Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Donkey Kong skrev (2 minutter siden):

Jeg kjøper ikke hekt argumentet ditt der. Pågangen og etterspørselen etter gpu ble tydydelig etter lanseringen av 3080. 

Det kan godt tenkes at det er tale om kombinasjon. AMD har pyntet på prisen og butikker utnytter etterspørsel.

Vi kan ta et enkelt eksempel fra proshop sine priser:

Asus 6800 XT TUF OC koster 10 590 hos Proshop, mens Asus 3080 TUF OC koster 9 890 hos proshop (samme butikk), selv om 3080 har en høyere msrp.

Selv med etterspørsel så koster 6800 XT 700 kroner mer enn 3080 som har en høyere msrp.

 

Da handler det ikke om at jeg skal selge et argument, det handler om fakta. Vi ser svart på hvitt at butikker tar mer betalt for Big Navi enn Ampere (som i utgangspunktet skulle ha høyere msrp). Da handler det ikke lenger om etterspørsel, men at AMD faktisk løy om MSRP.

Hadde AMD vært ærlig  på msrp burde de gått ut med 749 usd for 6800 XT fra starten av. Var det greit at AMD løy, når de visste at 649 ikke var msrp?

 

AMD har vært frekke nok til å juge om prisen, i tillegg har de jugd om ytelsen i forkant.

Er litt dobbeltmoral i at flere i tråden her ville vært ekstremt raske med å refse Nvidia dersom de hadde gjort det samme (hadde blitt det hylekoret). Men når AMD gjør den mest skitne og falske lanseringa på lenge, så skal man bare forsvare dem?

 

Jeg mener at det alene hjelper lite at de endelig er med i high-end sjiktet, når du er så falske før launch. AMD burde heller vært ærlige med kundene sine og stilt med åpne kort fra starten, selv om det selvsagt ville ført til en mindre hype. Å lyve om pris og ytelse er en veldig skitten markesføringstrategi, og viser at AMD ikke respekterer sine kunder.

Good guy AMD har aldri hørtes mer feil ut.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet jo ikke om det er AMD som ljuger om prisene slik du hardnakket hevder, eller om det er butikkene som tar økt fortjeneste - og det er en vesentlig forskjell.

Ja det er riktig at de fleste Big Navi AIB-kort har høyere pris p.t., men det kan like fullt være butikkene som ser sitt snitt til å definere en ny høyde på prisen. Ampere har allerede satte priser på markedet som har "konkurrert" litt om dette. 

Kunder hadde et håp om å få kjøpe 6800XT TUF OC og var sikkert villige til å betale dyrt for det. Å bestille 3080 TUF OC nå betyr jo at du stiller deg bakerst i en allerede enorm kø med bestillinger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (7 minutter siden):

Vi kan ta et enkelt eksempel fra proshop sine priser:

Asus 6800 XT TUF OC koster 10 590 hos Proshop, mens Asus 3080 TUF OC koster 9 890 hos proshop (samme butikk), selv om 3080 har en høyere msrp.

Selv med etterspørsel så koster 6800 XT 700 kroner mer enn 3080 som har en høyere msrp.

 

Da handler det ikke om at jeg skal selge et argument, det handler om fakta. Vi ser svart på hvitt at butikker tar mer betalt for Big Navi enn Ampere (som i utgangspunktet skulle ha høyere msrp). Da handler det ikke lenger om etterspørsel, men at AMD faktisk løy om MSRP.

Hadde AMD vært ærlig  på msrp burde de gått ut med 749 usd for 6800 XT fra starten av. Var det greit at AMD løy, når de visste at 649 ikke var msrp?

Jeg ser argumentet ditt, men ser ikke at dette definitivt kan knyttes til AMD. Hvis man antar at butikkene og AIB-produsenter var usikre på etterspørsel etter dyre skjermkort før lansering av 3080, så virker prisene på 3080 fornuftige. Når de så fikk mer informasjon om etterspørsel i etterkant av 3080-lansering er det naturlig å skru opp marginene ytterligere. Om AMD faktisk tar mer betalt er derimot usikkert.

