Gå til innhold

Tesla etterforskes etter tekniske problemer – klage på samme feil i Norge


Anbefalte innlegg

andmon skrev (2 timer siden):

Som et tillegg til alle disse fortellingene med bilder har jeg litt info.

Jeg har en tesla model x, min sønn har to.

Alle tre biler har fått skiftet bærestagene i front.

Nå var det kommet ny knirkelyd foran og jeg ønsket å kontrollere det høyre staget, 15.000km etter skifting av venstre fremre øvre bærearm, nå fant de ut at alle fire hjul sine bærearmer må skiftes, dette fant de ikke i juni!

Samme feil 4 ganger på 3 biler. Det er ikke kødd? Vi snakker om en feilrate på 133%

I følge den alltid sannferdige Elon Musk så er feilraten kun 0,05%. Så sannsynligheten for at dette skjedde akkurat deg må være astronomiske. På linje med å få en komet i hodet samtidig som prikker inn 7 rette i lotto.

Men skal man stole på andre luringer her: Det kan skje og da er det ingen grunn til å tvile på Musks uttalelser. Kjempeuflaks bare.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, uname -l said:

Samme feil 4 ganger på 3 biler. Det er ikke kødd? Vi snakker om en feilrate på 133%

I følge den alltid sannferdige Elon Musk så er feilraten kun 0,05%. Så sannsynligheten for at dette skjedde akkurat deg må være astronomiske. På linje med å få en komet i hodet samtdig som du får 7 rette i lotto.

Men skal man stole på andre luringer her: Det kan skje og da er det ingen grunn til å tvile på Musks uttalelser. Kjempeuflaks bare.

Disse bærestagene har integrerte kuleledd og foringer som ikke kan byttes. Med en såpass marginal konstruksjon, og mye blanding af forskjellige metaller, så må det nok påregnes at stagene må byttes relativt ofte under norske forhold. Ved knirkelyder eller slark har man jo ikke så mange andre muligheter. Så dette i seg selv er ikke noe grunnlag for å si at det er funnet sprekker eller brudd.

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (7 minutter siden):

Disse bærestagene har integrerte kuleledd og foringer som ikke kan byttes. Med en såpass marginal konstruksjon, og mye blanding af forskjellige metaller, så må det nok påregnes at stagene må byttes relativt ofte under norske forhold.

Relativt ofte er i dette tilfellet etter 15 000 km.

J-Å skrev (8 minutter siden):

Ved knirkelyder eller slark har man jo ikke så mange andre muligheter. Så dette i seg selv er ikke noe grunnlag for å si at det er funnet sprekker eller brudd.

Man har grunnlag for å si at disse bilene har et problem. Om det skyldes feildimensjonering, dårlig kvalitet på byggingen eller dårlig støp, er et åpent spørsmål. Ser man på Teslas historie så er alle høyst plausible.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 hours ago, Snowleopard said:

Det var da grufullt til støy for å hevde rett. Gikk rett og slett drittlei, og satte @Ophus på ignore-lista mi. Der deler han plass med en spam-konto...

Bare han? :)

For en som ikke lar dette bli en diskusjon om Musk, men heller om noe mer saklig:

Utifra de bildene som er linket inn i tråden ser det ut for en ikke kyndig (meg) som at Tesla bruker heller marginelle materiale/løsninger til så kritiske deler som hjuloppheng.
På en bil som allerede veier altfor mye så burde stål/støpejern i lastebil-dim benyttes.
Men, dersom bildene er fra kollisjonsskadete biler så ville selv det ikke hjulpet stort på kjørbarheten *etter* en kollisjon.

Like mye å reparere, men skadene nokså annerledes på hjuloppgeng avhengig av hvor sterke krefter som er/var i sving ved uhellet.

Kjører man som en dust og dundrer inn i fortauskanter/over fortauskanter er det ikke overraskende at "filigran-understell" mer beregnet på F1 vil ryke. :D

 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (21 minutter siden):

Bare han? :)

For en som ikke lar dette bli en diskusjon om Musk, men heller om noe mer saklig:

Utifra de bildene som er linket inn i tråden ser det ut for en ikke kyndig (meg) som at Tesla bruker heller marginelle materiale/løsninger til så kritiske deler som hjuloppheng.
På en bil som allerede veier altfor mye så burde stål/støpejern i lastebil-dim benyttes.
Men, dersom bildene er fra kollisjonsskadete biler så ville selv det ikke hjulpet stort på kjørbarheten *etter* en kollisjon.

