Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Det vil nok variere betydelig fra person til person. Jeg fikk første dose av Pfizer i forrige uke, og for min del hadde jeg en uvanlig kraftig reaksjon:

- Stikkstedet gjorde litt vondt etter injeksjonen, som økte litt på til kanskje 12 timer etter injeksjon, men så gikk det over på omkring et døgn. Det var null stress.

- Nesen begynte å renne litt ca 20 timer etter injeksjon. Deretter økte det på med litt generelle forkjølelsessymptomer som tretthet, stølhet og sår hals.

- Etter 30 timer vil jeg si at jeg begynte å få mer febersymptomer. Slet med å sove og var støl i muskler og ledd. Jeg var veldig sliten og varm og hadde lite apetitt. Dette var ikke veldig ulikt influensa, vil jeg si. Og dette varte i nærmere 3 døgn. Den midterste dagen var verst, der jeg ca makset ut doseangivelsene av paracet for å holde symptomene nede på et greit nivå.

Det jeg har lest tilsier at de som reagerer såpass på første dose har som regel hatt Covid-19 tidligere, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke har hatt Covid-19. Jeg har tidligere blitt testet for antistoffer og har ikke i det hele tatt vært syk siden da, og jeg har ingen nærkontakter som har hatt Covid-19. Mest sannsynligvis var dette rett og slett reaksjon på vaksinen, om ikke jeg tilfeldigvis fikk influensa samtidig som jeg tok vaksinen, eller noe lignende.

Jeg kan ikke si jeg gleder meg til andre dose...

Det er vel litt merkeleg dersom ein faktisk får sår hals av vaksina? Det tyder vel meir på forkjølelse e.l.?

Uansett er dette interessant å lese. Eg håpar at du held oss oppdatert om korleis det går når du skal ha neste dose.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, William_S said:

Kan hende du får færre reaksjoner på dose 2. Alt det du nevner her er uansett vanlige bivirkninger. Ubehagelig ja , farlig?  Nei. 

Ingen som vet om vaksinen er farlig eller ikke. Det vil vi får svar på senere.

C19 vaksineringen er ikke utprøvd nok enda, la oss si om 2-10år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Ingen som vet om vaksinen er farlig eller ikke. Det vil vi får svar på senere.

C19 vaksineringen er ikke utprøvd nok enda, la oss si om 2-10år.

Det er svært lite sannsynlig at denne type vaksine vil gi noen bivirkninger utover de som som er helt i starten. Historisk er det ekstremt sjeldent at vaksiner gir bivirkninger etter de par første månedene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Ingen som vet om vaksinen er farlig eller ikke. Det vil vi får svar på senere.

C19 vaksineringen er ikke utprøvd nok enda, la oss si om 2-10år.

Ingen som vet noe om langtidseffekten av C19. De som velger å ikke vaksinere seg har langt høyere sannsynlighet for å bli forsøkskaniner. Om det var dumt av dere får vi svar på senere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, nirolo said:

Ingen som vet noe om langtidseffekten av C19. De som velger å ikke vaksinere seg har langt høyere sannsynlighet for å bli forsøkskaniner. Om det var dumt av dere får vi svar på senere.

Hehe. Lever enda og har ikke tatt de siste vaksinene som er blitt anbefalt å ta. Den siste venter jeg med.

Er jeg en forsøkskanin, hehe. Okay:roll:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smitteutbrot som byrja ved utestaden Meat Point i Sogndal er i ferd med å vekse seg større:

Sitat

Seks nye smitta i Sogndal og Luster: – No er det eit stort utbrot

IMG_1468.jpeg?chk=FD7B3B
SMITTEUTBROT: Jan Ove Tryti, kommunelege i Sogndal kommune, seier Sogndal og Luster no har 12 positive koronasmitta. Desse tala kan stiga utover kvelden. Foto: Julie Louise Falck Husum
22.07.21 20:35
Åpne deleknapper for artikkelen

Både Sogndal og Luster har fått påvist tre nye smittetilfelle torsdag ettermiddag.