Jeg har ingen informasjon om min hypotese er korrekt eller ikke, men det eksisterer en forklaring som ikke "legger skyld" på AMD.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå roter du Emile. AMD har sin msrp som gjelder referansekort slik Nvidia har. Det er importør og butikkene som tar ekstra når etterspørsel er høyere enn produksjon. Se på Ampere, i USA ligger det f.eks 3070-kort ute til såvidt over 500usd så ganske nært msrp. De har også solgt de få Big Navi-kortene de fikk inn til msrp. Se så på dollarkurs og regn om til norsk pris. Ampere og Big Navi har her ligget på 13-15,- pr usd, mens omtrent alt annet datautstyr ligger på 11-12,-. Dette er det importør og butikkene som tar. Dette har vi sett før, under f.eks miningboomen hvor endel AMD og Nvidiakort ble grovt overprisa da etterspørselen var høy, det var ikke Nvidia eller AMD som midlertidig økte msrp kraftig for å tjene mer, men en blanding av AIBs, importører og butikker som ser sitt snitt til å sko seg. Pr nå er Ampere overprisa og Big navi enda mer overprisa. 

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nei jeg roter ikke.

Både Ampere og Big Navi er begge under kategorien skjermkort for gaming. Når kun ett av merkene påvirkes i pris, minner om at det kun er Big Navi som er priset vesenltig over msrp, da kan man ikke skylde på tilgjengelighet og etterspørsel.

Det sier seg selv at AMD har jugd om prisene på sine kort, når det kun er Big Navi som har fått et vesentlig prishopp.

Dere 3 over her er jo i fullstendig benektelse, og jeg er den som blir kalt fanboy?

 

Hadde butikkene vært skylden hadde de også priset opp prisene på Ampere, når de ikke har gjort det, så vet vi at skylden ene og alene ligger hos AMD. Man skal være ganske hardnakket fanboy av AMD for å mene noe annet. Denne tråden har jo nærmest blitt en sekt, forundret over at AMD sine tilhengere faktisk forsvarer AMD 😮

 

Endret av Emile the rat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (6 minutter siden):

Nei jeg roter ikke.

Både Ampere og Big Navi er begge under kategorien skjermkort for gaming. Når kun ett av merkene påvirkes i pris, minner om at det kun er Big Navi som er priset vesenltig over msrp, da kan man ikke skylde på tilgjengelighet og etterspørsel.

Det sier seg selv at AMD har jugd om prisene på sine kort, når det kun er Big Navi som har fått et vesentlig prishopp.

Dere 3 over her er jo i fullstendig benektelse, og jeg er den som blir kalt fanboy?

 

Hadde butikkene vært skylden hadde de også priset opp prisene på Ampere, når de ikke har gjort det, så vet vi at skylden ene og alene ligger hos AMD. Man skal være ganske hardnakket fanboy av AMD for å mene noe annet. Denne tråden har jo nærmest blitt en sekt, forundret over at AMD sine tilhengere faktisk forsvarer AMD 😮

 

Så hvorfor ble referansekortene solgt for msrp i USA? Har AMD en regionalt differensiert msrp? Ampere har da vitterlig fått et solid prishopp det og. Hvorfor blander du inne fanboy i denne diskusjonen? Hvorfor fås Amperekort til msrp i USA men ikke i Norge? Amperekort har da beviselig også blitt prispåvirka. Prøv å kjøpe et 3070-kort til 5750 som det burde kosta her, eller et 3080 til 8k. Kjører Nvidia og regional msrp og melker europakundene? 

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (2 minutter siden):

Så hvorfor ble referansekortene solgt for msrp i USA? Har AMD en regionalt differensiert msrp? Ampere har da vitterlig fått et solid prishopp det og. Hvorfor blander du inne fanboy i denne diskusjonen? Hvorfor fås Amperekort til msrp i USA men ikke i Norge? Amperekort har da beviselig også blitt prispåvirka. Prøv å kjøpe et 3070-kort til 5750 som det burde kosta her, eller et 3080 til 8k. Kjører Nvidia og regional msrp og melker europakundene? 

