Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

16 hours ago, Snikpellik said:

Det er svært lite sannsynlig at denne type vaksine vil gi noen bivirkninger utover de som som er helt i starten. Historisk er det ekstremt sjeldent at vaksiner gir bivirkninger etter de par første månedene.

Det kan jo tenkes at noen har genetisk anlegg for å få ettervirkninger lenge etterpå. Selv tror jeg som deg at for de fleste så vil det gå veldig greit uten problemer. Men, det er en "novel" (ny) type vaksinering med mRNA i bruk for første gang i så stor skala. Og vi behøver store skalaer for å virkelig lete etter nålene i høystakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (39 minutter siden):

Tilsette i omsorgstenesta på jobb med smitte

Tre av dei til saman ni stadfesta tilfella frå Sogndal laurdag skal ha vore på jobb i omsorgstenesta med smitte. 18 brukarar vil bli testa etter kontakt med helsepersonell.

Noen land krever vaksinering for å fortsette å jobbe i helsevesenet, nettopp for å beskytte sårbare pasienter i risikogrupper. Dette illustrerer godt hvorfor de gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dispatcher skrev (På 22.7.2021 den 12.28):
Simen1 skrev (På 22.7.2021 den 12.15):

Reiselystne nordmenn ble advart konstant og bedt om å forberede seg på at situasjonen kan endre seg og tiltak innføres på kort varsel. Nå syter og klager de reiselystne over at det innføres tiltak på kort varsel fordi situasjonen har endret seg.

2131574781_Screenshot2021-07-22at12-12-37StartpageSearchresults.png.ad030b1744251c07ef3db4bfe889a93e.png

I stedet for å åpne en sånn honningkrukke for idioter charter-Svein-folk så foreslår jeg reiseforbud neste gang vi skulle stå i samme situasjon. Folk trenger tydeligvis beskyttelse mot seg selv.

Reiseforbud? Kan du utrede hvordan du har tenkt i forhold til Smittevernloven, både med tanke på forholdsmessighet og sett opp mot andre mer grunnleggende rettigheter? Gjerne med data som demonstrerer at dette er både forholdsmessig og nødvendig.

Tja, ser vi disse to innleggene som en slags spørreundersøkelse registrerer jeg at det er flere tommel opp på mitt enn på ditt. Så jeg kan ikke ha vært så veldig fjernt fra det mange andre tenker om saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Tja, ser vi disse to innleggene som en slags spørreundersøkelse registrerer jeg at det er flere tommel opp på mitt enn på ditt. Så jeg kan ikke ha vært så veldig fjernt fra det mange andre tenker om saken.

Sikkert mange som er på ferie i utlandet som ikke har tid til å sitte på diskusjonsforum og gi tomler opp.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (7 minutter siden):

Sikkert mange som er på ferie i utlandet som ikke har tid til å sitte på diskusjonsforum og gi tomler opp.

Sikkert flere som er på norgesferie og har andre ting å gjøre enn å sitte på diskusjonsforum og gi tomler opp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Fnugle said:

Gratulerer :)

En liten update her. Armen var ganske øm og vond første natta, kunne ikke sove på den eller ligge med den i en spesiell vinkel. Fant da ut at jeg har valgt feil arm med tanke på hvordan jeg sover best, så ble litt dårlig søvn. Fortsatt litt vond og øm i går, men merket at det var på vei tilbake, fortsatt litt ubehagelig ved søvn i natt, men jeg kunne faktisk sove litt mer slik som jeg gjør og har sovet bra. I dag er det mye bedre, og merker nesten ingenting, men fortsatt litt vondt å løfte armen i skulderhøyde.

Tror jeg skal vurdere å få 2.dose i høyrearm pga. sovestilling.

Ellers har jeg ikke merket noen andre symptomer. Kjørte til og med bil i over 4 timer i går i fryktelig sommertrafikk, det var veldig varmt og fint vær, var en stund ute i steikende sol, kjente antydning til hodepine på kvelden, men den gikk fort bort med skygge, inntak av væske og mat. Det er mer sannsynlig at det er bilkjøring, lite søvn i forkant, varmen og mat og væskeinntak som fremkalte en lett antydning til hodepine :) I dag føler jeg meg helt fin.

De vaksinerer ofte på venstrearmen da vi vel har fleste høyrehendte mennesker i samfunnet. Sånn at du unngår å få øm skrivearm/arbeidsarm.

Dette blir vel litt mer hypotetisk enn reellt. Men, det ligger en blodåre i høyrearmen som de nytter å injisere kontrastvæske for å nå hjertet raskest mulige vei. Altså gitt at de skulle være så uheldige å nå den. De må sikkert stikke veldig dypt da for den går sannsynligvis litt i dybden. Vet ikke helt hvor den passerer skulder hen.

