Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

On 7/20/2021 at 2:21 PM, Snikpellik said:

Ang. desinformasjon som den største utfordringen i å komme ut av pandemien, som jeg var inne på over.

Kristin Brataas er politiker i Frp i Oslo og satt tidligere i Stortingets rettssikkerhetsgruppe. Noen husker henne kanskje for å ha omtalt Lan Marie Berg som «viatnamesermegge». Nå har hun skrevet dette på Facebook om vaksinen.

471796B0-C74F-4369-B2D3-DA28869C9F81.jpeg.600661a0f23b581e43fb28d22e261ff8.jpeg

Joda det finnes mange eksempler på useriøse. Men det kom angrep på youtuber-fenomenet fra flere på en gang. Dette du her viser virker å være et forum eller annen personlig posting om seg selv og sine meninger du viser til her. Hun og John Campbell er jo to helt forskjellige verdener.

Jeg vil bare rippe opp i dette nok en gang. Internett kan også være en gullstandard som slår norske uerfarne leger. Men, det må selvsagt balanseres riktig på bruken. Man kan gå i feller. Fellene kan være dype. Fagstoffet som likevel ligger der ute på internett av høy kvalitet er det også mye av.

En historie om en nær meg:

Personen jeg siktet til i mitt forrige innlegg, altså pasienten som jeg kjenner svært godt. Denne pasienten fant sin egen diagnose etter at lege hadde feilet på å stille riktig diagnose. Så gjorde vi tingene i riktig rekkefølge deretter for pasient. Vi tok aller først kontakt med legesenteret en siste gang vedrørende dette. De responderte dessverre dårlig. Så gikk vi til legevakten med pasient og hadde med oss våre mistanker fra symptomene vi hadde kryssjekket med internett dit (til legevakt). Da gikk det en direktekontakt til legesenteret igjen fra legevakt fordi dette jo egentlig var legesenterets ansvar på dagtid. Først da valgte legen der på legesenteret å se på det. Dette var en vikarlege også, som jo ofte kan være unge og ha lite praktisk erfaring i ballasten. Det hjalp heller ikke at legesekretærene ikke formidlet bedre internt med bekymringsmeldingen.

Plutselig ved et nytt legebesøk så ble pasient hasteinnlagt på spesialavdeling på sykehuset. Et organ var i ferd med å svikte og ubehandlet så kunne organet ha gått tapt også.

Tross hjelp internett gav og at vi ikke slo oss til ro med at dette var noe å ta så lett på så fikk en stoppet den onde spiralen med det organet. Dette var en medisinsk framskyndet begynnende organsvikt. Så seponering av medisin var nødvendig. Medisinen kan heller aldri reintroduseres.

Vi har siden lært fra dialog med pasientskadeerstatning (NPE) som ga avslag som de gjør i mange saker dessverre. Norge vil ikke ta medisinsk ansvar om de kan slippe unna. Denne 2 av 3-regelen de blindt følger og dikterer fra. Har vært nemdbehandlet etter avslaget også. Pasient er ikke fornøyd selvsagt, men det blir et eget tema og pasienter gir opp slik kamp naturligvis.

Fra legespesialist som måtte støtte NPE i vurderingen så kom det fram at 40 % av pasienter som står på gitt medisin vil oppleve problemer i organet om det ikke følges tett opp hele tiden. Selv om det følges tett opp, så kan det komme snikende på. Av disse 40 prosentene så vil en del oppleve organsvikt og behøve transplantasjon. Mens resterende kan oppleve at organet ikke fungerer optimalt lenger, altså delvis ødelagt livet ut. Organtransplantasjon er også svært skummelt tiltak, og organer veies i gull, platina, diamanter og alt det verdifulle du i din fantasi kan komme på. Heldigvis slapp man å måtte få nytt organ her.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/20/2021 at 10:24 PM, DaniNichi said:

Har vel sagt at man skal ha is i magen rundt forskning utallige ganger her inne.

 

Huff journalister selv i Nrk altså!

Quote

Det gjelder å få symptomer med delta-varianten.

