Gå til innhold

Tesla etterforskes etter tekniske problemer – klage på samme feil i Norge


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (36 minutter siden):

Kinesiske myndigheter har allerede undersøkt og konkludert. De samme bilene er solgt i Europa og USA. Sammenfattet med alle de andre opplysningene så er det sannsynlig at man har et livsfarlig problem på disse bilene og at Tesla nekter å gjøre noe som hvilken som helst annen ansvarlig bilprodusent vill gjort for lengst, nemlig å frivillig tilbakekalle disse bilene.

Så får du i mellomtiden vente på dom i Høysterett eller hva det er før du mener det er noe å kritisere.

Kinesiske myndigheter har konkludert, Tesla er uenige. De sier problemet som Kina krever tilbakekalling på gjelder 0,1 % av kjøretøyparken, og de mener det skyldes "abuse" pga sjåførenes hardhendte behandling av bilene, muligens også pga dårlig veikvalitet.

Altså er en uenighet der. Hva som stemmer er det vanskelig å konkludere med, men Tesla har akseptert tilbakekallingen tross uenigheten, fordi det ville tatt for lang tid og til for høy kost ved å ta klagen offisiell vei.

AL123 skrev (3 minutter siden):

Nei, for det første skrev jeg blandt de 8-10 verste tilfellene, for det andre er ikke det min liste, men en liste skrevet av en eller anne random fyr på en random bilblog. Et par av disse sakene er jo bare bullshit, feks gasspedalsaken til Toyota. Men nå skrev jeg at jeg ikke trodde på saken, men hvis den er sann og Tesla forsøker å vri seg unna, så er den sensasjonellt ille.

Ja, det er en "random" liste fra en eller annen blogger, men det er vel ikke veldig store forskjeller på andre, tilsvarende lister. Det virker å være ganske store enighet om hvem som hører til på listen, mens plasseringen varierer litt.

Den Toyota-saken sies jo at ikke var pga bilmatten som skled under pedalene likevel, selv om de fleste har kommet med diverse løsninger for at matten ikke skal skli rundt på samme måten.

Og helt enig, dersom Tesal beviselig prøver å holde tilbake en faktisk defekt, så er det definitivt ikke bra. Jeg prøver ikke unnskylde Tesla, men heller avvente å konkludere til vi har en noe mere sikker konklusjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, hekomo said:

Aha, men i denne så er jo bilen tilsynelatende fortsatt kjørbar, mens haterne vil jo ha folk til å tro at hele greia løsner og faller fra hverandre.

Ja, forsåvidt, og jeg ser ingen grunn til å trekke inn disse kollisjonsskadene.

Hvis en først skal miste støtten fra en "connecting rod", så er nok den forreste den gunstigste, ettersom fjærbeinet er koblet til den bakerste. Men i en kritisk situasjon vil det nok påvirke kjøreegenskapene betydelig. Heldigvis ser det ut til at de fleste tilfeller skjer ved parkering. Endel sjåfører ( som gjerne aldri har kjørt uten servostyring) har en tendens til å dreie rattet fra en ytterstilling til den andre mens bilen står stille på tørr asfalt. Det er en enorm belastning med en så tung bil og så brede dekk. Men det er jo en god test av hjulopphenget da.

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (På 5.12.2020 den 15.36):

Det er mange eksempler på at det samme har skjedd med europeiske biler,men ingen skriver om det.

Det er det mest usannsynlige jeg har lest noensinne. Er det noe som er sikkert, så er det at pressen slår opp STORT alt som har med Tesla å gjøre. Særlig det som er negativt. Så om ingen har skrevet om det så betyr det bare EN ting, nemlig at det er en ikke-sak.

Edit: Tok for gitt at du mente europeiske Tesla-biler, men innser nå at du muligens mente europeiske bilmerker. Stemmer det?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, uname -l said:

Utallige eksempler på at folk har kjørt helt normalt og understellet har sviktet. Også her hjemme. Dette er ikke vanlig på noen som helst bil. Han som kjørte på Autobahn er referert flere steder. Det er videoer av folk på motorveien hvor folk hører et smell og bilen skjener ut. Jeg tror ikke alle disse hvorav flere profilerte Tesla-fans har funnet opp dette for moro skyld.

