Gå til innhold

AMD RDNA2 (Radeon RX 6xxx)


ExcaliBuR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Emile the rat skrev (2 minutter siden):

Newegg har ikke inkludert VAT i sine priser, fordi VAT varierer fra hvilke delstat man bor i. VAT blir beregnet når man legger varen i handlekurv avhengig av hvilke delstat man bor i, eller om den skal shippes internasjonalt.

Du har derfor rett i at msrp er korrekt, men man må regne med VAT, som gjør prisen noe høyere for forbrukeren ;)

Flott at du endelig forstår poenget mitt, ja vet at de har varierende grad av VAT :) Ser du på 3070-kortene deres så selges de billigste for 499 de og + evt VAT. Så leder det meg videre til at en normal norsk pris ut ifra USD skal være dollar msrp ganger 1,25 og dollaren ligger vell nå noe under 9 så 11,50,- skal stemme.

Så til reele priser:

3070 Asus dual på newegg 499usd  norsk pris 6400,-  så dollarkurs på 12,80,-, men burde vært 11,50,- her er du vell enig i at vi kan skylde på andre enn Nvidia?

6800 Sapphire referanse newegg 579usd, komplettpris 7600,- så dollarkurs på 13,10,-, men burde kosta 6600,-.

Det vi kan være enige om er at det ser ut som om norske butikker skor seg mer på Big Navi enn Ampere, men at begge er overprisa og at det sammenligna med msrp i USA er noe som skurrer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (3 minutter siden):

Hva mener du? Saken er at AMD satte 'standard prisene' for kortene alt for lavt. De er så lave at AIB kort ikke har sjanse på å leve opp til det. Slik han sier her ligger AIB kort av 6800 XT til ca 25% høyere enn AMD sine annonserte priser for de kortene. Mot normalt ca 10% over annonserte priser for standard AIB kort.

Edit:
Og dette er snakk om anbefalte priser for AIB kortene fra produsentene, vi snakker IKKE om påslag som butikker legger på utover anbefalt pris.

Det er vell både HWUB og GN sin påstand at AMD og Nvidia beregner for lav avanse for AIBs og setter en kunstig lav msrp som er vanskelig å oppnå. Det kan godt hende og det synes jeg er dårlig praksis av AMD og Nvidia hvis det stemmer, men så er spørsmålet om msrp er totalt urealistisk og at AIBs i praksis må selge kortene med null avanse eller tap grunnet for dyre deler fra AMD eller Nvidia. Hvis sistnevnte er tilfeller snakker vi om direkte juks med msrp. Hvis førstnevnte hvor man beregner i minste laget på avanser snakker vi en dårlig praksis.

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (58 minutter siden):

Kan Nvidia eller AMD diktere prisen som AIB-kort skal selges for, eller kan de kun gi et anslag basert på prisen de tar for å selge grafikkbrikken til disse utviklerne?

Tilgjengelighet og etterspørsel dikterer pris, så enkelt er det...

 

Skal du selge et produkt er du ute å få best mulig pris for det. Hvorfor selge til 8000kr når du kan få 11-12000 kr for det samme produktet. Og så ser det at det går som hakka møkk til 12000kr så øker de prisen igjen. Når de som er desperat nok til å betale det som de ønsker i dag har fått tak i kort og en ser at etterspørselen minker så vil også prisene synke. Det er bare slik nå at det er så vanvittig manko på kort at nå er det virkelig selgers marked.

 

Hvem som sitter igjen med den største biten av kaken er vel heller uklart 😛

Endret av Fade1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Det finnes ingen 3080 AIB som selges til 8k. Se hva du selv skrev

Ja, du tar ofte feil så litt morro må man ha :)

Unnskyld meg, den som har tatt feil her er deg, så spar deg for den tonen.

Eneste jeg tok feil på var antagelser lenge før vi hadde noe konkret å gå etter. Du derimot gikk ganske hardt ut etter vi fikk se kilder og leaks, og bommet veldig (Selv om jeg ser du prøver å ro deg i land med halvsannheter, og skylde på meg for å være partisk)., Eneste som er partisk og subjektiv her er deg, men det har gjennomsyret samtlige av dine innlegg. Derfor synes jeg  du kan jekke deg kraftig ned.

scuderia skrev (1 time siden):

Om 6800XT er svakere enn 3080 er vel din påstand. I din verden, hvor RT og DLSS plutselig er det viktigste på denne jord, så er 3080 klart sterkere.  For andre som ikke spiller de få spillene med RT, DLSS og eller 4k så er 6800XT bedre. Og for de som syntes overklokking og tweaking av hardware virker 6800xt å være gull. Ser flere og flere kjører stock aib modeller nå over 2800 mhz, med litt vann kommer den sikkert over 3 Ghz..

