Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (52 minutter siden):

Sjølvsagt kan også det skje. Men dersom det kjem 30000 hytteturistar til ein kommune med 3000 fastbuande er helsevesenet uansett ikkje dimensjonert for dette.

Skulle de ha tenkt på før de tillot bygging av så mange hytter

Blir alle så syke at de må på sykeshus så har vi et problem, uansett hvor de er

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kroat skrev (28 minutter siden):

Sverige kommer til å innføre innreiseforbud fra Norge innen kort tid, bekrefter innenriksminister Mikael Damberg til nyhetsbyrået TT, melder Aftonbladet lørdag kveld. Årsaken er virusutbruddet med et muterte viruset i Nordre Foll-området.


Dette er jo artig at når de først innfører et forbud, så er det mot Norge, mens flyene fra hele Europa med svenske turister lander på Arlanda.

Svenskene har null oversikt, de har altså oppdaget 55 tilfeller av den britiske mutasjonen, etter å ha sekvensert 0.4% av positive prøver de siste ukene, slik at trolig har de flere egne utbrudd av disse mutasjonene, de vet det bare ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Blir spennende å se hvordan FHI og regjeringen velger å rulle ut vaksine dosene fremover nå, om de går i fella og velger at oslo skal få storparten av dosene fremover blir det nok mye sinne rundt om ellers i landet ser jeg for meg. 

Hvorfor skulle folk bli sinna for det?

Jeg forstår at vi først må vaksinere de mest utsatte, dvs de på sykehjem, de eldste og de med tilstander som gjør korona veldig farlig. Men når vi kommer til vaksinering av "røkla" så bør man vel prioritere der det er mest smitte? Under antagelse at vaksinen i en eller annen grad reduserer smitte, så vil vaksinering av steder med høy forekomst også beskytte resten av landet ved å redusere sjansen for spredning til andre landsdeler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mission failed

Sitat

Vinmonopolet solgte 73 prosent mer i dag enn på lørdag i forrige uke. Utsalg i Asker, Bærum og Lier hadde en vekst i solgte liter på 277 prosent i snitt, melder VG. De tre kommunene ligger nær de ti kommunene som fikk strengere smittetiltak i dag. 45 butikker i Oslo-regionen er stengt som følge av utbruddet av det muterte koronaviruset i Nordre Follo kommune.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eksisterer det statistikk over smitte i butikker?
Det kan jo umulig komme som en overraskelse at stenging av lokale vinmonopol fører til at folk reiser til andre vinmonopol i nærheten. 
Spørs om dette ikke har motsatt effekt og resulterer i større risiko for spredning av smitte. 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Mission failed

 

Det er jo fortsatt uklart hvor mange som kom fra nabokommuner og hvor mange det var som handlet i egen kommune i frykt for at dette var siste dag som var åpen hos dem også. Mange i Bærum husker nok at treningssentere i Bærum ble stengt fordi oslofolk kom og trente i Bærum etter at treningssentere ble stengt i Oslo i våres. Slik sett er det helt rasjonellt å forvente stengning av pol i Bærum om kort tid og lurt å ta handleturen i dag for bæringene.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skulle folk bli sinna for det?

Ganske enkelt og greit fordi alle kommuner er like utsatt, nå har vi kommuner opp i nord som sitter med hjerte i halsen og håper på at alt går bra når de må kjøre igang med masseimport av arbeidskraft nå, samtlige verft og fiskerikommuner på vestlandet har sittet med hjerte i halsen og håpt det går bra i snart ett år nå fordi det konstant blir importert utenlandsk arbeidskraft osv. Man trenger ikke å se lenger enn til den lille kommunen Hyllestad med knappe 1400 innbyggere som plutselig fikk 90+ smittede i september-oktober. Det er en utrolig ustabil situasjon for hele landet og man klarer ikke å spå hva som kommer til å skje viser det seg gang på gang. Derfor er den lik fordeling av vaksinen til hele landet den mest rettferdige veien å gå. 

edit: En forskjell som og er verdt å nevne er at oslo har et mye mye mye mer robbust helsevesen enn storparten av resten av landet.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Ganske enkelt og greit fordi alle kommuner er like utsatt, nå har vi kommuner opp i nord som sitter med hjerte i halsen og håper på at alt går bra når de må kjøre igang med masseimport av arbeidskraft nå, samtlige verft og fiskerikommuner på vestlandet har sittet med hjerte i halsen og håpt det går bra i snart ett år nå fordi det konstant blir importert utenlandsk arbeidskraft osv. Man trenger ikke å se lenger enn til den lille kommunen Hyllestad med knappe 1400 innbyggere som plutselig fikk 90+ smittede i september-oktober. Det er en utrolig ustabil situasjon for hele landet og man klarer ikke å spå hva som kommer til å skje viser det seg gang på gang. Derfor er den lik fordeling av vaksinen til hele landet den mest rettferdige veien å gå. 

