Gå til innhold

Tesla etterforskes etter tekniske problemer – klage på samme feil i Norge


Anbefalte innlegg

Det er mange eksempler på at det samme har skjedd med europeiske biler,men ingen skriver om det.

Tesla er tunge biler med stor kraft som nok påvirker hjuloppheng mye. Og ofte kjøres de med en litt aggressiv kjørestil,noe som øker belastning på hjulopphenget som skal overføre all g-kraften fra bilen,videre til hjulet som igjen planter g-kreftene i veien.

Det kan godt være at innfesting på bærestag var beregnet kraftig nok,men at det viser seg at når gasspedalen går i bunnen og en bil på 2,5 tonn hyler opp mot 100 km/t på litt over 3 sekunder gjerne i en sving,ja da skal det særdeles robuste saker til for å overføre kraften ned fra bilen og til moder jord.

Skulle likt å visst hva momentet er på hjulopphenget med fullt gasspådrag fra 0-100 km/t i en større sving med en Tesla S..?
Jeg var på norgesferie i sommer og så at det ikke er tvil om at Tesla-biler får kjørt seg og blir brukt for det de er verdt. Noe selvfølgelig eierne er i sin fulle rett til,så lenge loven tillater det. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
7 hours ago, kremt said:

Men.. men... men.. dette selskapet er jo totalt ufeilbarlig? Daddy Musk kunne vel aldri funnet på noe sånt?

Dette er nivået på ett visst antall faste brukere i alle tråder som enten faktisk dreier seg om Tesla eller hvor Tesla kan trekkes inn som alibi der det er en nyhet/tråd om elbiler.
👎

Lenke til kommentar
8 hours ago, 1P4XZQB7 said:

OK, jeg skal gi kineserne rett i at Tesla sitt "Whompy Wheel" er hakket mer alvorlig som alle de understell jeg har hatt hengende og slenge opp gjennom, på allverdens andre drittbiler. For det er [dessverre] lov å lage drittbil der hjulet henger og slenger hver tredje måned. Det er derimot ikke lov å lage bil der hjulet rives av bilen. 

 

main-qimg-045b2f72d47158dc03f0139e8e1342

 

D65k8hPXkAEE1Bo?format=jpg&name=small

Det er visst ikke bare Tesla som sliter med "whompy wheel". F.eks:

Skandale at hjulet detter av! 🙄

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Det er mange eksempler på at det samme har skjedd med europeiske biler,men ingen skriver om det."

.

.

.

Jeg har jobbet hos mange ulike merkeforhandlere som har representert 10-12 europeiske, japanske og et amerikansk merke, men noe i nærheten av dette har jeg aldri opplevd eller hørt om.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

"Det er mange eksempler på at det samme har skjedd med europeiske biler,men ingen skriver om det."

.

.

.

Jeg har jobbet hos mange ulike merkeforhandlere som har representert 10-12 europeiske, japanske og et amerikansk merke, men noe i nærheten av dette har jeg aldri opplevd eller hørt om.

Men de bildene av Teslaer med avrevne hjul over,er jo biler som har kollidert med ett eller annet og hjulet er revet av. At hjul rives av en bil er ikke noe nytt i ulykker. Kan vi få se bilder av Teslaer hvor kun hjulet står på tvers og resten av bilen er hel takk..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Nei, det er nok desverre ikke det. Disse skadene er typiske for hjul som løsner

Skadene på Model Sen kan være pga svikt i bærearmer, men det kan like gjerne være et resultat av å få sleng på bilen og smekke bakenden inn i en fortauskant e.l. Noe som kanskje ikke er så utrolig, med en motorsterk bakhjulsdreven bil med sommerdekk på vinterføre...

Og *om* det skulle være et resultat av sviktende bærearmer, så er det et åpent spørsmål hvor stor rolle manglende vedlikehold hadde. Dette er tilsynelatende en 2012-2014 Model S, altså har den vært ute av garanti i 2-4 år. (Det er fire års garanti på de fleste biler i USA.)

