Gå til innhold

Tesla etterforskes etter tekniske problemer – klage på samme feil i Norge


Anbefalte innlegg

1 hour ago, oophus said:

Det kan sikkert hende at noen av de bildene relaterer til faktiske svakheter i understellet, f.eks relatert til de tilbakekallingene man allerede kjenner til. Men de aller fleste bilene har åpenbart vært i ulykker.

Det som er utfordringen med bilder er at man aner som regel veldig lite om omstendighetene. Biler er i ulykker hele tiden og da er det riktig at bærearmer og slikt skal knekke for å absorbedre energi og rette energien vekk fra kupeen. Ved å se på bilder kan man ofte fastslå om det har vært snakk om en ulykke, men det er tilnærmet umulig å fastslå om svikten har vært pga en underliggende svakhet. Tar man bilde av en knekt bærearm og en bil som står på skjeiva, så kan det være en underliggende svakhet som har forårsaket svikten, men det kan også være dårlig vedlikehold eller at bilen har slengt inn i en fortauskant e.l.

Den eneste måten å få vurdert dette nøye er å analysere skader systematisk; høre hva sjåføren opplevde, se på logger fra bilen, sjekke vedlikeholdshistorikk, osv. Det er dette som gjøres i NHTSAs undersøkelser. Her har Tesla blitt frikjent tidligere, og det er sannsynlig at det samme skjer igjen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Den eneste måten å få vurdert dette nøye er å analysere skader systematisk; høre hva sjåføren opplevde, se på logger fra bilen, sjekke vedlikeholdshistorikk, osv. Det er dette som gjøres i NHTSAs undersøkelser. Her har Tesla blitt frikjent tidligere, og det er sannsynlig at det samme skjer igjen.

Snarveier for kortsiktig profitt har alltid en utløpsdato.

NTHSA har vært på saken tidligere, men nå vil det bli nye toner fra dem og andre(FTC, SEC) med ny Biden-administrasjon. De samme institusjonene ble nærmest pålagt å gi blaffen under Trump.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Snarveier for kortsiktig profitt har alltid en utløpsdato.

NTHSA har vært på saken tidligere, men nå vil det bli nye toner fra dem og andre(FTC, SEC) med ny Biden-administrasjon. De samme institusjonene ble nærmest pålagt å gi blaffen under Trump.

Ting tyder på at Biden kommer til å være kjempebra for Tesla. Endelig kan man få endringer på de føderale skattekredittene, og utslipslovgivningen kommer nok til å strammes inn.

Jeg tror ikke det vil være noen endring på hvordan NHTSA behandler klager eller lignende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (37 minutter siden):

Det kan sikkert hende at noen av de bildene relaterer til faktiske svakheter i understellet, f.eks relatert til de tilbakekallingene man allerede kjenner til. Men de aller fleste bilene har åpenbart vært i ulykker.

Problemet med dette er at mange vil havne med skader grunnet problemet i etterkant. 

Det ligger ikke noen tvil om at dette har vokst stort nok til at det må klikkes på. Folk har fått slikt byttet uten grunn tidligere gjennom "goodwill", så Tesla har kjørt ei langsom "recall" i ei god stund allerede. Jeg antar dette er fordi Tesla ikke har god oversikt selv for hvilke biler som kan være i faresonen, så de sjekker biler fortløpende når de må inn av andre grunner. 

Espen Hugaas Andersen skrev (37 minutter siden):

Det er dette som gjøres i NHTSAs undersøkelser. Her har Tesla blitt frikjent tidligere, og det er sannsynlig at det samme skjer igjen.

NHTSA har levert 40% rapporten angående sikkerhet og AP. En rapport som ble knust etter de ble tvunget å slippe dataene de brukte for analyse og konklusjon, data Tesla i majoritet gav dem. De står også i et hav av klager angående FSD Beta. Vi får satse på at Biden administrasjonen rydder litt hos NHTSA, for nå er dem en vits. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 timer siden):

Tror neppe det finnes noen Teslahatere utenfor USA, så de eneste ekstremistene er slike konspiratorikere som deg. Det mest interessante og relevante med denne tråden her er jo bildene fra Model S. Hvordan forklarer du de? Som sagt, så håper jeg det er snakk om en hoax, men hvis det ikke er det, så er det veldig alvorlig. Det er heller ikke å komme bort fra at Teslas biler har blitt utviklet på relativt små budsjett, hvorav det meste av pengene har gått til software og noen få elektronikkomponenter. Det er også veldokumentert at den mekaniske engineerbiten har vært mangelfull i forhold til andre store produsenter. Nå tror jeg vel egentig ikke at det er Tesla selv som har utviklet hjulopphengskomponentene, så vertikalt integrerte er de nok ikke, men hvis disse saken er reelle, så snakker vi nok om en av de mer alvorlige tekniske skandalene i bilhistorien.