Hvis vi skal se på benchmarks hvor 3080 ikke blir strupet av tregt minne, så er det enkelt å bevise at 3080 i snitt gjør det bedre i ren ytelse (ikke bare RT og DLSS).

3080 er også billigere og nærmere 3090 i ytelse enn 6800 XT.

La oss se en gang til på benchmark, her et review av Asus 6800 XT LC (det kortet jeg antar klokker høyest av AIB på markedet sålangt): https://www.techpowerup.com/review/asus-radeon-rx-6800-xt-strix-oc-lc-liquid-cooled/

Konklusjonen er følgende på overklokking: "fantastic overclocking potential", men minus for "memory overclocking artificially limited", resultater blir at ytelseshoppet blir relativt lite over referanse, selv om 6800 XT kortet i testen er klokket til 2743 Mhz.

La oss se på konkrete tall (ikke tull som i "din verden"), men faktiske tall:

 

Oppløsning:

average-fps_2560_1440.thumb.png.1673c7304b6ed9188525173166e8f5c9.pngaverage-fps_1920_1080.thumb.png.3a73aae4824b66c7cdcee63562723556.pngaverage-fps_3840-2160.thumb.png.607078420ada9b941bfc767451c77353.png

Asus 6800 XT STRIX LC med overklokk på 2743 Mhz tangerer 3080 FE, som til sammenligning har en core clock på 1710 Mhz, så overklokking har visst ikke på langt nær så mye å si som du hevder. Muligens overklokk av Big Navi gir en god boost i syntetiske tester som FireStrike, men i målt spillytelse faller det gjennom. Hadde vi derimot testet Asus 6800 XT STRIX LC mot et tilsvarende 3080 kort som STRIX OC med overklokk ville differansen mellom 6800 XT og 3080 vært større.

At 3080 FE i testoppsettet til techpowerup scorer likt som et tungt overklokket 6800 XT i samtlige oppløsninger er en ganske klar seier til Nvidia.

 

Ray Tracing:

control-rt-1920-1080.thumb.png.52f884ac10b328adbc4e9ae1ebe0e19b.pngcontrol-rt-2560-1440.thumb.png.beabe5e75dc970f7f1ceacca54cc264f.pngcontrol-rt-3840-2160.thumb.png.eb59a2126fda6fc2850373fcaa304974.png

Her er en benchmark uten DLSS, som i snitt gir 60% høyere ytelse på nivida kort, med eller uten ray tracing. Ser vi bort fra DLSS (som på grafen), så er fremdeles 6800 XT ikke bedre enn 3070 når det kommer til RT, tar vi med DLSS i regnestykket blir fort 2080 Super bedre enn 6800 XT.

Du påstår at RT og DLSS ikke er viktig, men det du ser ut til å glemme er at PS5 og Xbox Series X satser stort på RT, som vil si at de fleste kommende spill vil få RT støtte og DLSS. Selv om du personlig mener RT og DLSS er tull, er det uungåerlig at dette er standarder som er kommet for å bli. Da er det veldig problematisk at et kort som koster mer enn 3080 ikke har bedre RT ytelse enn 2080 ti som var forrige generasjon. I tillegg vet vi ingenting om DLSS på AMD, men vi vet at Big Navi ikke har egne tensor cores slik som Nvidia, så derfor vil de ikke kunne få et like stort utbytte som Nvidia hvor det er dedikerte tensor cores. Det er ganske problematisk når de fleste spill i fremtiden vil støtte dette, noe som gjør 6800 XT til et sktremt dårlig kjøp når det koster mer enn 3080.

scuderia skrev (1 time siden):

Og 6800XT koster fortsatt halvparten av 3090 og lukter 3090 i ræva :) I mange spill er 6800XT faktisk langt raskere.. 

Korreksjon er at 6800 XT lukter på 3080. At 6800 XT koster nesten halvparten er en ikke en spesiell bragd når 3080 gjør det samme.

 

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Fade1 skrev (14 minutter siden):

Tilgjengelighet og etterspørsel dikterer pris, så enkelt er det...

AMD ville kunne stilt betingelser til butikker. "Dere skal få tilsendt gpu dersom dere ikke selger med over x % margin", osv. 

Derfor jeg spurte. Om det foreligger slike betingelser eller ikke.

Ellers er det jo ingen som stanser Komplett fra å selge 6800xt Red Devil for 12, 13 eller 14 000 (og de få eksemplarene de har ville nok blitt solgt for slike priser).

