Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (1 time siden):

Riktignok i forhold til 2020 men likevel bekymringsfullt stor mobilitet.

https://e24.no/naeringsliv/i/1BJe5J/fire-ganger-saa-mange-reiste-med-fly-i-palmehelgen

Holder enda fast med at pre påske blir den værste tiden for covid i Norge. Håper som sagt jeg tar feil, men jeg har ikke mye troen på det:/ Makser snart innleggelser også, og det før ferie slutt. På onsdag er det muligens fullt inntog i skoler osv. Det blir stygt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Ein smitta knytta til skisenter

Ein person tilsett ved Dalalåven ved skisenteret i Sogndalsdalen er smitta. – Smitten har kome på ein plass med mykje folk. Har du symptom, må du ta ein test, seier smittevernlege Leiv Erik Husabø.

 

Sitat

Stenger ikkje skitrekket

Serveringsstaden Dalalåven i Sogndalsdalen er stengt på grunn av smitten. Men skiheisane er framleis ope resten av påska. – Det er trygt å vere ute, men meir utfordrande å vere inne, opplyser skisenter-sjef Per Odd Grevsnes.

En ansatt knyttet til serveringsstedet til skisenteret i Sogndal er smittet av korona. Kanskje noe av det verste som kan skje, en ansatt som oppholder seg og serverer i samme rom over tid, hvor det på denne tiden nok er svært mange påskegjester.

https://www.nrk.no/vestland/koronavirus-i-vestland-1.14940354

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (40 minutter siden):

 

En ansatt knyttet til serveringsstedet til skisenteret i Sogndal er smittet av korona. Kanskje noe av det verste som kan skje, en ansatt som oppholder seg og serverer i samme rom over tid, hvor det på denne tiden nok er svært mange påskegjester.

https://www.nrk.no/vestland/koronavirus-i-vestland-1.14940354

Ikke tilfeldig at en ansatt på ett sted som serverer mat og drikke innendørs blir smittet. Hen har sikkert blitt smittet av en gjest. 

Å spise innendørs på offentlig sted eller hjemme i stort selskap er noe av de mest risikoutsatte man kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ute på en liten biltur i Oslo i dag. Passerte en drive-in teststasjon, hvor det for en måned siden var bilkø utenfor, bokstavelig talt så langt øyet kunne se. Nå, én enkelt bil som svingte inn. Passerte på nytt noen timer senere, etter butikkenes stengetid, og da var det ikke en eneste bil med folk som ville testes. Men teststasjonen var åpen.

Til sammenligning så var Rema 1000 stappfull da jeg stoppet der etter at jeg passert stasjonen første gang, og jeg fikk hverken handlekurv eller håndsprit. Alle kurver var i sirkulasjon. Så det er nok av folk som ikke er på ferie, men altså ingen som tester seg. Så da blir det jo lave smittetall.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 timer siden):

Vil du diskutere sykdommer i Afrika, kan du lage engen tråd. 

Bare se på antall døde i Norge vs Sverige: 673 vs 13552 det er 20 ganger flere døde i Sverige enn Norge. Selv om du deler antall døde på 2 fordi Sverige har ca dobbelt så mange innbyggere får du 10 gangeren.

Hadde covid-19 vært isolert til Afrikas kontinent hadde det ikke vært tråder her inne over 10sider.

At 400k++ barn dør vært år fordi drikkevannet er møkkete bryr man seg ikke om, vi har jo en sykdom som i starten traff nesten kun boomers ikke rart verden satt på alle bremser da.

 

 

Pc Lynet skrev (7 timer siden):

Sikkert mer 4 mill med mørketall. 

 

 

Snikpellik skrev (7 timer siden):

Vil tro rundt 4 millioner er et godt anslag ja, dessverre.

 

Er vel heller motsatt.

Men når man velger regne med eldre mennesker med sterk demens og dødelig kreft som døde av covid KUN grunnet positiv test så blir tallene høye.

De samme dør av helt normale bivirkninger av vaksiner og derfor stoppet de vaksinere en stor andel personer på sykehjem.

Antallet gikk langt over 23 døde også.

