær av absolutt alt og slutter å ubedt korsfare - DA har du endelig blitt sivilisert og moden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...