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (1 minutt siden):

AMD ville kunne stilt betingelser til butikker. "Dere skal få tilsendt gpu dersom dere ikke selger med over x % margin", osv. 

Derfor jeg spurte. Om det foreligger slike betingelser eller ikke.

Ellers er det jo ingen som stanser Komplett fra å selge 6800xt Red Devil for 12, 13 eller 14 000 (og de få eksemplarene de har ville nok blitt solgt for slike priser).

Muligens, men da måtte Nvidia kjørt med samme deal. Tror butikkene da hadde fokusert på Nvidia-kort om ikke ettersom de da hadde hatt bedre margin på de kortene.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Cowboystrekk said:

Jeg tipper både AIBs, importører og butikker legger på ekstra fortjeneste når etterspørsel overstiger tilgang. Vi så det veldig godt under den første miningboomen når typ rx 570/580 og Vega 56/64 solgte for 50% høyere pris en msrp. Dollarpåslaget på det meste av hardware pleier å ligge på 11.50,-. Med Ampere og RDNA2 ligger det så øagt mellom 13 og 15,- pr dollar så at noen tjener godt er det liten tvil om. I USA kan du faktisk bestille flere tredjeparts 3070-modeller til ca 500usd eller marginalt over. Dette leder meg til å tro at det er importører og nettbutikker, ikke AIBs som skor seg pr nå. 

Mao. så kan det snart være verdt, med minus for dårlig reklamasjonsmuligheter å importere, da selv det kan tenkes å bli rimeligere, så sant avsender har VOEC-registrert seg og klasket sitt VOEC-nummer på, eller ordner med fortolling på gamlemåten for deg.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kryptodebunker said:

Prisen på flyfrakt har gått til himmels pga. færre fly fra Asia til Europa pga korona situasjonen. Ett container skip bruket 40 dager fra Asia til Europa. 

Venter på en helt annen vare som kommer sendt via Posten. Der fikk jeg oppklart at det dreier seg om et forsinket tog. En kan jo lure litt på om viruset i øst har mutert folk til zombies? :roll:

Lenke til kommentar
3 hours ago, Emile the rat said:

Vi kan ta et enkelt eksempel fra proshop sine priser:

Asus 6800 XT TUF OC koster 10 590 hos Proshop, mens Asus 3080 TUF OC koster 9 890 hos proshop (samme butikk), selv om 3080 har en høyere msrp.

Selv med etterspørsel så koster 6800 XT 700 kroner mer enn 3080 som har en høyere msrp.

 

Da handler det ikke om at jeg skal selge et argument, det handler om fakta. Vi ser svart på hvitt at butikker tar mer betalt for Big Navi enn Ampere (som i utgangspunktet skulle ha høyere msrp). Da handler det ikke lenger om etterspørsel, men at AMD faktisk løy om MSRP.

Vi kan uansett ikke vite fasit, da vi ikke sitter i noen av leddene som legger ny pris på mellom AMD til produsent til butikk.

Jeg er tilbøyelig til også å tro på at lanseringen av Ampere fikk gnist på griskheten. At nå kan man ta seg klekkelig for det neste som kommer. Man så også hvor populært Xbox Series og PS5 var. Så det virket nok som en forsterker på at etterspørselssignalet var mer enn nok oppfylt.

Og er det noe forretningsfolk liker så er det forutsigbarhet. Det er "mer enn 100 % sikkerhet for suksess" med å legge bittelitt på Big-Navi AIB-kortene. Man så at Big-Navi referansekortene ble borte på et blunk også.

  

2 hours ago, Emile the rat said:

Hadde butikkene vært skylden hadde de også priset opp prisene på Ampere, når de ikke har gjort det, så vet vi at skylden ene og alene ligger hos AMD. Man skal være ganske hardnakket fanboy av AMD for å mene noe annet. Denne tråden har jo nærmest blitt en sekt, forundret over at AMD sine tilhengere faktisk forsvarer AMD 😮

Igjen, så var Ampere først ute, og jeg la ute en hypotese om at forretningsfolk liker forutsigbarhet.

Nå har nok Komplett noe gamerkompetanse, og sånn sett så burde de ha kunnet forutse ting. Men, hvorfor ta den risken, når man vet at det kommer lanseringer som perler på ei snor. Dessuten så må man jo få folk som har vegret seg for å betale 8 tusen før, til å bli hekta først. Så 9-10-11 tusen er jo da innen rekkevidde etterpå. For situasjonen gir kanskje et halvt års eller mer trygghet på å ruge på sitt skjermkort og nyte det om man fikk tak i det. Man vil få omtrent nære nypris for det igjen alt etter hvordan dets ytre ser ut etter din "mishandling". Det er jo ikke vanlig at folk mishandler dyre gjenstander og kortene sitter jo som regel pent urørte inni kabinettet (så sjeldent med mishandling).