Sitat

 

Fakta

Dødsfall blant eldre etter vaksinasjon

Det er meldt om 23 dødsfall i forbindelse med vaksinasjon. Foreløpig er 13 av disse vurdert. Vanlige bivirkninger kan ha medvirket til alvorlige forløp hos skrøpelige eldre.

 

Sitat

- Meldingene kan tyde på at vanlige bivirkninger fra mRNA vaksiner, slik som feber og kvalme, kan ha ført til dødsfall hos enkelte skrøpelige pasienter, sier Sigurd Hortemo, overlege i Legemiddelverket.

Når det er bivirkninger fra vaksine er det jo ikke den de dør av, men er fordi de er skrøpelig.

Hvis de små hoster eller ikke har symptomer etter covid diagnosen så er det jo selvsagt covid som drepte dem.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (1 time siden):

Ute på en liten biltur i Oslo i dag. Passerte en drive-in teststasjon, hvor det for en måned siden var bilkø utenfor, bokstavelig talt så langt øyet kunne se. Nå, én enkelt bil som svingte inn. Passerte på nytt noen timer senere, etter butikkenes stengetid, og da var det ikke en eneste bil med folk som ville testes. Men teststasjonen var åpen.

Til sammenligning så var Rema 1000 stappfull da jeg stoppet der etter at jeg passert stasjonen første gang, og jeg fikk hverken handlekurv eller håndsprit. Alle kurver var i sirkulasjon. Så det er nok av folk som ikke er på ferie, men altså ingen som tester seg. Så da blir det jo lave smittetall.

Samtidig så satte vel Oslo også testrekord i  de to ukene før påske. En handletur på rema er så å si risikofritt. I den første bølgen sa de vel at det knapt var ansatte som var syke så dette indikerer jo at dagligvarebutikker ikke er en stor arena for smitte. Kan selvsagt ha endra seg noe med den berømte mutanten, men på min lokale COOP hvor jeg ofte er så ser jeg de samme sjelene som jobber dag og ut dag inn. De hadde neppe vært på jobb om de  havna i karantene eller var syke. Husk at de til forskjell fra oss oppholder seg i matbutikken hele arbeidsdager. Jeg unnagjorde handelen for påska før Viggo Valle satte i gang  med Påskelabyrinten kl 10 så da var det ikke mange der. :) 

Viggo Valle hadde en smittefri reise iallefall. Og det jeg synes var humor var at han hadde rigga et hjemmestudio i garasjen i tilfelle han skulle havne i karantene i påska.... Nå skjedde ikke det da så han var i studio på Tyholt i Trondheim ,men han overlater ingenting til tilfeldighetene hva gjelder denne påskefavoritten på radio og tv. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Sitat

Ny virusvariant funnet i Danmark:

I Danmark er det oppdaget to tilfeller av en ny coronavirusvariant som er mindre følsom for antistoffer.

Det opplyser helseminister Magnus Heunicke.

Varianten er i utgangspunktet lik den britiske varianten B117, men den har også mutasjonen E484K, som opptrer i den sørafrikanske virusvarianten og den brasilianske varianten.

Mutasjonen gjør at disse muterte virusene er mindre følsomme for antistoffer.

 

Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490
DaniNichi skrev (5 timer siden):

 

Er vel heller motsatt.

Er ikke motsatt, det er bare å se på overdødeligheten og forskningen på det. 4 mill døde er nok noe nøkternt hvis man tar hele verden.

Anonymous poster hash: 552c6...490

Lenke til kommentar
Sitat

Tredje smittebølge i Pakistan: Forbyr bryllupsfeiringer i utsatte områder

Pakistan meldte fredag om 5234 nye smittetilfeller. Fra 5. april forbys alle arrangementer i områder der andelen positive coronatester er på åtte prosent eller mer.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JJ82W7/tredje-smitteboelge-i-pakistan-forbyr-bryllupsfeiringer-i-utsatte-omraader

Ikke rart man stadig får inn ny importsmitte fra innvandrere på besøk i hjemlandet som har karantene i knøttsmå leiligheter med stor familien i Groruddalen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

692 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Lørdag ble det registrert 692 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 80 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 772.