Skal man tolke det som en delsetning som bygger opp under en hovedbeskjed at det berører de som har fått delta-varianten smitte? Eller skal man tolke det dithen at "Skynde deg" å få i deg delta-varianten? :fun:

Lenke til kommentar
On 7/20/2021 at 10:30 PM, nirolo said:

Nå har jeg allerede linket til og sitert hvorfor dette er unødvendig, mot gjeldende praksis ved vaksinering og mer smertefullt. At du føler de burde gjøre det synes jeg ikke er et vektig motargument. Blodproppene oppstod dessuten kun ved bruk av AZ, noe vi ikke har vaksinert med på flere måneder her i landet. Prøver du å si at denne måten å sette vaksiner på fører til blodpropp ved Pfizer og Moderna? I så fall tror jeg du er den første som sier det, da det ikke har vært noen overhyppighet med blodpropp der så vidt jeg vet.

Dette er en av 1000 teorier som har blitt lansert vedr covid19 enten det er årsak til blodpropper eller miralkelmedisin for å bli frisk hvis man først er smittet. Det er, som ved alle de andre, ikke påvist noen sammenheng. Inntil det er det ser jeg ikke hvorfor vi burde forholde oss til det.

Det blir jo litt ullent å selv skulle holde rede på alt som flyter av informasjon i en diskusjonstråd som dette her, isolert sett.

Men, jeg mener ganske skråsikkert, selv om jeg ikke orker å lete tilbake her i diskusjonen. Altså at det er ugunstig å få Pfizer og Moderna rett i blodkarene. Da kan vaksinen føres dypt ut i kroppen til organer. Og vaksinen påvirker alt av ACE-2 reseptorer, gjør den ikke vel? Da vaksinen etterlikner virusets spikeprotein.

Jeg prater ikke om blodpropp en gang. For å tydeliggjøre tilbakemeldingen her fra meg.

Endret av G
Lenke til kommentar
19 hours ago, William_S said:

Ro deg nå litt ned - jeg har aldri hevdet at jeg kan alt eller vet alt innenfor dette eller andre ting. Poenget mitt var vel egentlig at Youtube kan være alt fra veldig bra informasjon til helt ubrukelig som du også så fint påpeker. Vet ikke helt hva relevansen er til utdannelse, selv de to legene på huset aspirerer ikke når de setter vaksine. Altså to mennesker med 6 års ++ utdannelse innenfor medisin. Tror vi heller skal høre på WHO osv som heller ikke har noen overordna anbefaling om aspirering og der sitter det folk med utdannelse og kompetanse. Ja også vårt eget FHI. Ja det var noen tidlige spekulasjoner om at manglende aspirering ved særlig AZ vaksinen var en mulig årsak blant blodpropp. Men her i Norge er uansett dette ikke noe problem lengre siden AZ vaksinen er valgt bort. Så har det vært noen sjeldne bivirkninger hos folk som har fått Pfizer og Moderna, men det har nok ikke sammenheng med manglende aspirering. Faktisk så fortjener Legemiddelverket ros for sin åpenhet. Det har ikke vært noe forsøk på å  feie bivirkninger  under teppet, sjeldne eller vanlige, men at alt blir undersøkt. 

Det var du som gikk rett i strupen på Youtube, med et hint om troverdigheten til John Campbell. Dårlig debatteknikk fra deg vil jeg si.

Det er flust av nyttige og riktige ting fra fagfolk på Youtube. John Campbell er et fagmenneske sånn sett. Han har avlagt doktoravhandling i sykepleie i sin karriere. Han velger å bruke store deler av sin fritid til å knytte erfaringer rundt omkring i verden om covid-19. All respekt til John for at han orker å levere dette arbeidet uten betaling i sin pensjonisttilværelse. Jeg ser på han som et selvoppofrende menneske som ønsker verden ut av pandemien på best mulig måte.

Du brukte youtube-samlet vekting opp i mot et enkeltindivid som nytter youtube til informasjonsformidling. Du svarte direkte på et innlegg som vedrører det John Campbell har sagt. Så dette kan jeg ikke roe meg ned i forhold til. "Potetsekken skal plasseres der den hører hjemme". Få den ned fra loftet nå!

Ok, til neste nye argument du har:

Quote

.. selv de to legene på huset aspirerer ikke når de setter vaksine. Altså to mennesker med 6 års ++ utdannelse innenfor medisin.

Hvordan skal vi begynne å bryte dette ned da?

