Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (20 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/JEK2QR/bergen-strammer-inn-etter-rekordsmitte-i-aar

Flott! 

Bør strammes inn i Oslo også. Øker drastisk også der. 

Ingen grunn til å stramme inn i Oslo nå med så lave smittetall, og antallet i seg selv er ikke så avgjørende. Man ser at veldig mye av smitten skyldes reising innenlands/utenlands. 

Halvparten av nye smittetilfeller er knyttet til reiser utenfor Oslo
https://www.ao.no/halvparten-av-nye-smittetilfeller-er-knyttet-til-reiser-utenfor-oslo/s/5-128-150747

Sitat

Etter over en måned med stabile smittetall i Oslo, er smittetrenden nok en gang stigende. Helsebyråden ser imidlertid ingen grunn til å innføre strengere tiltak.

– Dette er som forventet, sier helsebyråd Robert Steen til Avisa Oslo.

Han sikter til at smittetrenden nå er stigende i hovedstaden, etter en lengre periode med vedvarende lave smittetall.

Steen viser til tidligere erfaringer. Helt siden nasjonal unntakstilstand ble erklært i mars 2020 har smittetallene i Oslo og Norge steget etter hver eneste ferie. Dermed påpeker Steen at den økningen en ser i Oslo nå ikke er sensasjonell.

– I feriene er folk mer mobile. De omgås flere mennesker og omgangen er noe tettere enn når vi ikke har ferie, sier Steen.

Sitat

Høye smittetall fra reise

Én tendens skiller seg imidlertid ut fra tidligere oppganger etter ferien. Reise er nå den oftest oppgitte årsaken til smitte. I uke 27 til 30 – altså fra 5. juli til 1. august – var på 40 prosent av alle smittetilfeller knyttet til innen- og utenlandsreiser. For uke 30 alene utgjorde smitte fra reise 49 prosent.

– Det er en markant forskjell fra tidligere, sier helsebyråden, som ikke legger skjul på at smitten hadde vært lavere om folk ikke hadde reist i sommerferien. Likevel understreker han at koronapandemien, strenge tiltak og isolasjon har hatt konsekvenser for folks psykiske helse.

Steen understreker samtidig at vi tåler litt høyere smittetall nå som en såpass stor andel av befolkningen er vaksiner.

– 86 prosent av befolkningen har fått første vaksine og vi hadde i går kun fire innleggelser på sykehusene med dekningsområde Oslo. Det tallet er veldig, veldig lavt, sier Steen.

Han angrer derfor ikke på at byrådet i mai og gjennom sommeren valgte å lette på alle de lokale smittevernreglene i Oslo.

– At vi fikk muligheten til å åpne byen igjen i slutten av mai måned har vært ekstremt positivt for ekstremt mange mennesker. Vi må hele tiden vurdere forholdsmessigheten av tiltakene vi har, sier Robert Steen til Avisa Oslo.

Sitat

Ingen behov for lokale tiltak

Oslo har per i dag ingen lokale tiltak. Dermed er det de nasjonale som gjelder, og helsebyråden ser ingen grunn til å endre på det.

– Jeg ser ikke behov for lokale tiltak, slik situasjonen er i dag, sier Steen. Han fortsetter ved å påpeke at selv om smittetallene nå er høyere enn de var tilsvarende periode i fjor, er det faktorer som gjør at situasjonen ikke er like alvorlig.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Fibonacci said:

Ja, det er en del som dessverre fremdeles tror vi kommer til å få friheten tilbake, og veien dit er mindre frihet.

Det var en del som trodde at verden ville bli den samme etter 9-11 men selvsagt vil det alltid forekomme endringer i et samfunn som er i stadig endring og utvikling. Det var mange som tenkte at bilen var døfødt og sverget til hesten. Folk trodde aldri det skulle bli forbud mot å røyke men heldigvis går samfunnet fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det globale reiserådet forlenges til 1. september

Sitat

Pressemelding | Dato: 05.08.2021

Utenriksdepartementet forlenger reiserådet som fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land utenom EU/EØS, Sveits og Storbritannia. Det er også gjort unntak for noen land og områder på EUs såkalte tredjelandsliste. Reiserådet gjelder til 1. september.

 

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Fibonacci said:

Ja, det er en del som dessverre fremdeles tror vi kommer til å få friheten tilbake, og veien dit er mindre frihet.

