Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

@fredrik2 apropos...

Asker-skoler settes på rødt nivå

Sitat

Ungdomsskoler og videregående skoler i Asker settes på rødt nivå fra mandag. 

Lørdag uttalte kommunedirektør Lars Bjerke at kommunen vurderte å sette ungdomsskoler og videregående skoler i rød sone fra tirsdag. Søndag kom den endelige avgjørelsen - med virkning fra mandag.

Skolene blir værende i rød sone frem til påske.

Høye smittetall er årsaken til at avgjørelsen ble fremskyndet. Søndag dag meldte kommunen at hele 33 personer hadde fått påvist smitte det siste døgnet. Aldri før har kommunen hatt høyere tall på én dag. 

https://www.budstikka.no/oppvekst/asker-skoler-settes-pa-rodt-niva/631808!/

Asker får nok en gang svi for å være så trege. Er de så redde for motstand mot tiltakene at de venter til tallene sier de må?

Kommunene følger en modell fra Helsedirektoratet for når gult/rødt skal iverksettes, men det er jo en stund siden det ble meldt om masse smitte i skolene der nå. Så slavisk kan det vel ikke være. Rart at de er så trege.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (3 timer siden):

Takk for info! Så bra at noen har gjort jobben og gravd i tallene og undersøkt det jeg lurte på.

Nå ser det ikke ut til at vedkommende egentlig har gravd i tallene, men gjort noen utvalg som i seg selv ikke sier meg så mye og videre sier seg uenig i ting helsemyndighetene har sagt, uten at jeg kan se at det påvises direkte feil. Jeg klarer ikke heller å helt se hvor han finner dekning for at innvandrere ikke er overrepresentert når en justerer for sosioøkonomiske forhold, men mulig jeg falt av underveis, da teksten nok er "strukket" i overkant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, William_S said:

Som jeg skrev så virker det som at vaksinene har lovende resultater mot dette. 

Spørs om vi klarer å holde smitten nede lenge nok til at den aktuelle aldersgruppen er vaksinert før de har hatt sykdommen. Sannsynligvis har de fleste i Oslo-området hatt sykdommen før mai med den økningen vi ser, dessverre 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
4 hours ago, DaniNichi said:

Direkte tiltak mot områder i Oslo..Men er vel for sent nå uansett..Utenom vaksiner..

Ikke sett en resturant i Oslo vest som kjørte på med fulle bord etter det åpent sist, men i gamle byen der mange innvandrings restauranter finnes var det full pupp uten noe avstand på bord etc, tok bilder fordi jeg tenkte bare at sånt ikke skjedde under covid ble faktisk små sjokket..Selv politiet stoppet opp for å be folk spre seg utenfor den ene..

Så det samme på Grønland gjennom hele denne tiden, en kompis driver pub der så vært innom der endel.

 

Var på en indisk-aktig restaurant i fjor. Da var det gjestene som var problemet, og servitøren var satt i klemme på om de skulle se mellom fingre eller få gjestene bortvist. De valgte det første. Vi kunne andre kunne godt ha laget trøbbel for både de andre etnisk norske gjestene og restauranten om man ville. Reglene den gang var vel nokså nye også. Det er nok ikke enkelt å være restauranteier når brautende norske gjester absolutt ønsker å dele samme bord, selv om det den gang var ulovlig å samles for mange.

Endret av G
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Høyre-regjering som virker å ha 0 sympati med denne store gruppa.

Det har du rett i. Dagpenger er jo noe alle har krav på, men det er bare 62,4 prosent av tidligere lønn. Tror de satte opp satsen for uforskyldte permitterte. Hvis man har nedsatt helse, blir det straks vanskeligere. Uføretrygden er den som henger høyest, så det er best å holde seg frisk og i form. Velferdsstaten er i ferd med å bli de svakes motstander.

William_S skrev (6 minutter siden):

Jonas Gahr Støre burde få tidenes enkleste  valgkamp med denne type retorikk fra statsministeren. Dette ville jeg kjørt hardt på om jeg var Jonas Gahr Støre og er et spørsmål Arbeiderpartiet tradisjonelt har stor tillit på. 