Du glemmer helt at alle land har ulik VAT og at butikkene skal ha fortjeneste dersom de videreselger.

3080 FE hadde msrp på 699 usd og kostet 8000 nok i Norge.

6800 XT referanse hadde msrp på 649 usd og kostet 8500 nok i Norge.

 

Før du påstår at jeg roter burde du sette deg litt mer inn i det du diskuterer. Når referansekort blir solgt for 500 nok mer, med en msrp som skulle være 50 usd lavere så er det noe som skurrer med msrp som ble gitt fra AMD.

 

Tar du en titt på reddit ser du fort at det ikke bare er her på berget at 6800 XT koster mer enn 3080, det gjør det i alle land, også i USA. Og når prisene da kun er skrudd opp hos AMD, så viser det at det ikke er butikkene som melker, men AMD som har jugd kundene rett opp i fleisen når det kommer til msrp.

 

Det er ingen som melker europakunder, ta en titt på reddit så tror jeg du raskt skifter mening. AMD er dyrere i alle land, ergo er det ganske beviselig at AMD løy om prisene sine. Finner ingen grunn til å forsvare AMD her, skittent spill.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (12 minutter siden):

Du glemmer helt at alle land har ulik VAT og at butikkene skal ha fortjeneste dersom de videreselger.

3080 FE hadde msrp på 699 usd og kostet 8000 nok i Norge.

6800 XT referanse hadde msrp på 649 usd og kostet 8500 nok i Norge.

 

Før du påstår at jeg roter burde du sette deg litt mer inn i det du diskuterer. Når referansekort blir solgt for 500 nok mer, med en msrp som skulle være 50 usd lavere så er det noe som skurrer med msrp som ble gitt fra AMD.

 

Tar du en titt på reddit ser du fort at det ikke bare er her på berget at 6800 XT koster mer enn 3080, det gjør det i alle land, også i USA. Og når prisene da kun er skrudd opp hos AMD, så viser det at det ikke er butikkene som melker, men AMD som har jugd kundene rett opp i fleisen når det kommer til msrp.

 

Det er ingen som melker europakunder, ta en titt på reddit så tror jeg du raskt skifter mening. AMD er dyrere i alle land, ergo er det ganske beviselig at AMD løy om prisene sine. Finner ingen grunn til å forsvare AMD her, skittent spill.

Nei, det gjør jeg ikke, se posten min lenger opp. Jeg har lagt inn valutapåslag der. Se på f.eks Newegg og amazon, de solgte Big Navi til msrp eller 10usd over msrp, men det var referansekort. Hva folk på reddit opplevde er en ting, men du fikk faktisk kjøpt kortene til msrp eller svært nærme msrp. Ingen av partnerne har lansert billige referansekort ennå (Asus dual, Sapphire pulse etc) så hvor stort påslag de får vet vi ikke.

Har jeg sagt at det bare er her 6800XT kosta mer? Når newegg og amazon kan selge til msrp og norske nettbutikker ikke gjør det, hvordan tolker du det? Kan det være at noen skor seg her?  Newegg som selger med tap eller reginal prisdifferanse? 

Hvordan har det seg sånn at Nvidia.com solgte sine kort til nøyaktig msrp i Norge og den lille stunda det gikk an å kjøpe? Omregna dollarkurs til 11,5,- pga mva. Se på f.eks Newegg, der selges de billigste 3070 for 499 og 6800 for 589 (ingen på lager pr nå dog). Hvordan kan det ha seg at dollarpåslaget i Norge for f.eks Asus dual er 12,80,- mens Nvidia bruker 11,50,-? Komplett skodde seg og godt på 6800 og 6800XT siden Newegg\Amazon solgte de for msrp mens komplettdollaren lå over 14.

Poenget er at når det er selgers marked så velger AIBS, importør, butikker etc å sko seg på det, sånn har det alltid vært og nå ser vi det veldig tydelig. Om du har dokumentasjon på at AMD eller Nvidia trikser med msrp må du dokumentere det, hearsay på reddit er ikke dokumentasjon, spesielt ikke når man beviselig kan se at produktene selges for msrp i USA, men ikke er i nærheten i Norge pr nå.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Emile the rat said:

Du glemmer helt at alle land har ulik VAT og at butikkene skal ha fortjeneste dersom de videreselger.