Kan du linke til disse videoene? Dette er jo noe som kan være mer relevant for diskusjonene enn alle bildene av kollisjonsskadede Teslaer.

(Men slik du beskriver disse videoene trenger de ikke være relatert til understell. Det kan like gjerne være punktering eller kollisjon med veiskrap. Så helst bør videoen da også dokumentere skadene.)

13 hours ago, uname -l said:

Tesla har prøvd å skjule problemet og feie det under teppet i en årrekke. Gjennom å fikse mot at eieren underskriver en NDA(Det er ulovlig forresten) og TSBs hvor de fikser problemet om det oppstår. Alt for å unngå en massiv tilbakekalling.

NDA i seg selv er på ingen måte ulovlig. NDA kan være ulovlig om de forsøker hindre folk i å ta kontakt med myndighetene, men det er det ingenting som tyder på at NDAene forsøker gjøre. Det er blant annet mediene man ønsker å unngå at folk kontakter, og man ønsker å sikre seg mot søksmål.

Det ville jo være svært irriterende for Tesla å f.eks være snille mot folk og reparere sannsynlige slitasjeskader på understell på biler som er ute av garanti, og så går disse folkene til media for å snakke stygt om Tesla. Eller f.eks saksøker Tesla - ettersom det å hjelpe noen ofte tolkes som et tegn på skyldfølelse. "No good deed goes unpunished", så da får man beskytte seg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, uname -l said:

Kinesiske myndigheter har allerede undersøkt og konkludert. De samme bilene er solgt i Europa og USA. Sammenfattet med alle de andre opplysningene så er det sannsynlig at man har et livsfarlig problem på disse bilene og at Tesla nekter å gjøre noe som hvilken som helst annen ansvarlig bilprodusent vill gjort for lengst, nemlig å frivillig tilbakekalle disse bilene.

Ingen bilprodusent tilbakekaller biler de ikke mener det er noen feil på frivillig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, oophus said:

Ikke noe løgn ved å samle info fra andre. Er synd i fyren som har blitt trakkasert i årevis av folk som deg mens han hele tiden har hatt rett i at Tesla har forsøkt holdt dette skjult. Endelig letter det og bak tåka avsløres det et fokus på dette på tvers av kloden. 

Til den grad det har vært og kan bli tilbakekallinger, så bør Keef Wivaneff ikke få noen sympati.

Han har blant annet lagt inn masse falske rapporter hos NHTSA, noe som har vanskeliggjort arbeidet deres. Om det skulle bli en tilbakekalling i USA, så er det mulig dette kunne ha skjedd tidligere om det ikke var for hans handlinger. Jo mer støy det er i dataene, jo vanskeligere er det å se om det er noen trend, og jo mer tid tar det å fastslå at det er en trend.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Til den grad det har vært og kan bli tilbakekallinger, så bør Keef Wivaneff ikke få noen sympati.

Han har blant annet lagt inn masse falske rapporter hos NHTSA, noe som har vanskeliggjort arbeidet deres. Om det skulle bli en tilbakekalling i USA, så er det mulig dette kunne ha skjedd tidligere om det ikke var for hans handlinger. Jo mer støy det er i dataene, jo vanskeligere er det å se om det er noen trend, og jo mer tid tar det å fastslå at det er en trend.

Det har han ikke. Da hadde han blitt straffet for det, og havnet bak buret - vi hadde altså hatt hårete bevis, over det Tesla og NHTSA som tidligere er blitt tatt i løgn for å beskytte Tesla sier. Han har gjort en flott jobb i å vise problemet, og han var klar over det for hele 4 år siden. Nå starter ting å skje, og stakkars fyren som er blitt trakassert av menigheten i årevis fortjener en unnskyldning. 

Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Det har han ikke. Da hadde han blitt straffet for det, og havnet bak buret - vi hadde altså hatt hårete bevis, over det Tesla og NHTSA som tidligere er blitt tatt i løgn for å beskytte Tesla sier. Han har gjort en flott jobb i å vise problemet, og han var klar over det for hele 4 år siden. Nå starter ting å skje, og stakkars fyren som er blitt trakassert av menigheten i årevis fortjener en unnskyldning. 

Han er i Australia. Fullt mulig han blir arrestert om han reiser til USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus said:

Hvor er beviset for dette? Da er han etterlyst, og det burde du fint kunne finne bevis for. 