 For abonnentar

SOGN AVIS: Totalt er det meldt om 11 smitta etter utbrotet laurdag.

– Vi melde tidlegare torsdag om fem smitta, fire i Sogndal og ein i Luster. Klokka 18.00 fekk vi meldt om fire nye i Sogndal, men eitt av tilfella var kjent frå før. Så hjå oss er det snakk om tre nye. I tillegg har Luster fått påvist tre nye smittetilfelle, seier Jan Ove Tryti, kommunelege i Sogndal kommune.

Tala kan stiga

Det betyr at Sogndal har sju smitta, medan Luster no har fire smitta. Desse tala kan stige i løpet av kvelden.

– Mikrobiologen i Førde har framleis prøver som ikkje er blitt analysert enno. Vi ventar at det kan kome fleire smittetilfelle, men det får vi svar på seinare i kveld.

Stort utbrot

– Kva tenkjer kommunelegen no?

– Det er klart at dette er eit stort utbrot som kan gje store konsekvensar. Det er etter kvart mange nærkontaktar som skal i karantene og det kan byrja å gå utover arbeidsplassar og slikt om det held fram.

– Kva er strategien vidare?

– No er det testing, smittesporing og karantene som er strategien. Tidlegare i dag hadde me 69 personar i karantene, men desse tala kjem no til å auka kraftig.

Fem nye smitta: – Det var dette me frykta

https://www.firda.no/seks-nye-smitta-i-sogndal-og-luster-no-er-det-eit-stort-utbrot/s/5-15-1257265

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Eg vart i føremiddag medlem i klubben av fullvaksinerte. Eg kjende det litt meir då sprøyta vart sett denne gongen enn sist, men det var likevel ikkje noko særleg vondt. Elles har eg følt meg frisk og opplagt i heile dag, men no i kveld kjenner eg det litt ved stikkstaden når eg løftar armen, omtrent som om eg skulle ha rent borti noko og fått eit blåmerke. Sist var eg litt tung i hovudet den dagen eg vart vaksinert, men det kan like gjerne ha vore tilfeldig som at det hadde noko med vaksina å gjere. Dette har eg ikkje merka i dag. Så får ein berre håpe at immunforsvaret reagerer som det skal dersom eg skulle bli utsett for verkeleg koronasmitte.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (17 timer siden):

Som en meningsfelle av deg i dette spørsmålet, så velger jeg å svare hva jeg tror om dette.

Nei, det er ikke noe negativt rundt aspirering gitt at helsevesenet selv har nyttet dette i Norge tidligere. Eneste greia jeg klarer å tolke dette til er at det blir noe ekstra å lære opp vaksinatørene i. Men ved litt praksis så blir de nok fort gode i det.

Altså for å spare det opplærende leddet for litt ekstra informasjonsdeling, demonstrasjon og oppfølging? Jeg tror de som trener vaksinatørene lett hadde greid å overføre teknikken om de ble instruert om det. Går bare på noen som sitter høyt i helsevesenets hierarkis bestemmelser hele dette her. En enkel teknikk som kanskje kan bidra med litt nytte / gevinst i det lange løp.

Man kunne jo f.eks ha sluttet å tørke huden med desinfeksjon også før stikket. Jeg anbefaler ikke at man skal vurdere dette. Men, der tilsier all moderne medisin at man bør holde ting renslig ikke sant.

Man prater om noen mikrometer stor åpning som nålen lager i huden. Kroppen har et toppjustert immunforsvar hos de fleste som i en fei vil håndtere omtrent en hver inntrenger hos friske mennesker. Likevel så spriter de av stikkstedet. Her kunne man jo ha spart store mengder tørkemateriale over tid om man må vaksinere en hel befolkning. Men, det skortes det jo ikke på.

Jeg vil sånn helt uten legefaglig bakgrunn, da påstå at det er unødvendig med denne tørken over stikkstedet. Nevner det for å sette det i perspektiv. Min logikk tilsier at det er mye større risiko å la være å aspirere enn å la være å tørke av med desinfeksjon på stikkstedet!