3080 FE hadde msrp på 699 usd og kostet 8000 nok i Norge.

6800 XT referanse hadde msrp på 649 usd og kostet 8500 nok i Norge.

 

Før du påstår at jeg roter burde du sette deg litt mer inn i det du diskuterer. Når referansekort blir solgt for 500 nok mer, med en msrp som skulle være 50 usd lavere så er det noe som skurrer med msrp som ble gitt fra AMD.

Hva er det du babler om.. Det var ikke mulig å kjøpe 3080 Fe i Norge eller noe annet sted i verden. Og ikke har Nvidia planer om å selge det kortet noe mer (og andre 3080 til den prisen) så hvorfor du stadig drar det opp er merkelig. Joda AMD følger bare i Nvidia sitt fotspor her og gjør akkurat det samme. Ikke at det får AMD til å se bedre ut men å la Nvidia som var de som startet dette spillet unslippe kritikk er bare merkelig.

Problemet her er at folk kjøper 3090 til 20k så hvorfor skal prisene senkes da? Og over 10 lapper for 6800XT er latterlig men folk kjøper det uansett så da blir prisen slik. Problemet startet når nvidia ble fullstendig dominerende i markedet og kjørte opp prisene. Hadde folk latt 1080 ti og 2080 ti ligge å samle støv i hyllene så ville vi ikke sett de prisene vi ser i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 minutt siden):

Nei, det gjør jeg ikke, se posten min lenger opp. Jeg har lagt inn valutapåslag der. Se på f.eks Newegg og amazon, de solgte Big Navi til msrp eller 10usd over msrp, men det var referansekort. Hva folk på reddit opplevde er en ting, men du fikk faktisk kjøpt kortene til msrp eller svært nærme msrp. Ingen av partnerne har lansert billige referansekort ennå (Asus dual, Sapphire pulse etc) så hvor stort påslag de får vet vi ikke.

Har jeg sagt at det bare er her 6800XT kosta mer? Når newegg og amazon kan selge til msrp og norske nettbutikker ikke gjør det, hvordan tolker du det? Kan det være at noen skor seg her?  Newegg som selger med tap eller reginal prisdifferanse? 

Hvordan har det seg sånn at Nvidia.com solgte sine kort til nøyaktig msrp i Norge og den lille stunda det gikk an å kjøpe? Omregna dollarkurs til 11,5,- pga mva. Se på f.eks Newegg, der selges de billigste 3070 for 499 og 6800 for 589 (ingen på lager pr nå dog). Hvordan kan det ha seg at dollarpåslaget i Norge for f.eks Asus dual er 12,80,- mens Nvidia bruker 11,50,-? Komplett skodde seg og godt på 6800 og 6800XT siden Newegg\Amazon solgte de for msrp mens komplettdollaren lå over 14.

Kilde?

Hvor fikk man tredjepartkort av 6800 XT til den prisen?

 

Cowboystrekk skrev (1 minutt siden):

Hva folk på reddit opplevde er en ting, men du fikk faktisk kjøpt kortene til msrp eller svært nærme msrp.

Her avfeier du jo alt hva brukere har opplevd, det er jo kjempetrolling.

Lenke til kommentar

Jeg har hele tiden hevdet at nVidia 3000 series var en papir launch og i panikk før AMD skulle komme med sine kort, og det mener jeg fortsatt.

Det som er trist å se er at AMD sliter med mye det samme her, men jeg vet ikke om dette er regionalt eller alle plasser. Her tok jeg feil, i hvert fall basert på det vi ser i Norge. Jeg hadde forventet helt klart at AMD launchen skulle ha gått mye bedre.

Men jeg håper fortsatt på at AMD skal klare å begynne flere kort raskere enn nVidia, men vi får se...