Fredag ble det registrert 640 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet torsdag var 691. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Forrige lørdag ble det registrert 462 nye smittetilfeller.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 29 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 98.102 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

 

Lenke til kommentar
15 hours ago, Salvesen. said:

Holder enda fast med at pre påske blir den værste tiden for covid i Norge. Håper som sagt jeg tar feil, men jeg har ikke mye troen på det:/ Makser snart innleggelser også, og det før ferie slutt. På onsdag er det muligens fullt inntog i skoler osv. Det blir stygt. 

 

Før påske virket det som at smittekurven flatet ut, men innleggelsetallet har fortsatt å stige på trossav dette. Litt merkelig. Jeg har ingen god forklaring på dette fenomenet. Man innlegges typisk 6-10 dager etter innsyking. Spent på hvordan innleggelsestallet ser ut om en uke. Tror ikke på noe fall i antall innleggelser, men spent på om det vil oppstå en reell økning. Kanskje en økning i landet totalt, men stagnerte tall i helse sørøst?

 

At det vil oppstå lokale utbrudd virker som en rimelig antagelse. Hva Ring 3 tar med hjem fra hytta er kanskje også opplagt, dessverre.

Endret av setarcoppiH
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
setarcoppiH skrev (1 time siden):

Før påske virket det som at smittekurven flatet ut, men innleggelsetallet har fortsatt å stige på trossav dette. Litt merkelig. Jeg har ingen god forklaring på dette fenomenet. Man innlegges typisk 6-10 dager etter innsyking. Spent på hvordan innleggelsestallet ser ut om en uke. Tror ikke på noe fall i antall innleggelser, men spent på om det vil oppstå en reell økning. Kanskje en økning i landet totalt, men stagnerte tall i helse sørøst?

 

At det vil oppstå lokale utbrudd virker som en rimelig antagelse. Hva Ring 3 tar med hjem fra hytta er kanskje også opplagt, dessverre.

Du må huske at innleggelser har en forsinkelse på 2 uker ca. De fleste blir lagt inn på sykehus en til to uker etter at de er smittet. 

Dag 1 du blir smittet, dag 5-7 du føler deg syk og bestiller test, dag 8-9 får positiv test. Dag 14 du blir så syk at du blir lagt inn på sykehus. 

Lenke til kommentar
Sitat

Gikk amok på karantenehotell - dømt:

En mann i 30-årene ble nylig dømt til 90 dagers fengsel, etter at å ha angrepet en ansatt på karantenehotellet Quality Hotel Augustin i Trondheim i januar i år.

Det var Adressa som først omtalte dommen.

Da den ansatte mannen hadde gitt beskjed om at det ikke var lov med gjester på karantenehotellet, angrep tiltalte og gjesten den hotellansatte mannen.

Etter å ha lagt ham i bakken skal de to ha sparket og slått ham mot både hodet og kroppen. Fornærmede skal også ha blitt slått gjentatte ganger med en barkrakk mot kroppen, før han kom seg unna og løp ut i hotellets bakgård.

I dommen står det at retten mente at kroppskrenkelsen var grov, uprovosert og ligger opp mot kroppsskade. Tiltalte har erkjent straffskyld for retten, men har ikke møtt opp til avhør hos politiet eller tatt telefonen i forbindelse med telefonavhør.

 

Lenke til kommentar

Unødvendige utenlandsreiser må forbys, krever Raymond Johansen
https://www.ao.no/unodvendige-utenlandsreiser-ma-forbys-krever-raymond-johansen/s/5-128-76120

Sitat

Smittetallene i Oslo og Norge har gått noe ned. Oslos byrådsleder Raymond Johansen mener skjerpede reiserestriksjoner må på plass for å hindre at de igjen øker.

– Dersom vi klarer å få ned smittenivået i Oslo og Norge nok en gang, så kan vi ikke tillate oss å bli satt tilbake igjen av nye importerte virusvarianter, sier Johansen til Dagbladet.

– Først og fremst trenger vi at det stilles et nødvendighetskrav for reiser, og at alle unødvendige utenlandsreiser forbys, understreker han.

Sitat

Justis- og beredskapsminister Monica Mæland mener imidlertid at Norge allerede har svært strenge regler på plass.