Så kan det uppenbart vara. Är du skeptisk till prinsipen?

Jag skulle väl si att kortare perioder med mindre frihet har medfört längre perioder med mer frihet för mig hittills i denna pandemin. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Det var en del som trodde at verden ville bli den samme etter 9-11 men selvsagt vil det alltid forekomme endringer i et samfunn som er i stadig endring og utvikling. Det var mange som tenkte at bilen var døfødt og sverget til hesten. Folk trodde aldri det skulle bli forbud mot å røyke men heldigvis går samfunnet fremover.

Noen ting er fornuftig å ta med seg videre, f.eks. bedre hygiene generelt (og lavere musikk på uteplassene 🙂)

Men antisosiale tiltak bør avskaffes så fort som overhodet mulig.

Vi kan ikke drive med denne katt og mus-leken lenger, der man konstant blir straffet med tiltak så snart man har levd litt for normalt.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=70314

Det var vel dette scenariet SAGE har advart om at sannsynlig/realistisk. 2 varianter kombinerer og lager en slags supervarient som omgår immunitet og er hypersmittsomt. 

Lambda er har vel Delta-mutasjon pluss en (Sørafrikanske?).
Mitt hypotetiske skrekkscenario er om det kommer en ny mutering fra vaksinerte. Vaksine stopper jo ikke Delta-mutasjonen, så det er jo et potensiale der...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med drop inn vaksinering i andre kommuner enn hjemkommune? Jeg har grunnet jobb og andre ulike årsaker ikke hatt muligheten til å ta vaksinen, nå ser det ut til at det fortsatt blir noen uker i andre kommuner før jeg får tatt en tur hjem. 

Sliter litt med å finne info, men forstår det slik at drop inn kun er for de som bor i den aktuelle kommunen? 

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (10 minutter siden):

Noen som har erfaring med drop inn vaksinering i andre kommuner enn hjemkommune? Jeg har grunnet jobb og andre ulike årsaker ikke hatt muligheten til å ta vaksinen, nå ser det ut til at det fortsatt blir noen uker i andre kommuner før jeg får tatt en tur hjem. 

Sliter litt med å finne info, men forstår det slik at drop inn kun er for de som bor i den aktuelle kommunen? 

Dette varierer fra kommune til kommune. Noen aksepterer etter hva jeg har hørt alle, noen aksepterer folk bosatt i nabokommune, mens andre aksepterer folk bosatt andre steder som har arbeidsplass i aktuelle kommune.

Jeg ville tatt en telefon og spurt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Det var en del som trodde at verden ville bli den samme etter 9-11 men selvsagt vil det alltid forekomme endringer i et samfunn som er i stadig endring og utvikling. Det var mange som tenkte at bilen var døfødt og sverget til hesten. Folk trodde aldri det skulle bli forbud mot å røyke men heldigvis går samfunnet fremover.

Samfunnet går fremover ved at det blir mindre frihet. Det er jo en viss forskrudd logikk i det.......

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (28 minutter siden):

Dette varierer fra kommune til kommune. Noen aksepterer etter hva jeg har hørt alle, noen aksepterer folk bosatt i nabokommune, mens andre aksepterer folk bosatt andre steder som har arbeidsplass i aktuelle kommune.

Jeg ville tatt en telefon og spurt :) 

Da satser jeg på at det er mulig for meg å stille på kort varsel hvor enn det skulle bli :) 

Lenke til kommentar

Har heldigvis hatt covid, så nyter langt mer frihet enn de fleste. Men dersom ikke, hadde friheten vært rimelig innskrenket.

Er på ferie nå i et land der de har tatt friheten tilbake og lever som i 2019. Det er helt utrolig å oppleve. Fulle pubber og folk tenker ikke på covid. Det er noe smitte her, men ikke mer enn at det blir noen smånotiser i avisene. Langt ifra noe smittehelvete. De bemerker at nordmenn virker veldig opphengt i regler og smittenyheter.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

Er på ferie nå i et land der de har tatt friheten tilbake og lever som i 2019. Det er helt utrolig å oppleve. Fulle pubber og folk tenker ikke på covid. Det er noe smitte her, men ikke mer enn at det blir noen smånotiser i avisene. Langt ifra noe smittehelvete.

Er du på ferie i Norge altså?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...