Og nei; ikke fanboy her. Har bare hatt 1 AMD grafikk kort innen...for alltid? Husker ikke helt. Vet at sist jeg kjøpte AMD kort var ca 13 år siden, og kan ikke huske jeg hadde noe AMD kort før det heller. Ellers var det 3DFX og nVidia det gikk i.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (8 minutter siden):

Hva er det du babler om.. Det var ikke mulig å kjøpe 3080 Fe i Norge eller noe annet sted i verden. Og ikke har Nvidia planer om å selge det kortet noe mer (og andre 3080 til den prisen) så hvorfor du stadig drar det opp er merkelig. Joda AMD følger bare i Nvidia sitt fotspor her og gjør akkurat det samme. Ikke at det får AMD til å se bedre ut men å la Nvidia som var de som startet dette spillet unslippe kritikk er bare merkelig.

Problemet her er at folk kjøper 3090 til 20k så hvorfor skal prisene senkes da? Og over 10 lapper for 6800XT er latterlig men folk kjøper det uansett så da blir prisen slik. Problemet startet når nvidia ble fullstendig dominerende i markedet og kjørte opp prisene. Hadde folk latt 1080 ti og 2080 ti ligge å samle støv i hyllene så ville vi ikke sett de prisene vi ser i dag.

Jeg babler om at 6800 XT AIB faktisk koster mer enn tilsvarende AIB på 3080.

Men dette ser jo AMD fanboys ut til å benekte, selv om alle nettsider verden over sier dem imot.

 

Men du pleier jo som regel å latterliggjøre alle som sier noe annet enn deg. Du måtte jo lage post hvor du gjorde narr av meg for å ta feil, kan jo jekke meg ned på et like barnselig nivå og sitere hvor feil du tok. Var det ikke du som postet denne?

scuderia skrev (På 2.11.2020 den 8.25):

Litt bench sammendrag

 

ElmIIURWkAAIxXv?format=png&name=large

6800XT ser da fryktelig sterk ut på pris og ytelse. For rundt 8 lapper så vil den lukte 3090 i ræva for langt under halve prisen.

 

6800 XT som yter opp mot 3090, når realiteten viser at 6800 XT var svakere enn 3080.

Og 6800 XT har heller aldri kostet 8 lapper, så nei den var ikke fryktelig sterk på pris og ytelse, tvert om en dårligere deal enn 3080 😛

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (6 minutter siden):

Kilde?

Hvor fikk man tredjepartkort av 6800 XT til den prisen?

 

Her avfeier du jo alt hva brukere har opplevd, det er jo kjempetrolling.

Har aldri sagt at man fikk tredjepartskort til den prisen. Jeg sa man fikk referansekort til prisen. Det har ikke kommet billige referansekort ennå, les Asus dual, Powercoler dual fan etc, det er disse kortene som tradisjonelt legger seg på msrp. Nitro, Red devil etc ligger alltid godt over msrp da det er toppkortene.

https://www.newegg.com/sapphire-radeon-rx-6800-xt-21304-01-20g/p/N82E16814202388 

https://www.newegg.com/asrock-radeon-rx-6800-rx-6800-16g/p/N82E16814930046?Item=N82E16814930046&Description=rx 6800&cm_re=rx_6800-_-14-930-046-_-Product 10usd over msrp.

Newegg var en av de som fikk inn kort, men ble utsolgt fort. Avfeier jeg at noen har opplevd det? Snakk om å lese bibelen som fanden. At noen på reddit har kjøpt kort for over msrp beviser ikke at AMD har tukla med msrp, bare at den butikken hadde et større påslag.

Igjen: Du må dokumentere at AMD\Nvidia har tukla med msrp.

 

Har noen av oss benekta at påslaget på 6800XT tredjepartskort er høyere enn 3080? Det er ikke det denne diskusjonen handler om, men hvorvidt AMD\Nvidia har tukla med msrp. 

