Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Snikpellik said:

Da misforstod jeg, leste som at du argumenterte for at tallene er mye høyere :) 

Neida, kun for å påpeke at vi ser ikke det evt. hele og fulle tallet. Mange tror jo at leger alltid tester deg for alt mulig rart bare fordi de tar en blodprøve eller CPR men det er ikke riktig :)

Lenke til kommentar
Sitat

FHI: Kan bli aktuelt å vaksinere yngre før eldre

Vaksiner som Pfizer og Moderna funker mot smittespredning. Det gjør at det kan bli aktuelt å endre på aldersrekkefølge, sier sjefen for vaksineprogrammet.

Denne uken ble det kjent at RNA-vaksinene Pfizer og Moderna er 90 prosent effektive mot coronasmitte. Dermed kan ikke vaksinerte smitte videre.

For å få epidemien under kontroll så raskt som mulig, kan det da bli aktuelt å vaksinere aldersgruppene som sprer mest smitte, sier smitteverndirektør Geir Bukholm til VG:

–Ja, vi vil vurdere det på nytt når vi har vaksinert de i risikogruppene som har størst risiko for veldig alvorlig sykdom. Vi kan for eksempel vurdere å vaksinere de unge som er mest aktive i samfunnet før de eldre. Vi kommer til å gjøre den vurderingen når vi nærmer oss at de over 45 år er vaksinert.

 

Akkurat nå er det barn og ungdom som er de største smittesprederne. Men smitteverndirektøren understreker at vurderingen også vil være basert på de opplysningene FHI på det tidspunktet har, om hvem som blir mest smittet.

– Vi har jo sett at det har vekslet fra tid til annen, legger han til.

–Men det kan bli aktuelt å velge en 18-åring før en 30-åring, for eksempel?

– Ja, det kan være aktuelt å vurdere om yngre bør vaksineres før eldre, slik at rekkefølgen blir endret. Men dette er først aktuelt etter at de over 45 er vaksinert.

Kan få raskere flokkimmunitet

Hvis vaksinene er så effektive til å forhindre coronasmitte som det virker som, vil vaksinasjon bidra til å stoppe epidemien i landet. Smitteverndirektøren sier det er gode nyheter dersom den er så effektiv som den amerikanske studien viser.

 

–Hvis vaksinene faktisk har en så stor smittespredningshemmende effekt, vil vi få en type flokkimmunitet som gjør at vi får raskere kontroll med epidemien enn det vi hadde regnet med tanke på antallet som er vaksinert, sier Bukholm.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zg2zeO/fhi-kan-bli-aktuelt-aa-vaksinere-yngre-foer-eldre

Russen får vaksine før de på 50 år

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Neida, kun for å påpeke at vi ser ikke det evt. hele og fulle tallet. Mange tror jo at leger alltid tester deg for alt mulig rart bare fordi de tar en blodprøve eller CPR men det er ikke riktig :)

Ja, at det er mer enn 13 gjennom sesongen sier seg jo selv, det er mørketall også her. Kan ikke komme på at jeg har fått påvist influensa i livet noensinne, selv om jeg har hatt det noen ganger. Men spredningen er så lav at det omtrent ikke eksisterer i Norge nå sammenlignet med vanlige sesonger. Som er nesten helt vilt å tenke på! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Dette er feil. Det er snakk om etter de som er over 45 år. 

Forøvrig helt bak mål. Selv vil jeg da bli en av de aller siste som blir vaksinert i landet. 

De bør fortsette nedover fra 44 år. De som er flinke og sitter på hjemmekontor og knapt går ut av huset blir belønnet med å få vaksiner sist, mens de som gir blaffen blir prioritert. 

Når en har kommet så langt som til 45 år så bør en kunne kjøpe seg vaksine for de som vil kommer tidligere i køen

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Jeg har heller ikke argumentert for det motsatte og begir meg ikke inn på slike gjetninger.

Sitat

Virologisk overvåking For uke 9 og 10/2021 var det ingen registrerte influensa påvisninger, blant henholdsvis 3788 og 399 3 testede nasjonalt.En influensa A-positiv prøve fra Rogaland i uke 8 er subtypet som A(H1)pdm09 ved FHI. Før dette har det bare vært en håndfull påvisninger denne sesongen som har latt seg bekrefte med oppfølgende testing. Tre av de første hadde indikasjon på smittested i utlandet. Det er svært uvanlig med så lite influensa funn i denne perioden

Sitat

Laboratorie påvist influensa hos sykehusinnlagteForuke10ble det mottatt rapporter fra alle av de ni mikrobiologiske sykehuslaboratoriene som deltar i overvåkingen*. Disse teste ttotalt 1505 prøver, hvorav 1109 fra innlagte. Det ble ikke påvist influensavirus i noen av prøvene fra disse.Så langt denne sesongen er det totalt påvist tre influensavirus blant innlagte i dette overvåkingssystemet, noe som er uvanlig lavt på denne tiden av året.Ingen av påvisningene er gjort de siste ukene.

https://www.fhi.no/contentassets/4c22fbc3cef349c99975df8d45c074f9/vedlegg/2021-10-influensaovervaking-2020-2021-uke-10.pdf

Sitat

Uke 11:

Antall analyserte prøver: 4123

Antall positive prøver: 0 

Andel positive prøver: 0 %

https://www.fhi.no/publ/2020/influensasesongen-i-norge-2020-2021-ukerapporter/

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Jeg begir meg ikke inn på slike gjetninger for jeg vet av egen erfaring at mange som er litt småsjuke ikke vil ødelegge påsken og lener seg på kjerringråd og den slags for å holde det gående. Men nok om det, jeg argumenterer ikke for, som påpekt, at vi har masse influensa nå.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Geez, ennå mer vaksinesniking. For en utrolig rotete plan når de ikke har klart å lage en god vaksineringsplan når man kjenner til de fleste av våre tradisjoner og vaner.

