Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

toreae skrev (13 minutter siden):

Det jeg spør etter er om det er noe negativt med å aspirerer når man setter koronavaksine?
@nirolo har påpekt smerte til barn, men vi gir ikke koronavaksine til barn. Ergo argumentet utgår.
Det tar noen sekunder lengre tid. Noen sekunder lengre tid pr. stikk kan neppe forsinke eller fordyre vaksineringen?

Er det noe annet? Hvorfor kan man ikke ha treningen med å aspirerer på voksne personer, når det ikke er negativt?

Jeg fikk som før nevnt beskjed om at det det var bra at det ikke kom blod ut når vaksinasjonen var ferdig. Var dette bare BS fra vedkommende som satte sprøyten?

Det er ikke noe negativt ved å gjøre det, men det er ikke ansett som nødvendig heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at det i ulike land praktiseres både med og uten aspirasjon, er det sikkert ikke direkte feil noen av delene. At det tar 5-10 sekunder mer å aspirere, samt at det kan være mer smertefullt  for pasienten noe som øker risikoen for at ikke all vaksinen injiseres i muskelen ser ut til å være hovedpoengene. Det er viktigst når det gjelder barn, men også aktuelt for mange voksne.

Lenke til kommentar
toreae skrev (21 minutter siden):

@nirolo har påpekt smerte til barn, men vi gir ikke koronavaksine til barn. Ergo argumentet utgår.

Det har jeg aldri skrevet og det står det heller ikke noe om i artikkelen jeg linket til. Ikke finn på det jeg skriver er du snill. Å legge til informasjon i argumentet mitt for så å avfeie argumentet basert på det du selv la til er en snodig måte å argumentere på må jeg si. Fint om du heller forholder deg til det jeg faktisk skriver.

toreae skrev (26 minutter siden):

Det jeg spør etter er om det er noe negativt med å aspirerer når man setter koronavaksine?

Du har fått svar på spørsmålet: Det er ingen grunn til å gjøre det. Det er ingen ting positiv ved det. Derimot er det negative aspekter:

Sitat

anbefalinger for dette kom fra Verdens helseorganisasjon i 2015. Bakgrunnen var at aspirasjon kan medføre mer smerte og inflammasjon ved vaksinasjon, på grunn av mikrotraume på injeksjonsstedet.

Det er altså derfor vi ikke gjør det. Det har ingen ting med barn å gjøre men en anbefaling fra WHO for å unngå smerte og inflammasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (38 minutter siden):
toreae skrev (52 minutter siden):

Det jeg spør etter er om det er noe negativt med å aspirerer når man setter koronavaksine?
@nirolo har påpekt smerte til barn, men vi gir ikke koronavaksine til barn. Ergo argumentet utgår.
Det tar noen sekunder lengre tid. Noen sekunder lengre tid pr. stikk kan neppe forsinke eller fordyre vaksineringen?

Er det noe annet? Hvorfor kan man ikke ha treningen med å aspirerer på voksne personer, når det ikke er negativt?

Jeg fikk som før nevnt beskjed om at det det var bra at det ikke kom blod ut når vaksinasjonen var ferdig. Var dette bare BS fra vedkommende som satte sprøyten?

Vis sitat  

Det er ikke noe negativt ved å gjøre det, men det er ikke ansett som nødvendig heller. 

Så man kunne ha gjort det, som danskene - en forhåndsregel. Man kunne ha gjort det, for opplæring/trening (om det skulle komme andre vaksiner hvor dette er nødvendig). Man kunne ha gjort det, om senere forskning viser at det er noe positivt med dette. Men man velger å la være.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

nirolo skrev (1 time siden):
toreae skrev (1 time siden):

@nirolo har påpekt smerte til barn, men vi gir ikke koronavaksine til barn. Ergo argumentet utgår.