Så vidt jeg vet er det ingen etterlysning per i dag. Dette er nok ikke en høyt prioritert sak. (Da ville de sikkert involvert Interpol, o.l.)

Så det kan hende en ferietur til USA går greit. Men om jeg var han så ville jeg holdt meg langt unna USA inntil sakene er foreldet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Så vidt jeg vet er det ingen etterlysning per i dag. Dette er nok ikke en høyt prioritert sak.

Så det kan hende en ferietur til USA går greit. Men om jeg var han så ville jeg holdt meg langt unna USA inntil sakene er foreldet.

Tesla har prioritert og gjort verre ting for mindre saker tidligere. Hva med å sende barnevernet til journalister som bare har skrevet litt negativt om dem? 

Nå som du først kaster deg på den latterlige siden og anklager han for å være kriminell, så regner jeg du har håndfaste bevis. Har du ikke dem, så kan du bakke sakte ut døra igjen, og lukke døra etter deg. 

Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Tesla har prioritert og gjort verre ting for mindre saker tidligere. Hva med å sende barnevernet til journalister som bare har skrevet litt negativt om dem? 

Tesla har ingen kontroll over justisdepartementet i USA. (Og om du skal anklage Tesla for all mulig BS så hjelper det med en kilde - men dette ville være langt utenfor topic.)

Just now, oophus said:

Nå som du først kaster deg på den latterlige siden og anklager han for å være kriminell, så regner jeg du har håndfaste bevis. Har du ikke dem, så kan du bakke sakte ut døra igjen, og lukke døra etter deg. 

Jeg sier ikke han er dømt. Men det er svært godt kjent (og tilgjengelig i offentlige registre) at han har lagt inn falske rapporter hos NHTSA, og dette er ulovlig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Tesla har ingen kontroll over justisdepartementet i USA. (Og om du skal anklage Tesla for all mulig BS så hjelper det med en kilde - men dette ville være langt utenfor topic.)

Først skal du finne kilde på at han du snakker ned i søla fortjener å være der. Han har kjempet en kamp i fire år, som nå starter å utfolde seg. Han har hatt 100% rett hele veien. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Jeg sier ikke han er dømt. Men det er svært godt kjent (og tilgjengelig i offentlige registre) at han har lagt inn falske rapporter hos NHTSA, og dette er ulovlig.

Du sier at han er etterlyst! Det må du da fint kunne finne bevis for? Er han ikke dømt, så er han ikke anklaget, og det ville vært ekstremt merkelig om Tesla mener at de har bevisene. Tesla har som sagt gjort betydelig mer, for betydelig mindre opplegg tidligere. SWATTING og det å kaste barneværet på folk viser hvor lavt lista ligger her. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg sier ikke han er dømt. Men det er svært godt kjent (og tilgjengelig i offentlige registre) at han har lagt inn falske rapporter hos NHTSA, og dette er ulovlig.

Jeg har lest en av rapportene fra denne KW (NHTSA ID Number: 10852100), og der beskriver han en kollisjonsskade, og har noen bekymringer rundt feil som har oppstått på hjulopphenget i den sammenheng: Så ikke stort verre enn det som er skrevet i enkelte kommentarer her. Han skriver også at det ikke gjelder hans egen bil. En slik melding kan nok være forstyrrende, men neppe ulovlig (Edit: Så lenge VIN nr. og bilder hører sammen). 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Først skal du finne kilde på at han du snakker ned i søla fortjener å være der. Han har kjempet en kamp i fire år, som nå starter å utfolde seg. Han har hatt 100% rett hele veien. 

Han har ikke hatt 5% rett. Kanskje ikke 1% en gang.

Hobbien hans er å skylde på understellet på biler som har vært i ulykker. Da kan man ikke ha mye rett. (Men noen ganger kan det jo hende at understellet er årsaken.)

Her er en noe forklarende side om saken: https://electrek.co/2016/06/13/tesla-fale-complaints-suspension-nhtsa-keef-wivaneff/

1 minute ago, oophus said:

Du sier at han er etterlyst! Det må du da fint kunne finne bevis for? 