Skadene på Model 3en er ganske sikkert ikke et resultat av sviktende bærearmer. Noen ting som er ganske uvanlig ved sviktende bærearmer:

 

1. Knust sidespeil.

2. Siden av bilen er skrapet opp.

3. Førerdøren lar seg tilsynelatende ikke lukke lengre.

4. Knust frontlykt.

5. Knust felg.

6. Airbags har løst ut.

 

Jeg vil si det er omkring 99,9% skkert at bilen har kollidert, utifra skadene. Mest sannsynlig en frontkollisjon med en møtende bil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

"Men de bildene av Teslaer med avrevne hjul over,er jo biler som har kollidert med ett eller annet og hjulet er revet av. "

.

.

Nei, det er nok desverre ikke det. Disse skadene er typiske for hjul som løsner

Det høres merkelig ut at det hjulet på Teslaen som har løsnet på Høyre side bak skal ha revet halve bakskjermen tvers av på linje fra døren og bak. Det ser jeg på som usannsynlig. Men tilbake til dette med mye kraft i Tesla. Hva skjer når Tesla føreren klamper  gassen i bånn i en sving og bilen slipper og smeller i en fortauskant? Da tenker jeg at 2,5 tonn Tesla fører til at hjuloppheng smeller rett av. Men det er jo som kjent vanskelig å bevise at har skjedd. Det er nok enklere å skylde på Tesla for «dårlige» hjuloppheng. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (7 minutter siden):

Det høres merkelig ut at det hjulet på Teslaen som har løsnet på Høyre side bak skal ha revet halve bakskjermen tvers av på linje fra døren og bak. Det ser jeg på som usannsynlig. Men tilbake til dette med mye kraft i Tesla. Hva skjer når Tesla føreren klamper  gassen i bånn i en sving og bilen slipper og smeller i en fortauskant? Da tenker jeg at 2,5 tonn Tesla fører til at hjuloppheng smeller rett av. Men det er jo som kjent vanskelig å bevise at har skjedd. Det er nok enklere å skylde på Tesla for «dårlige» hjuloppheng. 

Hjuloppheng må selvfølgelig være tilpasset bilens vekt og ytelse. Det er elementært.

se under en lastebil om dimensjoner er lik som på en fiat 500

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Hjuloppheng må selvfølgelig være tilpasset bilens vekt og ytelse. Det er elementært.

se under en lastebil om dimensjoner er lik som på en fiat 500

Ja det er helt riktig at hjuloppheng må være tilpasset bilens vekt og ytelse.
Men det er ingen problem å ødelegge hjuloppheng på en lastebil hvis man dundrer rett i en fortauskant.

Jeg har opplevd å få rattstilling flere omdreininger skjev på en lastebil etter smell i fortauskant. Hele hjulstillingen hadde løsnet og flyttet på seg,så det ble verkstedopphold i dagesvis. Det er det jeg snakker om.

På en Boeing eller Airbus er vingene konstruert for å tåle ekstremt med turbulens. Likevel står det i kokeboken til flygerne at gassen skal dras noe ned ved vedvarende turbulens for å minske risiko for å utsette vinger for meir enn nødvendig vibrasjonsbelastning. 

Kansje Teslaførere også kan tenke på at gasspedalen har flere stillinger enn null gass eller full gass..? Det er mange teslaførere som kjører pent,men desverre ikke alle. Det ser jeg med egne øyne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Jeg vil si det er omkring 99,9% skkert at bilen har kollidert, utifra skadene. Mest sannsynlig en frontkollisjon med en møtende bil."

.

.

.

