Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

– Det er snakk om ordentleg mykje pengar. Me vart heilt sjokkerte i dag tidleg då me fekk vite prisen, sa Danckers, før ho nokre timar seinare på dagen reiste heim frå ferien i Noreg.

Testen måtte belgiarane ta for å kunne sette seg på flyet heim att til Belgia, og i Belgia er det krav om ein gyldig PCR-attest som ikkje er eldre enn 72 timar.

https://www.nrk.no/norge/norske-koronatestar-er-blant-dei-dyraste-i-europa-1.15592489

Ser ut til at Norge nesten er dyrest i klassen på PCR-koronatester i Europa? Det er ihvertfall dyrt.

 

Quote

– Vi har ikke mange nok filer inn til at vi får en god trafikkflyt, sier Østenby.

https://www.nrk.no/osloogviken/matte-kjore-seks-mil-omvei-fra-sverige-til-norge-for-a-besoke-familien-1.15517741

Endret av G
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 timer siden):

Nei, det er en ugjennomførbar ide. Som gir minimalt tilbake. Vi har ikke sendt hjem elevene i store mengder siden mai 2020, så hvorfor skal ingen av dem på skolene i en periode hvor risikoen er kraftig redusert pga vaksinering. Jeg skal love deg at det knapt er noen som har tenkt tanken engang hos de ansvarlige myndigheter. 

Slik eg forstår det er poenget å massesmitte born og ungdom som ein alternativ måte å vaksinere dei på.

For det fyrste vil det vere vanskeleg å skaffe leirskulekapasitet til alle desse borna på same tid. Leirskulane har stort sett belegg heile året.

For det andre trur eg det vil vere mykje enklare å gje dei ei vaksine, og at risikoen for å bli sjuk av vaksina (nesten) garantert vil vere mindre enn av å gjennomgå korona. FHI er i tenkjeboksen, m.a. på grunn av mogelege biverknader som hjarteposebetennelse hos unge, men eg tippar på at dei kjem til å lande på vaksinasjon ned til 12 år når den tid kjem. Fleire andre land har allereie byrja med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (22 minutter siden):

Montro når vi får vite svaret på thrilleren om Lambda er i fritt omløp?

Bare å roe ned rundt Lambda er min mening. 

Per nå er det ingenting som tyder på at Lambda er i fritt omløp her i Norge, og varianten er ikke en gang nevnt i den forbindelse i nyeste ukerapport. Det har vært det ene tilfellet (sikkert import) for noen uker siden, og FHI sier det trolig ikke er flere i Norge.

Når den i tillegg knapt er påvist i nabolandene våre, og ikke klarer å spre seg i «konkurranse» med Delta i Europa, så tenker jeg det ikke er så mye å ofre kalorier på her. Den vil sikkert påvises flere ganger i Norge fremover slik vi kan forvente med alle varianter, men problemer får vi først om det kommer varianter som er farligere og/eller sniker seg mye lettere gjennom beskyttelsen fra vaksinene.

Såvidt jeg har skjønt er Delta så smittsomt at hvis det kommer en enda mer smittsom variant så nærmer vi oss noe av det mer smittsomme viruset bredt utbredt noensinne, nesten som meslinger? Kanskje noen her vet mer om akkurat det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Ja, altså Lambda har jo sin opprinnelse i Peru og det er bare i Sør-Amerika hvor det ikke er helt klokkeklare tegn på at Lambda/Gamma ikke umiddelbart utkonkurreres av Delta. I Europa er det Delta-varianten som stort sett nå er dominerende overalt, som gjør det veldig lite trolig at Lambda skal få noe særlig utbredelse her. FHI snakker litt mer om dette her: https://www.tv2.no/a/14143581/

Når det gjelder screening og sekvensering så har denne kapasiteten økt masse, det er absolutt ikke blitt stille. Man har fått på plass flere og raskere screeningmetoder enn helgenomsekvensering. Så nå screener vi godt over halvparten av alle positive prøver, for eksempel er andelen prøver som blir screenet på 88% i Agder. I tillegg helgenomsekvenseries over 20% av alle positive prøver. Kan leses litt om i ukerapportene til FHI, annenhver uke har de et vedlegg om dette.

