Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Fibonacci said:

Er på ferie nå i et land der de har tatt friheten tilbake og lever som i 2019. Det er helt utrolig å oppleve. Fulle pubber og folk tenker ikke på covid. Det er noe smitte her, men ikke mer enn at det blir noen smånotiser i avisene. Langt ifra noe smittehelvete. De bemerker at nordmenn virker veldig opphengt i regler og smittenyheter.

Er fulla pubar i Norge också och jag tvivlar på att flertalet som är där tänker så särligt mycket på korona. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (30 minutter siden):

Grensa til Sverige stenges igjen og blir Oransje. Det ryktes at dette iverksette på Mandag.

ligger de ikke godt under 50 pr. 100K fortsatt?

kommer nye tall ukentlig fra Folkhelsomyndigheten, på torsdager kl.15

de foregående to ukene har Västra Götaland lagt på rundt 25 pr. 100K

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

ligger de ikke godt under 50 pr. 100K fortsatt?

kommer nye tall ukentlig fra Folkhelsomyndigheten, på torsdager kl.15

de foregående to ukene har Västra Götaland lagt på rundt 25 pr. 100K

Nei tallene fra VG västra Götaland er 48 sist jeg sjekket.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
5 hours ago, Theo343 said:

Det var en del som trodde at verden ville bli den samme etter 9-11 men selvsagt vil det alltid forekomme endringer i et samfunn som er i stadig endring og utvikling. Det var mange som tenkte at bilen var døfødt og sverget til hesten. Folk trodde aldri det skulle bli forbud mot å røyke men heldigvis går samfunnet fremover.

9-11 har skapt mange nye arbeidsplasser rundt om i verden. Selvsagt trist at noen måtte bøte med livet, og at det kanskje er noe konspiratorisk enda rundt om amerikansk styre og stell hadde en finger med i det eller ikke.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (22 minutter siden):

Nei tallene fra VG västra Götaland er 48 sist jeg sjekket.

skal ikke motsi deg eller kverulere, men jeg følger litt med på uke-tallene fra Sverige, her er hva jeg ser Folkhelsomyndigheten har publisert. uke 29 og uke 30 for hhv. Västra Götaland og Värmland
 

HJ59VgN.png

eaps6Zl.png

 

tMAF944.png

LCKooqg.png

 

VG refererer muligens dagstall? Eller de "spår" uke 31. Folkhelsomyndighten rapporterer med en ukes "etterslep" så kan evt. være noe der.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 minutter siden):

skal ikke motsi deg eller kverulere, men jeg følger litt med på uke-tallene fra Sverige, her er hva jeg ser Folkhelsomyndigheten har publisert. uke 29 og uke 30 for hhv. Västra Götaland og Värmland
 

HJ59VgN.png

eaps6Zl.png

 

tMAF944.png

LCKooqg.png

 

VG refererer muligens dagstall? Eller de "spår" uke 31. Folkhelsomyndighten rapporterer med en ukes "etterslep" så kan evt. være noe der.

Jeg mente ikke avisa men Västra Götaland.

Men aviser på østlandet melder at svenske grenser og områder endres til oransje på mandag.

Visstnok fordi EU bestemmer at Sverige og Finland blir oransje.

Tallene dine stemmer men Sverige sliter mye med russer-hackere og etterslep på tall. Så det hender det er etterslep.

Sverige har hatt mye stygge Russer hack sikkert fra Putin. Apotek og matbutikken her jeg bor var stengt i en uke pga hacking signert Russland.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
5 hours ago, Benbjo said:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=70314

Det var vel dette scenariet SAGE har advart om at sannsynlig/realistisk. 2 varianter kombinerer og lager en slags supervarient som omgår immunitet og er hypersmittsomt. 

Ingen sted i det kortet artikkelsitatet på den lenken din står det noe om at to varianter virus kombineres. Det ville vel ha vært rent medisinsk revolusjonerende på skummelt vis?

Jeg tolker artikkelen til å lyde: De to individuelle mutasjonene av virus kan mutere, slik at man står igjen med to nye mutasjoner på samme tid. Ikke noe verre enn det altså. Som jo selvsagt kan være ille nok i seg selv!

Endret av G
Ser ut til at Benbjo kan ha hatt rett
Lenke til kommentar
5 hours ago, Fibonacci said:

Noen ting er fornuftig å ta med seg videre, f.eks. bedre hygiene generelt (og lavere musikk på uteplassene 🙂)

Men antisosiale tiltak bør avskaffes så fort som overhodet mulig.

Vi kan ikke drive med denne katt og mus-leken lenger, der man konstant blir straffet med tiltak så snart man har levd litt for normalt.

Var rundt omkring i en by nær meg i dag (i Rogaland). Omtrent ingen mennesker har på munnbind lengre. Helst bare enkelte butikkansatte har fortsatt munnbindbruk. Så mange butikkansatte nytter ikke munnbind heller.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Visstnok fordi EU bestemmer at Sverige og Finland blir oransje.

EU har vel ikke fått med seg at vi behandler Sverige på regions.nivå muligens?

