Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Gjest 0b7e3...581
Vaniman skrev (2 minutter siden):

 

Så løsningen er å eutanasiere de gamle, gi de dødsassistanse for å ikke overbelaste sykehusene? Når sykehusene er fulle igjen takket være det muterte viruset, velge en ny gruppe som skal få dødsassistanse? 

Denne varianten vil indirekte føre til mer dødsfall, da flere vil bli smittet hvis den overtar. Da vil også antallet av de som får et forverret sykdomsforløp i alle aldersgrupper øke. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå stenges grensene ytterligere, å det blir enda vanskeligere for nordmenn som bor i grenseområdene som har et reelt behov for å krysse grensen å gjøre dette.

Samtidig tillates arbeidsinnvandrere fra østeuropeiske land å flyte fritt inn i Norge, det samme med mange flyturister, som ikke følges opp for å se om de overholder karantenebestemmelsene.

Her burde det gjøres noen endringer, selv om det kanskje er vanskelig.
Man har allerede i årevis hatt egne skatteregler og lignende for de som kalles "grensegjengere", folk som bor i grenseområdene, som til vanlig krysser grensene hele tiden. Norge og Sverige har jo i flere tiår vært nesten samme landet for folk som bor noen minutter unna grensen, hvor man kjører på kryss og tvers, ofte fordi det er kortere til butikker, servicefunksjoner eller lignende på andre siden av grensen, eller fordi man har eiendom eller lignende.

Dette påvirker åpenbart ikke folk flest, men for de som påvirkes fremstår det som helt galskap at man har slike regler for "grensegjengere" som bor i områder nesten uten smitte, samtidig som enkelte reiser til syden og polakkene drøsser inn.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gWLL45/her-blokkerer-politiet-svenskegrensa-svaert-inngripende

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):

Nå stenges grensene ytterligere, å det blir enda vanskeligere for nordmenn som bor i grenseområdene som har et reelt behov for å krysse grensen å gjøre dette.

Samtidig tillates arbeidsinnvandrere fra østeuropeiske land å flyte fritt inn i Norge, det samme med mange flyturister, som ikke følges opp for å se om de overholder karantenebestemmelsene.

Her burde det gjøres noen endringer, selv om det kanskje er vanskelig.
Man har allerede i årevis hatt egne skatteregler og lignende for de som kalles "grensegjengere", folk som bor i grenseområdene, som til vanlig krysser grensene hele tiden. Norge og Sverige har jo i flere tiår vært nesten samme landet for folk som bor noen minutter unna grensen, hvor man kjører på kryss og tvers, ofte fordi det er kortere til butikker, servicefunksjoner eller lignende på andre siden av grensen, eller fordi man har eiendom eller lignende.

Dette påvirker åpenbart ikke folk flest, men for de som påvirkes fremstår det som helt galskap at man har slike regler for "grensegjengere" som bor i områder nesten uten smitte, samtidig som enkelte reiser til syden og polakkene drøsser inn.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gWLL45/her-blokkerer-politiet-svenskegrensa-svaert-inngripende

Enig med deg i dette. Tenk at man i 2021 skulle ha sånne fysiske barrierer mellom den grensa som har vært åpen siden 1945 nokså fritt? Det er et lite tankekors igrunn. For det er en god del som du sier som bor og jobber på hver sin side av grensa i disse områdene. Så er jo det faktisk et legitimt spm å stille hvor mye smitte som har kommet via svenskegrensa vs feks polakker og andre som flyr inn. Nei dette er jaggu ikke enkelt. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Kryptodebunker said:

Omtrent alle innegg denne uka. Dere har jo gjort sport i å latterliggjøre meg for å være hylsterisk senest i går. 

 

Du kan väl sluta att blanda äpplen med päron. Jag har i många inlägg kommenterat din hysteri och dina felaktiga prediktioner om vad som ska ske. Alla som läser tråden kan se hur mycket fel du har. 

Det som hände idag var väl snarare det jag förutspåde. Oslo och området rundt är det som är huvud problemet, inte hysteri om brist på skjenkestop i områden med lite smitte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er morsomt med det hele er ting blir feil uansett hva myndighetene gjør. Det er liksom ikke noe mellom ting. Det er enten eller for mange her inne.

 

"For strengt" eller "for seint" og når det blir for seint så ropes det om at det bør blir strengere. Og når det er for strengt, så må det slakkes  ned.