Like mye å reparere, men skadene nokså annerledes på hjuloppgeng avhengig av hvor sterke krefter som er/var i sving ved uhellet.

Kjører man som en dust og dundrer inn i fortauskanter/over fortauskanter er det ikke overraskende at "filigran-understell" mer beregnet på F1 vil ryke. :D

 

Har egentlig en veldig høy terskel for å faktisk putte noen på ignorelisten. Jeg har, meldt på forhånd, oversett han i en god stund fordi han prøvde å vri seg unna å svare på et direkte spørsmål som tydeligvis var for ubehagelig å svare på. Sa jeg skulle begynne å svare han når han svarte på spørsmålet, noe som aldri skjedde.

Jeg skal ikke si jeg er kyndig nok til å svare om dette er en svakhet eller ikke, men jeg dømmer ikke før jeg har mere håndfast. Å vise random krasjbilder og påstå det bare er pga svakheter med hjulopphenget, før det er undersøkt, det vil jeg ikke være med på.

Sannheten kommer frem til slutt. Er det grisekjøring, "uheldig" passering av fartshumper, hull i asfalt eller ublidt møte med fortauskanter, så kommer det som regel frem til slutt.

Og selv om jeg liker Tesla, er jeg langt fra noen fanboy. Viser det seg at det er en svakhet Tesla burde akseptere, så blir det nok funnet ut av, og de får i så tilfelle velfortjent smekk på fingrene.

Men denne evige forhåndsdømmingen, som i så alt for mange tilfeller viser seg å være feil, det blir rett og slett bare for slitsomt å lese, når det skjer i nesten hver bidige diskusjon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Relativt ofte er i dette tilfellet etter 15 000 km.

Er ikke mulig å konkludere det utifra det andmon sa. Det ble først byttet venstre fremre øvre bæream (etter f.eks 100k km), og så var det ytterligere 15k km før høyre fremre øvre bærearm måtte byttes (etter f.eks 115k km). Da måtte også andre bærearmer byttes, men det er uklart om venstre fremre øvre bærearm måtte byttes på nytt. Det virker usannsynlig.

For min del måtte jeg bytte begge øvre bærearmene foran på min Model X etter 104k km, pga knirkelyd. Men jeg kjører relativt aggressivt, så i mitt syn er det noenlunde normal slitasje. (Kostet for øvrig 7392,04 kr.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Har egentlig en veldig høy terskel for å faktisk putte noen på ignorelisten. Jeg har, meldt på forhånd, oversett han i en god stund fordi han prøvde å vri seg unna å svare på et direkte spørsmål som tydeligvis var for ubehagelig å svare på. Sa jeg skulle begynne å svare han når han svarte på spørsmålet, noe som aldri skjedde.

1. Hvilket spørsmål var dette? 
2. Om du skal ignorere folk, så hold deg for god til å diskutere dem, og folk generelt sett. Det er en uting at folk til stadighet hopper på angrep av person fremfor argumentene som taes opp. 

 

Snowleopard skrev (2 timer siden):

Jeg skal ikke si jeg er kyndig nok til å svare om dette er en svakhet eller ikke, men jeg dømmer ikke før jeg har mere håndfast. Å vise random krasjbilder og påstå det bare er pga svakheter med hjulopphenget, før det er undersøkt, det vil jeg ikke være med på.

Hvorfor angriper du isåfall ikke alle som kommer med sine versjoner til de samme bildene og konkluderer uten at de har håndfaste bevis fra begge sidene? Linken jeg har gitt gir nok av tilfeller å diskutere, og mange av dem er fra biler uten skader ellers som tegner et bilde på at noe har skjedd i lav fart. Om du ikke er interessert i å diskutere saken i det hele tatt, så hold deg for god til å hoppe inn med persondiskusjon i det minste - bare la tråden være uten å delta i den. 

https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2020/INIM-PE20020-81752P.pdf
Her er hva de forventer at Tesla gir dem angående informasjon og data. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

For min del måtte jeg bytte begge øvre bærearmene foran på min Model X etter 104k km, pga knirkelyd. Men jeg kjører relativt aggressivt, så i mitt syn er det noenlunde normal slitasje. (Kostet for øvrig 7392,04 kr.)