Det er min logikk, og for å sette tingene litt i perspektiv som folk kanskje ikke så lett gjør selv.

Da blir det oppsummert til at fravær av aspirering og avspriting begge kommer med en viss risiko forbundet ved seg. Men at fravær av aspirering har større risiko enn fravær av avspriting. Helsevesenet kan ikke skorte på avspriting når de lager en så liten åpning til kroppsvevet. Det strider i mot deres egne renslighetsprinsipper.

Likevel så kan altså en fastlege stå på sitt legekontor å skjære relativt store åpninger i kroppsvevet uten egnet operasjonssal. Er dere klar over hvor mye støv som finnes på et legekontor? Selv dette står jo ikke med noe som helst samsvar til at desinfiseringen på stikkstedet er noe mer nødvendig å forsvare.

Kan bare svare at jeg er enig, mer eller mindre. Men dette er i ferd med/er en avsporing, så det er like greit å avslutte.

Lenke til kommentar

Smitten er på veg oppover.

Sitat

Det siste døgnet er det registrert 266 koronasmittede i Norge. Det er 110 flere enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 194 koronasmittede per dag. Torsdag var 21 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var tre færre enn dagen før.

(Elles kjenner eg sprøytestikket ganske godt dersom eg prøver å løfte venstrearmen no).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (12 timer siden):

Eg vart i føremiddag medlem i klubben av fullvaksinerte. Eg kjende det litt meir då sprøyta vart sett denne gongen enn sist, men det var likevel ikkje noko særleg vondt. Elles har eg følt meg frisk og opplagt i heile dag, men no i kveld kjenner eg det litt ved stikkstaden når eg løftar armen, omtrent som om eg skulle ha rent borti noko og fått eit blåmerke. Sist var eg litt tung i hovudet den dagen eg vart vaksinert, men det kan like gjerne ha vore tilfeldig som at det hadde noko med vaksina å gjere. Dette har eg ikkje merka i dag. Så får ein berre håpe at immunforsvaret reagerer som det skal dersom eg skulle bli utsett for verkeleg koronasmitte.

Gratulerer :)

En liten update her. Armen var ganske øm og vond første natta, kunne ikke sove på den eller ligge med den i en spesiell vinkel. Fant da ut at jeg har valgt feil arm med tanke på hvordan jeg sover best, så ble litt dårlig søvn. Fortsatt litt vond og øm i går, men merket at det var på vei tilbake, fortsatt litt ubehagelig ved søvn i natt, men jeg kunne faktisk sove litt mer slik som jeg gjør og har sovet bra. I dag er det mye bedre, og merker nesten ingenting, men fortsatt litt vondt å løfte armen i skulderhøyde.

Tror jeg skal vurdere å få 2.dose i høyrearm pga. sovestilling.

Ellers har jeg ikke merket noen andre symptomer. Kjørte til og med bil i over 4 timer i går i fryktelig sommertrafikk, det var veldig varmt og fint vær, var en stund ute i steikende sol, kjente antydning til hodepine på kvelden, men den gikk fort bort med skygge, inntak av væske og mat. Det er mer sannsynlig at det er bilkjøring, lite søvn i forkant, varmen og mat og væskeinntak som fremkalte en lett antydning til hodepine :) I dag føler jeg meg helt fin.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

27 smittede i Sortland

 

Torsdags kveld har Sortland kommune fått melding om 27 positive koronatester, skriver kommunen i en pressemelding.

De fleste smittede er smittet på utestedet «Blå bar» lørdag 17. juli, men det er også noen som er smittet i andre sosiale sammenkomster og ved besøk i butikk, opplyser kommunen.


 

Sitat

Det siste døgnet har 14 personer testet positivt for korona i fire kommuner i Vestland, ifølge tall fra Helse Førde.

De positive prøvene kommer fra kommunene Sogndal, Luster, Stad og Vik, skriver Fjordenes Tidende.