 

Andre1980 skrev (3 minutter siden):

Dette er feil. Det er snakk om etter de som er over 45 år. 

Forøvrig helt bak må. Selv vil jeg da bli en av de aller siste som blir vaksinert i landet. 

De bør fortsette nedover fra 44 år.

 

Theo343 skrev (2 minutter siden):

Vi ender opp med at de som har størst risiko for å bli arbeidsuføre med 20-25 produktive år igjen i arbeidslivet får vaksine til slutt. Fantastisk planlegging av "helsetopper" som allerede er vaksinert.

Snakk om vingleper idioti.

Fører det til at vi unngår en oppblomstring i mai og juni er det verdt det spør du meg. Det kan fort gå veldig galt med våryre ungdom og unge voksne når temperaturen stiger og eksamen er unnagjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg begir meg ikke inn på slike gjetninger for jeg vet av egen erfaring at mange som er litt småsjuke ikke vil ødelegge påsken. Men nok om det, jeg argumenterer ikke for, som påpekt, at vi har masse influensa nå.

Og de har ikke influensa garantert 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (3 minutter siden):

Dette er feil. Det er snakk om etter de som er over 45 år. 

Forøvrig helt bak må. Selv vil jeg da bli en av de aller siste som blir vaksinert i landet. 

De bør fortsette nedover fra 44 år.

Hvis det fører til raskere flokkimmunitet som igjen fører til færre smittede og færre alvorlig syke i alle aldersgrupper, som jo er målet med vaksineringen, så er jeg helt for dette hvis FHI har faglig grunnlag.

Men det er fortsatt en liten stund til dette eventuelt blir aktualisert, så jeg regner da med at FHI i samråd med internasjonale eksperter har mer kunnskap å bygge en sånn avgjørelse på.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pc Lynet said:

Fører det til at vi unngår en oppblomstring i mai og juni er det verdt det spør du meg. Det kan fort gå veldig galt med våryre ungdom og unge voksne når temperaturen stiger og eksamen er unnagjort.

Selv om vi ikke får en oppblomstring så kan det føre til at de som er mest utsatt for et alvorlig sykdomsforløp må tilbake på jobb/kontor før de har fått vaksine mens vi fortsatt har smitte i samfunnet. Noe jeg ikke er tilhenger av.

Poenget er at når man begynner å lette på tiltak fordi 20 åringene er vaksinert så vil 50 åringene også tvinges til å "gå tilbake til normalen" før de er vaksinert.

Hvis man i dette også får inn "valgritt hjemmekontor frem til andre vaksinedose er satt" for samme aldersgruppe som får forskjøvet vaksinering så er det mer ok, men ikke greit.
 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Selv om vi ikke får en oppblomstring så kan det føre til at de som er mest utsatt for et alvorlig sykdomsforløp må tilbake på jobb/kontor før de har fått vaksine mens vi fortsatt har smitte i samfunnet. Noe jeg ikke er tilhenger av.

Hvis man i dette også får inn "valgritt hjemmekontor frem til andre vaksinedose er satt" for samme aldersgruppe så er det mer ok, men ikke greit.
 

Det skjer ikke så du kan slappe helt av. Ungdommen klarer ikke å sitte hjemme lengre. Når mai kommer blir det full fest uavhengig av pandemi.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Hvis det fører til raskere flokkimmunitet som igjen fører til færre smittede og færre alvorlig syke i alle aldersgrupper, som jo er målet med vaksineringen, så er jeg helt for dette hvis FHI har faglig grunnlag.

Men det er fortsatt en liten stund til dette eventuelt blir aktualisert, så jeg regner da med at FHI i samråd med internasjonale eksperter har mer kunnskap å bygge en sånn avgjørelse på.

Jeg ser ærlig talt ikke vitsen. Det vil bare skape masse hat. Hvorfor ble egentlig grensa satt på 45 år i første omgang? Hvorfor ikke 50 år eller 40 år? Myndighetene har jo sagt at alle over 18 år skal få tilbud om vaksine i løpet av Juli. 

Eller er dette forstadiet til at det skal begynne vaksineres enda yngre, så vi i 30-40-årene komme enda lenger ned i prioriteringen. En blir sittende igjen med at samfunnet åpner opp for alle yngre og eldre mens vi i denne aldersgruppa må fortsette med restriksjoner i lengre tid, for de yngre ikke klarer å ta ansvar

Endret av Andre1980
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...