Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Evil-Duck said:

Ble forøvrig kjempe imponert av min kommune og dens serverigssted når de la frem de nye sjenkereglene i dag. Du får bestille deg drikke menst du spiser, når du er ferdig med Burgeren din og serviset er av bordet får du ikke bestille mer drikke. Syns det var en veldig fornuftig måte å løse det på :)

"Den harde kjerne" bestiller vel bare en tallerken pommes frites og 10 halvlitere? 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, William_S said:

Ja så likevel vil man stenge ned Oslo og omegn altså. Dette henger altså ikke på greip i det hele tatt. 

Det er fullt mulig at det totale antallet smittetilfeller vil falle i noen uker til, samtidig som smitten av UK-varianten øker. Dette ettersom tiltakene trolig er tilstrekkelige til å ta knekken på de mindre smittsomme variantene, men ikke UK-varianten. På ett tidspunkt blir UK-varianten dominerende, og så går det bare opp og opp.

Altså dippen vi ser nå er trolig ganske kortlevd, uten ytterligere tiltak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
William_S skrev (33 minutter siden):

Ja så likevel vil man stenge ned Oslo og omegn altså. Dette henger altså ikke på greip i det hele tatt. 

Hva tror du årsaken kan være? Et ønske fra sittende myndigheter om å kjøre økonomi og tillit fra folket i grøfta i et valgår, eller fordi de ser situasjonen som alvorlig basert på kunnskap og ekspertise?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det er fullt mulig at det totale antallet smittetilfeller vil falle i noen uker til, samtidig som smitten av UK-varianten øker. Dette ettersom tiltakene trolig er tilstrekkelige til å ta knekken på de mindre smittsomme variantene, men ikke UK-varianten. På ett tidspunkt blir UK-varianten dominerende, og så går det bare opp og opp.

Altså dippen vi ser nå er trolig ganske kortlevd, uten ytterligere tiltak.

Tiltakene skal være proposjonale ut i fra smitte. Å stenge ned alt i Oslo og omegn er ikke det. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Tiltakene skal være proposjonale ut i fra smitte. Å stenge ned alt i Oslo og omegn er ikke det. 

Hvem bestemmer hva som er proporsjonalt? Du? I så fall, med hvilken kompetanse?

Årsaken til at man innfører tiltak er ofte fordi det finnes et potensiale for at ting kan gå til helvete, noe man forsøker å unngå.

Årsaken til at man forsøker å unngå dette, er at når ting først har gått til helvete på grunn av manglende tiltak, så er det litt sent å innføre noe som helst, da driver man kun med brannslukking, en posisjon inget land ønsker å komme i.

Endret av 0laf
  • Liker 6
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Tiltakene skal være proposjonale ut i fra smitte. Å stenge ned alt i Oslo og omegn er ikke det. 

Havner vi bakpå er det kun en vei rett oppover, ref. Irland, UK, Danmark etc. Ingen tiltak annet portforbud kan stoppe viruset da. Bedre å være føre var med noen mindre inngripende tiltak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 timer siden):

image.png.19c92e3ce745f0632bcc1c6975ba79aa.png

Bildet er ikke sitert, men limt inn siden det ligger i den andre tråden. 
Dette skrev jeg altså 1.januar,.... . Hva skjer altså 3 uker etter? Total nedstenging og lockdown på sentrale deler av østlandet med den britiske varianten. Det er nesten på grensa til komisk, hva faen er det dem driver med? 

 

"Begge de to smittede er døde, skriver FHI i en pressemelding. Prøvene som er analysert av FHI ble tatt 3. januar."
"Smittespredning kan ha pågått i tre uker, ifølge henne."

https://www.vg.no/nyheter/i/8699v2/diskuterer-strenge-fellestiltak-for-regionen-etter-mutert-virusutbrudd-avgjoeres-i-kveld

 

Kryptodebunker skrev (7 timer siden):

Welcome to Norway. Det å åpne for direkte flyvninger fra Storbritannia 2 januar virker jævlig dumt da og enda verre nå. Danmark stengt hele tiden. 