Det har jeg aldri skrevet og det står det heller ikke noe om i artikkelen jeg linket til. Ikke finn på det jeg skriver er du snill. Å legge til informasjon i argumentet mitt for så å avfeie argumentet basert på det du selv la til er en snodig måte å argumentere på må jeg si. Fint om du heller forholder deg til det jeg faktisk skriver.

Det har du faktisk rett i. Smerte hos barn var det første jeg fant, så jeg gikk ut fra at det var kun det som var gjeldene.

nirolo skrev (1 time siden):
toreae skrev (1 time siden):

Det jeg spør etter er om det er noe negativt med å aspirerer når man setter koronavaksine?

Du har fått svar på spørsmålet: Det er ingen grunn til å gjøre det. Det er ingen ting positiv ved det. Derimot er det negative aspekter:

Som før nevnt så spør jeg ikke etter det positive.

nirolo skrev (1 time siden):
Sitat

anbefalinger for dette kom fra Verdens helseorganisasjon i 2015. Bakgrunnen var at aspirasjon kan medføre mer smerte og inflammasjon ved vaksinasjon, på grunn av mikrotraume på injeksjonsstedet.

Det er altså derfor vi ikke gjør det. Det har ingen ting med barn å gjøre men en anbefaling fra WHO for å unngå smerte og inflammasjon.

Da har jeg endelig fått svar. Takk.

Vil ikke problemene med inflammasjon og mikrotraume bli mindre og kanskje ubetydelig om de som gjør jobben får mer trening?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Da har jeg endelig fått svar. Takk.

Bare hyggelig. Det sto i artikkelen jeg opprinnelig linket til.

toreae skrev (3 minutter siden):

Vil ikke problemene med inflammasjon og mikrotraume bli mindre og kanskje ubetydelig om de som gjør jobben får mer trening?

For å få svar på det må du finne grunnlaget WHO har brukt for sin anbefaling.

toreae skrev (4 minutter siden):

Som før nevnt så spør jeg ikke etter det positive.

Nei, men jeg veier både positive og negative aspekter. Da får man et mer nyansert svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Indirekte, når apotek får kritikk for å omtale andre plager enn covid-19 uten å nevne covid-19.

Leste det vel mer som at hvis man får forkjølelsessymptomer nå, så bør man strengt talt ta seg en test med mindre man er helt sikker på at det er noe annet. Og helst ikke stikke på apoteket og bare anta det er forkjølelse.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Vitusapoteket er visst ferdig med pandemien. Fint at det bare var en sommerforkjølelse. Jeg synes det burde stått en påminnelse om at man bør gå å teste seg.

1534082806_nesesprayisommervarmen.thumb.jpg.97d040e42b6c6984e41d4b6e9e5a7b96.jpg

Nå tror ikke jeg Vitusapotek mener at man ikke skal teste seg. Kan hende dette bare en kampanje de har funnet frem fra tidligere og klistra på nettsidene sine  uten å tenke så mye mer over saken. Står uansett klart og tydelig utenfor de fleste apotek at man ikke skal komme inn ved symptomer på corona. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gunhild Nyborg, mest kjent for feilaktige korona-spådommer, da først og fremst i Debatten i fjor vår, har tydeligvis falt ned i et dypt konspirasjonshull:

https://twitter.com/GANyborg/status/1417754275019698176?s=20

Her linker hun til en YouTube-video (hvorfor er det alltid YouTube-videoer?) som tydeligvis, i følge hennes beskrivelse, avslører de intrikate forbindelse mellom alle disse gale menneskene som står bak idéene om å bare la folk og barn bli smittet i stedet for å bare slå ned viruset. Eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dispatcher skrev (25 minutter siden):

Gunhild Nyborg, mest kjent for feilaktige korona-spådommer, da først og fremst i Debatten i fjor vår, har tydeligvis falt ned i et dypt konspirasjonshull:

Gunhild Nyborg - mest kjent for å bli utsatt for karakterdrap av Fredrik Solvang da hun helt korrekt sitater FHI sine estimater for worst case scenario i tilfelle ingenting bremser viruset, og basert på kjente dødsrater fra de mest troverdige kildene og største statistiske materialet vi kjente på det tidspunktet: Nord-Italia.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (12 minutter siden):

Nå tror ikke jeg Vitusapotek mener at man ikke skal teste seg. Kan hende dette bare en kampanje de har funnet frem fra tidligere og klistra på nettsidene sine  uten å tenke så mye mer over saken. Står uansett klart og tydelig utenfor de fleste apotek at man ikke skal komme inn ved symptomer på corona. 

