Gå til innhold

Tesla etterforskes etter tekniske problemer – klage på samme feil i Norge


Anbefalte innlegg

8 hours ago, Simen1 said:

Jeg kan heller ikke se noe spor av frontkollisjon på den model 3-en. Da måtte den møtende bilen eventuelt ha truffet hjulet inni hjulbuen uten å ha ødelagt hjørnet foran. Mildt sagt usannsynlig.

Man kan se at plastdekslet foran har fått seg en smell. (Dette er også tydelig på passasjersiden.) Dette er bare plast og kan da bøye seg ut av veien for så å bøye seg tilbake igjen. Bilen har åpenbart ikke truffet veldig direkte på en annen bil (eller objekt). Den har trolig bare sneiet med ~20 cm overlapp. Nok til å ta tak i forhjulet og drive dette inn i kuperammen med nok kraft til å knuse felgen, og deformere festene til frontdøren o.l.

8 hours ago, Simen1 said:

Førerdøra har fått seg en smell siden hjulet løsnet og kom i klem mellom bakken og bilen i bakkant av hjulbuen. Det fikk hjulbuen til å vrenge seg utover, men hjulet hang tydeligvis på fortsatt som følge av resten av opphenget. I det øyeblikket hjulet kilte seg under bilen ble oppbremsingen så brå at airbagen utløste. Sikkert betydelig bråere enn hva normal bremsing kunne gitt.

Ingen sjanse for at denne oppbremsningen ville kunne være rask nok til å utløse airbagsene. Oppbremsingen i et slikt scenario er fortsatt begrenset av friksjonen mot underlaget, og vil ikke være veldig mye større enn ved å smelle inn bremsen. Det kan være *mindre* intens oppbremsing, ettersom metall sklir lettere mot asfalt enn gummi.

8 hours ago, Simen1 said:

Førerdøra har fått seg en klem i forkant som løsnet lista ved speilet, ødela speilet og forskjøv hengslene sånn at døra ikke gikk skikkelig igjen etterpå.

Igjen, ingen sjanse for at en slik hendelse ville være energetisk nok. Jeg kan være med på at det ville kunne være skader på hjulbuen, men dette er alt for mye skader.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Complexity said:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bqcace/only_had_it_for_2_weeks_p3d_with_1200_miles_gotta/&ved=2ahUKEwig1fSRkLjtAhXpwosKHfY5D1AQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw1GN9S7DSJ-vIriamNBZLuQ

Screenshot_20201206-014640.thumb.png.f420a4722fa08dcd159a5a2da4f39df7.png

"We were headed through a light and a car that was turning left turned into our front left and we spun 180 degrees to the other side of the road underneath a bridge."

Supert. Takk for fasiten. Altså en ulykke med to biler. Da kan vi legge den saken død.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Igjen, ingen sjanse for at en slik hendelse ville være energetisk nok. Jeg kan være med på at det ville kunne være skader på hjulbuen, men dette er alt for mye skader."

.

.

.

Hvorfor skriver du alt det du gjør, når du åpenbar ikke har noe kompetanse på området? Tror du virkelig selv på alt du skriver? Skader på støtfanger er ikke forenlig med påkjørsel i over 5kmt, i en frontkollisjon ville den blitt knust i småbiter, et løst hjul kan både utløse en slik skade og utløse airbag, jo. Har selv sett det mange ganger. Du kan jo forsøke å beregne kreftene på et hjul som snurrer i 700rpm og som plutselig slippes løs.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at det er mange skader på hjuloppheng som skyldes plutselig ytre påvirkning. Men så lenge Tesla skriver dette (SB-17-31-001), så er det heller ingen tvil om at det er bekymringer rundt materialkvaliteten: " Some Model S and Model X vehicles may have been manufactured with front suspension fore links that may not meet Tesla strength specifications".

Aluminiumsdeler i hjuloppheng er nok bra vektmessing, men det er også betydelige utfordringer med det. Spesielt når en støper ringformede deler, så kan det oppstå svakheter i sammenflytningssonene. Å blande stål- og aluminiumsdeler i et område som oversprøytes med saltlake er heller ikke ideelt.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
13 minutes ago, AL123 said:

Hvorfor skriver du alt det du gjør, når du åpenbar ikke har noe kompetanse på området? Tror du virkelig selv på alt du skriver? Skader på støtfanger er ikke forenlig med påkjørsel i over 5kmt, i en frontkollisjon ville den blitt knust i småbiter, et løst hjul kan både utløse en slik skade og utløse airbag, jo. Har selv sett det mange ganger. Du kan jo forsøke å beregne kreftene på et hjul som snurrer i 700rpm og som plutselig slippes løs.

Jeg tror ikke i et øyeblikk at du har noen slags kompetanse på området eller har sett ulykker der hjul har falt av og dette har utløst airbags.

