Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Har selv slitt med en  skikkelig skikkelig heftig forkjølelse, så lå ganske rett ut fra lørdag til onsdag, men på bedringens vei i dag. Har tatt test og fått bekreftet at det ikke er covid , så det er litt annet svineri som driver å flyr rundt om dagene og 🤧. Men med bekreftet smittet nærkontakt i forkant av symptom er det nok en overhengende risiko for at det er covid ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Skepsis til Moderna-vaksinen kan gjøre at Bergen kommune må kaste tusener av vaksinedoser.
– Det er et stort problem, sier assisterende smittevernoverlege Kjell Haug til Bergens Tidende.

Da Bergen i slutten av juli begynte å få flere doser av vaksinetypen, opplevde vaksinesentrene at flere forlot vaksinasjonslokalet da det var Moderna de ble tilbudt. Skepsisen har ikke avtatt, forteller assisterende smittevernoverlege Kjell Haug.

– Vi prøver å argumentere saklig og nøkternt med at Moderna er en minst like god vaksine som Pfizer, men det er en del som har bestemt seg på forhånd, sier Haug.

Han tror skepsisen skyldes at Moderna er en sterkere vaksine, og at folk derfor får mer symptomer.

Bergen kommune må nå sette om lag 10 000 Moderna-doser som allerede er opptint innen slutten av september, opplyser Haug.

– Det er ganske mye. Derfor må vi være kreative med å finne løsninger og er i dialog med FHI om dette. Vi jobber alt vi kan for å slippe å kaste dem. Det er siste utvei.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=73039


Det har vel strengt tatt vært mindre alvorlige bivirkninger med Moderna, dog mer symptomer og litt dårlig rett etter satt vaksine?
Er virkelig folk så tette at de ikke tar vaksinen, i frykt for det som som oftest er litt vondt i armen og noen dager med litt sykdomsfølelse (spørsmålet er retorisk, artikkelen viser at folk faktisk er så tette) ?

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=73039


Det har vel strengt tatt vært mindre alvorlige bivirkninger med Moderna, dog mer symptomer og litt dårlig rett etter satt vaksine?
Er virkelig folk så tette at de ikke tar vaksinen, i frykt for det som som oftest er litt vondt i armen og noen dager med litt sykdomsfølelse (spørsmålet er retorisk, artikkelen viser at folk faktisk er så tette) ?

Så det var en kommuneoverlege i Lofoten som var frustrert over at det måtte kastes vaksiner fordi folk avlyste timene i siste liten på fredag, på bakgrunn av at de ikke ville være dårlige i helga. Det er tydeligvis best å holde seg hjemme når man skal på jobb, slik at man får betalt.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 timer siden):

Men med bekreftet smittet nærkontakt i forkant av symptom er det nok en overhengende risiko for at det er covid ja. 

Fikk svar på PCR nå, ikke påvist. Ganske overraskende!

Samtidig har to til fått påvist covid-19 og alle har symptomer, seks totalt nå hvor alle unntatt én er fullvaksinerte (ei er gravid og har bare én dose...). Jeg er den eneste av oss som ikke har blitt påvist smittet. Nå som jeg har både negativ dobbel hurtigtest og negativ PCR tenker jeg man kan konkludere med det. Føler meg mye bedre i formen også. Tilfeldighetene skal vel ha det til at jeg har fått noe forkjølelses-greier akkurat samtidig som dette, og at fullvaksinering/flaks har stoppet infeksjon for min del :) Tenker jeg tar en hurtigtest til i morgen bare for å være sikker og ansvarlig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, alle bortsett fra ei som er gravid. Hun har fått én dose.

Da må vi kanskje ta FHIs beregninger om '66% beskyttet mot å bli smittet' med en klype salt? Men det har vel en del å si tida man tilbringer sammen også. Hvis dere jobber tett på hverandre hele dagen, så kan det vel skje. God bedring! 🙂

Lenke til kommentar

Og noen bare dodger det helt. Kjenner ei som har hatt noen 10 dagers karantener (jobber som lærer) og har hatt veldig bekreftet nærkontakt da hun var sammen med ei venninne en hel dag hjemme hos henne. Da var venninna i ferd med å bli dårlig av corona faktisk. Utrolig nok ble ikke hun smitta. Dette var før noen andre enn sykehjemsbeboere, eldre og noen få helsepersonell hadde blitt vaksinert. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Fikk svar på PCR nå, ikke påvist. Ganske overraskende!