Nei - les igjen det jeg har skrevet. Jeg har sagt og sier at så vidt jeg vet er han ikke er etterlyst. Men det kan jo fort endre seg så lenge sakene ikke er foreldet. Å reise til USA kan trigge myndighetene til å ta tak i saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, J-Å said:

Jeg har lest en av rapportene fra denne KW (NHTSA ID Number: 10852100), og der beskriver han en kollisjonsskade, og har noen bekymringer rundt feil som har oppstått på hjulopphenget i den sammenheng: Så ikke stort verre enn det som er skrevet i enkelte kommentarer her. Han skriver også at det ikke gjelder hans egen bil. En slik melding kan nok være forstyrrende, men neppe ulovlig. 

Vi vet at noen av rapportene er slik. Vi vet ikke hvor mange rapporter han har lagt inn som ser ut som reelle rapporter.

Men det er trolig fortsatt staffbart, selv om han gjør det tydelig at han ikke eier bilen. Skjemaet ber spesifikt om *ditt* VIN-nummer. Og har man ikke VIN-nummer, så skal man ringe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Han har ikke hatt 5% rett. Kanskje ikke 1% en gang.

Hobbien hans er å skylde på understellet på biler som har vært i ulykker. Da kan man ikke ha mye rett. (Men noen ganger kan det jo hende at understellet er årsaken.)

Han har samlet bilder og uttalelser om uhell som kan forklares med problemet som nå kikkes på. Han har hatt 100% rett, ettersom formålet hele tiden har vært å belyse problemet som Tesla nå ettersøkes for. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Nei - les igjen det jeg har skrevet. Jeg har sagt og sier at så vidt jeg vet er han ikke er etterlyst.

Hvorfor er han ikke etterlyst? Bevisene mot han er jo veldig enkle å fa tak i sier du jo? 

Det å lage 100% falske rapporter med fabrikerte bevis ville vært straffbart. Han er verken etterlyst, eller saksøkt, og dette fra Tesla som har gjort mye mer for mye mindre. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Han har samlet bilder og uttalelser om uhell som kan forklares med problemet som nå kikkes på. Han har hatt 100% rett, ettersom formålet hele tiden har vært å belyse problemet som Tesla nå ettersøkes for. 

Nei, han samler ikke på bilder som kan forklares med understellsproblemer. Han samler på bilder av ulykker, uavhengig av om de kan forklares med understellsproblemer eller ikke.

Det er litt som om jeg skylder på kjæresten/ektefellen i alle drapssaker jeg kommer over. Til en eller annen grad har jeg kanskje rett. Men jeg er ikke i nærheten av 100% rett.

1 hour ago, oophus said:

Hvorfor er han ikke etterlyst? Bevisene mot han er jo veldig enkle å fa tak i sier du jo? 

Det å lage 100% falske rapporter med fabrikerte bevis ville vært straffbart. Han er verken etterlyst, eller saksøkt, og dette fra Tesla som har gjort mye mer for mye mindre. 

Som sagt, han er i Australia. Det er heller ikke som dette er de verste forbrytelsene man kan gjøre. Om det var en høyere prioritert sak så hadde de sikkert gjort mer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Nei, han samler ikke på bilder som kan forklares med understellsproblemer. Han samler på bilder av ulykker, uavhengig av om de kan forklares med understellsproblemer eller ikke.

Alt det han samler på har en fellesnevner. Understellet er knekt. Som sagt så har han hatt rett 100% hele veien i at Tesla har hatt et problem med sitt understell, det formes nå i disse dager med fokus fra flere kontinenter. 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Som sagt, han er i Australia. Det er heller ikke som dette er de verste forbrytelsene man kan gjøre. Om det var en høyere prioritert sak så hadde de sikkert gjort mer.

Hvorfor er det et problem at han er i Australia? Tesla/EM har aldri satt ei barriere i å ta saker mot folk utenfor NA tidligere? Om bevisene er såpass klare, så har Tesla gjort mye mer for mye mindre tidligere - som sagt. 

Først er det falske rapporter, så er det dårlige sjåfører. Hva blir det neste? NHTSA har jo tydeligvis rapporter som de selv mener er genuine? Nå som Biden kommer inn, så var det i siste liten for å redde litt ansikt før folk blir kastet på hodet og ræva ut derifra. Dette er rapporter NHTSA har hatt i årevis, og det er kun når resten av kloden reagerer at de først blir tvunget til å reagere i samarbeid med at hoder kan rulle nå når Biden skal inn. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...