Har du spurt disse legene som arbeider rundt deg om hvorfor de ikke aspirerer, eller om de kanskje ønsker at de kunne ha aspirert med vaksinen? Kan det være at de er forpliktet til å følge føringer som norske helsemyndigheter har pålagt dem? Utdannelse kan være vel og bra og relevant mange ganger. Men er utdannelsen deres relevant i akkurat dette dilemmaet hvor jeg vil anta at de følger føringer gitt av andre? Det er jo ikke akkurat som om at aktører i helse-Norge opererer helt fritt uten føringer. Mine tanker om dette blir at selv om en lege skulle ønske å gjøre noe på sitt vis, men så ligger det muligens føringer som tilsier noe annet, da velger legen gjerne å følge føringene. Skal legen gjøre det annerledes så må det samsvare med noe det kan forsvares i, eller at dette enkeltindividet av en lege må ta en stor omvei i å få forandret på føringene dersom dette er en viktig gevinst for mange pasienter.

Endret av G
Lenke til kommentar
19 hours ago, toreae said:

Det jeg spør etter er om det er noe negativt med å aspirerer når man setter koronavaksine?
@nirolo har påpekt smerte til barn, men vi gir ikke koronavaksine til barn. Ergo argumentet utgår.
Det tar noen sekunder lengre tid. Noen sekunder lengre tid pr. stikk kan neppe forsinke eller fordyre vaksineringen?

Er det noe annet? Hvorfor kan man ikke ha treningen med å aspirerer på voksne personer, når det ikke er negativt?

Jeg fikk som før nevnt beskjed om at det det var bra at det ikke kom blod ut når vaksinasjonen var ferdig. Var dette bare BS fra vedkommende som satte sprøyten?

Som en meningsfelle av deg i dette spørsmålet, så velger jeg å svare hva jeg tror om dette.

Nei, det er ikke noe negativt rundt aspirering gitt at helsevesenet selv har nyttet dette i Norge tidligere. Eneste greia jeg klarer å tolke dette til er at det blir noe ekstra å lære opp vaksinatørene i. Men ved litt praksis så blir de nok fort gode i det.

Altså for å spare det opplærende leddet for litt ekstra informasjonsdeling, demonstrasjon og oppfølging? Jeg tror de som trener vaksinatørene lett hadde greid å overføre teknikken om de ble instruert om det. Går bare på noen som sitter høyt i helsevesenets hierarkis bestemmelser hele dette her. En enkel teknikk som kanskje kan bidra med litt nytte / gevinst i det lange løp.

Man kunne jo f.eks ha sluttet å tørke huden med desinfeksjon også før stikket. Jeg anbefaler ikke at man skal vurdere dette. Men, der tilsier all moderne medisin at man bør holde ting renslig ikke sant.

Man prater om noen mikrometer stor åpning som nålen lager i huden. Kroppen har et toppjustert immunforsvar hos de fleste som i en fei vil håndtere omtrent en hver inntrenger hos friske mennesker. Likevel så spriter de av stikkstedet. Her kunne man jo ha spart store mengder tørkemateriale over tid om man må vaksinere en hel befolkning. Men, det skortes det jo ikke på.

Jeg vil sånn helt uten legefaglig bakgrunn, da påstå at det er unødvendig med denne tørken over stikkstedet. Nevner det for å sette det i perspektiv. Min logikk tilsier at det er mye større risiko å la være å aspirere enn å la være å tørke av med desinfeksjon på stikkstedet!

Det er min logikk, og for å sette tingene litt i perspektiv som folk kanskje ikke så lett gjør selv.

Da blir det oppsummert til at fravær av aspirering og avspriting begge kommer med en viss risiko forbundet ved seg. Men at fravær av aspirering har større risiko enn fravær av avspriting. Helsevesenet kan ikke skorte på avspriting når de lager en så liten åpning til kroppsvevet. Det strider i mot deres egne renslighetsprinsipper.

Likevel så kan altså en fastlege stå på sitt legekontor å skjære relativt store åpninger i kroppsvevet uten egnet operasjonssal. Er dere klar over hvor mye støv som finnes på et legekontor? Selv dette står jo ikke med noe som helst samsvar til at desinfiseringen på stikkstedet er noe mer nødvendig å forsvare.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Snikpellik said:

Leste det vel mer som at hvis man får forkjølelsessymptomer nå, så bør man strengt talt ta seg en test med mindre man er helt sikker på at det er noe annet. Og helst ikke stikke på apoteket og bare anta det er forkjølelse.

