Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (3 minutter siden):

Ofret? Nå er du vel i overkant dramatisk ;) 1 til 2 måneder i sommerhalvdelen av året kan være avgjørende for mange som har sittet inne i 1 år med dårlig helse.

Er det noe mer avgjørende for en 40 åring enn for en 18 åring som har ofret akkurat det samme? Forskjellen er at 40 åringer oftere er etablerte med partner og barn mens unge voksne ofte ikke har så mange kjære rundt seg. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Evil-Duck said:

Er det noe mer avgjørende for en 40 åring enn for en 18 åring som har ofret akkurat det samme? Forskjellen er at 40 åringer oftere er etablerte med partner og barn mens unge voksne ofte ikke har så mange kjære rundt seg. 

Dere drar mye rundt i aldersgruppene her nå. Var det ikke snakk om 50+?

Lenke til kommentar
1 hour ago, William_S said:

Helt enig med Arbeiderpartiet her - dessuten viser målinger at det overveldende flertall vil ta vaksinen når det er deres tur. Teskelen for flokkimmunitet har vel FHI anslått å ligge et sted mellom 60-70%. Har vi en vaksineringsgrad som ligger over dette så er vaksinepass og lignende overflødig. Jeg må igjen dra litt paralleller til DDR og sånt hvor man måtte ha papirer på alt mulig for å få lov til ting. Derfor glad AP tydeliggjør sitt standpunkt på dette. 

Nå er det jo snakk om noen få måneder, som trolig er grunnen til at de fronter det politiske synspunktet. Hadde det dreid seg om en lenger periode, så hadde man faktisk ikke hatt råd til dette. Det kan trekkes paralleller den ene eller den andre veien. Begge grupper blir litt snytt, uansett. En ekstremt norsk uttalelse haha. 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Ofret? Nå er du vel i overkant dramatisk ;) 1 til 2 måneder i sommerhalvdelen av året kan være avgjørende for mange som har sittet inne i 1 år med dårlig helse.

Enda verre for ungdom som har hatt hjemmeskole nesten sammenhengende i ett år. Oss på 30+ overlever ett par måneder til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Enda verre for ungdom som har hatt hjemmeskole nesten sammenhengende i ett år. Oss på 30+ overlever ett par måneder til. 

Absolutt 'ungdommen' her i huset som tar det værst. Store ønsker om å komme seg tilbake til skolen. Heldigvis har han stort sett hatt skole ila året, men den siste tiden har det vært helt stengt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Absolutt 'ungdommen' her i huset som tar det værst. Store ønsker om å komme seg tilbake til skolen. Heldigvis har han stort sett hatt skole ila året, men den siste tiden har det vært helt stengt.

De stakkars ungdommene i Groruddalen har vel omtrent hatt hjemme skole siden november tror jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Høie: Forlenger nasjonale tiltak:

Helseminister Bent Høie forlenger de inngripende tiltakene som ble innført nasjonalt før påske. Tiltakene skulle i førsteomgang vare til 12. april, men er nå forlenget til 14. april. Det sier Høie til NRK. Bakgrunnen er at smitteutviklingen i påska foreløpig er for usikker.

- Det er fordi vi nå har behov for å få mer kunnskap og data om hvordan smitteutviklingen har vært gjennom påska, sier han til kanalen.

- Ikke minst at flere tester seg før vi ser hva som er det reelle situasjonen, legger Høie til.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Pc Lynet said:

Enda verre for ungdom som har hatt hjemmeskole nesten sammenhengende i ett år. Oss på 30+ overlever ett par måneder til. 

Nå har jeg ikke satt ungdommer opp mot 30+. Jeg forholdt meg til 45-50+. At de yngste skal vaksineres tidlig har jeg aldri vært i mot.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Nei det skal ikke være politikk inn i bildet i en anbefaling fra FHI, regjeringen bestemmer om de vil innføre anbefalingene eller ikke, men det vi snakker om her er altså en mulig anbefaling fra FHI. 

Med ditt alternativ blir det en ny gruppe som får vaksiner sist, i det scenarioet blir det da gjerne nyetablerte småbarnsforeldre i de tidlige 30 årene som får vaksine sist og føler seg urettferdig behandlet. 

Hele poenget her er at FHI sitt ståsted skal ikke være et følelsladet eller politisk påvirket ståsted, det skal være en ren objektiv vurdering, og den vurderingen tilsier nå at storparten av smitte skjer blant de som er i gruppen 18 til tidlig 20 årene, og dersom vi skal slå ned smittetrenden bør disse vaksineres før veletablerte i tidlig 40 årene hvor det er lite smitte innad i gruppen. 

Tror du misforstod meg på første punkt. Klart det blir politikk utav dette. Som jeg skrev, det er ikke FHI som til slutt setter reglene, det er regjeringen/storting. FHI kommer med råd som Regjering og evt. storting så må velge om de skal følge eller ikke. Helsedirektoratet har også en mening her. 

Du svarer så kun på ett av alternativene jeg gav, nemlig å fortsette i begge ender, fra 18 og opp samtidig med 44 og ned. Ja, det blir i såfall en annen gruppe som kommer sist. 

