Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (Akkurat nå):

Morromann bagatelliserer viruset? Vet ikke hvor mange feider jeg har hatt med ham her inne. Var det en som var for alle tiltak omtrent så var det han - jeg ser ikke noe sted at han har bagatellisert viruset. At han ser ut til å endre oppfatning noe er bra. 

I en nettdebatt er det langt fra uvanlig at enkeltinnlegg blir tatt ut av sin sammenheng og blåst fullstendig ut av propoasjoner. Selv om du og jeg er ekstremt uenige i tiltak får du en tommel opp fra meg fordi du påpeker noe vesentlig her.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (1 minutt siden):

I en nettdebatt er det langt fra uvanlig at enkeltinnlegg blir tatt ut av sin sammenheng og blåst fullstendig ut av propoasjoner. Selv om du og jeg er ekstremt uenige i tiltak får du en tommel opp fra meg fordi du påpeker noe vesentlig her.

Ja jeg har skjønt at du ikke er så ekstrem unyansert som jeg trodde du var. Blant annet hardt ut mot the new normal og sånt fjas. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Går ferja fortsatt? Trodde ikke det siden alle andre ferjer og cruise er nede...

Sitat

Bastø Fosen stenger kafeene om bord, melder selskapet lørdag formiddag.

– I forbindelse med smittespredningen av det muterte koronaviruset fra Storbritannia, innførte regjeringen i dag nye regler og tiltak som inkluderer Moss kommune. Bastø Fosen stenger derfor også sine kafeer om bord så lenge Moss kommune er nedstengt.

– Salonger og toaletter er fortsatt åpne og ferjene trafikkerer som normalt.

– Vi oppfordrer alle våre passasjerer, heter de videre, til å følge de påbud og anbefalinger som gjelder på kollektivtransport ved bruk av munnbind og smittevern.

https://www.gjengangeren.no/gjor-nodvendige-tiltak-sa-lenge-moss-er-nedstengt/s/5-60-647864

William_S skrev (4 minutter siden):

Morromann bagatelliserer viruset? Vet ikke hvor mange feider jeg har hatt med ham her inne. Var det en som var for alle tiltak omtrent så var det han - jeg ser ikke noe sted at han har bagatellisert viruset. At han ser ut til å endre oppfatning noe er bra. 

Du klarer tydeligvis ikke å lese.  Jeg siktet til deg.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (16 minutter siden):

Ingen vil ha død og fordervelse. Men oss som leser vitenskaplige artikler og følger med blir mildt sagt provoserte over enkelte her inne(ikke deg) som stadig bagatelliserer viruset og mener at regjeringen overdriver.

 

Morromann skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke bagaterllisert det overhodet. Men jeg registrerer at du har piggene ute konstant og regner med at ALLE som sier noe som er i nærheten annerledes enn det du mener er folk som både er fornektere og alt annet selv om ALLE som følger med vet hvor JEG står.

Og det ER sykt å ønske elendighet bare fordi noen gjør noe så grusomt som å være optimistisk, selv om den som er optimistisk er en som tar viruset på alor og følger alle regler. Men nå er jo nettdebatten et ekstremt giftig teritorie som gjør mennesker provoserte og ofte bringer frem det aller verste i folk og det har jeg sett ufattelige mange eksempler på her inne.

Du antyder at selvmord på grunn av korona tiltak er ett stort problem. Det er det ingen ting som tyder på. Du må tåle å bli motbevist med fakta på ett diskusjonsforum.

Morromann skrev (9 minutter siden):

I en nettdebatt er det langt fra uvanlig at enkeltinnlegg blir tatt ut av sin sammenheng og blåst fullstendig ut av propoasjoner. Selv om du og jeg er ekstremt uenige i tiltak får du en tommel opp fra meg fordi du påpeker noe vesentlig her.

Igjen les hva jeg skrev igjen. (IKKE DEG)

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Sitat

Køkaos i nabokommune

Nedstengingen av polene i Oslo og andre kommuner på Østlandet har ført tli at folk valfarter til utsalgene i nabokommunen Bærum. Det er stikk i strid med bønnen fra helseminister Bent Høie (se lenger ned).

I en SMS til NRK skriver ordfører Libeth Hammer Krog at kommunen er bekymret over tiltstrømming til kjøpesenter og pol i Bærum kommune etter at Oslo er stengt ned. Nå ønsker kommunen å stenge Vinmonopolene også i Bærum, til tross for at kommunen ikke er blant kommunene som er omfattet av tiltakene.

Hun skriver videre at de vil ta opp dette med myndighetene nå.

Har nettopp adressert lange polkøer til overordnete myndigheter som eksempel på for stor mobilitet. Vi i Bærum ser situasjonen som svært bekymringsfullt, vektere og tilsyn fra kommunen er rekvirert. Vi ønsker samordnede tiltak fra nasjonale myndigheter også for «nabo til nabokommunene».

Ordfører Lisbeth Hammer (H) i Bærum kommune / SMS

Utenfor Vinmonopolet i Sandvika var det rundt 100 meter kø da NRK var innom en snau time etter at det ble kjent at polene i Oslo ble stengt. Ifølge Avisa Oslo var køen like lang på Bekkestua, og på Kolsås noen kilometer unna, skal køen ha vært dobbelt så lang.

Butikksjef Robert Fagerheim på Vinmonopolet i Sandvika, sier han kun har opplevd noe lignende én gang før. Det var da hele Norge måtte stenge ned i februar.

– I dag er det kjempestor pågang. Det var slik vi forventet da Oslo stengte, så da var det å få alle på jobb for å ta oss av alle som kommer. Nå har vi vekter i døren, alle som kunne jobbe er på jobb, og vi slipper inn 15 stykker om gangen i butikken.