 

Det vart vel sagt at dei to smitta/døde var over 90 år. Er det så sikkert at det var desse som var på tur? Eller kan dei ha blitt smitta av nokon som har reist inn i landet allereie før jul?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):
Vaniman skrev (4 timer siden):

Jeg har inntrykk av at folks virkelighetstolkninger er veldig påvirket av media, eksperter og politikere.

(...)

Men jeg forstår at det er vanskelig å tro dette når statsledere og smitteeksperter dominerer mediabildet

Hvor henter du din egen virkelighet fra da? Bare rene tall og numre som du har kunnskap til å tolke helt selv uten input fra ekspertise på området?

Han har eit poeng. Det er berre å sjå på svenskane, der den folkelege støtta til Tegnell og folka hans lenge var stor trass i at det gjekk som det gjekk.

Lenke til kommentar

1937934441_Utennavn.jpg.26d5aa10629108b0b2262fa9016f80ad.jpg

 
Sitat

 

Høie bekrefter: Norge får betydelig færre doser av AstraZeneca-vaksinen i første kvartal

Helseminister Bent Høie (H) bekrefter at vaksineprodusenten AstraZeneca har varslet om en betydelig forsinkelse i leveransen til Norge.

– Helse- og omsorgsdepartementet fikk i kveld informasjon fra AstraZeneca om at vi får betydelig færre doser i første kvartal enn det tidligere prognoser tilsa. Dette vil gjelde for hele Europa, sier helseministeren til NTB.

– Vi jobber nå med å avklare konkret antall doser, men vi forventer å motta i underkant av 200.000 doser i løpet av februar, med ytterligere leveranser i mars og framover, sier Høie.

NTB

 

 

Lenke til kommentar

 

Sitat

 

I går kl. 23.49

av NTB

FHI vil vurdere Oslos krav om å trappe opp jakten på mutert virus

Folkehelseinstituttet varsler at de vil vurdere Oslos krav å sjekke alle positive prøver i jakt på mutert virus, men at det ikke er ubegrenset analysekapasitet.

Etter at det fredag ble kjent at Nordre Follo har et ukontrollert utbrudd av den britiske koronavarianten, gikk Oslos helsebyråd Robert Steen (Ap) ut og krevde at alle positive prøver i hovedstadsregionen må analyseres for å se hvilken virusvariant det er.

– FHI har ikke ubegrenset kapasitet til analyser av koronaprøver, og det tar flere dager å få svar. Vi har fått en betydelig økning i kapasitet etter en etablering av en ny og raskere test og ligger langt fremme i analysekapasiteten i forhold til resten av Europa, sier avdelingsdirektør Line Vold i FHI til NTB.

Det tar normalt to uker fra FHI mottar prøvene til de er ferdiganalysert i det vanlige rutineløpet. Vold forklarer at laboratoriene som står for koronaprøvene, rutinemessig sender et utvalg positive prøver til vurdering.

– Vi må innrette ressursene inn mot hva det er hensiktsmessig å bruke denne kapasiteten til nasjonalt. Vi skal vurdere forslaget fra Oslo og gi en rask tilbakemelding om dette, sier Vold.

Ifølge Robert Steen i Oslo analyseres rundt 5 prosent av de nasjonale prøvene.

– For mitt vedkommende hadde jeg 110 positive prøvesvar i går. Når jeg ser på de tallene, er det jeg er nysgjerrig på, nettopp hvor mange som er den britiske varianten, sier Steen til NTB.

– Etter den situasjonen som har oppstått i Nordre Follo, ber vi regjeringen sørge for at alle prøver analyseres for å se om det er den muterte varianten. Hvis vi kan gå 14 dager tilbake i tid også, tenker jeg at vi har ganske god kontroll, sier han.