Samtidig har to til fått påvist covid-19 og alle har symptomer, seks totalt nå hvor alle unntatt én er fullvaksinerte (ei er gravid og har bare én dose...). Jeg er den eneste av oss som ikke har blitt påvist smittet. Nå som jeg har både negativ dobbel hurtigtest og negativ PCR tenker jeg man kan konkludere med det. Føler meg mye bedre i formen også. Tilfeldighetene skal vel ha det til at jeg har fått noe forkjølelses-greier akkurat samtidig som dette, og at fullvaksinering/flaks har stoppet infeksjon for min del :) Tenker jeg tar en hurtigtest til i morgen bare for å være sikker og ansvarlig.

Med meg gikk det seks dager fra jeg ble eksponert til jeg testet positivt. Så du bør kanskje teste igjen om et par dager, for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Med meg gikk det seks dager fra jeg ble eksponert til jeg testet positivt. Så du bør kanskje teste igjen om et par dager, for sikkerhets skyld.

Jepp, tenkte å gjøre det selv om det ikke er noe jeg må siden jeg er fullvaksinert. Skal egentlig bare teste meg ved symptomer, men jeg har potensielt kontakt med flere som ikke har fått sin andre dose enda, så det er greit å gjøre av hensyn til de :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Andre1980 said:

Mens Danmark og Sverige opphever corona-restriksjoner, vil regjeringen her i Norge forlenge de midlertidige bestemmelsene i smittevernloven om koronasertifikat, karantenehotell, isolering og smittekarantene til 11. Juli 2022:

image.thumb.png.82117d4139d2ff23b9954d40f518fc82.png

Jeg er ingen jurist, men er det ikke her snakk om å forlenge MULIGHETEN for å innføre slike tiltak, ikke at tiltakene i seg selv skal bli forlenget til 11. juli 2022? Altså en tilstand av 'forhøyet beredskap', som de jo har snakket om at vil ta over når alle andre tiltak (snart?) droppes.

Endret av ToxicTed
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det er bare for å ha muligheten.

Skal også sies at selv om Danmark åpner opp, så beholder de fortsatt testing, karantene og isolasjon. Det vil si at det ikke er så veldig stor forskjell på nåværende nasjonale tiltak i Norge og Danmark fra i dag.

Sverige har vel satt en dato helt i slutten av september, så de åpner ikke opp helt enda. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (3 minutter siden):

Jeg er ingen jurist, men er det ikke her snakk om å forlenge MULIGHETEN for å innføre slike tiltak, ikke at tiltakene i seg selv skal bli forlenget til 11. juli 2022?

 

Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Det står "forlenge bestemmelsene som gir hjemmel for forskrifter om koronasertifikat osv". Så håper virkelig de bare vil ha muligheten til å gjeninnføre det, ikke videreføre det til neste sommer.

Signalene er i hvertfall at i Sverige og Danmark så åpnes det opp. I Norge skyves det på målpostene samtidig som man søker å videreføre midlertidige bestemmelser ut i neste år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (6 minutter siden):

Signalene er i hvertfall at i Sverige og Danmark så åpnes det opp. I Norge skyves det på målpostene samtidig som man søker å videreføre midlertidige bestemmelser ut i neste år. 

Det er jo bare en notis om å ha hjemmel i lovverket. Kan ikke tenke meg at dette er noe annerledes i Danmark, Sverige eller andre land. På samme måte som for eksempel EUs koronapass ikke er lovlig fra november av, de må ha fornyet juridisk grunnlag før den tid for at det skal fortsette. Det er sånn det funker.

Nå ligger vi ca. en måned bak danskene i vaksineringen, mens svenskene er litt bak oss. I Norge har regjeringen snakket om å oppheve tiltakene i slutten av september, noe som nå trolig ikke blir før starten av oktober, men det er jo signalet. For svenskenes del har datoen vært satt til 29. september. Synes det meste går som forventet og greit på skinner jeg, dog med en liten forsinkelse på en til to uker sannsynligvis.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...