Joda, Tesla-hatere finnes det over alt. De er lett gjenkjennelige.

Hvorfor skal man forklare tilfeldige bilder som åpenbart er plukket vilt og uhemmet og som ikke engang kan bevises at kan knyttes til trådens tema?

Nei, vi snakker nok ikke om en av de mer alvorlige tekniske skandalene i bilhistorien. Det er for eksempel verre når Toyota bevisst skjuler alvorlige sikkerhetsfeil, eller når VW gasser mennesker og aper i ulovlige eksperimenter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 timer siden):

Ja, nok av falske tilfeller samlet av nettopp ekstremisten som jeg omtalte tidligere, som er kjent for å ha masseinsendt falske klager til NHTSA. Hvordan kan det ha seg at kildene deres utelukkende består av løgnaktige ekstremister som er kjent for å lyve om Tesla og drive ren svindel for å sverte selskapet og tjene på å shorte det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 minutter siden):

Her er mer "løgner og diktning" for fantasiverdenen din.

NTHSAs brev til Tesla fra 3. desember.

Hva er det du tror du beviser med denne linken?

Det er ingen som har nektet for at en undersøkelse er startet. Den beviser jo ikke at feil pga svakheter eksisterer, bare at de har fått inn klager.

Og Tesla har jo allerede fått saker avvist fordi det var falske klager og klager som likevel visste seg å være skader som hadde andre årsaker enn hva sjåfør/eier påstår. Hva som er sant vil jo undersøkelsen vise, bl.a. med bakgrunn i svarene de får fra Tesla.

Her slår du jo inn allerede åpne dører...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 minutter siden):

Ja, nok av falske tilfeller samlet av nettopp ekstremisten som jeg omtalte tidligere, som er kjent for å ha masseinsendt falske klager til NHTSA. Hvordan kan det ha seg at kildene deres utelukkende består av løgnaktige ekstremister som er kjent for å lyve om Tesla og drive ren svindel for å sverte selskapet og tjene på å shorte det?

Ikke noe løgn ved å samle info fra andre. Er synd i fyren som har blitt trakkasert i årevis av folk som deg mens han hele tiden har hatt rett i at Tesla har forsøkt holdt dette skjult. Endelig letter det og bak tåka avsløres det et fokus på dette på tvers av kloden. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Hva er det du tror du beviser med denne linken?

At det hele ikke er en stoor konspirasjon av Tesla-shortere, hatere, svindlere, bedragere og løgnere. Noe som ser ut til å være hekomos Pavlovske reaksjon på enhver negativ Tesla-nyhet.

Her har vi altså.

  • Utallige eksempler på at folk har kjørt helt normalt og understellet har sviktet. Også her hjemme. Dette er ikke vanlig på noen som helst bil. Han som kjørte på Autobahn er referert flere steder. Det er videoer av folk på motorveien hvor folk hører et smell og bilen skjener ut. Jeg tror ikke alle disse hvorav flere profilerte Tesla-fans har funnet opp dette for moro skyld.
  • Europeiske myndigheter undersøker. Sannsynligvis ikke uten grunn.
  • Amerikanske myndigheter undersøker. Sannsynligvis ikke uten grunn.
  • Kinesiske myndigheter har tvunget gjennom tilbakekalling. Musk har gått til sengs med CCP så de har liten grunn til å finne det opp.
  • Tesla har prøvd å skjule problemet og feie det under teppet i en årrekke. Gjennom å fikse mot at eieren underskriver en NDA(Det er ulovlig forresten) og TSBs hvor de fikser problemet om det oppstår. Alt for å unngå en massiv tilbakekalling.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (14 minutter siden):

At det hele ikke er en stoor konspirasjon av Tesla-shortere, hatere, svindlere, bedragere og løgnere. Noe som ser ut til å være hekomos Pavlovske reaksjon på enhver negativ Tesla-nyhet.

Her har vi altså.