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (3 minutter siden):

Har aldri sagt at man fikk tredjepartskort til den prisen. Jeg sa man fikk referansekort til prisen. Det har ikke kommet billige referansekort ennå, les Asus dual, Powercoler dual fan etc, det er disse kortene som tradisjonelt legger seg på msrp. Nitro, Red devil etc ligger alltid godt over msrp da det er toppkortene.

https://www.newegg.com/sapphire-radeon-rx-6800-xt-21304-01-20g/p/N82E16814202388 

https://www.newegg.com/asrock-radeon-rx-6800-rx-6800-16g/p/N82E16814930046?Item=N82E16814930046&Description=rx 6800&cm_re=rx_6800-_-14-930-046-_-Product 10usd over msrp.

Newegg var en av de som fikk inn kort, men ble utsolgt fort. Avfeier jeg at noen har opplevd det? Snakk om å lese bibelen som fanden. At noen på reddit har kjøpt kort for over msrp beviser ikke at AMD har tukla med msrp, bare at den butikken hadde et større påslag.

Igjen: Du må dokumentere at AMD\Nvidia har tukla med msrp.

 

Newegg har ikke inkludert VAT i sine priser, fordi VAT varierer fra hvilke delstat man bor i. VAT blir beregnet når man legger varen i handlekurv avhengig av hvilke delstat man bor i, eller om den skal shippes internasjonalt.

Du har derfor rett i at msrp er korrekt, men man må regne med VAT, som gjør prisen noe høyere for forbrukeren ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Vi kan ta et enkelt eksempel fra proshop sine priser:

Asus 6800 XT TUF OC koster 10 590 hos Proshop, mens Asus 3080 TUF OC koster 9 890 hos proshop (samme butikk), selv om 3080 har en høyere msrp.

Selv med etterspørsel så koster 6800 XT 700 kroner mer enn 3080 som har en høyere msrp.

Men prisene i seg selv sier ikke noe om hvorfor prisene er høye, herunder hvem som har satt prisen over msrp. Om det er AMD, importør, selger eller kombinasjon av alle ledd.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Cowboystrekk said:

Så den nettopp faktisk, gamersnexus hadde nylig en ang Nvidia og msrp. Problemet her er at man må dokumentere at det har forgått juks og enn så lenge har vi kun rykter.

Hva mener du? Saken er at AMD satte 'standard prisene' for kortene alt for lavt. De er så lave at AIB kort ikke har sjanse på å leve opp til det. Slik han sier her ligger AIB kort av 6800 XT til ca 25% høyere enn AMD sine annonserte priser for de kortene. Mot normalt ca 10% over annonserte priser for standard AIB kort.

Edit:
Og dette er snakk om anbefalte priser for AIB kortene fra produsentene, vi snakker IKKE om påslag som butikker legger på utover anbefalt pris.

Endret av JarleGutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Emile the rat said:

Jeg babler om at 6800 XT AIB faktisk koster mer enn tilsvarende AIB på 3080.

Men dette ser jo AMD fanboys ut til å benekte, selv om alle nettsider verden over sier dem imot.

 

Men du pleier jo som regel å latterliggjøre alle som sier noe annet enn deg. Du måtte jo lage post hvor du gjorde narr av meg for å ta feil, kan jo jekke meg ned på et like barnselig nivå og sitere hvor feil du tok. Var det ikke du som postet denne?

6800 XT som yter opp mot 3090, når realiteten viser at 6800 XT var svakere enn 3080.

Og 6800 XT har heller aldri kostet 8 lapper, så nei den var ikke fryktelig sterk på pris og ytelse, tvert om en dårligere deal enn 3080 😛

Det finnes ingen 3080 AIB som selges til 8k. Se hva du selv skrev

Ja, du tar ofte feil så litt morro må man ha :)

Om 6800XT er svakere enn 3080 er vel din påstand. I din verden, hvor RT og DLSS plutselig er det viktigste på denne jord, så er 3080 klart sterkere.  For andre som ikke spiller de få spillene med RT, DLSS og eller 4k så er 6800XT bedre. Og for de som syntes overklokking og tweaking av hardware virker 6800xt å være gull. Ser flere og flere kjører stock aib modeller nå over 2800 mhz, med litt vann kommer den sikkert over 3 Ghz.. 

Og 6800XT koster fortsatt halvparten av 3090 og lukter 3090 i ræva :) I mange spill er 6800XT faktisk langt raskere.. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...