Gå til innhold

Tesla etterforskes etter tekniske problemer – klage på samme feil i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig og si, men disse to modellene står nå for bare 11 % av salget, og er utdatert på mange måter i forhold til sin pris. At de trenger en ny modell av disse to er ganske klart, men nå som tidligere blir det vel en "klatting" på noe gammelt for å gjøre det mer spiselig for kundene. 18 dager er vel ikke i nærheten av nok for å retoole hele båndet for en ny modell, kanskje maks man kan håpe på er (enda) en facelift. Eller bare at de ikke har nok kunder til disse bilene for å klare holde båndet i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, oophus said:
  • Tesla henter $5b.
  • Stenger så S og X prod I 18 dager. 

Hva er sjansen for at de må retoole understellet, og at dette betyr en snarlig recall for S og X for å fikse problemet? 

Ingen sjanse. Helt teoretisk, om de skulle måtte bytte noen bærearmer, så krever ikke det noen stopp i produksjonen. De ville bare bestille andre bærearmer fra underleverandør og begynne montere disse i stedet.

Jeg tror det er snakk om en refresh, f.eks horisontal skjerm, CCS-plugg på bilen, osv. Eller så er det rett og slett litt omrokkering i produksjonslinjene. De har hatt den nye Model Y casting-maskinen stående utendørs under et improvisert tak. Kanskje de flytter denne inn i fabrikken. (Produksjonslinjen for Model S/X har stort sett tatt opp veldig mye plass i forhold til produksjonslinjene for Model 3/Y, ettersom denne produksjonslinjen ble utviklet på et tidspunkt der fabrikken var nesten tom, og de hadde enormt med plass tilgjengelig.)

Det kan så klart også være flere ting som skjer samtidig. Som regel når det er stopp i produksjonen så utnytter de tiden så godt de klarer.

Når det gjelder de $5 mrd, så legges disse bare på toppen av pengebingen. Er nok bare snakk om å lette på trykket i forhold til inkluderingen i S&P.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Ingen sjanse. Helt teoretisk, om de skulle måtte bytte noen bærearmer, så krever ikke det noen stopp i produksjonen. De ville bare bestille andre bærearmer fra underleverandør og begynne montere disse i stedet.

Det ville krevd en stopp om lokasjonene for festene må forandres. 

 

 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, oophus said:

Det ville krevd en stopp om lokasjonene for festene må forandres. 

Ganske sikkert ikke. De ville bare bytte press-formene slik at panelene som skal sveises sammen får litt annen utforming, og (muligens) sette sveiserobotene på et annet program. Dette krever ikke noen stans i produksjonen utover kanskje noen timer. Det er altså noe som kan gjøres over natten.

Uker med stans i produksjonen kreves bare om det er større endringer på produksjonslinjen. F.eks om det er større endringer på chassis, slik at robotene må flyttes rundt og settes opp helt annerledes. Dette er også en mulighet - tidligere har det vært mange forskjellige varianter av chassis for Model S/X utifra hvilket marked de skulle til, mens Model 3 har kun en variant. Om de endrer til at S/X kun skal ha en variant av chassis hver så ville de trolig måtte rokkere om ganske mye på robotene. Dette ville også kreve synlige endringer, som større ladeluke for plass til GB/T plugg, og da kunne man like gjerne også inkludere CCS plugg. (Model S/X for Kina har en helt egen ladeluke ved siden av den vanlige ladeluken i baklykten.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Ganske sikkert ikke. De ville bare bytte press-formene slik at panelene som skal sveises sammen får litt annen utforming, og (muligens) sette sveiserobotene på et annet program. Dette krever ikke noen stans i produksjonen utover kanskje noen timer. Det er altså noe som kan gjøres over natten.

Det spørs jo hvor mye som må gjøres. Kanskje det inkluderes i en oppgradering totalt sett for eldrende X og S. Nye pressformer og ny utforming og andre vinkler for understell. Det er jo mange som har lurt på om de opplever mer press når bilene med adaptive dempere står på minimum f.eks. Kanskje vinkelen blir slik at bærearmen tar imot for mye av kreftene. 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Uker med stans i produksjonen kreves bare om det er større endringer på produksjonslinjen. F.eks om det er større endringer på chassis, slik at robotene må flyttes rundt og settes opp helt annerledes. Dette er også en mulighet

Jaja, det ville vært rart om man ble tvunget inn en forandring å ikke gjøre andre ting man har hatt planer om å gjøre ei stund samtidig. For du mener vel fremdeles ikke at det er 0% sjanse for at det ikke kan komme en recall nå fremdeles? En recall kommer også med en tvunget forandring isåfall i produksjonslinja mest sannsynligvis. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, oophus said:

Det ville krevd en stopp om lokasjonene for festene må forandres. 

Festene (de nedre ihvertfall) sitter jo på en "subframe". Så det er mer spørsmål om festene for den må endres. Det som skaper litt problemer for forhjulsopphenget for S/X er at batteriet er trukket veldig langt frem. Men det vil de neppe endre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (Akkurat nå):

Festene (de nedre ihvertfall) sitter jo på en "subframe". Så det er mer spørsmål om festene for den må endres. Det som skaper litt problemer for forhjulsopphenget for S/X er at batteriet er trukket veldig langt frem. Men det vil de neppe endre.

Ja, siden det er endel dager dette, så tipper jeg og tenker litt høyt spørsmål rundt hva det kan være. Om Tesla nå ser at en recall er rundt hjørnet, så ville det vært lurt å kjørt flere forandringer samtidig. En av dem kan være ei komplett ny løsning for problemet som står høyt i kurs om dagene, med eksempler som aldri slutter å komme på at noe er galt. 