– Hvordan reagerer du på at det kommer mange fra Oslo?

– Det er jo det regjeringen ikke vil at man skal gjøre, så vi håper at de fra Oslo holder seg i Oslo, men det er ikke noe vi kan gjøre noe med, sier Fagerheim.

Romerike Blad melder om at det også er polkøer flere steder på Romerike nord for Oslo.

Ber naboene fra Moss holde seg hjemme

Horten er nabokommune til den nedstengte kommunen Moss. Ordfører Are Karlsen ( Ap) i Horten har snakket med Moss Avis og oppfordrer folk til ikke å ta ferga over fjorden til Horten. Han vil unngå at det muterte viruset kommer til Horten.

– Jeg tror ikke mange kommer. Men det er vel nærliggende å tenke at vinmonopolet, som er stengt i Moss i dag, kunne være noe noen tenkte å dra til, og eventuelt besøke noen utesteder, sier Are Karlsen.

Han sier han har spilt inn videre at han vil ha nasjonale regler for nærliggende kommuner til de nedstengte kommunene.

– Jeg regner med at de er på plass i løpet av helga, sier Are Karlsen.

Han ber folk i Horten også være ekstra forsiktige til situasjonen er mer avklart.

https://www.nrk.no/norge/stenger-lokalpolet-til-750.000-nordmenn-1.15341425

Nabokommune vil også ha tiltak. Blir nok stengt hele Østlandet i løpet av helga.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pc Lynet said:

 

Køkaos i nabokommune

Nedstengingen av polene i Oslo og andre kommuner på Østlandet har ført tli at folk valfarter til utsalgene i nabokommunen Bærum. Det er stikk i strid med bønnen fra helseminister Bent Høie (se lenger ned).

 

Helt ufattelig at myndighetene ikke skjønte at dette kom til å skje!

Det er jo typisk norsk å ikke bry seg om "anbefalinger"...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

Jeg tror vi må stenge grensene lenge. Det bør blir startet bygging av karatene hotell langs grenseovergangene. Vi vil for alle framtid være nødt til å la alle som ankommer Norge gå i 14 dagers hotell karantene. Det blir umulig å utrydde viruset i hele verden. SARS-CoV-2 vil bli den nye influensen. Vi kan etterhvert åpne opp for land med like strenge karanteneregler. Jeg håper Sverige snart snur og begynner med samme strategi som resten av verden. Hvis ikke vil Sverige forbli ett permanent reservoar for framtidige mutasjoner. Grensene må være stengt for alltid.

Min spådom er at Sverige kommer til å få megautbrudd med de verre sør-afrikanske eller brasilianske mutasjonene.

Situasjonen er mild sagt ute av kontroll

Endret av Kroat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si det er direkte latterlig at ikke Asker og Bærum får samme tiltak når andre rundt Oslo får det.

Quote

 

– Svært alvorlig

Det bor 60.000 i Nordre Follo, og det er stor trafikk til og fra nabokommunene. Den muterte virusvarianten kan ha vært i omløp i flere dager.

– Dette er en svært alvorlig situasjon, og vi må gjøre det vi kan for å stanse utbruddet. Det er høy mobilitet i området, og et stort antall pendlere fra Nordre Follo til Oslo hver dag. Dersom virusmutasjonen sprer seg i Oslo, vil det være svært vanskelig å forhindre spredning til resten av landet. Regjeringen innfører derfor kraftige tiltak i ti kommuner, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

De nye tiltakene gjelder for Enebakk av kommunene på Romerike i tillegg til Frogn, Indre Østfold, Moss, Nesodden, Nordre Follo, Oslo, Vestby, Våler og Ås.

 

Jeg kjenner flere både i Asker og Bærum som farter ukentlig til en eller flere av disse stedene selv nå samt jobber i Oslo.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Stenger de pol i Norge, så drar folk på polet i Sverige

Stenger de butikker, så blir det hamstring

Stengder de utesteder, så blir det hjemmefester

Kortere åpningstider = mer folk samtidig

Alt dette fører til spredning

De kan vel ikke dra til Sverige lenger, tror grensen er fysisk stengt.

Og man må teste seg osv.

Jeg synes det bare er bra med hamstring, unntatt angst handel av paller med dopapir.

Vi har alltid en gigapakke Lamby, men det er billigere å bigpack her i Sverige.

Men 4-5 fulle bæreposer med tørrfor, ris og pasta og hermetikk har vi alltid siden Covid kom. Det føles trygt ,vi vet absolutt ikke hva som kommer.

 

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (12 minutter siden):

Køkaos i nabokommune

Nedstengingen av polene i Oslo og andre kommuner på Østlandet har ført tli at folk valfarter til utsalgene i nabokommunen Bærum. Det er stikk i strid med bønnen fra helseminister Bent Høie (se lenger ned).

Er det så jævlig viktig med vin til helgemiddagen. Folk! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Stenger de pol i Norge, så drar folk på polet i Sverige

Stenger de butikker, så blir det hamstring

Stengder de utesteder, så blir det hjemmefester

Kortere åpningstider = mer folk samtidig

Alt dette fører til spredning

Enig i det meste. Ofte er det beste tiltak ikke å gjøre noe. Flere av tiltakene som er blitt innført forverrer situasjonen i stedet for å bedre den.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Er det så jævlig viktig med vin til helgemiddagen. Folk! 

Skjønner ikke det jeg heller. Er jo bare å gå ned i kjelleren og fiske opp en årgang.

Neida. Men for de som ikke absolutt må ha sprit og vin umiddelbart så går det helt fint an å bestille på Vinmonopolets nettbutikk med hjemlevering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...