 

Forkjølelse, influensa eller pollenallergi?    

Sitat

Kilde: Vitusapotek

Sist oppdatert: mai 2021

https://www.vitusapotek.no/sommer/derfor-blir-du-forkjolet-om-sommeren/a/A474003?sap-outbound-id=A40517FF03E2A2DFB617C1D395EC1A8C558C2142&utm_source=SAPHybris&utm_medium=email&utm_campaign=1684&utm_term=2021_K7_267_sommerforkjolelse_B___A - Sommerforkj%26oslash%3Blelse&utm_content=EN

 Jeg synes det skulle vært med en linje eller to om at korona kan forveksles med vanlig forkjølelse og at man bør gå å teste seg. Det er ubetenksomt av en butikk som fører livsviktige medisiner og helseprodukter. Var det datasystemet som slo seg vrangt?

Det har ikke vært noen kampanjer med apotekprodukter for koronasyke, så kanskje det ikke er god butikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Gunhild Nyborg - mest kjent for å bli utsatt for karakterdrap av Fredrik Solvang da hun helt korrekt sitater FHI sine estimater for worst case scenario i tilfelle ingenting bremser viruset, og basert på kjente dødsrater fra de mest troverdige kildene og største statistiske materialet vi kjente på det tidspunktet: Nord-Italia.

Gunhild Nyborg mest kjent for synes at tiltakene 12 mars i fjor var altfor milde og at det ikke var strenge nok tiltak .

Om hun kanskje hadde et poeng da i teorien så har hun nå for lengst gravd seg ned i konspiskrullmaterie. Plasserer hun sånn sett i samme bås som de som  fornekter corona bare med motsatt fortegn 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, hun er mest kjent for at hun 17.3.2020 sa at i verste fall kunne 150 000 nordmenn dø av Korona, dersom italienske dødsfall kunne legges til grunn i Norge og halve befolkninga ble smittet av korona. Tall som kom fra det på det tidspunktet største statistiske grunnlaget utenfor Kina: en case fatility ratio på 5,5% i Nord-Italia. Gunhild Nyborg hadde helt rett. Tallene og forutsetningen var det beste vi hadde tilgjengelig på det tidspunktet og worst case scenario var på det tidspunktet nøyaktig som hun beskrev det.

Etterpåklokskaps-rytterne kan ta seg en bolle. Hun hadde hverken tidsmaskin eller bedre tall tilgjengelig på det tidspunktet eller sagt noe om effektene av smitteverntiltak. Dette var et worst case scenario der smitten spres tilnærmet uhindret.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
18 minutes ago, Simen1 said:

Nei, hun er mest kjent for at hun 17.3.2020 sa at i verste fall kunne 150 000 nordmenn dø av Korona, dersom italienske dødsfall kunne legges til grunn i Norge og halve befolkninga ble smittet av korona. Tall som kom fra det på det tidspunktet største statistiske grunnlaget utenfor Kina: en case fatility ratio på 5,5% i Nord-Italia. Gunhild Nyborg hadde helt rett. Tallene og forutsetningen var det beste vi hadde tilgjengelig på det tidspunktet og worst case scenario var på det tidspunktet nøyaktig som hun beskrev det.

Og det var strengt tatt NRK som satte opp de regnestykkene, ikke henne. Hun var nok for pessimistisk, men ikke i så stor grad som eksemplene NRK satte opp og som hun har blitt tillagt.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...