Jeg kan si med 99% sikkerhet at den Model3 en ikke har kollidert med en møtende bil. Skadene er 100% forenelige med et løst hjul, men en kan selvsagt ikke utelukke et møte med et lavt hinder, feks en fortauskant. Når det gjelder de andre bildene til bruker 1P4XZQB7, så er kan iallefall bilde 1 skyldes slitasje, og defekten har mest sannsynlig oppstått i veldig lav og ufarlig hastighet. Når det gjelder bilde 2 og 3, så håper jeg faktisk det er en hoax, hvis ikke er det faktisk ganske skremmende da det ser ut som en åpenbar feilkonstruksjon med potensielt livsfarlige følger.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, AL123 said:

Jeg kan si med 99% sikkerhet at den Model3 en ikke har kollidert med en møtende bil. Skadene er 100% forenelige med et løst hjul, men en kan selvsagt ikke utelukke et møte med et lavt hinder, feks en fortauskant.

Jeg har forklart hvorfor skadene på Model 3en ikke er kompatible med løst hjul, men er forenelig med møteulykke. Ser du på samme bilde som meg? Altså dette:

D65k8hPXkAEE1Bo?format=jpg&name=small

Om du ser på samme bilde - hva tror du har knust felgen, frontlykten og sidespeilet? Hvorfor er førerdøren maltraktert? Hvorfor er airbagene utløst?

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

En kan jo fort komme borti noe -etter- at en har mistet hjul og styring også.

At hjul og skjerm med tilbehør også får juling om dette skjer i fart, og slynger deler rundt seg forundrer ikke.

Skjermen ser mest ut som den er åpnet innenfra.

En bil med slike krefter som Teslaen har, vil naturlig nok få større belastning på understell også, om kreftene blir brukt nok.

Det er bare å se på dekk-forbruk/slitasje...

 

Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke se noe spor av frontkollisjon på den model 3-en. Da måtte den møtende bilen eventuelt ha truffet hjulet inni hjulbuen uten å ha ødelagt hjørnet foran. Mildt sagt usannsynlig. Førerdøra har fått seg en smell siden hjulet løsnet og kom i klem mellom bakken og bilen i bakkant av hjulbuen. Det fikk hjulbuen til å vrenge seg utover, men hjulet hang tydeligvis på fortsatt som følge av resten av opphenget. I det øyeblikket hjulet kilte seg under bilen ble oppbremsingen så brå at airbagen utløste. Sikkert betydelig bråere enn hva normal bremsing kunne gitt. Førerdøra har fått seg en klem i forkant som løsnet lista ved speilet, ødela speilet og forskjøv hengslene sånn at døra ikke gikk skikkelig igjen etterpå.

Jeg tenker det er en skade som har utviklet seg over tid med svekkelser og gikk til brudd pga et hull i veibanen eller lignende.

Lenke til kommentar

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/bqcace/only_had_it_for_2_weeks_p3d_with_1200_miles_gotta/&ved=2ahUKEwig1fSRkLjtAhXpwosKHfY5D1AQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw1GN9S7DSJ-vIriamNBZLuQ

Screenshot_20201206-014640.thumb.png.f420a4722fa08dcd159a5a2da4f39df7.png

"We were headed through a light and a car that was turning left turned into our front left and we spun 180 degrees to the other side of the road underneath a bridge."

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Om du ser på samme bilde - hva tror du har knust felgen, frontlykten og sidespeilet? Hvorfor er førerdøren maltraktert? Hvorfor er airbagene utløst?

.

.

Vel, du kan stikke hull på en slik støtfanger med et skrujern, men her er den omtrent like hel, det utelukker din teori om frontkollisjon alene. En slik bil har bortimot 50kg uavfjæret masse i hvert hjørne. Dersom det river seg løs kan det forårsake mye mer skade enn dette. Hvor mange biler som har mistet hjul har du egentlig sett? Jeg tipper fortauskant eller lignende.Den kan jo ha blitt truffet av noe fra siden rett i hjulet, men det må ha vært et klokkerent treff, feks fra en motorsykkel.

 

Endret av AL123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...