– Vi har, og har hele tiden hatt, blant Europas desidert strengeste innreiserestriksjoner. Vi har løpende strammet inn på reglene, enten det har vært hvem som får komme inn i landet, flere og flere testkrav og strengere karantenekrav, sier Mæland til NTB lørdag kveld.

– Jeg har inntrykk av at folk i det store og hele overholder tiltak og anbefalinger. Det er også mitt inntrykk at det er færre utenlandsreiser enn forventet. Vi har innført strenge test- og karantenekrav for alle som kommer tilbake fra utlandet, men vi må gjøre opp status etter påsken, føyer hun til.


Raymond Johansen: Krever forbud
Byrådsleder Raymond Johansen frykter aller mest at nye virusvarianter skal komme til Oslo og Norge som følge av importsmitte. Nok en gang krever han at kontrollen styrkes.
https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-forbud/73601729

Monica Mæland: Slår tilbake
Justis- og beredskapsminister Monica Mæland slår tilbake etter at byrådsleder Raymond Johansen i Oslo nok en gang stilte krav om styrkede tiltak mot importsmitte.
https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-tilbake/73604689

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

FHI-overlege Preben Aavitsland mener ikke at utviklingen nødvendigvis går i feil retning, selv om over 300 koronapasienter var innlagt på norske sykehus lørdag. Tallet er ikke langt unna toppen på antall innlagte under pandemien, 325 personer 1. april i fjor. Samtidig er de nasjonale smittetallene i ferd med å flate ut. Siste døgn ble 692 personer bekreftet smittet av korona, som er 80 færre enn snittet den siste uka. Aavitsland sier til NTB at dette vil gi et forsinket utslag på antall innlagte. – Tallet for nye innleggelser synker et par uker etter at antallet nye smittede synker. Det passer derfor at vi nå ser synkende innleggelsestall, sier han til NTB. Helsedirektør Bjørn Guldvog tror også man kan se lavere tall på koronainnlagte i tiden som kommer. – De som blir innlagt i sykehus har gjerne blitt smittet en til tre uker tidligere. Vi kan derfor håpe at innleggelsestallene faller noe de neste to ukene hvis smittetallene fortsetter å gå nedover, sa Guldvog.

 

Lenke til kommentar
Sitat

74 nye smittetilfeller i Østfold

Det siste døgnet er det påvist 74 nye smittetilfeller i Østfold. Fem kommuner har nye smittetilfeller. Sarpsborg har flest med 36 tilfeller, Indre Østfold kommune har 21 nye smittede og Fredrikstad har 13. Moss har tre nye tilfeller og Halden melder om ett nytt tilfelle.

 

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (19 minutter siden):

 

Virker som Sarpsborg er det store problemet i Østfold. Kan det ha noe med den høye innvandrerandelen i byen? Jeg kan godt forstå Raymond Johansens krav på å forby utenlandsreiser  da vi vet at importen av denne britiske varianten har i stor grad skjedd fra Pakistan osv og faktisk ikke UK. Skjenkestopp og lignende har antagelig hatt lite å si for smitten - det er ikke denne gjengen her som sitter på puben eller går på treningssentere.  Men samtidig så er det å forby utenlandsreiser grufs fra DDR. Har jo tidligere harselrt med seksjons for utenlandsreiser i Politiet er noe som kunne blitt oppretta. 

Senest i går så jeg en stor forsamling med ungdommer ved en skole her jeg bor på Oslos østkant. Det var ikke akkurat mange fra majoritetsbefolkninga som hang der. 2 meter avstand var det ihvertfall ikke mellom dem. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

Du må huske at innleggelser har en forsinkelse på 2 uker ca. De fleste blir lagt inn på sykehus en til to uker etter at de er smittet. 

Dag 1 du blir smittet, dag 5-7 du føler deg syk og bestiller test, dag 8-9 får positiv test. Dag 14 du blir så syk at du blir lagt inn på sykehus. 

Det var jo det jeg skrev. Jeg tror ikke smitten har platået, heller. Vi tester nok flere asymptomstiske enn tidligere, som burde gitt flere smittede per innlagt, men dette er også endret med B1.1.7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...