Onsdag ble det bekreftet smitte hos to personer som hadde vært på utestedet Meat Point i Sogndal sist lørdag. Alle som var på utestedet etter klokken 22, oppfordres til å teste seg.

Ser det igjen, utested er dessverre smittehotspots. Spesielt sent på natta. Jeg tror faktisk tidlig stenging av skjenking har hatt en del for seg med tanke på smittevern.

Det blir nok lenge til jeg nærmer meg et utested, iallfall noe annet enn en øl i kontrollerte omgivelser. Jeg tror helt og holden at de som faktisk absolutt må på stappfulle utesteder for å feste nå, er også de som bryr seg minst om smittevern og tar lett på symptomer. Derfor føler jeg det er naturlig at slike smitteutbrudd oppstår. Alle som drar på slike fester nå, vet vel innerst inne at de utsetter seg for en stor risiko. Jeg tror neppe noen blir veldig overrasket av at de ble smittet på utestedet. De som blir mest skadelidende sånn sett, er nærkontaktene til disse personene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fnugle said:


 

Ser det igjen, utested er dessverre smittehotspots. Spesielt sent på natta. Jeg tror faktisk tidlig stenging av skjenking har hatt en del for seg med tanke på smittevern.

Det blir nok lenge til jeg nærmer meg et utested, iallfall noe annet enn en øl i kontrollerte omgivelser. Jeg tror helt og holden at de som faktisk absolutt må på stappfulle utesteder for å feste nå, er også de som bryr seg minst om smittevern og tar lett på symptomer. Derfor føler jeg det er naturlig at slike smitteutbrudd oppstår. Alle som drar på slike fester nå, vet vel innerst inne at de utsetter seg for en stor risiko. Jeg tror neppe noen blir veldig overrasket av at de ble smittet på utestedet. De som blir mest skadelidende sånn sett, er nærkontaktene til disse personene.

Ja, stenging kl 10 var genialt. Det blir nok et av de første tiltakene nå som smitten stiger 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Tilsette i omsorgstenesta på jobb med smitte

Tre av dei til saman ni stadfesta tilfella frå Sogndal laurdag skal ha vore på jobb i omsorgstenesta med smitte. 18 brukarar vil bli testa etter kontakt med helsepersonell.

Smitteutbrotet stammar frå helga då store mengder ungdomar var på utestaden Meat Point i Sogndal.

Ifølgje Sogn Avis skal det ha vore ei stor samling med ungdomar og ein kaotisk situasjon på utestaden den kvelden. Det er til saman ni stadfesta tilfelle.

I dag innførte Sogndal besøksforbod på sjukeheimen ifølgje av utbrotet.

Tre av dei stadfesta smittetilfella er menneske som jobbar i helsesektor. Kommunen melder at desse har vore på jobb med munnbind medan dei har vore smitta.

Til saman skal 18 brukarar fordelt i Leikanger og Sogndal bli testa ettersom desse har vore i kontakt med helsepersonell.

https://www.nrk.no/vestland/tilsette-i-omsorgstenesta-pa-jobb-med-smitte-1.15584539

Ikke bra, men det blir interessant å se om bruken av munnbind og vaksinering her vil hjelpe mot smitte på sykehjemmet der de smittede som har vært på jobb.

Jeg er heller mer skeptisk til hvor bra munnbindbruken egentlig er på jobben, det sies det blir brukt munnbind, men tipper det blir ofte slurvet med på pauserom etc, så da er det ikke sikkert det har den effekten den skal heller.

Ellers varsles det om skjerpet kontroll på utestedene:

Sitat

Det vil ikkje bli innført innstrammingar knytt til skjenkebransjen, men utestadane må belage seg på skjerpa kontroll.

– Vi vil følge opp utestadane og utføre smittevernkontrollar, seier Tryti.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/22/2021 at 9:27 AM, nirolo said:

Du kan ikke spørre meg om å begrunne din påstand. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på dette, så mener du at dette er ugunstig må du nesten ha noe å vise til. I så fall er det underlig at ingen ser ut til å mene at det er ugunstig og at ingen bryr seg om de treffer et blodkar i muskelen når de setter vaksinen.