Synes det vil være merkelig om FHI dilter etter det, i alle fall hvis Folkhelsomyndighetens egne sifre fortsatt er under 50 pr. 100k for de omtalte regionene, også i uke 31

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
5 minutes ago, G said:

Ingen sted i det kortet artikkelsitatet på den lenken din står det noe om at to varianter virus kombineres. Det ville vel ha vært rent medisinsk revolusjonerende på skummelt vis?

Jeg tolker artikkelen til å lyde: De to individuelle mutasjonene av virus kan mutere, slik at man står igjen med to nye mutasjoner på samme tid. Ikke noe verre enn det altså. Som jo selvsagt kan være ille nok i seg selv!

Nei, det er mulig for virus å "merge". Det heter recombination. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Benbjo said:

Nei, det er mulig for virus å "merge". Det heter recombination. 

Quote

Viral recombination occurs when viruses of two different parent strains coinfect the same host cell and interact during replication to generate virus progeny that have some genes from both parents.

Trekker det jeg har sagt tilbake da. Sorry. Redigerte originalinnlegget mitt om dette.

Wtf :blink:. Kan vel skje lettere det da i u-land som har mange virusvarianter over seg på en gang.

Nå når jeg begynner å forstå mer og mer ved hvert nye drypp. Hvordan kan da Aavitsland så rolig stå å si at han ikke tror Lambda vil utkonkurrere Delta eller hva han nå nylig har sagt for noe om sånt? Det ville jo være krise om man hadde noen overivrige ungdom som skapte norske-mutanten med Lambda+Delta. I teori og praksis så burde jo det kunne skje i Norge også ved uflaks.

Jeg har legetime selv på mandag, så dette kommer til å gå helt greit. Må huske å puste litt inn og ut nå.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (36 minutter siden):

EU har vel ikke fått med seg at vi behandler Sverige på regions.nivå muligens?

Synes det vil være merkelig om FHI dilter etter det, i alle fall hvis Folkhelsomyndighetens egne sifre fortsatt er under 50 pr. 100k for de omtalte regionene, også i uke 31

Det Europa kartet jeg så var også delt inn i regioner, var røde punkter i Danmark og Stockholm det jeg så, skal vi ikke få opp den ECI kartet her tro? Vi er jo med på EU vaksinepass opplegget, dermed tror jeg vi automatisk "stenger" grensa, ubetydelig for alle normale som er fullvaksinert.

Maps in support of the Council Recommendation on a coordinated approach to travel measures in the EU (europa.eu)

 

 

 

 

2021w30_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.png

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
G skrev (28 minutter siden):

Nå når jeg begynner å forstå mer og mer ved hvert nye drypp. Hvordan kan da Aavitsland så rolig stå å si at han ikke tror Lambda vil utkonkurrere Delta eller hva han nå nylig har sagt for noe om sånt?

Jeg siterer hva som ble skrevet at Aavitsland trodde:

G skrev (På 3.8.2021 den 10.13):

DELTA: Overlegen tror det blir vanskelig for nye virusvarianter å utkonkurrere delta-varianten som dominerer i Norge nå

Han har antagelig hatt mange flere drypp, og forstått mer av faget enn folk her i tråden. Det skal antagelig godt gjøres å komme veldig høyere i smittsomhet enn delta-varianten, men om det skulle dukke opp en slik variant så ville den måtte nærme seg noe av det mest smittsomme av virus med spredning blant mennesker som vi noen gang har sett. Noe i nærheten av meslinger eller verre, som nevnt av både meg og andre her i tråden tidligere denne uken. Han ser ut til å tvile på at det skjer, det skal gjerne godt gjøres.

For all del, det er fritt for å forestille seg en luftbåren ebola med R0 på 500, men det blir fri fantasi, eller billig sci-fi. :)

Endret av xRun
Lenke til kommentar
xRun skrev (14 minutter siden):
Sitat

NÅ ÅPNER NORGE FOR ENGELSKE CORONAPASS

I løpet av neste uke vil coronapass fra England og Wales kunne brukes på lik linje med EUs, bekrefter utenriksministeren til VG.

Les hele saken

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/naa-aapner-norge-for-engelske-coronapass.ZCYS2ZbMI

skandale.  England har altså Europas nest høyeste smittetall, 575 100k (Spania 696)

"Reisende med et engelsk coronapass vil slippe innreisekarantene, innreiseregistrering og covid-test, både før reisen og på grensen."

Endret av Mr.M
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (26 minutter siden):

Dette reagerer jeg sterkt på. England og Wales er de siste stedene som burde fått godkjent koronapass. Og hvorfor er Skotland og Nord-irland utelatt? Ja de har en egen ordning, men det burde Norge ha sørget for at ble samkjørt. Er det noen steder i europa som fortjener å bli utelatt så er det England og Wales. De har meldt seg ut, og har en gal gal skikkelse som prøver å gjøre alt til et helvete. 

Jeg ville ikke stolt på noenting som kom ut fra den steinen i sjøen akkurat nå. Hvorfor skal Norge belønne inkompetanse, xenofobi og rasistiske myndigheter? 

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...