Noen kniver i skuffen er muligens bare skarpere enn andre. En refleksjon fra meg. Ekstra-likes gitt innlegget ditt :roll:

  

16 hours ago, William_S said:

Nå tror ikke jeg Vitusapotek mener at man ikke skal teste seg. Kan hende dette bare en kampanje de har funnet frem fra tidligere og klistra på nettsidene sine  uten å tenke så mye mer over saken. Står uansett klart og tydelig utenfor de fleste apotek at man ikke skal komme inn ved symptomer på corona. 

Interessant tanke. Likes gitt deg også. :thumbup:

  

15 hours ago, Subara said:

 Jeg synes det skulle vært med en linje eller to om at korona kan forveksles med vanlig forkjølelse og at man bør gå å teste seg. Det er ubetenksomt av en butikk som fører livsviktige medisiner og helseprodukter. Var det datasystemet som slo seg vrangt?

Det har ikke vært noen kampanjer med apotekprodukter for koronasyke, så kanskje det ikke er god butikk.

Interessant tema. Jeg har en ekstra idé som jeg vil tillegge Willam_S sin idé.

Først og fremst så vil jeg si at det jo er enkelt å bare trykke print på gammel informasjonstekst. De fleste mennesker operer jo med å ikke finne opp hjulet på nytt. Så de har sannsynligvis redigert det ørlite og trykket print i håp om at det var gode greier dette her materialet.

Men til William_S der og det du Subara nå drar fram så kom jeg på at hva står apoteket igjen med etter at pandemien er forbi. Den dagen teststasjonene pakkes sammen. Hvor skal folk da få testet seg, dersom de gir ut en anbefaling om "gå å test deg om du opplever slike overlappende symptomer mellom sykdommer".

Og dersom de skriver noe sånn, så kan det jo feiltolkes i profittmotiv også. For å selge flere gjør-det-selv hurtigtester.

Endret av G
Lenke til kommentar
14 hours ago, Fnugle said:

Da har jeg også endelig fått første dose, og det var så kjapt og enkelt og ikke stressende som jeg så for meg. Ingen kø, ingen venting (kom til og med noen minutter før jeg skulle, men jeg fikk ta vaksinen med en gang), rett på plass og sitte i 20 minutt med resten av folkene, alt så ut til å gå helt smooth. Godt merket, godt med parkeringsplass. Det var faktisk ingenting å stresse over. Så ikke en eneste person som ble dårlig eller trengt hjelp heldigvis eller noe i løpet av de 20 minuttene jeg var inne.

Jeg har ikke merket noe særlig enda, føler meg helt frisk og fin, bortsett fra støl arm/ømhet i armen. Jeg kjente det allerede godt  armen når jeg satt og ventet på de 20 minuttene. Dere andre som fikk det, fikk dere det gradvis eller merket dere det med en gang? Jeg merker det ekstra godt når jeg skal løfte ting. Lurer på om jeg kan forvente at det er enda verre i morgen siden jeg kjente det så raskt med en gang, tenker at det fort blir verre før det blir bedre :) Men om det er eneste symptom, så skal jeg ikke klage.

Jeg tok Pfizer.

1. dosen ble det etterhvert ømt å ligge å sove på den armen som fikk stikket, for min del.

2. dosen ga en heftig kortvarig muskelstølhet i hele kroppen, men siden den varte så veldig mye kortere enn hva den isolerte armstølheten fra førstdosen gjorde, så var det ganske lett å gå igjennom.

1. dosen tror jeg de må ha streifet en liten nerve med nålespissen. For armen tok over 10 dager på å bli kvitt ømheten.

2.dosen så husker jeg det småkriblet litt i armen etter omtrent 3 minutter. Spesiellt ved 2. dosen så lurte jeg på om jeg i det hele tatt hadde mottatt noen vaksine. Kjente absolutt ingenting av stikket og heller ingenting i løpet av de 3 første minuttene.

Egenobservasjoner under stikkingen:

Ved 1.dosen observerte jeg for lite

Ved 2. dosen så tror jeg at vaksinatør satte vaksinenålen litt på skrå inn i deltamuskelen. Vet ikke om dette var pga. hans sittestilling at det kom litt på skrå.