Hvordan vil du definere det å kjøre aggressivt? En bil må jo takle å brukes, og om en bil har 500-600 hk som åpnes for å utnyttes så tidlig som mulig, så skal bilen designes slik at man kan utnytte disse. Understell skal jo helst takle humpler og høl også, der de helst skal overleve kreftene som ellers tar dekket og felgen om den er stor nok for det. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, TL1000S said:

Utifra de bildene som er linket inn i tråden ser det ut for en ikke kyndig (meg) som at Tesla bruker heller marginelle materiale/løsninger til så kritiske deler som hjuloppheng.

Det er ganske interessant å sammenligne med hjulopphenget for Model 3.  Skråarmen som danner nedre wishbone sammen med hovedarmen går her bakover i stedet for forover. Det gjør antagelig at hovedbærekulen tar mer av belastningen. Innfestingen av denne (forre nedre kule)  er utformet på en helt annen måte, som en kjegle i stedet for en ring. https://youtu.be/T2Q-kiYdoxM

 

 

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, oophus said:

Hvordan vil du definere det å kjøre aggressivt? En bil må jo takle å brukes, og om en bil har 500-600 hk som åpnes for å utnyttes så tidlig som mulig, så skal bilen designes slik at man kan utnytte disse. Understell skal jo helst takle humpler og høl også, der de helst skal overleve kreftene som ellers tar dekket og felgen om den er stor nok for det.

Er ikke fremmed for å holde opp mot fartsgrensen gjennom skarpe svinger og rundkjøringer, for å si det slik. Og er det åpen vei foran meg og jeg er under fartsgrensen så er det bånn gass.

Det er sånn ca det jeg er villig til å tilstå skriftlig. 😆

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Er ikke fremmed for å holde opp mot fartsgrensen gjennom skarpe svinger og rundkjøringer, for å si det slik. Og er det åpen vei foran meg og jeg er under fartsgrensen så er det bånn gass.

Det er sånn ca det jeg er villig til å tilstå skriftlig. 😆

Så lenge rundkjøringene ikke har betydelige kanter som du peiser over daglig, så vil jeg jo påstå at bilens understell fint skal takle slikt. Jeg syns dekk og felg må ha lavere toleranser for slikt før de ryker før understell. Det er jo mulig å styre bilen selv om man punkterer og får en sprekk eller et flatt område i felgen f.eks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Så lenge rundkjøringene ikke har betydelige kanter som du peiser over daglig, så vil jeg jo påstå at bilens understell fint skal takle slikt. Jeg syns dekk og felg må ha lavere toleranser for slikt før de ryker før understell. Det er jo mulig å styre bilen selv om man punkterer og får en sprekk eller et flatt område i felgen f.eks. 

Jeg er enig i at det skal tåle det. Og det tålte det i 104k km.

Men om jeg kjørte penere så burde det vare lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 6.12.2020 den 19.24):

Ikke noe løgn ved å samle info fra andre. Er synd i fyren som har blitt trakkasert i årevis av folk som deg mens han hele tiden har hatt rett i at Tesla har forsøkt holdt dette skjult. Endelig letter det og bak tåka avsløres det et fokus på dette på tvers av kloden. 

Det er løgn når det man samler er noe annet enn det man påstår det er.

Han har ikke hatt rett i noe som helst, og trakasseringen er det han og hater-vennene hans som står for. Hjernetåke hele veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (8 minutter siden):

Det er løgn når det man samler er noe annet enn det man påstår det er.

Det er ikke løgn når formålet er å få det undersøkt. Han sier aldri at noe er bombastisk basert på kun bilder av ødelagte biler. Han samler et verk basert på knekte bærearmer og rapporterer inn det folk har sagt om det. Så er det opp til NHTSA å undersøke det videre. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 6.12.2020 den 20.21):

Nei, vi snakker nok ikke om en av de mer alvorlige tekniske skandalene i bilhistorien. Det er for eksempel verre når Toyota bevisst skjuler alvorlige sikkerhetsfeil, eller når VW gasser mennesker og aper i ulovlige eksperimenter.

Selv om de to nevnte tilfellene er verre, så kan det alikevel være blandt de verste. topp 3 er ikke s så ille det. Nå sier jeg ikke at jeg tror på disse påstandene i den form de kommer her, men hvis det er tilfelle er det ialle fall blandt de 8-10 verste tilfellene jeg har hørt om, og hva det ville sagt om Teslas engineeringnivå vil jeg ikke engang tenke på.