Hvis dette har økt til over 50% av positive prøver så er det flott. Tidligere jeg så dette ble snakket om i fora lå de vel på 30+.

Problemet med Lambda er forløpig hovedsaklig i Sør-Amerika ja.

Quote

Since first detected in this location to date), Peru (9%), Ecuador (8%), and Argentina (3%).2 Authorities in Peru reported that 81% of COVID-19 cases sequenced since April 2021 were associated with Lambda.3 Argentina reported increasing prevalence of Lambda since the third week of February 2021, and between 2 April and 19 May 2021, the variant accounted for 37% of the COVID-19 cases sequenced.4 In Chile, prevalence of Lambda has increased over time, accounting for 32% of sequenced cases reported in the last 60 days – co-circulating at similar rates to variant Gamma (33%), but outcompeting variant Alpha (4%) over the same period. 5

Lambda carries a number of mutations with suspected phenotypic implications, such as a potential increased transmissibility or possible increased resistance to neutralizing antibodies.6 It is characterised by mutations in the spike protein, including G75V, T76I, del247/253, L452Q, F490S, D614G and T859N; however, there is currently limited evidence on the full extent of the impact associated with these genomic changes, and further robust studies into the phenotypic impacts are needed to better understand the impact on countermeasures and to control the spread. Further studies are also required to validate the continued effectiveness of vaccines.
 

Det er ellers kun disse som er VOC "variants of concern". Lambda er fortsatt under VOI "variants of interest"

image.png.b92dd934bcb7c301a1ce8d16a3d2c770.png

Varianter kan også ramme forskjellig på mange områder og ikke bare geografisk og demografrisk.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 minutter siden):

For det fyrste vil det vere vanskeleg å skaffe leirskulekapasitet til alle desse borna på same tid. Leirskulane har stort sett belegg heile året.

Kapasistet til å sende ut over en halv million barn på ett og samme tidspunkt. Det er selvsagt helt utopisk og umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (13 minutter siden):

Kapasistet til å sende ut over en halv million barn på ett og samme tidspunkt. Det er selvsagt helt utopisk og umulig.

hadde vel funnet plass til de, tomme militærforlegninger, sivilforsvaret-leire, steder som huset flyktninger, etc.

men ideen er ikke så smart, av en annen grunn, -nemlig såkalt viral load

jo høyere mengde, desto farligere, og det gjelder alle aldre. Så se for oss de stuer sammen 20-30 unger på sovesaler, eller på 8-manns rom, etc. da blir det usunt.

da er det "bedre" de blir smittet litt etterhvert og spredt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Snikpellik said:

Demokratiet i Sveits suger litt etter min mening, siden det fordrer at innbyggere setter seg inn i altfor komplekse saker til deres eget beste. At kvinner ikke fikk full stemmerett før i 1991 (!!!) er også et resultat av at «folket» skal bestemme ting...

Når landet skal bestemme koronatiltak må folket med, når de skal kjøpe inn nye jagerfly bestemmer folket hvilket liksom, det er helt på trynet. Det bedrives reklamekampanjer over en lav sko for å manipulere og pushe velgere i sin retning, som både partiene og det private deltar i, med masse interessekonflikter. I tillegg fører alle disse avstemningene til veldig laber interesse, med en deltakelse som snitter på bare 40%, så i praksis bestemmer folket egentlig mindre enn for eksempel her i Norge. Også går det så utrolig treigt, med de allmøtene i hvor mange kommuner er det igjen? 2500? 

Jeg er ingen stor fan, men er nok også påvirket litt da en av mine beste venner er fra Sveits og heller ikke er noen fan av systemet. Det har også sine fordeler, men det jeg synes er best med systemet er egentlig bare tanken.