Pfizer i min arm begge ganger også.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Budeia said:

Haha, den hadde eg ikkje høyrt fyrr :D

 

Eit meisterverk frå Big Pharma dette, hvis dei no får lagt tvang på influensavaksinar og pneumokokkvaksinar kvart bidige år. 

Nå kan jeg berolige deg med at pneumokokkvaksiner helst anbefales til de som har passert 65 år. Nå kjenner jeg jo ikke din alder, men jeg tviler på at det blir snakk om tvangsvaksinering okke som. Med unntak av de som bor på eldre- og sykehjem da, som gjerne har blitt demente og som behøver noen å ta valgene for seg. Men om det skal tolkes som tvang er jeg usikker på. Det er ihvertfall velment.

Quote

Pneumokokkvaksine anbefales til: 

Alle personer over 65 år  (hvert 10 år). 
Personer med sykdom som gir immunsvikt eller som bruker medisiner som svekker immunforsvaret. Vaksinen anbefales også ved flere kroniske sykdommer og enkelte andre sykdommer som gir økt risiko for pneumokokksykdom. Snakk med fastlegen din om du har en sykdom som utgjør økt risiko for alvorlig pneumokokksykdom.  
Personer som gjennom sitt yrke har økt risiko for smitte som laboratoriepersonell og personer som eksponeres for sveiserøyk. 

Kilde: FHI

Her en kilde fra NHI som prater litt om hvor langvarig immunitet kan man forvente seg fra pneumokokkvaksinen.

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Det blir jo litt ullent å selv skulle holde rede på alt som flyter av informasjon i en diskusjonstråd som dette her, isolert sett.

Men, jeg mener ganske skråsikkert, selv om jeg ikke orker å lete tilbake her i diskusjonen. Altså at det er ugunstig å få Pfizer og Moderna rett i blodkarene. Da kan vaksinen føres dypt ut i kroppen til organer. Og vaksinen påvirker alt av ACE-2 reseptorer, gjør den ikke vel? Da vaksinen etterlikner virusets spikeprotein.

Jeg prater ikke om blodpropp en gang. For å tydeliggjøre tilbakemeldingen her fra meg.

Du kan ikke spørre meg om å begrunne din påstand. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på dette, så mener du at dette er ugunstig må du nesten ha noe å vise til. I så fall er det underlig at ingen ser ut til å mene at det er ugunstig og at ingen bryr seg om de treffer et blodkar i muskelen når de setter vaksinen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, G said:

1. dosen ble det etterhvert ømt å ligge å sove på den armen som fikk stikket, for min del.

2. dosen ga en heftig kortvarig muskelstølhet i hele kroppen, men siden den varte så veldig mye kortere enn hva den isolerte armstølheten fra førstdosen gjorde, så var det ganske lett å gå igjennom.

1. dosen tror jeg de må ha streifet en liten nerve med nålespissen. For armen tok over 10 dager på å bli kvitt ømheten.

2.dosen så husker jeg det småkriblet litt i armen etter omtrent 3 minutter. Spesiellt ved 2. dosen så lurte jeg på om jeg i det hele tatt hadde mottatt noen vaksine. Kjente absolutt ingenting av stikket og heller ingenting i løpet av de 3 første minuttene.

Egenobservasjoner under stikkingen:

Ved 1.dosen observerte jeg for lite

Ved 2. dosen så tror jeg at vaksinatør satte vaksinenålen litt på skrå inn i deltamuskelen. Vet ikke om dette var pga. hans sittestilling at det kom litt på skrå.

Pfizer i min arm begge ganger også.

Det vil nok variere betydelig fra person til person. Jeg fikk første dose av Pfizer i forrige uke, og for min del hadde jeg en uvanlig kraftig reaksjon:

- Stikkstedet gjorde litt vondt etter injeksjonen, som økte litt på til kanskje 12 timer etter injeksjon, men så gikk det over på omkring et døgn. Det var null stress.

- Nesen begynte å renne litt ca 20 timer etter injeksjon. Deretter økte det på med litt generelle forkjølelsessymptomer som tretthet, stølhet og sår hals.

- Etter 30 timer vil jeg si at jeg begynte å få mer febersymptomer. Slet med å sove og var støl i muskler og ledd. Jeg var veldig sliten og varm og hadde lite apetitt. Dette var ikke veldig ulikt influensa, vil jeg si. Og dette varte i nærmere 3 døgn. Den midterste dagen var verst, der jeg ca makset ut doseangivelsene av paracet for å holde symptomene nede på et greit nivå.