Landet bør åpnes opp - folk blir sure 

Landet må stenges - folk blir sure. 

Tragikomisk hele gjengen

Endret av Laffe
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Fnugle said:

Den siste tiden synest jeg det har vært en særdeles ekkel stemning her inne, der man fokuserer for mye på å latterliggjøre andre i stedet for å prøve å skape gode diskusjoner. Jeg er helt for at man skal få dele ulike synspunkt, men måten det har vært gjort på i det siste gjør til at det ikke frister å kaste seg inn i diskusjonene.

Kan vara enig i det och jag har varit en del av det. Nu är jag säkert barnslig enligt några men kryptodebunker är antagligen den som kommer med mest påhopp på folk här och andra som ikke är enig med han. Når han sen krisemaksimerar allting och har fel om nästan alla sina spådommar hittills så har jag hängt mig på.

Jag tror att mutanten kan bli ett problem och är inte förvånad över att den sprids. Att den blev först upptäckt med okänd smittevei rundt Oslo är inte heller förvånande. Det som dock förvånar mig är att det har tagit flera uker att få svar på testen så når den upptäckts så är det mycket möjligt att det är försent. 

Tycker också att reaktionen hittills har varit rätt bra. De verkar fokusera på lokala tilltak för att försöka stoppa den där mutanten finns istället för nationella hårda tilltak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Laffe skrev (14 minutter siden):

Det som er morsomt med det hele er ting blir feil uansett hva myndighetene gjør. Det er liksom ikke noe mellom ting. Det er enten eller for mange her inne.

"For strengt" eller "for seint" og når det blir for seint så ropes det om at det bør blir strengere.

Dette er helt sant. Jeg tror man bør akseptere at det å håndtere en slik pandemi er en fjelleetappe og ikke et temporitt. Gjennom et helt ukjent terreng med høyst varierende vindforhold og noen kødne typer som kaster tegnestifter på veien. Å treffe på alt er umulig, å gjøre alle til lags er utopi. Det har blitt gjort feil og det vil gjøres flere feil fremover. Men det har jommen vært gjort veldig mye riktig også her i landet hvor vi sitter med like mange dødsfall på et år som nabolandet vårt har på ei uke.

Som jeg har skrevet her før, å puste med magen og ta til seg og vurdere informasjon og fakta fra de som kan dette hjelper på å forstå problemstillingene og akseptere hvorfor valg blir gjort, selv om det ikke alltid viser seg å være det riktige når vi ser på det i ettertid. Jeg tror noen kan ha godt av å tenke seg om to ganger før man roper at helsemyndighetene våre kommer med "fake news", for eksempel.

De dominerende ytterpunktene i tråden har gjort at jeg har sluttet å poste her så mye som før, synes det er kjedelig at det alltid skal bli ramaskrik enten den ene eller andre veien. Registrerer at mange brukere dessverre har falt fra også den siste tiden. Håper på bedring sånn at man oftere kan diskutere nyanser enn ytterpunkter.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Regjeringen dreit seg ut i fjor ved å ikke stenge ned fra Kina og utlandet umiddelbart. De var dog ikke alene blant resten av europeiske statsledere. Nå som det muterte viruset dukket opp i UK, gikk de i samme fellen. De lærte ikke av sine feil, men lot folk reise inn og ut av England. Og nå er den muterte varianten på full fart rundt i samfunnet. Bra jobba, Høie og Erna. Gå av! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Laffe skrev (28 minutter siden):

Det som er morsomt med det hele er ting blir feil uansett hva myndighetene gjør. Det er liksom ikke noe mellom ting. Det er enten eller for mange her inne.


Som tidligere nevnt, så er det vanskelig med alle typer tiltak.

Dersom man stenger grensene helt, så stopper Norge, så det er neppe noe alternativ.
Nå er det åpent for noen, stengt for andre, som også er problematisk.
Dersom man åpnet for flere, men med kriterier eller lignende, hvem skal kontrollere de kriteriene? En stakkars politikvinne på Svinesund?

Det samme gjelder stenging av andre ting. Stenger man alkoholsalget, så klager folk over at de ikke får alkohol til maten.
Så åpner man for alkohol på restaurantene, å barene vil selge pølse i brød for å selge øl samtidig.