  

2 hours ago, Cowboystrekk said:

Hvorfor fås Amperekort til msrp i USA men ikke i Norge? Amperekort har da beviselig også blitt prispåvirka. Prøv å kjøpe et 3070-kort til 5750 som det burde kosta her, eller et 3080 til 8k. Kjører Nvidia og regional msrp og melker europakundene? 

Det kunne jo forsåvidt vært ei greie med regionsprising, men da begynner debatten å drei seg litt inn i det konspiratoriske. For det ville vel fort dukket opp importører utenom de ordinære om situasjonen vedvarte lenge?

  

2 hours ago, Emile the rat said:

Det er ingen som melker europakunder, ta en titt på reddit så tror jeg du raskt skifter mening. AMD er dyrere i alle land, ergo er det ganske beviselig at AMD løy om prisene sine. Finner ingen grunn til å forsvare AMD her, skittent spill.

Jeg har respekt for gode argumenter. Dette er ikke helt på blåbærtur. Men, det er heller ikke usannsynlig at forretningsfolk er tilnærmet like griske over den store verden. Så igjen lander en muligens på at man aldri helt får vite det sikkert? Skulle like å ha lenke til hvem som bekrefter at AMD er dyrere i alle land likevel.

2 hours ago, Cowboystrekk said:

Nei, det gjør jeg ikke, se posten min lenger opp. Jeg har lagt inn valutapåslag der. Se på f.eks Newegg og amazon, de solgte Big Navi til msrp eller 10usd over msrp, men det var referansekort. Hva folk på reddit opplevde er en ting, men du fikk faktisk kjøpt kortene til msrp eller svært nærme msrp. Ingen av partnerne har lansert billige referansekort ennå (Asus dual, Sapphire pulse etc) så hvor stort påslag de får vet vi ikke

Og da finnes det tydeligvis ulik opplevelse av hva prisen i USA var for noe.

  

2 hours ago, Emile the rat said:

Newegg har ikke inkludert VAT i sine priser, fordi VAT varierer fra hvilke delstat man bor i. VAT blir beregnet når man legger varen i handlekurv avhengig av hvilke delstat man bor i, eller om den skal shippes internasjonalt.

Du har derfor rett i at msrp er korrekt, men man må regne med VAT, som gjør prisen noe høyere for forbrukeren ;)

Det er også forsåvidt helt riktig. Samme praksis ser man i Canada som har ulik GST+PST over de ulike provinsene sine.

Men, i Canada og USA så hater de høy skatt. Så en ligger gjerne under 10 %. Så igjen blir det et voldsomt byks for å komme til 25 % MVA.

Pris med og uten amerikansk merverdiavgift er tilnærmet neglisjerbart. Selv om dette selvsagt skal kunne finregnes på, og at det gir litt ulike beløper.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Emile the rat said:

Hvis vi skal se på benchmarks hvor 3080 ikke blir strupet av tregt minne, så er det enkelt å bevise at 3080 i snitt gjør det bedre i ren ytelse (ikke bare RT og DLSS).

Så det du prøver å si er at 3080 er raskere enn 6800Xt i når ikke en eller annen begrensning gjør det treger?

Quote

3080 er også billigere og nærmere 3090 i ytelse enn 6800 XT.

Det er noe fishy med Radeon (og RTX) prisene for tiden. Vi får se om en måned eller to

Quote

Asus 6800 XT STRIX LC med overklokk på 2743 Mhz tangerer 3080 FE, som til sammenligning har en core clock på 1710 Mhz, så overklokking har visst ikke på langt nær så mye å si som du hevder. Muligens overklokk av Big Navi gir en god boost i syntetiske tester som FireStrike, men i målt spillytelse faller det gjennom. Hadde vi derimot testet Asus 6800 XT STRIX LC mot et tilsvarende 3080 kort som STRIX OC med overklokk ville differansen mellom 6800 XT og 3080 vært større.

At 3080 FE i testoppsettet til techpowerup scorer likt som et tungt overklokket 6800 XT i samtlige oppløsninger er en ganske klar seier til Nvidia.

Hmm.. de testet det stock fra AIB, ikke overklokket. Og uten SAM. Og techpowerup er kanskje den review siten som har det eldste spill utvalget når det kommer til test. 