Fasiten foreligger - dette var en ulykke mellom to biler. Når du ikke er villig til å akseptere dette så virker du bare mer inkompetent.

Edit: Bare sånn for fremtiden - dette er nærmere det man kan forvente om en bil mister et hjul: https://www.tvnz.co.nz/one-news/new-zealand/sparks-fly-stolen-car-leads-police-slow-chase-in-napier-while-missing-wheel

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
J-Å skrev (19 timer siden):

Tesla tar altså saken så alvorlig at de bytter disse delene på biler som er inne for forstillingskontroll. Og de bytter på begge sider hvis det har oppstått feil på en side. Da kan det vel være grunn til å spørre om de ikke burde innkalt alle biler fra den aktuelle tidsperioden. Jeg kan ikke se at dette skal være særlig utsatt for svindel. 

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/MC-10110741-9999.pdf

Dette er jo tilsynelatende noe annet enn det som omtales i artikkelen. Hva er poenget med å trekke inn urelaterte ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (9 timer siden):

En kan jo fort komme borti noe -etter- at en har mistet hjul og styring også.

Når den aktuelle feilen angivelig skjer i lav hastighet og med høyt rattutslag så er det lite sannsynlig. Bilen akselererer ikke bare plutselig inn i nærmeste vegg av seg selv (det er det kun Taycan som gjør).

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bqcace/only_had_it_for_2_weeks_p3d_with_1200_miles_gotta/&ved=2ahUKEwig1fSRkLjtAhXpwosKHfY5D1AQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw1GN9S7DSJ-vIriamNBZLuQ

Screenshot_20201206-014640.thumb.png.f420a4722fa08dcd159a5a2da4f39df7.png

"We were headed through a light and a car that was turning left turned into our front left and we spun 180 degrees to the other side of the road underneath a bridge."

Auda. Hva skal man si nå som enda et eksempel på svindel med bilder er oppdaget?

Det ser ut til at det er bare enda et eksempel som er hentet fra denne fanatiske ekstremisten på Twitter som har spammet NHTSA med falske feilmeldinger.

Men målet helliger middelet, antar jeg. Svindel og løgn og ekstremisme er helt greit så lenge det går ut over Tesla.

Læringspunkt: Aldri tro på en Tesla hater. Aldri. Regel nummer 1 er at en Tesla-hater alltid lyver. Regel 2 er: Kvadruppelsjekk alltid alle påstander fra Tesla-hatere fordi regel nummer 1 er universell.

Endret av hekomo
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Supert. Takk for fasiten. Altså en ulykke med to biler. Da kan vi legge den saken død.

Saken vil aldri bli lagt død fordi Tesla-hatere vil bruke svindel og løgn fra ekstremister for å angripe Tesla til evig tid. Dette bildet vil for alltid trekkes frem for å sverte Tesla.

Halleluja!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror neppe det finnes noen Teslahatere utenfor USA, så de eneste ekstremistene er slike konspiratorikere som deg. Det mest interessante og relevante med denne tråden her er jo bildene fra Model S. Hvordan forklarer du de? Som sagt, så håper jeg det er snakk om en hoax, men hvis det ikke er det, så er det veldig alvorlig. Det er heller ikke å komme bort fra at Teslas biler har blitt utviklet på relativt små budsjett, hvorav det meste av pengene har gått til software og noen få elektronikkomponenter. Det er også veldokumentert at den mekaniske engineerbiten har vært mangelfull i forhold til andre store produsenter. Nå tror jeg vel egentig ikke at det er Tesla selv som har utviklet hjulopphengskomponentene, så vertikalt integrerte er de nok ikke, men hvis disse saken er reelle, så snakker vi nok om en av de mer alvorlige tekniske skandalene i bilhistorien.

Lenke til kommentar

"Jeg tror ikke i et øyeblikk at du har noen slags kompetanse på området eller har sett ulykker der hjul har falt av og dette har utløst airbags."

.

.

.

Tror ikke virkeligheten påvirkes av hva en gutteromskriger tror på. Forøvrig trenger du ikke late som du hadde rett, for det kan vi jo lese at du ikke hadde :-)

 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, AL123 said:

Tror ikke virkeligheten påvirkes av hva en gutteromskriger tror på. Forøvrig trenger du ikke late som du hadde rett, for det kan vi jo lese at du ikke hadde 🙂

Jeg trodde det var kollisjon med en annen bil eller et objekt, du trodde hjulet hadde falt av. Det er ganske tydelig hvem av oss som hadde rett.