Dersom folk generel i Sveits ikke liker systemet så ville de bare stemt for å fjerne det, så de vennene er nok i et mindretall med den meningen. Lav valgdeltakelse er ikke noe negativt dersom velgerne ikke bryr seg særlig om sakene som er oppe til avstemning. Heller det motsatte, kan være en fin ting at de som faktisk bryr seg får en sterkere stemme.

Sånn forøvrig, i Colorado 1890 og Oregon 1912 fikk også kvinner full stemmerett som resultat av at folket bestemte i referenda. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat
FHI: 259 fullvaksinerte smittet:

De siste to ukene har 259 tilfeller av covid-19 blitt påvist hos fullvaksinerte. Man regnes som fullvaksinert først fra og med sju dager etter andre dose. Dette skriver FHI i sin ukesrapport onsdag.

3659 personer er til sammen smittet av covid-19 i løpet av uke 29 og 30.

- Andelen fullvaksinerte av det totale antallet påviste tilfeller de siste to ukene utgjør dermed 7,1 %.

Så med 34,15% fullvaksinerte så utgjorde de 7,1% av de smittede. Dvs et betydelig reduksjon i risiko for smitte. Det som er enda viktigere er at alvorlig sykdom reduseres, men det er vel vanskelig å si noe presist om med så lave tall som vi har, men FHI sier at

Sitat

Forekomsten av nye sykehusinnleggelser, intensivinnleggelser og dødsfall holder seg fortsatt lavt, noe som må antas å skyldes at vaksinasjon beskytter de eldre og andre med forhøyet risiko for alvorlig forløp

 

Dette er gode nyheter i en periode med stigende smittetall over store deler av landet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, G said:

@Simen1 Dette er noe av det mest spennende av grafer du har delt her i tråden.

På en side dersom barna tåler sykdommen bedre uten å risikere long covid (noe som er litt i det blå enda muligens). Så vil jo det skape flokkimmunitet og være en fordel at disse blir ferdige med det. Problemet er at de skal hjem til sine foreldre som kanskje er uvaksinerte foreløpig å spise middag senere på døgnet. Jeg er nok ikke for internatskoler, men akkurat for en veldig kort stund, så ville det faktisk ha vært fornuftig. Men det vinduet står åpent kun i veldig kort tid, inntil resten av befolkningen er vaksinert for denne gang. Så kommer man til mutasjoner og spørsmål om dose 3.

Myndighetene kunne kamuflert denne interneringen som en gøyal leirskoleopplevelse. Men, det hadde nok blitt gjennomskuet fordi man ikke er vant med å sende barn over hele nasjonen på leirskole i august-september måned.

Dette er nok en idémyldring i fra meg. Som jeg er nokså sikker på at vil få dårlig omtale blant enkelte forumdeltakere. Kanskje til og med risikerer jeg brunbeising for dette forslaget? Det måtte for all del vært fundert i et reellt behov og vært avsluttet så raskt som mulig. Mennesker kan også være fornuftige, og jeg synes idéen har en viss fornuftighet over seg om det gjøres i kohorter i denne leirskolen. Men, jeg forventer den verste kritikk her nå etter å ha luftet dette ;)

Kohortidéen her er for å bremse risiko dersom tiltaket likevel skulle vise seg å skade barna med viruset. Samt når man har oppnådd vaksinasjon på ihvertfall alle som ikke er barn, så vil det være noe tryggere å slippe opp helt. Med forbehold om at barna med fullt frislipp også kan ta skade av viruset da. Kohorter vil i så måte være en form for regulator som gjør at ting ikke spinner helt ut av kontroll dersom det viser seg å være mot sin hensikt likevel.