Som nevnt så ønsker jeg ikke å bruke tiden på å evt. lete noe oppbakking av påstanden. Alt jeg vet er at vi har blodårer som er forbundet til organer. Så vaksinemolekyler vil følge strømmen til en del organer. Så har man lever, nyrer og lymfeknuter som vil filtrere på ting. Sannsynlighetene for at det ihvertfall vil nå til visse steder av kroppen er der.

Disse stedene har ACE-2 reseptorer som jo er det piggproteinet aktiverer. Vaksinen vil til slutt produsere piggproteiner i de cellene det lykkes å infiltrere med vaksinen. Det er sikkert mange faktorer i spill. Hvor mye vaksinedose, hvor heftig piggproduksjon når den kommer i gang, og hvor nære organet klarer de vaksineinfiltrerte cellen ligge? Slike tanker gjør jeg meg som menigmann. Men, jeg har ikke noe oppbakking på noen måte. Da måtte jeg lett. Ønsker ikke å spesifikt lete på akkurat dette.

Dersom det er et reellt problem, så vil det nok dukke opp noen artikler på det.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 7/22/2021 at 10:19 AM, Espen Hugaas Andersen said:

Det vil nok variere betydelig fra person til person. Jeg fikk første dose av Pfizer i forrige uke, og for min del hadde jeg en uvanlig kraftig reaksjon:

- Stikkstedet gjorde litt vondt etter injeksjonen, som økte litt på til kanskje 12 timer etter injeksjon, men så gikk det over på omkring et døgn. Det var null stress.

- Nesen begynte å renne litt ca 20 timer etter injeksjon. Deretter økte det på med litt generelle forkjølelsessymptomer som tretthet, stølhet og sår hals.

- Etter 30 timer vil jeg si at jeg begynte å få mer febersymptomer. Slet med å sove og var støl i muskler og ledd. Jeg var veldig sliten og varm og hadde lite apetitt. Dette var ikke veldig ulikt influensa, vil jeg si. Og dette varte i nærmere 3 døgn. Den midterste dagen var verst, der jeg ca makset ut doseangivelsene av paracet for å holde symptomene nede på et greit nivå.

Det jeg har lest tilsier at de som reagerer såpass på første dose har som regel hatt Covid-19 tidligere, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke har hatt Covid-19. Jeg har tidligere blitt testet for antistoffer og har ikke i det hele tatt vært syk siden da, og jeg har ingen nærkontakter som har hatt Covid-19. Mest sannsynligvis var dette rett og slett reaksjon på vaksinen, om ikke jeg tilfeldigvis fikk influensa samtidig som jeg tok vaksinen, eller noe lignende.

Jeg kan ikke si jeg gleder meg til andre dose...

Mulig at det var litt renning i nesen min på dose nr. 2, men det var ikke særlig heftig. Altså så lite at det like gjerne kunne ha vært en eller annen årsak som ikke hadde noe med vaksinen å gjøre.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/22/2021 at 12:50 PM, torbjornen said:

Det er vel litt merkeleg dersom ein faktisk får sår hals av vaksina? Det tyder vel meir på forkjølelse e.l.?

Uansett er dette interessant å lese. Eg håpar at du held oss oppdatert om korleis det går når du skal ha neste dose.

Kan for lite om dette også. Men, jeg tenker meg at et aktivert immunforsvar ønsker seg over alt i kroppen på jakt etter inntrengerne. Så det at det blir litt mer fuktig i nesens slimhinner ser jeg bare på som en sunn immunrespons egentlig. Vaksinen aktiverer jo nettopp immunforsvaret.

  

16 hours ago, Kjetil Lura said:

Det er det ingen som vet enda, denne er ny.

Og normalt tar det 10 år ca å utvikle nye vaksiner.

Støtter deg på det utsagnet. Selv om du ikke akkurat bidrar til fellesskapet sånn sett ved å hoppe over vaksinetilbudet i denne omgang. Det er jo et personlig fritt valg man kan ta.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...