Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Kryptodebunker skrev (12 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/nye-anbefalinger-fra-helsedirektoratet_-_-ikke-stort-rom-for-lettelser-1.15329787

Lurer på hvor mange den helt unødvendig øvelsen vil ta livet av,

5, 50, 100, 1000, 10 000? 

Med tanke på at CFR dødsraten er ca 0,88% hittil og militære sannsynligvis har lavere risiko pga alder og helsetilstand så kan vi i hvert fall konkludere med at det ikke er mange av de 3000 deltakerne som kommer til å dø. Det spennende blir om smitten deres sprer seg. Jeg tipper militæret er ganske isolert fra befolkninga ellers så jeg tipper på lite videresmitte. Smitter det videre så sivilsmitten i en militærkommune øker så blir det naturlig å tenke geografiske avgrensninger også. Lockdown begrenset til "røde" kommuner og reisebegrensninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Med tanke på at CFR dødsraten er ca 0,88% hittil og militære sannsynligvis har lavere risiko pga alder og helsetilstand så kan vi i hvert fall konkludere med at det ikke er mange av de 3000 deltakerne som kommer til å dø. Det spennende blir om smitten deres sprer seg. Jeg tipper militæret er ganske isolert fra befolkninga ellers så jeg tipper på lite videresmitte. Smitter det videre så sivilsmitten i en militærkommune øker så blir det naturlig å tenke geografiske avgrensninger også. Lockdown begrenset til "røde" kommuner og reisebegrensninger.

Ja jeg tenkte mest på smitte til samfunnet rundt. Risikosport å importere unge asymptomatiske fra hele Europa i en pandemi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (28 minutter siden):

Ja jeg tenkte mest på smitte til samfunnet rundt. Risikosport å importere unge asymptomatiske fra hele Europa i en pandemi. 

Ja, helt unødvnedig risiko.

Men det kommer til å bli seriøst med lockdowns og tiltak dersom det sprer seg mye f.eks i kommunene øvelsen pågår i og da bremses utviklinga. Det er ganske utenkelig å kunne tilskrive mange hundre dødsfall til den øvelsen.

Også er jeg litt motstander av å føre ansvarlighet langt bakover i smittekjeden. For å ta den helt ut kunne vi f.eks bare sagt at det ikke var øvelsen som var problemet men Wuhan.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Ja, helt unødvnedig risiko.

Men det kommer til å bli seriøst med lockdowns og tiltak dersom det sprer seg mye f.eks i kommunene øvelsen pågår i og da bremses utviklinga. Det er ganske utenkelig å kunne tilskrive mange hundre dødsfall til den øvelsen.

Også er jeg litt motstander av å føre ansvarlighet langt bakover i smittekjeden. For å ta den helt ut kunne vi f.eks bare sagt at det ikke var øvelsen som var problemet men Wuhan.

Litt forskjell på Wuhan i starten av pandemien og det å bevisst importere smitte fra utlandet. 

Lenke til kommentar
Sitat

466 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Fredag ble det registrert 466 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Dette er 98 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 564.

Tirsdag ble det registrert 712 smittetilfeller i Norge, mens tallet onsdag var på 667 og torsdag på 454.

Totalt er det bekreftet 58.202 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat. 43 kommuner har stigende trend.

Stabilt høyt. Ytterligere innstramminger kommer mandag. Studenter Zoom resten av våren. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 minutter siden):

Jeg legger skyld på alle de som nå bidrar til økt importsmitte til Norge. Regjeringen, verftsnæringen, flyselskap etc. 

Så ikke de reisende selv, men alle som tilrettelegger for reising? Ingen smittede som bryter regler og herjer rundt skal ha skyld, kun de som tilrettela for innreise?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Så ikke de reisende selv, men alle som tilrettelegger for reising? Ingen smittede som bryter regler og herjer rundt skal ha skyld, kun de som tilrettela for innreise?

Alle arbeidsgivere, myndigheter og individ har ansvaret for å unngå unødige utenlandsreiser. 

Mutasjonen vil få fortgang. Det vil bli stengte grenser igjen i hele Europa og verden. Dette blir våren 2020 på steroider. 2 millioner offisielt døde av korona i dag. Før 1 juni 2021 vil det være minst 4 millioner døde. 

Unnskyld for at jeg blir litt dyster her, men tror dessverre det er uunngåelig. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kryptodebunker said:

Stabilt høyt. Ytterligere innstramminger kommer mandag. Studenter Zoom resten av våren. 

Tydligt att noen har tagit øver før Benbjo med domedags profetier. Senaste uken har det varit prediktioner om över 1000 döda varje dag, någon dag skulle det vara 1500 eller kanske 2000. Nu när det blir under hälften av det och trenden går tydligt ned så är det stabilt höyt och ännu fler instramminger förespås...