Kan ikke du prøve å ikke gjøre alle tråder du deltar i til en chatte-tråd der alle tanker som sveiper innom hjernen din publisereres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, nirolo said:

Så med 34,15% fullvaksinerte så utgjorde de 7,1% av de smittede. Dvs et betydelig reduksjon i risiko for smitte. Det som er enda viktigere er at alvorlig sykdom reduseres, men det er vel vanskelig å si noe presist om med så lave tall som vi har, men FHI sier at

 

Dette er gode nyheter i en periode med stigende smittetall over store deler av landet.

Vet ikke hvis jag er enig med det. Ja, vaksinen fungerar och minsker smitten men den er fremdeles rätt långt ifra att göra alla immuna. 

De flesta som har blivit smittede senaste ukene är unga mellan 20-29 år. En grupp med få full vaksinerade. Gruppen av full vaksinerade är äldre och gruppen har antagligen inte stort överlappande med gruppen med mest smittspridning. Å andra siden kan många av de vaksinerade varit smittede i utlandet. 

Tror att det är vansklig att dra några tydliga slutsatser av talen på grund av den men jag skulle helst se färre smittede fullvaksinerade. 

Nu är det också relativt få under kanske 60 år som är fullvaksinerade (framförallt utanför de prioriterade områdene) så får verkligen hoppas vi har tillräckligt beskytelse tills vi får andra dosen och framför allt att man slipper få in viruset på barnas skole.

edit: Tycker inte antalet inlagda varit så väldigt lavt senaste tiden. Under 200 smittede i snitt per dag och över 20 inlagda i snitt senaste 5-6 ukene. Långt fra problem nu men kanske ikke helt bra om ett tag. 

Endret av fredrik2
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vaksinestatistikk pr aldersgruppe pr 4.8.2021. NB. Grafen for første dose er forskjøvet 6 uker til høyre for å matche med kurven for 2. dose, slik at vi lettere kan se om intervallet faktisk er 6 uker. Som dere ser spriker kurvene stadig mer for de tre laveste aldersgruppene, noe som selvsagt skyldes økt intervall mellom dosene (og frivillige utsettelser av dose 2). Litt uheldig at vaksineringen flater ut på under 90% for 45-54-åringene. Håper det bedrer seg når folk kommer hjem fra ferie. Tror uansett vi holder godt stand i den internasjonale konkurransen om høy vaksinegrad. :)

828948355_Vaksinertepruke31.thumb.png.54dcc809db599509fba908270a893e97.png

Som dere s

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (12 minutter siden):

Så med 34,15% fullvaksinerte så utgjorde de 7,1% av de smittede. Dvs et betydelig reduksjon i risiko for smitte.

de burde vel strengt tatt ta med 1-dose vaksinerte i oversikten også. Hvis det er 259 fullvaksinerte som er smittet, kan en jo anta at tallet er langt høyere blant halvvaksinerte.

Ergo er fremstillingen ikke helt sannferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Bare å roe ned rundt Lambda er min mening. 

Per nå er det ingenting som tyder på at Lambda er i fritt omløp her i Norge, og varianten er ikke en gang nevnt i den forbindelse i nyeste ukerapport. Det har vært det ene tilfellet (sikkert import) for noen uker siden, og FHI sier det trolig ikke er flere i Norge.

Når den i tillegg knapt er påvist i nabolandene våre, og ikke klarer å spre seg i «konkurranse» med Delta i Europa, så tenker jeg det ikke er så mye å ofre kalorier på her. Den vil sikkert påvises flere ganger i Norge fremover slik vi kan forvente med alle varianter, men problemer får vi først om det kommer varianter som er farligere og/eller sniker seg mye lettere gjennom beskyttelsen fra vaksinene.

Såvidt jeg har skjønt er Delta så smittsomt at hvis det kommer en enda mer smittsom variant så nærmer vi oss noe av det mer smittsomme viruset bredt utbredt noensinne, nesten som meslinger? Kanskje noen her vet mer om akkurat det.

Tror jeg tar turen innom Biltema i dag og kjøper meg en Lambdasonde.