Hvis jeg tolker deg riktig så sier du at importsmitte trumfer all innenlands smitte? Hva om vi faktisk får oss et skikkelig regime på kontroll av alle som kommer til landet? Vil importsmitte fortsatt være dominerende?

Jeg tror forøvrig ikke at importsmitte er av så stor betydning som du legger til grunn her.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (6 minutter siden):

Jeg tror forøvrig ikke at importsmitte er av så stor betydning som du legger til grunn her.

99% av smitten i landet nå er fra utlandet

Politikerne lot jo arbeidsfolk få reise over grensa uten å bli testet, mens alle andre måtte bli testet og/eller i karantene
Akkurat som om viruset ignorerte arbeiderne....

Endret av Dubious
  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (7 minutter siden):

Hvis jeg tolker deg riktig så sier du at importsmitte trumfer all innenlands smitte? Hva om vi faktisk får oss et skikkelig regime på kontroll av alle som kommer til landet? Vil importsmitte fortsatt være dominerende?

Jeg tror forøvrig ikke at importsmitte er av så stor betydning som du legger til grunn her.

Det kommer helt ann på hvor du befinner deg. I de kommunene jeg legger til grunn for innleget er importsmitte det som står for storparten av smitte tilfellene, i Oslo og andre større byer er det noke mindre prevalent. I min kommune og kommunene rundt her kan jeg med sikkerhet si at en minimum av 90% av smitte tilfellene blitt sporet tilbake til importsmitte. Samtlige av de smittede i det store utbruddet på Hyllestad ble sporet til importsmitte og, andell smitte som kommer fra Oslo og andre større byer har vært minnimal. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Det kommer helt ann på hvor du befinner deg. I de kommunene jeg legger til grunn for innleget er importsmitte det som står for storparten av smitte tilfellene, i Oslo og andre større byer er det noke mindre prevalent. I min kommune og kommunene rundt her kan jeg med sikkerhet si at en minimum av 90% av smitte tilfellene blitt sporet tilbake til importsmitte. Samtlige av de smittede i det store utbruddet på Hyllestad ble sporet til importsmitte og, andell smitte som kommer fra Oslo og andre større byer har vært minnimal. 

Det kan godt hende at utbruddet i Hyllestad og flesteparten de 94 smittede i kommunen skyldes importsmitte. Samtidig blir 100-200 smittet hver dag i Oslo...

Det har også vært en rekke små og store utbrudd i småkommuner på østlandet som spores tilbake til folk fra høysmitteområder som har vært på tur av ulike grunner. Det samme gjelder antagelig i alle kommuner rundt de større byene. Da er det litt korttenkt å bare se på seg selv.

Jeg pekte forøvrig på at vi burde få kontroll på importsmitten. Hva om vi får til det - mener du fortsatt at vaksiner skal fordeles likt i alle kommuner?

Lenke til kommentar
nirolo skrev (5 minutter siden):

Har du en kilde på det?

Vel, teoretisk sett er nok 100% av smitten i Norge opprinnelig fra utlandet, ettersom viruset ikke oppsto her.

Tallene er foreløpig usikre, da de mangler smitteland for en stor andel, men forrige uke var 16% av smittetilfellene i Norge bekreftet å ha smitteland utenfor Norge, med Polen som det fremtredende landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (31 minutter siden):


Dette er jo artig at når de først innfører et forbud, så er det mot Norge, mens flyene fra hele Europa med svenske turister lander på Arlanda.

Svenskene har null oversikt, de har altså oppdaget 55 tilfeller av den britiske mutasjonen, etter å ha sekvensert 0.4% av positive prøver de siste ukene, slik at trolig har de flere egne utbrudd av disse mutasjonene, de vet det bare ikke.

Frå desember:

Sitat

 

Sverige innfører reiseforbud fra Storbritannia og Danmark

Også Sverige frykter spredning av den nye coronavirusmutasjonen. Under mandagens pressekonferanse sier regjeringen at grensene til Danmark og Storbritannia stenges.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/lEMpBM/sverige-innfoerer-reiseforbud-fra-storbritannia-og-danmark

Dette gjeld vel framleis vil eg tru?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Vel, teoretisk sett er nok 100% av smitten i Norge opprinnelig fra utlandet, ettersom viruset ikke oppsto her.

Ja, la oss skylde på Kina! All smitten kommer jo (sansynligvis) opprinnelig derfra! Kina er skyld i at østlendinger ikke får kjøpt sjampisen sin! 👻

0laf skrev (1 minutt siden):

Tallene er foreløpig usikre, da de mangler smitteland for en stor andel, men forrige uke var 16% av smittetilfellene i Norge bekreftet å ha smitteland utenfor Norge, med Polen som det fremtredende landet.

Dette høres mer rimelig ut - hvor har du tallene fra? Bare nysgjerrig, jeg liker å grave i tall selv 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...