Mycket möjligt att Norge kommer få problem igen i vår och att mutationen kommer ta över. Nu ser det däremot inte ut som att det er noe överhängande problem eller att mutationen har frispridning i Norge. Då tycker jag man ska försöka se lite positivt på det, vara för tilltak som undviker att mutationen kommer in i Norge, släppa upp på tilltak som antagligen inte trängs och inte kritisera att man i finnmark vill få tillbake skjenkebevilgningen och dra fram domedagen på grund av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Tydligt att noen har tagit øver før Benbjo med domedags profetier. Senaste uken har det varit prediktioner om över 1000 döda varje dag, någon dag skulle det vara 1500 eller kanske 2000. Nu när det blir under hälften av det och trenden går tydligt ned så är det stabilt höyt och ännu fler instramminger förespås...

Mycket möjligt att Norge kommer få problem igen i vår och att mutationen kommer ta över. Nu ser det däremot inte ut som att det er noe överhängande problem eller att mutationen har frispridning i Norge. Då tycker jag man ska försöka se lite positivt på det, vara för tilltak som undviker att mutationen kommer in i Norge, släppa upp på tilltak som antagligen inte trängs och inte kritisera att man i finnmark vill få tillbake skjenkebevilgningen och dra fram domedagen på grund av det.

Mennesker er veldig dårlige på å tenke fram i tid. Svensker er tydeligvis katastrofalt dårlig på det. 

Som Høie sier man kan ikke fjerne enkelt tiltak fordi man ikke vet hvordan effekten er av enkelte tiltak. Man trenger tiltakspakker for å være sikker. 

Sverige vil doble antall dødsfall før 1 juni. Minst 10 000 døde til. Jeg håper Norge klarer seg med 500 dødsfall til i samme periode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Och med tanke på att alla dina prediktioner senaste ukene har varit helt fel så är du bra på att tenke fram i tid?

Benbjo har också kommit med en massa prediktioner. De flesta om inte alla har hittills varit helt fel. Nu är det du som tagit över.

Tycker väl faktiskt att man nu borde ha lite information om hur mycket smittspridning det har varit inom for eksempel barneidretten. Både barn som deltar och föräldrar som ser på är ju faktiskt registrerade så smittspårningen borde gå greit.

Men vi får ser hur det går. Tycker dock att det är rart når man först tror det kommer bli över 1000 per dag och når det sen inte ens blir 500 några dagar på rad så visar det att man måste strama in ännu mer i hela landet.   

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (17 minutter siden):

Alle arbeidsgivere, myndigheter og individ har ansvaret for å unngå unødige utenlandsreiser. 

Jeg skjønner med en gang at du har en jobb hvor du ikke har behov for noe annet enn bil/kollektivtransport for å komme deg til og fra jobb. 

Er du egentlig klar over hvor komplisert logistikken er?
Jeg kan ikke forsvare de som reiser verden rundt på gøy for øyeblikket, men selv jobber jeg innenfor olje & gass, her er det ikke mulig å unngå. 
I en næring som allerede sliter så er det en kombinasjon av behov for spesiell kompetanse og arbeidsgivere som ikke vil ha arbeidere lengre i jobb enn absolutt nødvendig. Dette fører til mye reising, hvorfor? Fordi det er nødvendig. Mange prosjekter er avhengig av bedrifter med personell som har spesiell kompetanse på kortere jobber. For å ta olje & gass som et eksempel så er situasjonen uforutsigbar i en industri som prøver å knipe igjen på alle mulige måter, men samtidig har jobber som må utføres. 

Få timers varsel på å reise til andre land? Dessverre ikke unormalt, men gjerne nødvendig når etterspørselen for den rette kompetansen dukker opp. Selv om all reising burde unngås så er det rett og slett nødvendig for at verden fortsatt skal gå rundt. 
Jeg snakker selvfølgelig ikke kun om olje & gass industrien her, men tar den som eksempel siden jeg jobber innenfor den selv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (7 timer siden):

Stabilt høyt. Ytterligere innstramminger kommer mandag. Studenter Zoom resten av våren. 

Tilsvarande sak frå NRK:

Sitat

 

00:05 

466 nye koronasmittede siste døgn

 

Det siste døgnet er det registrert 466 koronasmittede i Norge. Det er tolv flere enn dagen før, men 218 færre enn samme dag i forrige uke. I alt var det ved midnatt natt til lørdag registrert 58.202 koronasmittede personer her i landet.

 

Dette er iallefall 4. dag på rad der smitten er betydeleg lågare enn i forrige veke. Så dette ser bra ut. Held dette fram er vi nede i 200-300 tilfelle per dag om ei vekes tid.

Det blir interessant å sjå kor lang tid det går før presset for å lette på tiltaka vert for stort.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (7 timer siden):

Mennesker er veldig dårlige på å tenke fram i tid. Svensker er tydeligvis katastrofalt dårlig på det. 

Og nokre nordmenn er dårlege når det gjeld å diskutere sakleg...