Teknisk sett var det ikke en møteulykke, som jeg trodde var mest sannsynlig, men skadene er fortsatt forenelig med en møteulykke. Sannsynligvis hadde Model 3en relativt høy hastighet, slik at bilen som svingte ut foran ble nærmest som et stillestående objekt som da ble påkjørt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (26 minutter siden):

"Jeg tror ikke i et øyeblikk at du har noen slags kompetanse på området eller har sett ulykker der hjul har falt av og dette har utløst airbags."

.

.

.

Tror ikke virkeligheten påvirkes av hva en gutteromskriger tror på. Forøvrig trenger du ikke late som du hadde rett, for det kan vi jo lese at du ikke hadde 🙂

 

Likevel hadde han helt rett i at dette var en kollisjon, og ikke bare et hull i veien eller bratt manøver som var årsaken. Les dette sitatet fra Espen, så ser du han hadde temmelig mye rett, bare ikke fra hvilken retning kollisjonen skjedde. 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Man kan se at plastdekslet foran har fått seg en smell. (Dette er også tydelig på passasjersiden.) Dette er bare plast og kan da bøye seg ut av veien for så å bøye seg tilbake igjen. Bilen har åpenbart ikke truffet veldig direkte på en annen bil (eller objekt). Den har trolig bare sneiet med ~20 cm overlapp. Nok til å ta tak i forhjulet og drive dette inn i kuperammen med nok kraft til å knuse felgen, og deformere festene til frontdøren o.l.

Forøvrig så er det greit å merke seg at støtfangerne til moderne biler er temmelig fleksible, og det skal endel til før de sprekker. Ikke slik som før, der man knapt trengte å være borti før det sprakk opp i mase biter. Nei, nå kan det bøyes og vries ganske mye før de ødeleggesi masse biter. Mest sannsynlig blir de revet av festene, og enten henger igjen på ene siden eller rives helt av og er temmelig hel.

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde det var kollisjon med en annen bil eller et objekt, du trodde hjulet hadde falt av. Det er ganske tydelig hvem av oss som hadde rett.

Teknisk sett var det ikke en møteulykke, som jeg trodde var mest sannsynlig, men skadene er fortsatt forenelig med en møteulykke. Sannsynligvis hadde Model 3en relativt høy hastighet, slik at bilen som svingte ut foran ble nærmest som et stillestående objekt som da ble påkjørt.

Nå var det vel Teslaen som ble påkjørt av en som vrengte seg over for tidlig, og ikke Teslaen som kjørte på denne. Men ellers ganske mye rett her, ja. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Jeg trodde det var kollisjon med en annen bil eller et objekt, du trodde hjulet hadde falt av. Det er ganske tydelig hvem av oss som hadde rett.

Teknisk sett var det ikke en møteulykke, som jeg trodde var mest sannsynlig, men skadene er fortsatt forenelig med en møteulykke"

.

.

.

Da tror jeg du skal lese gjennom innleggene en gang til. I motsetning til deg så konkluderte jeg ikke, men var åpen for flere mulige scenario, bortsett fra møteulykke, som selvføgelig var en helt på trynet teori. Jeg sa at skadene var forenelige med løsrevet hjul, ikke at det var det.

Lenke til kommentar

"Forøvrig så er det greit å merke seg at støtfangerne til moderne biler er temmelig fleksible, og det skal endel til før de sprekker. Ikke slik som før, der man knapt trengte å være borti før det sprakk opp i mase biter. Nei, nå kan det bøyes og vries ganske mye før de ødeleggesi masse biter. Mest sannsynlig blir de revet av festene, og enten henger igjen på ene siden eller rives helt av og er temmelig hel."

.

.

.

Nå har jeg av og påmontert en del hundre plaststøtfangere og skiftet noen dusin etter skader, så jeg vet hvor mye, eller hvor lite de tåler..

Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Nå var det vel Teslaen som ble påkjørt av en som vrengte seg over for tidlig, og ikke Teslaen som kjørte på denne. Men ellers ganske mye rett her, ja. 

Dette er det vi har av forklaring:

"We were headed through a light and a car that was turning left turned into our front left and we spun 180 degrees to the other side of the road underneath a bridge."

Det er ikke helt tilstrekkelig til å egentlig skjønne situasjonen, men jeg antar at det mest sannsynlige er at Model 3en kjørte gjennom et kryss, og så skulle en møtende bil svinge til venstre i krysset, og kom inn i feltet til Model 3en. Litt utifra hvor mye den møtende bilen har rukket å svinge innen ulykken vil det da være et sted mellom en møteulykke og en ulykke der Model 3en kjører inn i siden på den møtende bilen.

En annen mulighet er at en bil kom fra venstre, og skulle svinge til venstre, altså inn på samme vei i samme retning som Model 3en. Her ville Model 3en treffe enten siden eller baken av den svingende bilen.

(Og her sier jeg ingenting om skyld, bare hvilke biler som traff hva.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...