Ja, en god måte å få velgere på. At AP ikke allerede gjør det, forteller en god del. Krf har også lagt seg på en hardere linje.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Pc Lynet said:

Vi får for gud skyld håpe at Bodø klarer å slå ned den sør-afrikanske varianten. Verken Pfizer eller Moderna fungerer særlig bra på den:

 

Fuck. Spiller i det lange løp liten rolle om de slår den ned. Vil ta fullstendig over etterhvert når folk er immune mot b117

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest 552c6...490 said:

Feil fra FHI og IMDi om korona blant innvandrere

Innvandrere er ikke overrepresentert med koronasmitte når det justeres for sosioøkonomiske forhold. Her er fire faktafeil som Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og IMDi har kommet med, skriver Dag Herbjørnsrud i denne analysen.

Anonymous poster hash: 552c6...490

Interessant artikkel.

Forresten så tror jeg den største grunnen til munnbindbruk i Asia er at de er bevisste på luftforurensning som smog, biltrafikk og forskjellig som oppstår i en storby. Hadde et par døgn overnatting i London på forrige tur (en god stund siden nå), og jeg kom til å putte et lommetørke opp i neseboret og det var mye synlig svart i slimet. Så selv i Europeiske byer har man en del svevestøv.

Quote

Likevel advarte FHI på egne nettsider også i april 2020 mot å bruke munnbind slik det ble kjent at befolkningen gjorde i land som Japan, Sør-Korea og Hongkong: «I media ser vi ofte bilder av sivilbefolkningen i ulike land som benytter munnbind når de ferdes på gata, tilsynelatende for å beskytte seg mot luftveisvirus. Det er imidlertid svært lite som tyder på at bruk av munnbind hos friske mennesker i vanlig sosial omgang har effekt.» 

Men, asiatere benytter det kanskje også for bakterie og virusbeskyttelsestiltak. Synes de som jobber i FHI generaliserer det til å gjelde sykdomsmitte, når det gjerne først og fremst nyttes munnbind for å hanskes voldsomme luftforurensninger i storbyene.

 

Edit:

Det er vel naturlig i og med at smitten kom i fra Asia da vel?

Quote

FHI skriver at de «antar at spredning også skjer i andre asiatiske land, som Thailand, Vietnam og Kambodsja». Til tross for at dette bare er en antagelse, advares det bastant mot Thailand

Selv om Itala og Østerike gjerne var storsprederne og at smitten allerede hadde fått godt fotfeste i Europa.

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

Så gøy var det ikke

Er det én ting nedstengningen har bidratt til, så er det å idyllisere sosialt samvær.

Sitat

Skjønnmalingen er med på å forsure coronatilværelsen ytterligere. En langt bedre strategi ville være å minne oss selv på hvor grusomt det sosiale liv kunne være. Og det burde ikke by på store problemer. For la oss være ærlige: Hvor morsomme var egentlig julebordene, skolegårdsfestene og familieselskapene?

 

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

640 nye registrerte smittetilfeller

Søndag ble det registrert 640 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det 111 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 751.

Det er imidlertid 244 tilfeller flere enn de 396 tilfellene som ble registrert søndag i forrige uke.

Fredag denne uken ble det registrert 905 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet lørdag var 854. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende, og det samme er den i 48 kommuner. Totalt er det bekreftet 80.440 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Drøy høyt til å være søndag. Blir nok over 1000 på mandag. Jeg tror ca 1200.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

640 (!) nye smittetilfeller registrert søndag.

Dette er dessverre veldig, veldig høyt til å være søndag, og er det klart høyeste tallet på nye smittede registrert på en søndag hittil i pandemien. I går var også tallet veldig høyt til å være lørdag. Vi får bare krysse alt vi har for at mye er etterslep.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
G skrev (18 minutter siden):

Forresten så tror jeg den største grunnen til munnbindbruk i Asia er at de er bevisste på luftforurensning som smog, biltrafikk og forskjellig som oppstår i en storby. Hadde et par døgn overnatting i London på forrige tur (en god stund siden nå), og jeg kom til å putte et lommetørke opp i neseboret og det var mye synlig svart i slimet. Så selv i Europeiske byer har man en del svevestøv.