  

1 hour ago, Theo343 said:

Det er ellers kun disse som er VOC "variants of concern". Lambda er fortsatt under VOI "variants of interest"

Jeg har VOC-sensor i heimen i fra før, så det blir ikke noe stress med.

Endret av G
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Mr.M said:

hadde vel funnet plass til de, tomme militærforlegninger, sivilforsvaret-leire, steder som huset flyktninger, etc.

men ideen er ikke så smart, av en annen grunn, -nemlig såkalt viral load

jo høyere mengde, desto farligere, og det gjelder alle aldre. Så se for oss de stuer sammen 20-30 unger på sovesaler, eller på 8-manns rom, etc. da blir det usunt.

da er det "bedre" de blir smittet litt etterhvert og spredt.

Forsåvidt en god tanke, men de skal jo tåle smitten så godt påstås det ;)

  

2 minutes ago, Mr.M said:

den skal innføres i rektum. lykke til :sick:

Nice

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (1 time siden):

Dersom folk generel i Sveits ikke liker systemet så ville de bare stemt for å fjerne det, så de vennene er nok i et mindretall med den meningen.

 

Det sa jeg ikke heller. Dersom man skal stemme for å endre hele systemet krever det nok dog litt mer enn vanlig referendum, men jeg tror ikke det er noen grunn til å tro at folket vil endre.

Sitat

Lav valgdeltakelse er ikke noe negativt dersom velgerne ikke bryr seg særlig om sakene som er oppe til avstemning. Heller det motsatte, kan være en fin ting at de som faktisk bryr seg får en sterkere stemme.

Her var det snakk om mer eller mindre demokrati, og jeg mener et system som fører til lav valgdeltakelse og interesse er negativt, ikke positivt for demokratiet.

Men nok om det, det blir ganske så off-topic!

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (37 minutter siden):

men de skal jo tåle smitten så godt påstås det ;)

i utgangspunktet ja. Men virusmengde teller.

Du husker kanskje sykepleierne i Lombardia/Italia for å illustrere. Døde vel oppimot 200, enda de brukte smittevern-utstyr. Men andre ord, når luften er så stinn av virus at det slår en hest i bakken, så øker det risiko for alvorlig forløp sterkt.

Helst bør man generelt oppholde seg kortest mulig tid i innestengte lokaler med mye folk.

Endret av Mr.M
korrigert antall døde
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Mr.M said:

Helst bør man generelt oppholde seg kortest mulig tid i innestengte lokaler med mye folk.

Det blir faktisk litt interessant om det går an å knytte smitte til flyreiser sånn etterhvert. Men, ser for meg at det må være vanskelig å definere hvor de ble smittet, om da ikke passasjerlister kan avdekke spørsmålet. For under ombordstigning og avstigning og sannsynligvis hos de fleste flyselskaper også under hele overfarten så kreves munnbind. Du er vel en 30 % beskyttet selv og ca. 70 % vil du beskytte andre dersom du var den syke passasjeren med kirurgisk munnbind. Utfordringen er jo dette med når de slår av flymotorene av sikkerhetsårsaker, kobler jording til chassis av fly og slike tiltak, så stopper jo også luftkondisjoneringsanlegget helt opp. Har du ankommet et varmt land så kjenner du det skikkelig. Men har du ankommet et sted i kjølige Norge så vil du også kjenne litt til den "kyllingfarmen" som menneskeflokken utgjør. Temperaturen i kabinen stiger raskt. Så under ombordstigning og avstigning så vil luften være spesiellt smittebærende dersom det finnes smitte i den.

Det var jo et eksempel på en flyrenholder som var vaksinert som ble smittet på jobben med rengjøringen av flyet. Den artikkelen er allerede dekket i tråden tidligere om man leter langt nok bakover. Men:

https://www.cdc.gov/quarantine/air/managing-sick-travelers/ncov-airlines.html

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...