Jeg gav også et alternativ med å avgi en % til unge, f.eks til videregående og universitet, samtidig som man fortsetter nedover i alder. 

Siste og det i hvertfall jeg ønsker mest, er massevaksinering med booking/tildeling av time. First come first serve. Du vil da uansett få vaksinert en god mix i alderen 18-44. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

SOLBERG PRESENTERER GJENÅPNINGSPLAN ONSDAG

Statsminister Erna Solberg kommer til å presentere sin gjenåpningsplan for Norge onsdag 7. april.

Stortinget får høre planen på formiddagen, og .senere på dagen presenteres den for befolkningen, skriver Dagbladet.

Planen skulle opprinnelig presenteres i slutten av mars, men fremleggelsen ble utsatt på grunn av de økende smittetallene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (4 timer siden):

Nå er det jo snakk om noen få måneder, som trolig er grunnen til at de fronter det politiske synspunktet. Hadde det dreid seg om en lenger periode, så hadde man faktisk ikke hatt råd til dette. Det kan trekkes paralleller den ene eller den andre veien. Begge grupper blir litt snytt, uansett. En ekstremt norsk uttalelse haha. 

Vel. Om det ikke ringer noen alarmklokker om man skulle hatt noe slikt regelverk så vet ikke jeg. Kanskje man skulle merka alle uvaksinerte med gule stjerner også?  Er noe som heter at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

574 nye registrerte smittetilfeller i Norge

Søndag ble det registrert 574 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 231 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 805.

Fredag ble det registrert 640 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet lørdag var 692. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Forrige søndag ble det registrert 681 nye smittetilfeller.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 33 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 98.676 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 timer siden):

Enda verre for ungdom som har hatt hjemmeskole nesten sammenhengende i ett år. Oss på 30+ overlever ett par måneder til. 

Har ikkje skulane stort sett vore opne sidan skulestart i haust då?

Dei som har hatt det verst er vel studentane, som har hatt mykje fjernundervisning. Det å vere rundt 19 år og reise heimanfrå til ein ny stad og skaffe seg nye vener kan vere utfordrande også under normale forhold. Isolert sett burde ein då kanskje ha prioritert studentane.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Sinte eller urettferdig behandlet nei, men det er håpløst å planlegge noen når man vingler så mye som man gjør her. Alle disse faktorene var også kjent for et halvt år siden.

Og det samme vil gjelde andre veien.

Mykje har endra seg på eit halvt år. Ein har eit nytt virus som m.a. smittar born i mykje større grad enn tidlegare. Ein har også erfaring med at dei som er vaksinerte i liten grad smittar vidare, noko som ikkje var opplagt i utgangspunktet. Dermed veit ein også at vaksinering ikkje berre kan brukast for å førebyggje alvorleg sjukdom og død, men også til målretta redusering av smittespreiing. Ein har også fått kunnskap/erfaring når det gjeld kor godt vaksinene virkar på ulike aldersgrupper og om utbreiing av eventuelle biverknader (jf. AstraZenica). Snart vil ein også vite meir om kor godt dei ulike vaksinene eignar seg for born, unge eller gravide. I tillegg er det eit anna smittetrykk no enn det var i haust, og ein har meir erfaring med korleis smitten fordeler seg og kva som er rett tiltaksnivå i ulike område av landet og mellom storbyar og perifere strok. Ein har også meir data på kva for grupper i samfunnet (yrke, etnisitet osv.) som er meir eller mindre utsette for smitte enn andre. Alt dette får konsekvensar for prioriteringa. Der ein i utgangspunktet planla å vaksinere frå dei eldste, risikogruppene under 65 og så ned til 18 kan enden på visa bli at ein vaksinerer ned til 45 og så vaksinerer frå 12 år og oppover. I så fall vil ein prioritere ei gruppe som det i utgangspunktet ikkje var aktuelt å vaksinere i det heile teke ut frå den kunnskapen som ein hadde for eit halvt år sidan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

Er det noe mer avgjørende for en 40 åring enn for en 18 åring som har ofret akkurat det samme? Forskjellen er at 40 åringer oftere er etablerte med partner og barn mens unge voksne ofte ikke har så mange kjære rundt seg. 

Er det en tid man ikke får tilbake så er det ungdomstiden der man har "lov" ta masse risiko.

Når man nærmer seg 40år burde risiko enten ha gitt avkastning eller erfaring.

Så må si meg enig at vaksinere de yngre er nok mer riktig, men er vel ikke aktuelt før om flere uker uansett.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, William_S said:

Vel. Om det ikke ringer noen alarmklokker om man skulle hatt noe slikt regelverk så vet ikke jeg. Kanskje man skulle merka alle uvaksinerte med gule stjerner også?  Er noe som heter at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. 

Nå vil trolig vaksinepass/koronapass også inkludere de med gjennomgått sykdom de siste 6 mnd eller negativ test innenfor de siste x dagene. 

Endret av setarcoppiH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...