Men, asiatere benytter det kanskje også for bakterie og virusbeskyttelsestiltak. Synes de som jobber i FHI generaliserer det til å gjelde sykdomsmitte, når det gjerne først og fremst nyttes munnbind for å hanskes voldsomme luftforurensninger i storbyene.

Jeg har jobbet i Japan noen perioder og vært der et par ganger på ferie, og der er munnbind-bruken definitivt for å beskytte andre mot sykdom. Det er helt vanlig å bruke munnbind både offentlig og hjemme hvis man er snørrete/forkjøla/syk. Andre gangen jeg var der ble jeg forkjøla og fikk et hvitt munnbind av den ene japanske kontaktpersonen min der, jeg brukte det på metroen og var ikke alene om det. Nyser man offentlig blant folk i Tokyo er det vanlig å beklage (rope sumimasen!), og hvis man er hos legen med influensa får man utdelt munnbind med seg. Det er dog ganske vanlig at folk nyser rett ut i lufta også, kanskje enda mer vanlig enn her i vesten utrolig nok :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Japanere omgås vel ekstra tett ift. hva vi i lille Norge er vant med. Så jeg tviler ikke på at det også er pga. en sykdomsforebyggende effekt. Men, jeg er rimelig sikker på at folk der borte nytter det også for å ikke inhalere skadelig svevestøv dag ut og dag inn på vei fra sted til sted.

Quote

Svevestøv er de minste og mest farlige partiklene vi finner i ute- og innelufta. Grunnen til at svevestøvet utgjør de mest helseskadelige partiklene i lufta, er at de ikke faller så fort til bakken og derfor lettere kan nå ned i lungene.

Treff på et enkelt google-søk i sitat ovenfor.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

Japanere omgås vel ekstra tett ift. hva vi i lille Norge er vant med. Så jeg tviler ikke på at det også er pga. en sykdomsforebyggende effekt. Men, jeg er rimelig sikker på at folk der borte nytter det også for å ikke inhalere skadelig svevestøv dag ut og dag inn på vei fra sted til sted.

Treff på et enkelt google-søk i sitat ovenfor.

Jada, det er sikkert noen som bruker det på grunn av svevestøv også. Men hovedgrunnen der er å beskytte andre for sykdom, og mange bruker det også fordi de allergiske mot pollen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

Japanere omgås vel ekstra tett ift. hva vi i lille Norge er vant med. Så jeg tviler ikke på at det også er pga. en sykdomsforebyggende effekt. Men, jeg er rimelig sikker på at folk der borte nytter det også for å ikke inhalere skadelig svevestøv dag ut og dag inn på vei fra sted til sted.

Treff på et enkelt google-søk i sitat ovenfor.

I Kina bruker man masker i større grad for luftforurensing. Denne dokumentaren ble satt av mange millioner kinesere før den ble fjernet fra Internett i Kina og journalisten forsvant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Under_the_Dome_(film)

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Det blir for lettvint å skylde på importsmitte. Smitten sprer seg hovedsaklig innenlands.

 

Import smitten har vore og er drivande faktor for at smitten innanlands blir vanskeligare å slå ned. Man trenger ikkje vaksine for å slå ned smitten viss man vil. Nå har erna & co hatt minst 7 mnd på seg til å skjønne det og di vil forsatt gå for jojo-handtering og vaksinering som om det er ein god plan. Slår man ned smitten i løpet av 4-6 uker og stopper den på grensa samtidig utan unntak og idiotiske smutthull vil det være mulig å leve nærmast som normalt etterpå mens man forsetter vaksineringa. Innanlandssmitten er dog bare eit resultat av for dårlig handtering i di gitte kommuner samt tiltakstrøtte innbyggere + ein grei porsjon idioter som ikkje bryr seg før di sjølv ligger der med pusteproblem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (6 timer siden):

Fuck. Spiller i det lange løp liten rolle om de slår den ned. Vil ta fullstendig over etterhvert når folk er immune mot b117

Hvis det er likevel sånn at vaksinene hindrer alvorlige forløp av mutanten dvs delvis effektive så er det bedre enn ingenting. Dvs hvis alle vaksinerte blir smitta av mutanten og kun får en mild forkjølelse eller lignende så er det bedre enn ingenting. Husk at vaksinene mot influensa kun er 60% effektive. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...