  • Utallige eksempler på at folk har kjørt helt normalt og understellet har sviktet. Også her hjemme. Dette er ikke vanlig på noen som helst bil. Han som kjørte på Autobahn er referert flere steder. Det er videoer av folk på motorveien hvor folk hører et smell og bilen skjener ut. Jeg tror ikke alle disse hvorav flere profilerte Tesla-fans har funnet opp dette for moro skyld.
  • Europeiske myndigheter undersøker. Sannsynligvis ikke uten grunn.
  • Amerikanske myndigheter undersøker. Sannsynligvis ikke uten grunn.
  • Kinesiske myndigheter har tvunget gjennom tilbakekalling. Musk har gått til sengs med CCP så de har liten grunn til å finne det opp.
  • Tesla har prøvd å skjule problemet og feie det under teppet i en årrekke. Gjennom å fikse mot at eieren underskriver en NDA(Det er ulovlig forresten) og TSBs hvor de fikser problemet om det oppstår. Alt for å unngå en massiv tilbakekalling.

Som sagt, den linken beviser ingen av påstandene dine, bare at det er klager de vil undersøke. Så får undersøkelsene avgjøre om det er hold i dem, alle eller noen, eller om det er for hardhendt bruk eller andre ytre påvirkninger som forårsaket dette.

Og som sagt, ingen har prøvd å påstå at det ikke skjer undersøkelser. Er mange som har påstått både ene og andre veien mot andre bilprodusenter. Og er det hold i dem, så er det fint at produsenten får pålegg om å utbedre. Det bedrer sikkerheten for alle. Så får vi se om det er bevisst prøvd å dysse ned, eller at Tesla ikke har oppdaget noen spesielle svakheter som likevel kommer frem i lyset.

Men at det er noen som er villige til i å gå langt for å sverte Tesla, er allerede avslørt, så får vi se om det er hold i dette denne gangen, eller om det igjen er falske anklager. Bedre å vente på resultatene, enn å gå hardt ut med et svar, før dette er undersøkt og konkludert. Dog er det tydeligvis ikke i din eller enkeltes andres ånd her inne, å vente med å dømme til man har fakta på bordet, men hyler mot Tesla uansett om det er grunn for det eller ikke.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Bedre å vente på resultatene, enn å gå hardt ut med et svar, før dette er undersøkt og konkludert. 

Kinesiske myndigheter har allerede undersøkt og konkludert. De samme bilene er solgt i Europa og USA. Sammenfattet med alle de andre opplysningene så er det sannsynlig at man har et livsfarlig problem på disse bilene og at Tesla nekter å gjøre noe som hvilken som helst annen ansvarlig bilprodusent vill gjort for lengst, nemlig å frivillig tilbakekalle disse bilene.

Så får du i mellomtiden vente på dom i Høysterett eller hva det er før du mener det er noe å kritisere.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, vi snakker nok ikke om en av de mer alvorlige tekniske skandalene i bilhistorien. Det er for eksempel verre når Toyota bevisst skjuler alvorlige sikkerhetsfeil, eller når VW gasser mennesker og aper i ulovlige eksperimenter.

Selv om de to nevnte tilfellene er verre, så kan det alikevel være blandt de verste. topp 3 er ikke s så ille det. Nå sier jeg ikke at jeg tror på disse påstandene i den form de kommer her, men hvis det er tilfelle er det ialle fall blandt de 8-10 verste tilfellene jeg har hørt om, og hva det ville sagt om Teslas engineeringnivå vil jeg ikke engang tenke på.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (21 minutter siden):

Nei, vi snakker nok ikke om en av de mer alvorlige tekniske skandalene i bilhistorien. Det er for eksempel verre når Toyota bevisst skjuler alvorlige sikkerhetsfeil, eller når VW gasser mennesker og aper i ulovlige eksperimenter.

Selv om de to nevnte tilfellene er verre, så kan det alikevel være blandt de verste. topp 3 er ikke s så ille det. Nå sier jeg ikke at jeg tror på disse påstandene i den form de kommer her, men hvis det er tilfelle er det ialle fall blandt de 8-10 verste tilfellene jeg har hørt om, og hva det ville sagt om Teslas engineeringnivå vil jeg ikke engang tenke på.

Så du mener denne er verdt 3. plass på denne listen?

https://www.hotcars.com/biggest-automotive-scandals/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, for det første skrev jeg blandt de 8-10 verste tilfellene, for det andre er ikke det min liste, men en liste skrevet av en eller anne random fyr på en random bilblog. Et par av disse sakene er jo bare bullshit, feks gasspedalsaken til Toyota. Men nå skrev jeg at jeg ikke trodde på saken, men hvis den er sann og Tesla forsøker å vri seg unna, så er den sensasjonellt ille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...