Raja vil ha verdenscup, mens Raymond vil stenge hele Oslo, Siv vil ha alkohol på noen steder, men leser ikke sitt eget forslag, å ender opp med å åpne hele landet?

Det er ikke lett når reglene over tid blir utvannet og endret for å dekke enkeltgruppers behov, jeg personlig tror kanskje det enkleste var å ha full nedstenging, gjerne med portforbud om nødvendig, i noen uker for å få smittespredningen ned igjen, så kjøre på med en enorm smittesporing etterpå, men det er ikke sikkert det funker noe bedre?

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

FHI må være ett av de mest tungrodde byråkrati i Norge. Too little, too late. 

Sitat

Dette FHIs strategi for å få oversikt over det muterte viruset:

  • Bruke ny metode: Denne analysemetoden tar to dager, i motsetning til den forrige, som tar fire til seks dager.
  • Andelen analyser av positive prøver skal dobles: FHI har et mål om at 10 prosent av de positive coronaprøvene skal analyseres på laboratorium. Hittil har omtrent fem prosent av de positive coronaprøvene blitt sendt til slik analyse.
  • Prøver med direkte eller potensiell tilknytning til Follo får førsteprioritet. Hittil har prøver med link til Storbritannia eller Sør-Afrika stått først i køen.
  • Få hjelp fra andre: FHI jobber nå med å få hjelp fra andre institusjoner i Norge som kan bistå i analysearbeidet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AlEpv3/slik-skal-de-jakte-det-muterte-viruset

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje man burde gjøre som Sverige, som bare analyserer noen ytterst få positive prøver, 0.4% eller noe sånt, slik at de på papiret ikke har noe problem med mutasjoner, og derfor kan drite i det.
Det er det som kalles den "svenske modellen" .. eller; det vi ikke vet, kan ikke skade oss.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 94733...cb7 skrev (3 timer siden):

Kjenner jeg er bekymret for denne HV-øvelsen/kurs jeg er kalt inn til i slutten av februar. Må reise med fly og tog for å komme dit, føles virkelig unødvendig ut i disse tider...

Det er ikke store konsekvenser av å skulke bare en gang. Litt moralprek fra en major eller noe som skal motivere deg til å dra på neste "ellers..". Så drar du på neste og så er alt i orden.

Scarvo skrev (3 timer siden):

Tenk heller litt på viktigheten av heimevernet/sivilforsvaret i tilfelle krisen forverrer seg :)

Ja, det hadde vært fint om heimevernet/sivilforsvaret ikke hadde dratt på massesprederhendelser sånn at de hadde synkront ligget utslått med korona og spredt smitte utover store deler av landet. Vi trenger de - derfor bør de utsette til det blir tryggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, 0laf said:

 jeg personlig tror kanskje det enkleste var å ha full nedstenging, gjerne med portforbud om nødvendig, i noen uker for å få smittespredningen ned igjen, så kjøre på med en enorm smittesporing etterpå, men det er ikke sikkert det funker noe bedre?

I stora delar av landet tycker jag det verkar som att man i praktiken har en sån strategi. Det blomstrar upp ibland men smittspåring och lite hårdare tilltak får ned smitten igen ganska raskt

Tror att det är så vansklig/omöjligt att få ned smitten på 0 att det kan vara den bästa strategien. 

Undantaget är rundt Oslo där man nu har haft rätt hårda tilltak över relativt lång tid utan att få ned smitten så väldigt mycket. Hårdare tilltak noen uker kanske är bättre där. 

Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581 skrev (41 minutter siden):

Så løsningen er å eutanasiere de gamle, gi de dødsassistanse for å ikke overbelaste sykehusene? Når sykehusene er fulle igjen takket være det muterte viruset, velge en ny gruppe som skal få dødsassistanse? 

Denne varianten vil indirekte føre til mer dødsfall, da flere vil bli smittet hvis den overtar. Da vil også antallet av de som får et forverret sykdomsforløp i alle aldersgrupper øke. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Ulike vurderinger må settes opp mot hverandre. Tiltak som hemmer økonomien vil også -indirekte- føre til flere dødstall. Kanskje et flertall blant risikogruppen selv synes tiltakene er for strenge?

Jeg referer til fakta. Snittalder på coronadøde i Norge er faktisk 83-85 år (varierer), og pasientene har 2 underliggende, alvorlige sykdommer. Dødsraten er heller ikke spesielt høy, ca 0,9% blant smittede. Er ikke tiltakene da for strenge? 

