Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

shauge2 skrev (18 minutter siden):

DLSS 2.0 er fortsatt oppskalering. Native vil alltid være bedre. DLSS 2.0 så ser oppskaleringen finer ut enn i DLS 1.0, men det er fortsatt oppskalering, samme hvor mange ganger innhold fra Nvidia sin reklamebrosjyre blir gjentatt i denne tråden. 

Tull, har testet DLSS 2.1 i Control, og selv i font på dokumenter (i spillet) ser jeg ikke forskjell på native 1440p og oppskalert DLSS. 

Kan ta screenshot når jeg kommer hjem, så får vi se om du ser for forskjell ;) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (På 25.11.2020 den 18.09):

Nvidia gikk jo for Samsung 8nm fordi TSMC 7nm ikke hadde kapasitet. Zen 2 og Zen 3 er også produsert på TSMC 7nm.

TSMC 7nm dytter angivelig ut 140 000 wafere per måned: https://www.digitimes.com/news/a20200902PD200.html

En wafer har en diameter på 300 mm, ut fra denne kalkulatoren kan vi estimere antallet brikker per wafer. Hvis jeg setter "Defect Density" til 0.15 per kvadratcentimeter får jeg da følgende yield ut fra kalkulatoren:

  • 616 for Zen 3
  • 115 for PS5
  • 90 for Xbox Series X
  • 48 for Navi 21

Så er spørsmålet hva AMD vil allokere mest produksjonskapasitet til, og hvor stor andel av TSMCs kapasitet de har fått.

Uansett er det en ting som er åpenbart: AMD har betraktelig høyere margin på Zen 3 enn RDNA2.

 

EDIT: Ut fra denne artikkelen https://www.techpowerup.com/272267/alleged-prices-of-tsmc-silicon-wafers-appear
Koster en 300mm wafer fra TSMC 7nm hele 9346 USD. Det gir en pris per brikke:

  • 15.2 USD for Zen 3 (per chiplet)
  • 81.3 USD for PS5
  • 103.8 USD for Xbox Series X
  • 194.7 USD for RDNA2

 

Donkey Kong skrev (28 minutter siden):

Hvor mange wafere utgjør et produkt? Ble litt forvirret.

Se svar over.  Så 48 grafikkprossesorer per wafer. Så en wafer lager nok til 48 grafikkort.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Haeven skrev (2 minutter siden):

Hei! Håper noen kan hjelpe. Jeg var så heldig og fikk kjøpt et 6800 XT.

 

Nå føler jeg derimot at jeg holder det i fangenskap med noen ganske middelmådige deler, derfor lurer jeg på om jeg skal oppgradere.

Spiller stort sett Warzone og Eu4.

ASUS ROG STRIX B450-E GAMING, Socket-AM4

Ryzen 5 2600

 

Og noen DDR4 Brikker.

 

Burde jeg kjøpe meg en ny CPU?

 

Spiller du i 1080p? Når 5600X blir mulig å kjøpe gå for den, 2x8 rambrikker med 3600cl16-16-16-36 er billig og garantert B-die. Bruk ryzen dram calc på rammen. Om du spiller i 4k har ny CPU minimalt å si. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Pc Lynet said:

 

Se svar over.  Så 48 grafikkprossesorer per wafer. Så en wafer lager nok til 48 grafikkort.

Jepp, og av de 48 brikkene så skal det fordeles 6900XT, 6800XT og 6800.

Så er det også en liten andel brikker som må kastes, fordi de har defekter som ikke gjør at de er brukbare. Så la oss si ca. 45 grafikkort per wafer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HKS skrev (4 minutter siden):

Jepp, og av de 48 brikkene så skal det fordeles 6900XT, 6800XT og 6800.

Så er det også en liten andel brikker som må kastes, fordi de har defekter som ikke gjør at de er brukbare. Så la oss si ca. 45 grafikkort per wafer.

Kalkulatoren har allerede tatt høyde for defekter, TSMC skrøt nylig av at deres 5nm har en feiltetthet på samme nivå som 7nm: 0.15 per kvadratmillimeter. Det tar en wafer med plass til ca 100 chips og reduserer yield til 48 ifølge kalkulatoren.

Likevel kan det hende at enkelte av brikkene AMD sitter igjen med ikke klarer klokkefrekvensen som AMD er ute etter, det at de selger RX 6800 med en fjerdedel av brikka kuttet av tyder i alle fall på at yield ikke er helt ideell

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (46 minutter siden):

Spiller du i 1080p? Når 5600X blir mulig å kjøpe gå for den, 2x8 rambrikker med 3600cl16-16-16-36 er billig og garantert B-die. Bruk ryzen dram calc på rammen. Om du spiller i 4k har ny CPU minimalt å si. 

Spiller i 1080p ja. Så da trenger jeg ny ram også?

MB er ok?

Lenke til kommentar
Haeven skrev (10 minutter siden):

Spiller i 1080p ja. Så da trenger jeg ny ram også?

MB er ok?

Du trenger ikke ny RAM, men hovedkortet ditt må oppdatere BIOS før det kan kjøre nye prosessorer. Du kan laste det ned fra ASUS her. Følg instruksjonene, og ikke oppdater før du har fått tak i din nye prosessor.

Ny RAM kan forbedre ytelsen noe, men det er ikke spesielt viktig for Ryzen 5000-serien.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, N o r e n g said:

Kalkulatoren har allerede tatt høyde for defekter, TSMC skrøt nylig av at deres 5nm har en feiltetthet på samme nivå som 7nm: 0.15 per kvadratmillimeter. Det tar en wafer med plass til ca 100 chips og reduserer yield til 48 ifølge kalkulatoren.