Lenke til kommentar

 

8 minutes ago, oophus said:

Jaja, det ville vært rart om man ble tvunget inn en forandring å ikke gjøre andre ting man har hatt planer om å gjøre ei stund samtidig. For du mener vel fremdeles ikke at det er 0% sjanse for at det ikke kan komme en recall nå fremdeles? En recall kommer også med en tvunget forandring isåfall i produksjonslinja mest sannsynligvis. 

Sannsynligheten for tilbakekalling er svært lav. Når Teslas analyse av dataene tilsier at en tilbakekalling ikke er nødvendig, så er det usannsynlig at konklusjonen vil bli annerledes når noen andre ser på dataene. Og om det skulle bli en tilbakekalling, så ville det sannsynligvis ikke være av større omfang enn at de bytter til den nyeste utgaven av bærearmene, som i Kina. Dette ville kreve null endringer på produksjonen, ettersom de nyeste bærearmene allerede brukes i produksjonen.

(Sier vi bytte av bærearmer koster 10k per bil, så utgjør en eventuell tilbakekalling maks noe sånt som $300 mill, altså småpenger i forhold til Teslas kontantbeholdning. Det ville trolig ikke være nok til å gjøre at Tesla skulle gå med underskudd et kvartal, en gang.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Sannsynligheten for tilbakekalling er svært lav. Når Teslas analyse av dataene tilsier at en tilbakekalling ikke er nødvendig, så er det usannsynlig at konklusjonen vil bli annerledes når noen andre ser på dataene.

 Om NHTSA denne gangen konkluderer med at en recall er unødvendig, så vil dem bli saksøkt. Dataene Tesla har gitt vil isåfall bli åpnet og vi får innsyn i hvilke data Tesla har generert for å få dette til å gå bort - igjen. Spesielt interessant er antallet "goodwill" reparasjoner for slike forandringer uten at bilen har vært hos verkstedet med dette som utgangspunkt.

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

(Sier vi bytte av bærearmer koster 10k per bil, så utgjør tilbakekallingen maks noe sånt som $300 mill, altså småpenger i forhold til Teslas kontantbeholdning. Det ville trolig ikke være nok til å gjøre at Tesla skulle gå med underskudd et kvartal, en gang.)

Det er betydelig verre om konklusjonen blir at Tesla har vært 100% klare for at bilene kjøres rundt med risiko linket til dårlig understell ute på veiene. Bota vil isåfall minst matche kostnader for ei recall, hvis ikke fungerer ikke NHTSA som det skal, og OEM's kan gjøre litt som de vil. De blir isåfall ikke straffet for noe uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

 Om NHTSA denne gangen konkluderer med at en recall er unødvendig, så vil dem bli saksøkt. Dataene Tesla har gitt vil isåfall bli åpnet og vi får innsyn i hvilke data Tesla har generert for å få dette til å gå bort - igjen. Spesielt interessant er antallet "goodwill" reparasjoner for slike forandringer uten at bilen har vært hos verkstedet med dette som utgangspunkt.

Man får i så fall bare si lykke til med søksmålet. Dataene endrer seg ikke selv om noen skulle saksøke. (NHTSA har også spurt om data på antall goodwill reparasjoner.)

Just now, oophus said:

Det er betydelig verre om konklusjonen blir at Tesla har vært 100% klare for at bilene kjøres rundt med risiko linket til dårlig understell ute på veiene. Bota vil isåfall minst matche kostnader for ei recall, hvis ikke fungerer ikke NHTSA som det skal, og OEM's kan gjøre litt som de vil. De blir isåfall ikke straffet for noe uansett. 

NHTSA konkluderer ikke noe i forhold til forsett, motiv eller hva enn. Om de mener det har skjedd noe galt kan de kanskje involvere andre offentlige organer, men ellers vil de bare kreve tilbakekalling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Man får i så fall bare si lykke til med søksmålet. Dataene endrer seg ikke selv om noen skulle saksøke. (NHTSA har også spurt om data på antall goodwill reparasjoner.)

Søksmålet har gått igjennom før, så det går nok igjennom igjen. 
Om dataene viser at Tesla har hatt tusenvis av "goodwill" reperasjoner for understell, så er det ille nok i seg selv, da det tegner et bilde på ei "silent recall". 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

NHTSA konkluderer ikke noe i forhold til forsett, motiv eller hva enn. Om de mener det har skjedd noe galt kan de kanskje involvere andre offentlige organer, men ellers vil de bare kreve tilbakekalling.

Ja, det blir advokatmat om NHTSA konkluderer galt, og det blir også det om NHTSA konkluderer med at Tesla skulle ha gjort ei recall med en brøkdel biler i 2016 fremfor nå i 2021. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

https://www.thedrive.com/news/38579/these-repair-bulletins-for-teslas-quality-problems-are-downright-embarrassing-and-serious

"It's no secret that Tesla tends to ship cars to customers with questionable fit and finish. Sometimes components don't fit the way they should, so fake wood from Home Depot is used to ensure they do. Other times, glass roofs simply detach while driving down the highway. This time, however, it's not a random Facebook rant or one-off tweet telling us Tesla is selling vehicles of questionable quality, it's the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), via recalls and service bulletins."

Er ikke noe tvil lengre om at enkelte at bildene fra denne siden kommer som følge av slikt som dette.
https://www.flickr.com/photos/136377865@N05/with/49211742262/

Muttere som mangler rett og slett ut fra fabrikken pga folk på linjene ikke tør si ifra at de ikke rakk det de skulle. 

https://twitter.com/ton_aarts/status/1281974737120497664?s=20
Masse med video bevis, med oppheng som ryker pga feks ei lita skjøt i veien. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...