Anser kommentaren som nesten en digresjon. Men det finnes altså en slik åre i høyrearmen, så det er jo reelt nok.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk brått en bang anelse om at det er slutt på de stabile smittetallene. Nå må kidsa drive smittesporing selv fordi kommunen ikke har kapasitet.

https://www.nrk.no/osloogviken/sprengt-kapasitet-i-ringerike-_-ber-smittede-spore-sine-egne-naerkontakter-1.15584902

Det er forøvrig 50 tilfeller bare i Ringerike i dag.

Er spent på hvordan utviklingen med sykehusinnleggelser blir framover med brått stigende smitte sammen med vaksineringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

 

Tja, ser vi disse to innleggene som en slags spørreundersøkelse registrerer jeg at det er flere tommel opp på mitt enn på ditt. Så jeg kan ikke ha vært så veldig fjernt fra det mange andre tenker om saken.

Valgte å gi deg tommel framfor han andre. Men han har også et poeng, så var nesten at det ble tommel der også, men jeg greide å styre meg.

Det poenget han har er hvor moralsk/etisk det er å ta fra frihet. Men, det er det eneste jeg kan støtte på. Det vil også være litt sært for folk som virkelig har et sterkt behov for reisen. Det vil uansett være litt vanskelig å sortere fritidsreisende fra trengende reisende. Så derfor blir det jo gjerne litt svart/hvitt. Men vi har jo sett unntak i Norge på karantenebestemmelsene. Og det kan jo virke som om denne regjeringen og reiseforsikringsselskapene har gitt forretningsreisende forrang over privatreisende, på hvem som får innvilgelser.

  

33 minutes ago, Fibonacci said:

Sikkert mange som er på ferie i utlandet som ikke har tid til å sitte på diskusjonsforum og gi tomler opp.

Kan like stilen. Den kommentaren var det litt futt i og kanskje realisme? :laugh:

Endret av G
Lenke til kommentar
33 minutes ago, William_S said:

Og dette er så jææævelig typisk norsk. Etterpåklokskapens nasjon. Dette burde de kunne forutsett, eller betalt noen for å sette opp animerte modeller som viser flaskehalsene (sånn i tilfelle enkelte blant dem mangler bakkekontakt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 timer siden):


 

Ser det igjen, utested er dessverre smittehotspots. Spesielt sent på natta. Jeg tror faktisk tidlig stenging av skjenking har hatt en del for seg med tanke på smittevern.

Det blir nok lenge til jeg nærmer meg et utested, iallfall noe annet enn en øl i kontrollerte omgivelser. Jeg tror helt og holden at de som faktisk absolutt må på stappfulle utesteder for å feste nå, er også de som bryr seg minst om smittevern og tar lett på symptomer. Derfor føler jeg det er naturlig at slike smitteutbrudd oppstår. Alle som drar på slike fester nå, vet vel innerst inne at de utsetter seg for en stor risiko. Jeg tror neppe noen blir veldig overrasket av at de ble smittet på utestedet. De som blir mest skadelidende sånn sett, er nærkontaktene til disse personene.

Den smitta i Stad skal vere smitta i Bergen. Smitten i Luster, Sogndal og Vik skal ha tilknyting til utestaden i Sogndal. I tillegg er det ein smitta i Gloppen som skal ha vore i utlandet, men som testa seg ved rutine og som ikkje har nærkontaktar. Gloppen har dessutan folk i karantene som har vore i Sogndal.

Siste nytt er at det er 9 smitta i Sogndal, og at folk i omsorgstenesta er smitta. Det er innført besøksforbod på sjukeheimane i kommunen. Det skal vere registrert 14 positive prøver i Helse Førde sitt område (Sogn og Fjordane) siste døgn. Alt dette i følgje firda.no.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wow, så de tør å ha en smittet sittende på et hotell altså. Burde det ikke i det minste være spesialhotell hvor smittede samles under bedre kontroll enn sånn her og der i periferien. Det er jo ikke slik at mutasjonene oppstår pga. at viruset har sex med andre virus. En mutasjon er en molekylforandring i virusets RNA. Det kan oppstå pga. f.eks. ioniserende stråling. Verden hadde ikke vært så mangfoldig på liv uten litt ioniserende stråling i ny og ne.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 minutter siden):

Et ungt familiemedlem har testa positivt på språkreise i utlandet, og får derfor ikke komme tilbake til Norge på en stund. Greit å tenke på muligheten for at dette kan skje før man bestiller reise. Tre uker ekstra isolert på hotellrommet koster, på flere måter.

Trist å høre. Føler med deg. En stor bekymring er hva man kan forvente av landets helsevesen vs det norske, samt språkbarrieren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Trist å høre. Føler med deg. En stor bekymring er hva man kan forvente av landets helsevesen vs det norske, samt språkbarrieren.

Takk for det, men det virker ikke som om helsevesenet der må involveres. Hverken vedkommende eller andre i kohorten har symptomer, selv om de har testet positivt. Det største problemet er at man bli innestengt på et hotellrom på ubestemt tid. Den det gjelder bor heldigvis med en jevnaldrende...*

*edit: Som selvfølgelig også har testa positivt

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...