Nå begynner du å bli desperat. Etter å ha blitt korrigert så prøver du å redde stumpene. Business as usual.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 7.12.2020 den 9.14):

Det har han ikke. Da hadde han blitt straffet for det, og havnet bak buret - vi hadde altså hatt hårete bevis, over det Tesla og NHTSA som tidligere er blitt tatt i løgn for å beskytte Tesla sier. Han har gjort en flott jobb i å vise problemet, og han var klar over det for hele 4 år siden. Nå starter ting å skje, og stakkars fyren som er blitt trakassert av menigheten i årevis fortjener en unnskyldning. 

Han har jo beviselig sendt inn mange falske rapporter, så denne må du lenger ut på landet med. Fyren er åpenbart ikke mentalt frisk.  

oophus skrev (På 7.12.2020 den 9.21):

Tesla har prioritert og gjort verre ting for mindre saker tidligere. Hva med å sende barnevernet til journalister som bare har skrevet litt negativt om dem?

Jøss, mektige Tesla kontrollerer barnevernet i USA også. Nå begynner konspirasjonsteoriene å bli kreative!  

oophus skrev (15 minutter siden):

Det er ikke løgn når formålet er å få det undersøkt. Han sier aldri at noe er bombastisk basert på kun bilder av ødelagte biler. Han samler et verk basert på knekte bærearmer og rapporterer inn det folk har sagt om det. Så er det opp til NHTSA å undersøke det videre. 

Formålet var ikke å få det undersøkt, men å spamme NHTSA med unødige rapporter for å prøve å hjelpe short-vennene til å tjene penger. Han brukte blant annet falske detaljer om kjøretøyene, som f.eks. lokasjon og annet.

Endret av hekomo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Han har jo beviselig sendt inn mange falske rapporter, så denne må du lenger ut på landet med. Fyren er åpenbart ikke mentalt frisk.  

Nei, det har han ikke for da hadde han blitt ettersøkt og saksøkt. Han har sendt inn rapporter for å få bilene det gjelder undersøkt. Det er ingen automatikk i at konklusjonen må være klar for en rapport. Det er jo hele poenget med muligheten til å sende dem inn, og grunnen til at NHTSA har muligheten åpen. Det skal være enkelt å sende inn en rapport om man har misstanke om noe, og det utnyttes. Nå har NHTSA altså mange rapporter som de bruker som underlag til å gå videre med det, og det har vært ei suksess. 

 

hekomo skrev (7 minutter siden):

Jøss, mektige Tesla kontrollerer barnevernet i USA også. Nå begynner konspirasjonsteoriene å bli kreative!  

Ja, dette blir like konspiratorisk som det at EM  kaller helter for pedoer regner jeg med? 

 

hekomo skrev (9 minutter siden):

Formålet var ikke å få det undersøkt, men å spamme NHTSA med unødige rapporter for å prøve å hjelpe short-vennene til å tjene penger. Han brukte blant annet falske detaljer om kjøretøyene, som f.eks. lokasjon og annet.

Han har aldri vært short. Formålet med det er nå komplett, siden NHTSA endelig faktisk gjør noe med det. Litt synd det måtte press fra utenfra NA før de gjorde det dog. 

Lenke til kommentar

Mer FUD. Nå fra taxi-eiere(løgnere, shortere og hatere) i Nederland som saksøker Tesla for €1,3 mill.

Dutch Taxi Company Sues Tesla For €1.3 Million Due To Defective Cars

 

Relevant for denne artikkelen:

"BIOS-Groep said the problems range from suspensions breaking up to a broken power steering. Tofik Ohoudi is the manager of the Schiphol fleet and he told FD he has never faced more trouble than with Tesla cars. The broken wishbones are something he has never seen in vehicles with less than 500,000 kilometers (311,000 miles).

 

Another company called Taxi Jappie also uses Tesla vehicles at the Schiphol Airport. Its director, Jill Sweijen, said she never had to replace a suspension structural component in any of the Mercedes-Benz the company had. "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -l said:

 Jill Sweijen, said she never had to replace a suspension structural component in any of the Mercedes-Benz the company had. "

Tro om han noensinne har eid en tidlig modell av W124 4-Matic?

Nekter å tro at dette fjærdesignet ikke skapet noe trøbbel :p

 

 

x4k3Ikm.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Nekter å tro at dette fjerdesignet ikke skapet noe trøbbel :p

Hehe, finurlig løsning. Men ser da ut til at den har holdt et godt stykke, sånn med tanke på tiden det tar før alt det der blir seende slik ut. ^^

Angående trådens tema, så starter det å bli litt trist og stakkarslig å se at enkelte nekter for at understell knekker. Det er for mye der ute nå, til at alt er FUD og løgner. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...