Det jeg har lest tilsier at de som reagerer såpass på første dose har som regel hatt Covid-19 tidligere, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke har hatt Covid-19. Jeg har tidligere blitt testet for antistoffer og har ikke i det hele tatt vært syk siden da, og jeg har ingen nærkontakter som har hatt Covid-19. Mest sannsynligvis var dette rett og slett reaksjon på vaksinen, om ikke jeg tilfeldigvis fikk influensa samtidig som jeg tok vaksinen, eller noe lignende.

Jeg kan ikke si jeg gleder meg til andre dose...

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Two doses of Pfizer, AstraZeneca shots effective against Delta variant, study finds
https://www.reuters.com/article/idUSKBN2ER2ES

Sitat

Two doses of Pfizer or AstraZeneca’s COVID-19 vaccine are nearly as effective against the highly transmissible Delta coronavirus variant as they are against the previously dominant Alpha variant, a study published on Wednesday showed.

Officials say vaccines are highly effective against the Delta variant, now the dominant variant worldwide, though the study reiterated that one shot of the vaccines is not enough for high protection.

The study, published in the New England Journal of Medicine, confirms headline findings given by Public Health England in May about the efficacy of COVID-19 vaccines made by Pfizer-BioNTech and Oxford-AstraZeneca, based on real-world data.

Sitat

Wednesday’s study found that two doses of Pfizer’s shot was 88% effective at preventing symptomatic disease from the Delta variant, compared to 93.7% against the Alpha variant, broadly the same as previously reported.

Two shots of AstraZeneca vaccine were 67% effective against the Delta variant, up from 60% originally reported, and 74.5% effective against the Alpha variant, compared to an original estimate of 66% effectiveness.

Ikke noe nytt under solen, veldig like resultater som den tidligere studien postet her tidligere. Ifølge denne nye studien er Pfizer-vaksinen 88% effektiv i å hindre symptomatisk sykdom fra Delta-varianten. Sammenlignet med effektiviteten mot symptomatisk sykdom fra Alfa, er det en forskjell på 5.7%.

Studien bekrefter også at AstraZenecas vaksine er effektiv mot Delta etter to doser, med 67%. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (39 minutter siden):

Det vil nok variere betydelig fra person til person. Jeg fikk første dose av Pfizer i forrige uke, og for min del hadde jeg en uvanlig kraftig reaksjon:

- Stikkstedet gjorde litt vondt etter injeksjonen, som økte litt på til kanskje 12 timer etter injeksjon, men så gikk det over på omkring et døgn. Det var null stress.

- Nesen begynte å renne litt ca 20 timer etter injeksjon. Deretter økte det på med litt generelle forkjølelsessymptomer som tretthet, stølhet og sår hals.

- Etter 30 timer vil jeg si at jeg begynte å få mer febersymptomer. Slet med å sove og var støl i muskler og ledd. Jeg var veldig sliten og varm og hadde lite apetitt. Dette var ikke veldig ulikt influensa, vil jeg si. Og dette varte i nærmere 3 døgn. Den midterste dagen var verst, der jeg ca makset ut doseangivelsene av paracet for å holde symptomene nede på et greit nivå.

Det jeg har lest tilsier at de som reagerer såpass på første dose har som regel hatt Covid-19 tidligere, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke har hatt Covid-19. Jeg har tidligere blitt testet for antistoffer og har ikke i det hele tatt vært syk siden da, og jeg har ingen nærkontakter som har hatt Covid-19. Mest sannsynligvis var dette rett og slett reaksjon på vaksinen, om ikke jeg tilfeldigvis fikk influensa samtidig som jeg tok vaksinen, eller noe lignende.

Jeg kan ikke si jeg gleder meg til andre dose...

Kan hende du får færre reaksjoner på dose 2. Alt det du nevner her er uansett vanlige bivirkninger. Ubehagelig ja , farlig?  Nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

Ikke noe nytt under solen, veldig like resultater som den tidligere studien postet her tidligere. Ifølge denne nye studien er Pfizer-vaksinen 88% effektiv i å hindre symptomatisk sykdom fra Delta-varianten. Sammenlignet med effektiviteten mot symptomatisk sykdom fra Alfa, er det en forskjell på 5.7%.