Kryptodebunker skrev (7 timer siden):

Som Høie sier man kan ikke fjerne enkelt tiltak fordi man ikke vet hvordan effekten er av enkelte tiltak.

Tiltak kan fjernast eller leggjast til avhengig av kva veg smitten går. I mars hadde vi nedstenging. I sommar hadde vi lite smitte og få tiltak. No har vi meir smitte og fleire tiltak att.

Eg er elles einig i at det er vanskeleg å vurdere effekten av eitt og eitt tiltak.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (9 timer siden):

Hur många smittede vi hade haft utan de senaste tilltaken är det ingen som vet. Det tar antagligen en uka innan man ser noe av effekten av tilltak och jag tycker inte att det är noe som tyder på att det kom en massa smitte efter jul och nytår. De många posititiva testerna kan mycket väl bero på att färre testade sig då.

Eg spådde at på grunn av at folk ikkje reiste på jobb, skule eller i barnehage kunne det godt hende at smitten var flat eller på veg ned akkurat i det ein gjekk ut av nyttårshelga. Uansett hadde smitten då auka jamnt og trutt i fleire veker før folka i FHI plutseleg fekk panikk, og resultatet såg ein i form av at smittetala nærma seg 1000 i forrige veke.

Når folk skulle reise tilbake der dei vanlegvis er og byrje att i jobb, skule og barnehage ville dei ha drege smitte med seg til nye stader, og dette ville garantert ha ført til ein ny vekst i smittekurva. Når vi no i staden har ein markert nedgang viser dette at tiltaka vart innført i grevens tid, og at dei samla sett har virka godt. Ei vekes tid frå tiltak blir innført til at det byrjar å vise på statistikken over talet på smitta er vel omtrent akkurat som forventa.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (10 timer siden):

"– Vi har anbefalt å justere på noen tiltak, men det er nok ikke så stort rom for lettelser så lenge smittetallene ikke går tydelig ned i Norge, sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad i Helsedirektoratet til NRK."

Tur att smittetallen går tydligt ned då.

Jeg vil være enig med Krytodebunker i at tallene er stabilt for høye nå. Norge er avhengig av å få tilfeller ned mot 0 før mutasjonene får festet grepet her i Norge. Gjør vi ikke det vil vi også få sprengt sykehuskapasitet i løpet av Mars slik som i Sverige og Storbritannia.

Sitat

133 nye smittede registrert i Oslo siste døgn

Det er registrert 133 nye smittede i Oslo siste døgn. Det er 34 færre enn snittet de foregående syv dagene.

Forrige lørdag ble det registrert 66 nye smittede.

Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Jeg vil være enig med Krytodebunker i at tallene er stabilt for høye nå. Norge er avhengig av å få tilfeller ned mot 0 før mutasjonene får festet grepet her i Norge. Gjør vi ikke det vil vi også få sprengt sykehuskapasitet i løpet av Mars slik som i Sverige og Storbritannia.

 

Men steng ned med bra tilltak der det trengs då, oslo och områdena runt och där det blir lokala utbrudd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Men steng ned med bra tilltak der det trengs då, oslo och områdena runt och där det blir lokala utbrudd. 

Ja det virker som om Oslo og Viken området er det store smittedriveren her i landet. Det er alltid noe som reiser til eller fra Oslo. Det ville ikke overaske meg om omtrent samtlige utbrudd i Somaliske og andre innvandrer miljøer i Norge har sitt utspring i folk som har vært ett en tur i Oslo. Så har ofte innvandrere jobber som Taxi sjåfører etc. slik at smitten blir spredd godt til alle. Det skjedde jo i Stavanger før jul:

Sitat

Det er registrert 36 nye smittetilfeller i Stavanger det siste døgnet, noe som er mer enn noensinne i pandemien.

Smitten sprer seg blant annet blant taxisjåfører i oljehovedstaden.

Det har blitt påvist smitte blant flere taxisjåfører i forskjellige selskaper både i Stavanger og på Jæren. Til nå er 12 taxisjåfører bekreftet smittet.

Tiltak mot konkrete grupper

Ordfører Kari Nessa Nordtun i Stavanger sier at de vil jobbe med konkrete tiltak mot gruppene hvor det er mest smitte.

– Siden smitteutviklingen i øyeblikket er størst i konkrete miljøer som taxinæringen og det somaliske miljøet, vil vi jobbe med konkrete tiltak rettet mot disse gruppene, sier Nordtun.

Ordføreren sier at de har et godt samarbeid med taxinæringen.

– Vi har også gode ressurspersoner innen det somaliske miljøet, som hjelper oss å få ut informasjon om smittevern og viktigheten av å teste seg, sier ordføren.

https://www.tv2.no/a/11857106/

Det virker usannsynlig at alle somaliske miljøer i hele Norge omtrent klarer å plukke opp lokal villsmitte. Mer sannsynlig at alle somaliske miljøer i Norge har noen som drar til Oslo for å treffe venner og familie, moske besøk etc.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...