Likevel kan det hende at enkelte av brikkene AMD sitter igjen med ikke klarer klokkefrekvensen som AMD er ute etter, det at de selger RX 6800 med en fjerdedel av brikka kuttet av tyder i alle fall på at yield ikke er helt ideell

Med Navi21 er det faktisk flere deler av brikken du ikke tolleren noen feil på. Alle bins krever at minnekontrollerene er perfekte, alle bins krever også at det ikke er defekter i Infinty Cache. Så er det jo hva som er vanlig på alle GPUer, at du ikke kan ha defekter i "uncore" med hardware for videokoding, display pipeline, PCIe PHY, etc.

Men, enig. 6800 er en ganske kraftig nedkutting, så tyder nok på at ganske mange brikker ikke kvalifiserer til XT-modeller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, N o r e n g said:

Da har det kommet nye nyheter om AMDs produksjonssituasjon: Linke til twitter, 80K wafere for Sony, 40K for Microsoft, og dette er ca 80% av AMDs tildelte kapasitet i Q4. Det gir AMD 30K wafere for sine "egne" produkter, som fordeles på Zen 2 APU-er, Zen 3 chiplets, RDNA2, og CDNA.

Jeg vet ikke hvordan AMD fordeler dette, men jeg tviler på at AMD har gitt RDNA2 mer enn 25% med tanke på marginbildet til de forskjellige produktene. Det betyr at i beste fall får AMD 7500 wafere med Navi 21, som gir maksimalt 370 000 RDNA2-produkter i hele Q4.

For Zen 3 blir det en del hyggeligere, AMD er kanskje oppe i 40% allokering her, det blir potensielt 7 millioner Zen 3 chiplets.

PS5 kan potensielt passere 10 millioner enheter i løpet av noen måneder

370 tusen delt på 195 land i verden blir 1897 grafikkort pr. nasjon det. La oss si at minst halvparten av landene skal ha, så prater en om 3 tusen grafikkort pr. nasjon, men ofte så finnes en rikere elite i landene. La oss si at noen hundre kort går som varmt hvetebrød selv i de fattigste landene til eliten, til kriminelle som driver kjærlighetspengeskvising (de har jo råd til hva de enn de vil) etc.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvorfor spekulerer du på dette G? det vil mest sannsynlig være tett opp mot umulig å få tak i de nye korta fra amd og nvidia til etter nyttår for alle i Europa, Amerika og Australia.  og resten av verden får vell sitt etter oss. jeg gleder meg mest til midrange korta. håper de også får mer enn 8GB minne 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shauge2 skrev (10 timer siden):

DLSS 2.0 er fortsatt oppskalering. Native vil alltid være bedre. DLSS 2.0 så ser oppskaleringen finer ut enn i DLS 1.0, men det er fortsatt oppskalering, samme hvor mange ganger innhold fra Nvidia sin reklamebrosjyre blir gjentatt i denne tråden. 

Ser du for upvotes for dette, så ønsker å debunke myten om at native er bedre enn DLSS. Utfordrer deg til å faktisk se forskjell mellom native 3440x1440 og DLSS oppskalert fra 1280x540.

Quality settings som er brukt i Control:

Preset: ultra, SSAO: on, Global Reflections: high, Film Grain og Motion Blur: off. Ray Tracing: ultra.

 

Til alle som mener at native alltid vil være bedre, ingen av bildene er komprimert. Utfordrer de som mener at DLSS 2.1 er dårligere enn native å peke ut hvor de ser forskjell, jeg kan som sagt ikke se forskjell ;) Utenom på fps som er vesentlig lavere uten DLSS ;)

 

Klipp 1: Native 3440x1440

1300950518_Native002.thumb.png.cc3b52b26b2ba1b3a41eec825b7051dc.png

Klipp 1: 1280x540 rendering DLSS 2.1

2042284221_DLSS002.thumb.png.f594be952c8f30d9b1e73d5a2e6bda11.png

 

Klipp 2: Native 3440x1440

1530766076_NATIVE003.thumb.png.d961ed55f2db5fa9ff1c03a1b78b94a2.png

Klipp 2: 1280x540 rendering DLSS 2.1

171363962_DLSS003.thumb.png.749beca34d2899ae5b70aa864c0b03b9.png

 

Klipp 3: Native 3440x1440

2040506806_Native004.thumb.png.ecf49d406b101ea67fd38d57848afc0c.png

Klipp 3: 1280x540 rendering DLSS 2.1

1075522766_DLSS004.thumb.png.89bbad623c5aaaadbcf8a399b29e34f3.png

 

Klipp 4: Native 3440x1440

886640189_NATIVE005.thumb.png.799a3caac9481998127bfffcaca5b597.png

Klipp 4: 1280x540 rendering DLSS 2.1

231883202_DLSS005.thumb.png.5d7ae81c7a54bbef3f50a7882b5ac4b3.png

 

Fps er noe varierende fordi jeg måtte gå inn og ut av settings for hvert screenshot, men til info får RTX 3090 i snitt rundt 45% høyere ytelse i Control med RTX 3090 når Ray Tracing er på (med mitt oppsett).

Vet denne posten blir litt off-topic, men tenkte den var nyttig som dokumentasjon om noen er usikre på hvordan DLSS påvirker bildekvaliteten. Vet at supersamling, DLSS og RT er teknologier som er relevante for både AMD og Nvidia, og tenker at  dette derfor kan være informativt for å debunke noen myter som er på nettet rundt denne teknologien ;)

 

PS: Dette er ikke innhold fra Nvidia sin reklamebrosjyere, men brukererfaring tatt med mitt eget oppsett. Sjekk profil for specs.

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...