Mulig jeg tuller med matten her, men betyr ikke det at delta vil ha ca dobbelt så høy spredningstall blandt vaksinerte som alfa? At slik sett så er vaksinen bare ca halvparten så effektiv? Den er selvsagt fortsatt veldig effektiv, med den var enda mye bedre mot alfa.

Lenke til kommentar

For norske ferierende som skal hjem igjen:

Sitat

NYE TALL: KAN BLI KARANTENEKRAV FOR FLERE FERIEØYER - OG HOTELLKARANTENE FRA SPANIA

Fredag kunngjør regjeringen hvilke endringer i reisekartet og karantenekrav som skal gjelde fra mandag, men nå kom tallgrunnlaget fra Det europeiske smittevernbyrået (ECDC).

Både Spania og Kreta er nå oppe på mørkerødt smittenivå. Reisende fra mørkerøde land må ta karantenen på hotell.

I tillegg kan flere ferieøyer som i dag er grønne få karantenekrav fra mandag. Sardinia, Korsika, Sicilia og nordlige egeiske øyer i Hellas er over på oransje/rødt smittenivå. Reisende fra oransje og røde land kan imidlertid ta karantenen hjemme.  Sveits og Estland er også over på oransje.
 

  • Når får vi fasiten? Regjeringen kunngjør endringer på fredager, og så trer de i kraft på mandager. Frem til da er det fargene i dette kartet som gjelder.
     
  • Hva kan bli åpnet? Selv om Värmland i Sverige har kommet ned på grønt smittenivå, blir det ingen åpning av Värmland på mandag. Grunnen er at det kun er i partallsuker at regjeringen vurderer om de skal åpne opp. I oddetallsuker, som nå, sjekker de bare om noen land skal få strengere krav.
     
  • Er det unntak for fullvaksinerte? Ja, fullvaksinerte og folk som har gjennomgått covid de siste seks månedene (og kan dokumentere det i gyldig norsk eller europeisk coronasertifikat) er unntatt reisekarantene. Reglene om grønne, røde, oransje og røde land gjelder altså for uvaksinerte og folk med én dose.  Det er flere regler og unntak. Hva som gjelder for deg finner du på helsenorge.no.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nye-tall-reisende-fra-spania-og-kreta-kan-faa-hotellkarantene-fra-mandag.aJV3tY6qQ

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Reiselystne nordmenn ble advart konstant og bedt om å forberede seg på at situasjonen kan endre seg og tiltak innføres på kort varsel. Nå syter og klager de reiselystne over at det innføres tiltak på kort varsel fordi situasjonen har endret seg.

2131574781_Screenshot2021-07-22at12-12-37StartpageSearchresults.png.ad030b1744251c07ef3db4bfe889a93e.png

I stedet for å åpne en sånn honningkrukke for idioter charter-Svein-folk så foreslår jeg reiseforbud neste gang vi skulle stå i samme situasjon. Folk trenger tydeligvis beskyttelse mot seg selv.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

I stedet for å åpne en sånn honningkrukke for idioter charter-Svein-folk så foreslår jeg reiseforbud neste gang vi skulle stå i samme situasjon. Folk trenger tydeligvis beskyttelse mot seg selv.

Reiseforbud? Kan du utrede hvordan du har tenkt i forhold til Smittevernloven, både med tanke på forholdsmessighet og sett opp mot andre mer grunnleggende rettigheter? Gjerne med data som demonstrerer at dette er både forholdsmessig og nødvendig.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Nå kan jeg berolige deg med at pneumokokkvaksiner helst anbefales til de som har passert 65 år.

Det blir vel også anbefalt for folk med nedsett immunforsvar osv., på lik linje med årleg influensavaksine. (Redigert: Det går jo også fram av sitatet lenger nede i innlegget ditt).

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Skjønner ikke helt hvordan den svenske mannen ser for seg å bli gjenvalgt til å lede landet i parlamentet. Så hvordan forankres det som blir diskutert da mellom Norge og Sverige egentlig?

Det same kan ein vel seie om den norske "landsmoderen", ho blir neppe statsminister etter valet. Men det vanlege er vel at kommande regjeringar vidarefører arbeidet som noverande regjeringar har byrja på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...