 

 

Lenke til kommentar

På ein slik dag får vi gle oss over det som er å gle seg over. Forrige fredag:

Kryptodebunker skrev (På 16.1.2021 den 0.20):
Sitat

466 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Fredag ble det registrert 466 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Dette er 98 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 564.

Tirsdag ble det registrert 712 smittetilfeller i Norge, mens tallet onsdag var på 667 og torsdag på 454.

Totalt er det bekreftet 58.202 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat. 43 kommuner har stigende trend.

Stabilt høyt. Ytterligere innstramminger kommer mandag. Studenter Zoom resten av våren. 

Endret 16. januar av Kryptodebunker

 

torbjornen skrev (På 16.1.2021 den 8.05):

Tilsvarande sak frå NRK:

Sitat

 

00:05 

466 nye koronasmittede siste døgn

 

Det siste døgnet er det registrert 466 koronasmittede i Norge. Det er tolv flere enn dagen før, men 218 færre enn samme dag i forrige uke. I alt var det ved midnatt natt til lørdag registrert 58.202 koronasmittede personer her i landet.

 

Dette er iallefall 4. dag på rad der smitten er betydeleg lågare enn i forrige veke. Så dette ser bra ut. Held dette fram er vi nede i 200-300 tilfelle per dag om ei vekes tid.

Det blir interessant å sjå kor lang tid det går før presset for å lette på tiltaka vert for stort.

Og i går:

William_S skrev (4 timer siden):
Sitat

306 NYE SMITTETILFELLER SISTE DØGN

Det er registrert 306 nye smittetilfeller siste døgn. Totalt er det nå 60565 smittede registrert i Norge.Dette er 54 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene.Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende.14 kommuner har stigende trend.

 

Det vil seie at eg nesten trefte på spådommen min om 200-300 smitta. Eg håpar at denne utviklinga held fram. Full nedstenging i Oslo-regionen vil forhåpentlegvis bidra til dette. Får ein smittetala endå meir ned blir det også færre utbrot å halde styr på samt færre positive testar å gensekvensiere for FHI, som ser ut til å ha STORE problem med kapasiteten på dette.

Lenke til kommentar
8 hours ago, William_S said:

Ja så likevel vil man stenge ned Oslo og omegn altså. Dette henger altså ikke på greip i det hele tatt. 

Som jeg sa i slutten av desember så ville jeg ventet til de siste dagene i januar og kanskje 2 første ukene i februar med å beslutte seg for at smitte virkelig er på vei ned basert på trendtall. Det er vesentlige forskyvninger i mange ledd som avdekker smittebildet.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spennende nye anbefalinger fra helsedirektoratet:

Også de som bor (eller er tilsvarende nære) med personer i risikogruppen, anbefales å tilpasse seg: 

• Bør også leve mer tilbaketrukket; eller holde økt avstand til dem

• Hvis det ikke er mulig å holde avstand, bør man vurdere erstatningsbolig

Det er rundt 1.6 millioner i Norge som regnes som å være i risikogruppen. Det anbefales nå at de som bor i samme husstand som disse holder avstand eller flytter ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Oi nå stenger de Vinmonopolene. Iallefall i Follo/Oslo

Det var Bent Høie som nettopp sa dette, kommer nye tiltak på pressekonferansen 12.00

 

 

Dæven..  nå blir det hardt for mange om dem ikke rekker polet i dag. Buuhu. "I need my alcohol"

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gouldfan said:

Oi nå stenger de Vinmonopolene. Iallefall i Follo/Oslo

Det var Bent Høie som nettopp sa dette, kommer nye tiltak på pressekonferansen 12.00

 

 

Forhåpentligvis gjelder det kun enkelte kommuner. Vinmonopolet er en livsviktig instans for det norske folk for å få litt glede i en ellers stusslig hverdag. Selv har jeg en stor bod i eget bygg med lager av mat og drikke, men mine tanker går til de som lever uke til uke, måned til måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...