Bare med Valhalla og ville 6800XT skutt forbi.. ta med noen andre nyere titler og 6800xt ville ledet stort..

index.php?ct=articles&action=file&id=664

Quote

Du påstår at RT og DLSS ikke er viktig, men det du ser ut til å glemme er at PS5 og Xbox Series X satser stort på RT, som vil si at de fleste kommende spill vil få RT støtte og DLSS. Selv om du personlig mener RT og DLSS er tull, er det uungåerlig at dette er standarder som er kommet for å bli. Da er det veldig problematisk at et kort som koster mer enn 3080 ikke har bedre RT ytelse enn 2080 ti som var forrige generasjon. I tillegg vet vi ingenting om DLSS på AMD, men vi vet at Big Navi ikke har egne tensor cores slik som Nvidia, så derfor vil de ikke kunne få et like stort utbytte som Nvidia hvor det er dedikerte tensor cores. 

DLSS er ingen standard. Det er propritær nvidia tech og kommer aldri til å komme som standard fra konsollene. RT er bygget på MS sin DX12 RT og vil gjelde for begge kortene men om RT er viktig så er Nvidia det opplagte valget.

Det er litt merkelig hvor viktig RT har blitt for Nvidia fanboys.. 

Du hopper glatt over at konsollene vil gi Radeon en enorm fordel i tiden som kommer. Og kommer det RT i spill på Xbox og PS5 så vil Radeon kort kunne kjøre dette uten problemer. All utvikling vil bli tilpasset RDNA2 de neste fem årene. 

Quote

Korreksjon er at 6800 XT lukter på 3080. At 6800 XT koster nesten halvparten er en ikke en spesiell bragd når 3080 gjør det samme.

Både 3080 og 6800XT gjør 3090 til et utrolig dårlig valg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

6800 XT gjør det ganske bra i nye titler, er ikke til å stikke under en stol det. Synd det er så vansklig få tak i skjermkort osv. Har vel aldri vert så vansklig som det er i år. Selv ikke under mining greiene for noen år siden var det som nå =p

Er vel 2 uker til 6900 XT kommer?  Vil vel se ca. 10% bedre ytelse da kontra 6800 XT. Men blir vel et sant helvete skaffe det også 😝 Blir ikke før 2021 med egne tester i forumet her tenker eg av det..

jLM7z6F.jpg

UM16pVr.jpg

zXmgCB5.jpg

9U6eTIn.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, JarleGutt said:

Redd for det spillet er overhypet, har egentlig ikke en gang lyst til å kjøpe det...

Det kan hende at det er overhypet. Men herlig grafikk. Vet jo ikke før man har prøvd spillet selv hva det byr på av spillglede.

  

41 minutes ago, Orwandel said:

Det er ingen som tvinger deg. :tease:

Jeg liker slike spill, så jeg er ikke interessert bare fordi det er det nye store, men fordi det er min type spill.

Jeg er egentlig mest redd for at jeg ikke kommer til å forstå meg på tech-nivået framtidssjangeren byr på. :wee:

Men, det kommer garantert til å være orgasme for øyet.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, -=HellBound=- said:

6800 XT gjør det ganske bra i nye titler, er ikke til å stikke under en stol det. Synd det er så vansklig få tak i skjermkort osv. Har vel aldri vert så vansklig som det er i år. Selv ikke under mining greiene for noen år siden var det som nå =p

Er vel 2 uker til 6900 XT kommer?  Vil vel se ca. 10% bedre ytelse da kontra 6800 XT. Men blir vel et sant helvete skaffe det også 😝 Blir ikke før 2021 med egne tester i forumet her tenker eg av det..

jLM7z6F.jpg







 

Tok samme test med 3090 strix @ stock med en 3,5 år  gammel cpu:

20201126_220145.thumb.jpg.2b96b97b042ffae6b66cc5ec00907dd9.jpg

Åisann! Var visst raskere enn 6800xt vannkjølt i 1440p. Hva sier dette tro?
Ja dette er "high" preset om noen lurer...

Kan det være at cpu er flaskehals eller kanskje minnet? Noe er tydeligvis flaskehals der :p

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Nizzen said:

Tok samme test med 3090 strix @ stock med en 3,5 år  gammel cpu:

20201126_220145.thumb.jpg.2b96b97b042ffae6b66cc5ec00907dd9.jpg

Åisann! Var visst raskere enn 6800xt vannkjølt i 1440p. Hva sier dette tro?
Ja dette er "high" preset om noen lurer...

Kan det være at cpu er flaskehals eller kanskje minnet? Noe er tydeligvis flaskehals der :p

Var testet på en 3900X ser eg, 3600Mhz minne ;) Så hadde fått bedre resultater med annen cpu og bedre minne på 6800 XT også. Blir bedre når folk begynner få tingene her selv og kan teste :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...