Jeg har inntrykk av at folks virkelighetstolkninger er veldig påvirket av media, eksperter og politikere. Hvis disse gruppene skulle vise seg å ta feil, vil sannsynligvis også flertallet av befolkningen ta feil. Mennesker har en tendens til å bevege seg i flokk, noe man f eks ser på aksjemarkedet, men det er ikke alltid flokken har rett, selv om den blir ledet av kompetente folk med høy utdannelse, noe som jo er tilfellet i Norge og andre europeiske land. Stadig vekk legger jeg merke til at personer som ikke bruker media, ikke er redd for viruset i det hele tatt. 

Selvfølgelig bør risikogruppen isoleres. Men risikogruppen er liten. Faktisk den samme som ved influensa. (Eldre personer med underliggende sykdommer). Men jeg forstår at det er vanskelig å tro dette når statsledere og smitteeksperter dominerer mediabildet med saker som er dramatiske og derfor salgbare, og som får mange klikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (3 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at folks virkelighetstolkninger er veldig påvirket av media, eksperter og politikere.

(...)

Men jeg forstår at det er vanskelig å tro dette når statsledere og smitteeksperter dominerer mediabildet

Hvor henter du din egen virkelighet fra da? Bare rene tall og numre som du har kunnskap til å tolke helt selv uten input fra ekspertise på området?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oslo:

Deichman stenger alle bibliotekene
Deichman stenger bibliotekene i Oslo fra og med lørdag. Biblioteksjef Knut Skansen sier at stenging er nødvendig og et viktig bidrag for å hindre smittespredning. Stengingen gjelder Deichman Bjørvika og alle andre Deichmanbiblioteker i Oslo.
https://www.nrk.no/nyheter/1.15341207

Vinmonopolet vet ikke om de blir stengt
– Nei, vi har ikke hørt noe vedrørende Oslo-regionen. Vi avventer pressekonferansen i morgen kl. 09:00. Våre to butikker i Nordre Follo (Kolbotn og Ski) er stengt i morgen og ut onsdag neste uke etter at formannskapet i Nordre Follo besluttet nedstengning tidligere i kveld, skriver Jens Nordahl, kommunikasjonssjef i Vinmonopolet.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/vinmonopolet-vet-ikke-om-de-blir-stengt.-yLK13w3X

Helsebyråden: – Fare for at flere har det engelske viruset uten å vite det
I Nordre Follo kommune klarte de ikke å spore tilbake hvor viruset kom fra. Det er en fare for at det er flere har det engelske viruset uten å vite det, advarer helsebyråd Robert Steen til Avisa Oslo. (...) – Nå må vi passe på at situasjonen i Oslo og omegn ikke blir verre og passe på overfor våre naboer i Nordre Follo. Vi må holde vår mobilitet så lav som mulig og jeg oppfordrer alle til å holde seg hjemme, sier Steen.
https://www.ao.no/helsebyraden-fare-for-at-flere-har-det-engelske-viruset-uten-a-vite-det/s/5-128-30028

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Hvor henter du din egen virkelighet fra da? Bare rene tall og numre som du har kunnskap til å tolke helt selv uten input fra ekspertise på området?

Egen erfaring, for det meste. Jeg synes personer som ofte bruker media har visse synspunkter som det er vanskelig å forstå. Ihvertfall har de et helt annet forhold til risiko enn det jeg har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

306 NYE SMITTETILFELLER SISTE DØGN

Det er registrert 306 nye smittetilfeller siste døgn. Totalt er det nå 60565 smittede registrert i Norge.Dette er 54 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene.Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende.14 kommuner har stigende trend.

Ja så likevel vil man stenge ned Oslo og omegn altså. Dette henger altså ikke på greip i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre å være føre var enn etter snar mener jo jeg da, vertfall frem til vi har en full oversikt over skalaen til spredningen av den britiske varianten :)

Ble forøvrig kjempe imponert av min kommune og dens serverigssted når de la frem de nye sjenkereglene i dag. Du får bestille deg drikke menst du spiser, når du er ferdig med Burgeren din og serviset er av bordet får du ikke bestille mer drikke. Syns det var en veldig fornuftig måte å løse det på :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...